Svenske valg?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-09-10 16:56

Mediedækningen af det svenske parlamentsvalg (riksdagsvalg, kalder de
det vistnok derovre) har mest handlet om noget tabu omkring problemer
der absolut ikke må tales om overhovedet, men ind imellem har der også
stået noget om den svenske valghandlingspraksis, som åbenbart går ud på
at vælgeren i fuld offentlighed skal tage stemmesedler fra bestemte
partier, altså sådan at alle tydeligt kan se hvilke partiers kandidater
vælgeren agter at stemme på. Først derefter går vælgeren ind i
stemmeboksen, d.v.s. det eneste hemmelige er hvilken kandidat fra parti
X han vil stemme på; alle har allerde set, *at* han stemmer på parti X.

Hvor grundigt beskytter dansk lov, herunder grundloven, mod sådanne
groteske forhold? Eller sagt på en anden måde: Hvor sandsynligt er det,
at noget sådant kan ske i Danmark?

--
Peter Knutsen

Fra : Jubi

Dato : 01-09-10 17:15

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvor grundigt beskytter dansk lov, herunder grundloven, mod sådanne
> groteske forhold? Eller sagt på en anden måde: Hvor sandsynligt er

Valg til folketinget foregår da vist med een stemmeseddel hvor der kan
afkrydses ud for 1 parti eller 1 kandidat?
D.v.s. stemmesedlen indeholder alle partilister og kandidater, så ingen
udenforstående kan se hvor på listen der sættes kryds.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 01-09-10 10:40

On 1 Sep., 17:55, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:

> Hvor grundigt beskytter dansk lov, herunder grundloven, mod sådanne
> groteske forhold? Eller sagt på en anden måde: Hvor sandsynligt er det,
> at noget sådant kan ske i Danmark?

Om de svenske forhold er groteske diskuteres bedst i dk.politik. Men
en lignende valgafholdelse er ikke mulig i Danmark, jf. Grundloven §
31, stk. 1 samt Valglovens kap. 7, § 48, stk. 1 i særdeleshed. Det vil
altså kræve altså kræve en grundlovsændring, hvis den svenske måde at
afholde valg på skal indføres i Danmark. Jeg vil sætte sandlynligheden
til at være lig nul.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-09-10 19:55

On 01/09/2010 18:40, Kevin Borbye Edelvang wrote:
> [...]
> altså kræve altså kræve en grundlovsændring, hvis den svenske måde at
> afholde valg på skal indføres i Danmark. Jeg vil sætte sandlynligheden

Der er med andre ord noget i dansk grundlov som sikrer at dette ikke kan
ske, d.v.s. en væsentligforskel mellem dansk og svensk grundlov?

--
Peter Knutsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-10 20:19

> Der er med andre ord noget i dansk grundlov som
> sikrer at dette ikke kan ske, d.v.s. en
> væsentligforskel mellem dansk og svensk
> grundlov?

Til gengæld kan enhver stille op som parti i
Sverige og have en chance for at blive valgt ind -
det kan man ikke i Danmark uden at man skal samle
en lang række underskrifter.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-09-10 20:39

On 01/09/2010 21:18, ahw wrote:
> Til gengæld kan enhver stille op som parti i
> Sverige og have en chance for at blive valgt ind -
> det kan man ikke i Danmark uden at man skal samle
> en lang række underskrifter.

Jeg kan forstå at du og jeg har fuldstændig forskellige holdning til
vigtigheden af hemmelige afstemning.

--
Peter Knutsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-09-10 20:49

Den 01-09-2010 21:39, Peter Knutsen skrev:

> Jeg kan forstå at du og jeg har fuldstændig forskellige
> holdning til vigtigheden af hemmelige afstemning.

I henhold til avisskriverier så er det ikke værre, end at
man kan indsamle flere stemmesedler fra forskellige partier,
så ingen kan se, hvilken man har brugt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte mosaikbilleder med det gratis program Centarsia

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-09-10 01:54

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> I henhold til avisskriverier så er det ikke værre, end at
> man kan indsamle flere stemmesedler fra forskellige partier,
> så ingen kan se, hvilken man har brugt.

Det - at nogen indsamler flere stemmesedler - ville ikke være
nødvendigt, hvis man ikke ønskede at stemme på en 'ikke-stueren'
kandidat og det bliver selvfølgelig bemærket, og nissen flytter således
med.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-09-10 03:38

On 02/09/2010 02:53, Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> nødvendigt, hvis man ikke ønskede at stemme på en 'ikke-stueren'
> kandidat og det bliver selvfølgelig bemærket, og nissen flytter således

Netop.

--
Peter Knutsen

Fra : alexbo

Dato : 02-09-10 07:58

"Axel Hammerschmidt" skrev

> [...]
> nødvendigt, hvis man ikke ønskede at stemme på en 'ikke-stueren'
> kandidat og det bliver selvfølgelig bemærket, og nissen flytter således

Vælgere der ikke bryder sig om systemet tager så mange stemmesedler de kan
bære, uanset deres politiske tilhørsforhold.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-09-10 01:40

On 02/09/2010 08:58, alexbo wrote:
> "Axel Hammerschmidt" skrev
>
> Vælgere der ikke bryder sig om systemet tager så mange stemmesedler de kan
> bære, uanset deres politiske tilhørsforhold.

Det Axel er inde på er, at alle der har til hensigt at stemme på et
stuerent parti, kan nøjes med én stemmeseddel. Så snart man tager to
eller tre, så ved alle tilskuerne at man agter at stemme på
Sverigesdemokratner.

--
Peter Knutsen

Fra : alexbo

Dato : 03-09-10 08:27

"Peter Knutsen" skrev i

> Det Axel er inde på er, at alle der har til hensigt at stemme på et
> stuerent parti, kan nøjes med én stemmeseddel.

Ja men det gør de ikke hvis de er tilhængere af hemmelige valg, så tager de
så mange stemmesedler de kan bære.
Men hvis de opfatter sig selv som værene stuerene og andre som det modsatte
vil de selvfølgelig gå rundt i lokalet med deres rene stemmeseddel til de er
sikre på at alle har set det.
Nu er folk der kalder andre for ikke-stuerene som regel fyldt med lort, men
det er så noget andet.

Jeg vidste ikke at systemet er sådan i Sverige og er noget overrasket, at
man uden for valglokalet kan få stukket en stemmeseddel i hånden og så blive
afluret om man bruger den lyder helt forrykt.
Man kan jo lige så godt få et visitkort med stregkode til sin kandidat og
køre det igen en aflæser ved afstemning.
Og kandidaten kan så sætte folk til at aflure om det nu er hans kort man
bruger.

Jeg foretrækker det danske system, det kræver et pænt stort antal stillere,
men så bliver et nyt parti behandlet som alle andre i hvert fald i
valglokalet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-10 19:28

> Jeg kan forstå at du og jeg har fuldstændig
> forskellige holdning til vigtigheden af
> hemmelige afstemning.

Det er ikke det spørgsmålet handler om her. Du er
optaget af en valghandlings hemmelighedskræmmeri -
jeg vil ikke med de foreløbige oplysninger jeg har
fra pressen fæste spor lid til den påstand om at
man ikke har hemmelig afstemning i Sverige. Jeg
erkender at jeg ikke kender den svenske valglov i
detaljer, men jeg tvivler på at det er sandt at
man allerede når man henter sin stemmeseddel skal
opgive hvem man vil stemme på. Det ser jeg dog
gerne bekræftet/afkræftet.
Til gengæld har mit svar intet med det at gøre,
men har alene med at gøre det faktum at man ikke i
Sverige skal komme med stillere til at stille op
som et parti, og dermed kan man sagtens forestille
sig at et bestemt parti kan komme ind i rigsdagen
i Sverige, selvom det ikke har samlet fx 20.000
stemmer på forhånd.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 04-09-10 02:40

> Jeg kan forstå at du og jeg har fuldstændig forskellige holdning til
> vigtigheden af hemmelige afstemning.

medbring hvidt papir.. kuglepen... udfyld med parti navn.. stop i
kuvert! hvor hemmeligt vil du have det?

- cep

Fra : alexbo

Dato : 02-09-10 20:07

"ahw" <nix> skrev

> Til gengæld kan enhver stille op som parti i Sverige og have en chance for
> at blive valgt ind - det kan man ikke i Danmark uden at man skal samle en
> lang række underskrifter.

Ja men nemt er det ikke at få nogen valgt, dels har Sverige en spærregrænse
på 4% det dobbelte af Danmark, og dels er deres procedure med stemmeseler
helt fuldstændig tåbelig og rent benspænd for nye partier.

http://i.pol.dk/debat/kroniker/article907822.ece

"Og da der ofte også er mange partier på de to andre niveauer og flere slags
stemmesedler, er der nemt over 100 forskellige stemmesedler at skulle finde
rundt i på det enkelte afstemningssted."
"Ved riksdagsvalget i 2006 blev der i alt trykt ikke mindre end 571 mio.
stemmesedler."

Nu er det bare en artikel og ikke de svenske valgregler i original form, men
jeg synes den giver et indblik i det forskruede valgsystem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-10 17:09

> [...]
>
> Nu er det bare en artikel og ikke de svenske
> valgregler i original form, men jeg synes den
> giver et indblik i det forskruede valgsystem.

Jeg skal ikke kloge mig på det svenske
valgsystem - jeg berørte derfor kun en lille flig
af det, som jeg mener at vide noget om. Alt det
andet forbavser mig dog ikke, da Sverige ikke just
er foregangsland for enkelthed og gennemskuelighed
omkring dets samfund og love. Men måske er der en
indfødt svensker eller en jura-kyndig udi det
svenske valgsystem der kan sige noget om det. Det
kunne i hvert fald være interessant at vide, nu
debatten er i gang.

Hvis det er som du beskriver, så er jeg enig i at
det virker helt absurd.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 01-09-10 14:02

On 1 Sep., 20:54, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:

> Der er med andre ord noget i dansk grundlov som sikrer at dette ikke kan
> ske, d.v.s. en væsentligforskel mellem dansk og svensk grundlov?

Jeg kender ikke den svenske grundlov, men den danske fastsætter
folketingsvalg som hemmelig afstemning.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-09-10 00:04

On 1 Sep., 22:11, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Jo, men det er ikke nærmere konkretiseret, og det diskuteres i ramme
> alvor om vi skal have elektroniske valg i Danmark, selvom det er en
> bevægelse i retning af mindre hemmelige valg.

Valg fra hjemmet kan nok ikke kontrolleres som værende hemmelige, så
det ville naturligvis udgøre et problem. Elektroniske valg på et
valgsted, som i dag, ville sikkert være en fin ting.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-09-10 21:12

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-10 22:38

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> stået noget om den svenske valghandlingspraksis, som åbenbart går ud på
> at vælgeren i fuld offentlighed skal tage stemmesedler fra bestemte

Har du et link til en autoritativ kilde til hvordan svenskerne
gør?

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-09-10 03:39

On 01/09/2010 23:37, Bertel Lund Hansen wrote:

> Har du et link til en autoritativ kilde til hvordan svenskerne
> gør?

Nej, jeg har læst om det på enten DRs eller TV2s nyhedsside, hvor
artiklerne typisk har haft fokus på den meget omtalte valgrekame, og så
som en sidebemærkning har nævnt afstemningsproceduren.

--
Peter Knutsen

Fra : Hekatombe

Dato : 02-09-10 09:57

> Har du et link til en autoritativ kilde til hvordan svenskerne
> gør?

Er Politiken godt nok? [http://politiken.dk/udland/article1048387.ece]
"Vælgerne tager kortet fra det parti, de ønsker at stemme på med ind i
stemmeboksen."

"Det er også muligt at skrive sit valg direkte på blanke sedler inde i
stemmeboksen eller tage flere valgkort med ind i stemmeboksen."

Og her er et foto fra Svenske wikipedia:
[http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Valsedlar_Europaparlamentet_2009.jpg]

Lidt officelt materiale:
[http://www.val.se/valet_2010/information/valet_fickformat_2010.pdf]
Jeg læser Side 9, som om at Politikens udlægning er korrekt, men det er
ikke entydigt. Side 4-7 står der lidt om de stemmesedlerne.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-09-10 20:36

> [...]

> ville naturligvis udgøre et problem. Elektroniske valg på et valgsted,
> som i dag, ville sikkert være en fin ting.

Problemet er at du med et elektronisk valg næppe kan sikre den samme grad
af hemmelighed som gælder i dag.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-09-10 21:03

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvorfor ikke? Selve afgivelsen af stemmen på et valgsted kan være
> fuldstændig lige så hemmelig som med papirstemmer.

Hvordan? Jeg har læst en del artikler om elektroniske valgsystemer, og
hemmeligholdelse er et generelt problem. I større eller mindre omfang, og
derfor min bemærkning om "grader af hemmelighed" i valget.

> Der bør nok FUT'es til en mere relevant tråd, hvis debatten drejer sig
> om det tekniske aspekt.

Nu har jeg været så flabet at påstå at det ikke kan lade sig gøre, så
hvis der er nogle som kommer med konkrete forslag, kan de få lov til at
FUT'e

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-09-10 21:38

Kim Ludvigsen wrote:

> Det kan jo bare laves på fuldstændig samme måde som nu, men i stedet for
> en valgseddel, får man et chipkort, et magnetstribekort eller et
> hulkort, som man bruger til at aktivere maskinen med. Kortet er
> selvfølgelig lige så ikke-personhenførbart som valgsedlen.

Du glemte at FUT'e

Og det må blive en anden dag for mit vedkommende..

--
Jesper Lund

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 04-09-10 02:34

Den 01-09-2010 17:55, Peter Knutsen skrev:
> [...]
>
> Hvor grundigt beskytter dansk lov, herunder grundloven, mod sådanne
> groteske forhold? Eller sagt på en anden måde: Hvor sandsynligt er det,

Den svenske måde at holde valg på er egentlig ikke særlig mystisk.
Sverige var tidligere opdelt i små samfund (bygder) og det tager den
svenske valglov hånd om ved at tillade lokale at opstille med egne
stemmesedler.
Som eksempel blev piratpartiet valgt ind ganske anarkistisk ved sidste valg.
At det så i nogle tilfælde bliver misbrugt (tyveri af stemmesedler,
fjernelse fra valglokaler etc.), har så SD taget til efterretning og
udsendt stemmesedler til alle stemmeberettigede.
Ligeledes skal det nævnes at efter sidste valg i sverige blev folk rent
faktisk anklaget og dømt for forseelserne.
Den svenske valglov er (efter min mening) langt mere åben end den danske
der er langt mere bureaukratisk og centralistisk.
En svensker kan bare tage en blank seddel, skrive et navn på, og jokke
den i en kuvert. vupti: 1 stemme.
Det er fair nok at anklage svenskerne for meningstyranni (hvis man nu
syntes dét), men man skal næsten være idiot for at kalde deres
valgsystem for udemokratisk.

- cep

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-09-10 05:08

On 04/09/2010 03:34, Claus E. Petersen wrote:
[...]
> [...]
> Det er fair nok at anklage svenskerne for meningstyranni (hvis man nu
> syntes dét), men man skal næsten være idiot for at kalde deres

Jeg klager kun over den manglende hemmelighed, idet man i praksis
verbalt skal tilkendegive - i fuld offentlighed - hvilket partis
stemmeseddel man ønsker.

Og af ren nysgerrighed: Hvordan sikres der mod at en vælger smugler to
kuverter ind i stemmeboksen og så afgiver en stemme på det samme partito
gange? Eller syv gange?

--
Peter Knutsen

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-10 06:06

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg klager kun over den manglende hemmelighed, idet man i praksis
> verbalt skal tilkendegive - i fuld offentlighed - hvilket partis

Så vidt jeg har forstået det udsendes stemmesedler også til vælgerne,
selv om det enkelte postbud skal kunne påberåbe sig sin »ære« og nægte
at udbringe materiale fra bestemte partier. Det skulle også være muligt
at bruge et hvilket som helst blankt stykke papir som stemmeseddel;
skriv partinavn på og put det i den kuvert, stemmesedlen skal afleveres
i.

> Og af ren nysgerrighed: Hvordan sikres der mod at en vælger smugler to
> kuverter ind i stemmeboksen og så afgiver en stemme på det samme partito
> gange? Eller syv gange?

Er der mere end én stemmeseddel i kuverten er stemmen vel ugyldig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk