Forkynde <-> Informere
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 07-08-01 08:24

Hvad er forskellen på at forkynde og informere? Er det overhovedet muligt at
informere uden at forkynde?

Mvh Stig

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-08-01 11:20

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> skrev:

> Hvad er forskellen på at forkynde og informere? Er det overhovedet muligt at
> informere uden at forkynde?

Ja.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 07-08-01 13:31

> Ja.

Det var da et kort svar :) Kan du uddybe?

Mvh Stig

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-08-01 23:07

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> skrev

> Det var da et kort svar :) Kan du uddybe?

Tja, jeg *kan* da fx sagtens informere objektivt om forskellige grene af kristendommen, uden at agiterer aktivt for den ene eller
den anden. At jeg som regel vil agitere *for* nogle grene fremfor andre, er jo en anden sag. Men objektiv oplysning er da ikke
umulig.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-08-01 09:13

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> muligt at

> Det var da et kort svar :) Kan du uddybe?

når man informerer er det saglig oplysninger uden islæt af ens egen
tro ..... undervisning bor altid være information

forkyndelse er for mig at se farvet af ens egen overbevisning ...
eller sagt på en anden måde et hvilket som helst menneske .. og en
ikke kristen kan ud fra litteratur informere om kristendom mens kun en
kristen kan forkynde kristendommen ... set for mig burde alle
kristendomslærerer være ikke kristen da der informationen ellers let
bliver til forkyndelse ...

MVH Ami

Fra : Vidal

Dato : 08-08-01 21:26

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[...]

> ... set for mig burde alle
> kristendomslærerer være ikke kristen da der informationen ellers let
> bliver til forkyndelse ...

Måske Arne H. Wilstrup i virkeligheden er den
perfekte krstendomslærer.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Mr. D

Dato : 08-08-01 14:45

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b6f96fa$0$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvad er forskellen på at forkynde og informere? Er det overhovedet
muligt at
> informere uden at forkynde?

Jeg kunne forstå hvis du i denne gruppe spurgte om man kunne forkynde
uden at informere, da ville spørgsmålet gå på forkyndelsen. Men du
spørger om man kan informere uden at forkynde, og da går spørgsmålet vel
snarere på om der findes en størrelse som "neutral, objektiv
information". Jeg ved ikke hvor meget dette har med kristendom at gøre,
med undtagelse - selvfølgelig - dersom man f.eks. tænker på
kristendomsundervisning.
Hvis ikke er alt.freedom.of.information måske en bedre gruppe at spørge
i.

Efter min mening findes objektiv, neutral, ikke-forkyndende information
ikke. Information farves altid af afsender og modtager.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 08-08-01 17:31

> Efter min mening findes objektiv, neutral, ikke-forkyndende information
> ikke. Information farves altid af afsender og modtager.

Det er nok der hvor jeg vil hen. Men det er selvfølgelig et problem hvis man
vil informere og ikke forkynde. At kræve af lærerne at de skal være ateister
virker jo også absurd.
Måske ville en anden løsning være en mulighed for forældrene at vælge et
forkyndende fag for barnet, men igen vil det måske kunne virke som
indoktrinering??

En anden ting er vel også at informering om en religion er vel også en
forkyndelse, - på en eller anden måde. Jeg kan tage fejl... :)

Mvh Stig

Fra : Mr. D

Dato : 09-08-01 17:11

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b7168ca$0$281$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
man
> vil informere og ikke forkynde. At kræve af lærerne at de skal være

Men en ateist, der har kristendomsundervisning for børn vil jo heller ikke
være i stand til at formidle neutral information. Vi har lige haft et
tilfælde her i gruppen med en meget forkyndende ateistisk kristendomslærer

Mr. D

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 09-08-01 21:01

> [...]
> være i stand til at formidle neutral information. Vi har lige haft et
> tilfælde her i gruppen med en meget forkyndende ateistisk kristendomslærer

Næhh... det kan da nok også passe. Måske skulle vi udskifte læren med en
computer der læser op fra biblen og muslimernes bog (kan ikke lige huske
hvad den hedder..)

:)

Fra : Mr. D

Dato : 10-08-01 14:46

Stig Nørgaard Jepsen <stigen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b72eb74$0$284$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
en
> computer der læser op fra biblen og muslimernes bog (kan ikke lige

Jeg tror ikke det varer længe før selv computere er forkyndende, så
deeeet...

Mr. D

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 10-08-01 16:21

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke det varer længe før selv computere er forkyndende, så
> deeeet...

Jeg ved ikke rigtigt, min puter er ligesom folkene her i usenet, den
forkynder ofte hvor fejlagtig mine handlinger er.. ofte ledsaget af
ubehagelige mishagslyde (som man jo er lykkelig forskånet for her i
gruppen)

Niels

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-08-01 14:41

Rengøringsassistenten <niels.stegWHO@get2net.dk> skrev i en
> [...]
> forkynder ofte hvor fejlagtig mine handlinger er.. ofte ledsaget af
> ubehagelige mishagslyde (som man jo er lykkelig forskånet for her i

Det gør min også - jeg tolkede det nu ikke som forkyndelse, men som
almindelig utilfredshed... nåja, sådan kan 'forkyndelse' jo også lyde...

Mgh
Benedikte Brisson