Lovovertrædelse på fremmed lands ambassade~
Fra : Per

Dato : 01-09-10 19:14

Hej Jurister !

Hvis en person (dansker) bryder ind i en ambassade bolig på ambassadegrund
og laver kriminalitet, hvem skal så føre straffesagen og hvor ?

Jeg tænker på om man kan blive dømt efter forurettedes lands love ?

Kan man forestille sig at en dansker bliver dødsdømt for fx. at have lavet
drab på den Saudiarabiske ambassade ?

Mvh. Per

Fra : Rasmus

Dato : 01-09-10 14:13

On 1 Sep., 20:13, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg tænker på om man kan blive dømt efter forurettedes lands love ?
>
> Kan man forestille sig at en dansker bliver dødsdømt for fx. at have lavet

En dansk gerningsperson vil kunne straffes ved danske domstole, hvis
handlingen også er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet, jf.
straffelovens § 7, stk. 1, nr. 1 (dvs. i eksemplet efter den saudiske
lovgivning).
Han vil blive straffet efter den danske straffelov, eftersom
bestemmelserne heri anses for at have universel gyldighed (bortset fra
visse bestemmelser om forbrydelser mod myndigheder/statens
selvstændighed o.l.).

Han vil nok også kunne dømmes ved saudiske domstole og efter saudisk
ret, eftersom den saudiske ambassade er en del af Saudi Arabiens
territorium, hvorfor man må gå ud fra, saudiske domstole vil have
jurisdiktion i medfør af den saudiske lovgivning. Så vidt jeg husker
er der i hvert fald intet folkeretligt til hinder herfor.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-09-10 22:17

Per wrote:

> Kan man forestille sig at en dansker bliver dødsdømt for fx. at have
> lavet drab på den Saudiarabiske ambassade ?

Nej, så langt rækker Wiener konventionen ikke. Se f.eks. første svar på
denne side
<http://attyralph.com/>

==========
While Article 22 of the Vienna Convention on Diplomatic Relations
provides that the premises of a diplomatic mission shall be inviolable,
and may not be entered by the police or by any other agent of the
receiving State, except with the consent of the Ambassador or the head of
the mission, it does not alter the fact, however, that such premises are
still part of Philippine territory. The concept of “exterritoriality,”
under which diplomatic premises are deemed to be part of the sovereign
territory of the sending State, has not been adopted in the Vienna
Convention. Hence, a crime committed on or within such premises by a
private person like Williams who enjoys no diplomatic immunity falls
within the jurisdiction of Philippine courts.
==========

Eller her (sidste indlæg i tråden)
<http://www.findlegaladvice.org/forum/Embassies-Consulates/If-you-broke-
the-law-in-another-country-39-s-embassy-then-would-be-be-subject-to-that-
country-39-s-laws-308285.htm>

Hvis en dansker trænger ind på den Saudi Arabiske ambassade og slår nogen
ihjel, har han/hun overtrådt dansk lov. Men politiet kan kun anholde
personen på selve ambassadeområdet hvis de får tilladelse til at gå der
ind (artikel 22).

Personalet på ambassaden kunne i princippet tilbageholde personen og
henrette han/hende på ambassaden, men det vil uden tvivl være en handling
som vil være i strid med det som en ambassade må bruges til.

--
Jesper Lund

Fra : Per

Dato : 02-09-10 06:39

Jesper Lund wrote:

> Nej, så langt rækker Wiener konventionen ikke. Se f.eks. første svar
> på denne side
> <http://attyralph.com/>

Tak for jeres svar

Mvh.Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-09-10 07:05

On 01 Sep 2010 21:17:19 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Personalet på ambassaden kunne i princippet tilbageholde personen og
>henrette han/hende på ambassaden, men det vil uden tvivl være en handling
>som vil være i strid med det som en ambassade må bruges til.

Hvis man forestiller sig at personalet putter indtrængeren i en
passende kasse og tager ham med til hjemlandet og henretter ham der ?

I ovenstående tilfælde forudsættes det at de ikke overtræder
Saudiarabiske love med deres handlinger, så deres handlinger er helt i
overensstemmelse med hvad de kan/må gøre i Saudiarabien.

/Hans

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-09-10 15:30

Hans Kjaergaard frembragte:

> [...]
> Saudiarabiske love med deres handlinger, så deres handlinger er helt i
> overensstemmelse med hvad de kan/må gøre i Saudiarabien.

Nu kan vi så også begynde at twiste gerningen, således at personen
laver en handling der er lovlig i danmark (drikker alkohol) men som er
forbudt i ambassadelandet.
Ja han går selvfølgelig fri i DK efter som det er lovligt herhjemme,
men
vi kan nu tage den føromtalte kasse putte ham deri og sende ham afsted.
Vil han så kunne blive dømt i ambasadens hjemland??

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark