Musik og religion.
Fra : Henning Jensen

Dato : 01-09-10 09:09

Det er ikke et emne der ofte er 'oppe og vende' her i gruppen, selv om
der er meget af det, både med og uden egen deltagelse. Og ofte søndag
formiddag.
Her på Sjælland har vi web-siden, der holder øje med arrangementer:

http://www.imusik.dk/

Vestover troede jeg at 'Indre Mission' havde hold om tingene. Men de
skuffer fælt, ikke mindst når man klikker ind på Fur, på det lille kort.
Det må ellers være en opgave for "Missionen", at tage kampen op mod den
ugudelige snigende musikalske indflydelse sydfra.
Men der sker ikke en skid i 'Fur Missionshus' på Madsbadvej 21.

http://indremission.dk/site/Aktiviteter/#

Men følg med i alt det nye fra denne webside. Her har man fingeren på
pulsen, og der er også anmeldelser. F.eks. får albummet "Jesus af
bagvejen" med gruppen "All Star United", hele 4 stjerner.

http://glow.dk/

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-09-10 09:18

Den 01-09-2010 10:08, Henning Jensen skrev:
> Men følg med i alt det nye fra denne webside. Her har man fingeren på
> pulsen, og der er også anmeldelser. F.eks. får albummet "Jesus af
> bagvejen" med gruppen "All Star United", hele 4 stjerner.

Jeg bør da også sende et link med bandet 'All-Star United'.

Her "Sweet Jesus":

http://www.youtube.com/watch?v=5T4ANZTwL8Q

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-10 09:50

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bør da også sende et link med bandet 'All-Star United'.
>
> Her "Sweet Jesus":

Det der kræver noget "modvægt": http://www.youtube.com/watch?v=HlSidenJ5-E

\m/\m/

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-09-10 10:02

Den 01-09-2010 10:50, Alex Linaa skrev:

> Det der kræver noget "modvægt": http://www.youtube.com/watch?v=HlSidenJ5-E

De gamle udgaver af bibelen nævner slet ikke ordet 'musik', så det må
være opfundet efter, at vi opfandt ham og han opfandt os.

Men denne kan bruges, Ezias 33, 32.: "Dejlig røst og spiller vakkert".

Henning.

Fra : Vidal

Dato : 01-09-10 12:50

Den 01-09-2010 11:01, Henning Jensen skrev:

> De gamle udgaver af bibelen nævner slet ikke ordet 'musik', så det må være
> opfundet efter, at vi opfandt ham og han opfandt os.

Måske findes ordet 'musik' ikke, men flere steder noget, der
ligner:

1 Sam 18-6:

Da de kom tilbage, efter at David havde dræbt filisteren, gik kvinderne fra alle
byer i Israel kong Saul i møde under sang og dans til pauker, glædesråb og
triangler,

2 Sam 6:

v5 mens David og hele Israels hus dansede af alle kræfter for Herrens ansigt
til sang og til spil af citere, harper, pauker, sistrer og cymbler.

1 Mos 4:

v21 Hans bror hed Jubal. Han blev stamfader til alle dem, der spiller på citer
og fløjte.

1 Sam 10-5:

i spidsen for dem går folk, der spiller på harpe, pauke, fløjte og citer

Klages 5:

v14 De ældste sidder ikke mere i porten,
de unge mænd spiller ikke mere på strenge.

Så man kunne klart være noget ved musikken i GT. Men det har
helt sikkert ikke lydt som Iron Maiden. Forstærkerne var ikke
helt så kraftige dengang.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Max

Dato : 01-09-10 14:22

Hej Vidal

> Så man kunne klart være noget ved musikken i GT. Men det har
> helt sikkert ikke lydt som Iron Maiden. Forstærkerne var ikke
> helt så kraftige dengang.

Jeg ved nu ikke rigtigt, der skal nu nogle deciBeller til
at vælte Jerikos mure :)

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-09-10 15:59

Den 01-09-2010 13:50, Vidal skrev:

> Måske findes ordet 'musik' ikke, men flere steder noget, der
> ligner:

Det var fine henvisninger.

Der er så mange udlægninger af den gamle tekst, at det kan være en
tilfældighed, at selve ordet musik, ikke er tilstede i oversættelserne,
i de gamle udgaver.

Man kan, måske lidt vovet, drage sammenligning med kvinder og deres
rolle i religionen, familielivet og samfundet som helhed.
Deres oprindelige 'bibelske rolle', er i nutiden blevet væsentlig
udvisket og erstattet af respekt og tolerance.

Henning.

Fra : Max

Dato : 02-09-10 09:07

Hej Henning

> Der er så mange udlægninger af den gamle tekst, at det kan være en
> tilfældighed, at selve ordet musik, ikke er tilstede i
> oversættelserne, i de gamle udgaver.

Det skyldes nok at oversætterne af slige skrifter har sådan
en beskidt tankegang.

--
Mvh Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-09-10 10:01

Den 02-09-2010 10:07, Max skrev:
> Det skyldes nok at oversætterne af slige skrifter har sådan
> en beskidt tankegang.

Jeg er desværre ikke dyberegående kyndig i de oprindelige tekster, og
jeg har heller ikke undersøgt andre landes bibeloversættelser. Dog ved
jeg, at de norske bibeloversættelser heller ikke indeholder ordet musik.
Men om det også er tilfældet med andre landes oversættelser, ved jeg ikke.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-09-10 10:51

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Men der sker ikke en skid i 'Fur Missionshus' på Madsbadvej 21.

Nej, det er sgu alt for lidt.
FUR MISSIONSHUS: Aktiviteter

14/9: Missionsmøde v. Niels Åge Christensen, Øster Assels
24/9: Høstfest v. Jørgen A. pedersen, Lødderup
28/9: Bibelkredse
29/9: Eftermiddagsmøde v. Elisabeth Olsen, Fur og Claus Olsen, sognepræst
Fur
12/10: Bibelkundskab v. Claus Olsen, Fur
26/10: Bibelkredse
27/10: Eftermiddagsmøde v. Gunner Bruhn
2/11: Efterårsmøde v. Finn Najbjerg
3/11: Efterårsmøde v. Finn Najbjerg
9/11: Efterårsmøde v. Keld Østergård, Bedsted
16/11: Soldatervenner generalforsamling, v. knud Nielsen, Karup
23/11: Bibelkredse
24/11: Adventsfest v. Ole Dahl
26/11: Adventsfest v. Peter Noer, Frøslev
30/11: Mission Afrika, v. Grethe Møller, Viborg
En gang ugentlig: Spirerne, søndagsskole

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-09-10 11:04

Den 01-09-2010 11:50, Åge Halldorsson skrev:

> Nej, det er sgu alt for lidt.
> FUR MISSIONSHUS: Aktiviteter

Musik Åge, hvor er musikken?

Henning

Fra : Allan Krautwald

Dato : 01-09-10 14:10

meddelelse news:4c7e21fe$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Nej, det er sgu alt for lidt.
> FUR MISSIONSHUS: Aktiviteter

Hvis det hellige præk og harmonikamusikken ved Havnegrillen er højdepunktet
for underholdningen på Fur, er der sgu ikke noget at sige til, at det er
gået helt galt på øen

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-09-10 16:35

Den 01-09-2010 15:09, Allan Krautwald skrev:

> Hvis det hellige præk og harmonikamusikken ved Havnegrillen er højdepunktet
> for underholdningen på Fur, er der sgu ikke noget at sige til, at det er
> gået helt galt på øen

Du skal ikke fortvivle helt, der er endnu redning for Furlændingerne.

Jeg født ind i "Blå Kors" bevægelsen, og det har præget hele mit liv.
Mest i skidt retning, set ud fra bevægelsens synspunkt.
Igennem bevægelsen har jeg erfaret, at der afholdes et 'Senior- og
pensionistkursus' den 9.-14. september, på Virksundcentret.
Det er ikke så langt fra Fur, og på kurset er både salmesang og bønnemøder.

http://www.virksundcentret.dk/pdf/Senior_E10.pdf

Det er værd at bemærke foredraget: ”Blå Kors møder mennesker”, om
mandagen, (efter bibeltimen), klokken 19.30.
Emnet er: ”Blå Kors vil skabe nye muligheder for mennesker, hvis liv er
skadet af alkohol og andre rusmidler.” (Det sidste må vel omfatte tysk
schlager).

http://www.youtube.com/watch?v=GhMH_7khXPw

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-10 17:00

> Emnet er: ”Blå Kors vil skabe nye muligheder for mennesker, hvis liv er
> skadet af alkohol og andre rusmidler.” (Det sidste må vel omfatte tysk
> schlager).

LOL

Fra : Allan Krautwald

Dato : 01-09-10 17:08

> [...]

> Emnet er: ”Blå Kors vil skabe nye muligheder for mennesker, hvis liv er
> skadet af alkohol og andre rusmidler.” (Det sidste må vel omfatte tysk

Så er det sgu nok derfor, at Åge drikker af natpotten.

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-09-10 10:06

> [...]
> Det er ikke et emne der ofte er 'oppe og vende' her i gruppen, selv om
> der er meget af det, både med og uden egen deltagelse. Og ofte søndag

Lidt mere, inspireret af spiritus og religion, fra lidt YouTube surfing.

Her er lidt seriøs formaning. Jess Ingerslev som 'TV-Degnen' der
fortæller om rusmidler:

http://www.youtube.com/watch?v=2_rtSIVKURQ&feature=related

Alle Red Warszawa's provokerende tekster facinerer mig, her "Tror du det
er for sjov jeg drikker":

Lever af øl og kattemad.
Uger siden at jeg fik mig et bad.
Alkoholiker det er sagen.
det er billigere end at være narkoman.

http://www.youtube.com/watch?v=GvojvwI--DM

Men lidt trøst er der også at hente på YouTube. Doris Akers synger så
overvevisende om, at "Blessed Are The Poor In Spirit", at selv jeg må
have en chance:

O blessed are, the poor in spirit.
Children of the Heavenly King.
Oh you shall wear a crown in glory.
When on earth your work is done.

http://www.youtube.com/watch?v=coa2Zv8BQMM&feature=related

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-10 11:19

> O blessed are, the poor in spirit.
> Children of the Heavenly King.
> Oh you shall wear a crown in glory.
> When on earth your work is done.

Det er ufatteligt hvor meget lort man kan få folk til at finde sig i, ved at
bilde dem ind at de nok skal få en præmie når de dør.
Helt samme princip som muslimske selvmordsbombere, der tror de bliver
belønnet med 79 jomfruer.

Når vi er ved dem, hvorfor så ikke høre lidt Jeff Dunham?

http://www.youtube.com/watch?v=1uwOL4rB-go

/Alex

Fra : Allan Krautwald

Dato : 02-09-10 11:45

"Alex Linaa" <www.neglebussen.dk> skrev i en meddelelse
> Helt samme princip som muslimske selvmordsbombere, der tror de bliver
> belønnet med 79 jomfruer.

Hvorfor satan skal de være så grådige

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-10 12:00

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor satan skal de være så grådige

Fordi de ikke ved bedre.
Vi der kan selv, ved godt at jomfruer ikke er noget at skrive hjem om. Så
hellere et par trunter med lidt erfaring ;)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 02-09-10 13:58

> Vi der kan selv, ved godt at jomfruer ikke er noget at skrive hjem om. Så
> hellere et par trunter med lidt erfaring ;)

Netop. Jeg smed da gerne en bombe for 6 erfarne kvinder...så kunne jeg holde
fri om søndagen

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-10 14:34

> Netop. Jeg smed da gerne en bombe for 6 erfarne kvinder...så kunne jeg
> holde fri om søndagen

Hvorfor så bombastisk?
Dem er der sgu da nok af, uden man beøver at sprænge uskyldige i småstykker
:)

Fra : Allan Krautwald

Dato : 02-09-10 14:58

> Hvorfor så bombastisk?
> Dem er der sgu da nok af, uden man beøver at sprænge uskyldige i
> småstykker :)

Hvem snakker om at sprænge uskyldige i småstykker

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-09-10 12:24

Den 02-09-2010 12:19, Alex Linaa skrev:

> [...]
> bilde dem ind at de nok skal få en præmie når de dør.
> Helt samme princip som muslimske selvmordsbombere, der tror de bliver

79???

Nej her er ingen smalle steder:
Tim Minchin med en både relevant og herlig tekst: "Ten Foot Cock & A Few
Hundred Virgins"

So you're gonna live in paradise
With a ten-foot cock and a few hundred virgins
So you're gonna sacrifice your life
For a ride on a UFO
And when the Lord comes down with his shimmering chariot of salvation
You're gonna be the first to know

http://www.youtube.com/watch?v=3Tp0NPC8OGU

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-10 12:47

> [...]
> So you're gonna sacrifice your life
> For a ride on a UFO
> And when the Lord comes down with his shimmering chariot of salvation

genialt

Fra : Vidal

Dato : 02-09-10 13:33

Den 02-09-2010 13:24, Henning Jensen skrev:

> 79???
>
> Nej her er ingen smalle steder:
> Tim Minchin med en både relevant og herlig tekst: "Ten Foot Cock & A Few Hundred
> Virgins"

Relevant måske også:

http://wulffmorgenthaler.dk/strip/2007/09/27/selvmordsbomber

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-09-10 13:50

Den 02-09-2010 14:33, Vidal skrev:

> Relevant måske også:
> http://wulffmorgenthaler.dk/strip/2007/09/27/selvmordsbomber

Uha, uha...
Nu ødelægger du helt illusionen. Man skal åbenbart frygte det værste! Og
det er kun nogle af de 79 vi ser på billedet!!!

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-09-10 15:17

Den 02-09-2010 14:33, Vidal skrev:
> Relevant måske også:
> http://wulffmorgenthaler.dk/strip/2007/09/27/selvmordsbomber

Jeg havde håbet på og ventet noget, mere i retning af denne jomfru fra Fur

http://www.theage.com.au/news/fashion/fur-protesters-flail/2007/03/01/1172338760076.html

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-10 16:55

> Jeg havde håbet på og ventet noget, mere i retning af denne jomfru fra Fur
>
> http://www.theage.com.au/news/fashion/fur-protesters-flail/2007/03/01/1172338760076.html

No way in hell hun er jomfru

Fra : Allan Krautwald

Dato : 02-09-10 17:46

> "Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> No way in hell hun er jomfru

En slægtning til Grillmutter?

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-09-10 17:58

Den 02-09-2010 18:46, Allan Krautwald skrev:

> En slægtning til Grillmutter?

I stiller vanskelige spørgsmål.
Forhåbentlig stiller en af øens indfødte op, og afklarer spørgsmålene.

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-09-10 18:15

Den 02-09-2010 18:57, Henning Jensen skrev:
> I stiller vanskelige spørgsmål.
> Forhåbentlig stiller en af øens indfødte op, og afklarer spørgsmålene.

Måske pigen fra Fur, ...Elise???

Iøvrigt frisk spillet her.

http://www.youtube.com/watch?v=8uoRIwyC3N0

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-09-10 11:46

> [...]
>
> Men lidt trøst er der også at hente på YouTube. Doris Akers synger så
> overvevisende om, at "Blessed Are The Poor In Spirit", at selv jeg må have

Tag den bare med ro Henning... Det var jo kun i Ånden de var velsignet
).. Men om du har en chance, vil kun tiden vise. Kommer du så tilbage,
og fortæller os, om det er værd at stræbe efter

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-09-10 07:53

Den 04-09-2010 12:45, Benny Mortensen skrev:
> Tag den bare med ro Henning... Det var jo kun i Ånden de var velsignet
> ).. Men om du har en chance, vil kun tiden vise. Kommer du så tilbage,
> og fortæller os, om det er værd at stræbe efter

Ja, til den tid, skal jeg nok "gå igen".
Og så bliver der mere salmesang end rock og schlager her i gruppen.

Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-10 10:23

> Ja, til den tid, skal jeg nok "gå igen".
> Og så bliver der mere salmesang end rock og schlager her i gruppen.
>
> Henning.

Nå Ja skidt, til den tid er selv Allan blevet døv...
Så det går nok )

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-09-10 10:28

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Nå Ja skidt, til den tid er selv Allan blevet døv...
> Så det går nok )

Øhhhhh..... "bliver"??? - Jamen han ER da døv allerede nu, mener jeg?. Al
det teenager-rap og sån han lytter til

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-10 10:47

meddelelse news:4c83628f$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Øhhhhh..... "bliver"??? - Jamen han ER da døv allerede nu, mener jeg?. Al
> det teenager-rap og sån han lytter til
>
> Hilsen Åge

Nej Nej da, Døv har han været i mange år...

Han har stadig ikke opdaget, at det er konens buldren med gryderne, han er
fan af.... Altså det han altid har troet, var Rolling Stones

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-09-10 12:27

> [...]
>
> Han har stadig ikke opdaget, at det er konens buldren med gryderne, han er
> fan af.... Altså det han altid har troet, var Rolling Stones

HAHA

Min vaskemaskine lyder som Rolling Oldefar. Jeg tror den skal repareres.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-09-10 12:31

Den 05-09-2010 13:27, Åge Halldorsson skrev:

> Min vaskemaskine lyder som Rolling Oldefar. Jeg tror den skal repareres.

Har du kommet sten i?

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-09-10 12:54

> Har du kommet sten i?
>
> Henning.

Nej, jeg kender ingen der hedder Sten.
Jeg vil hellere komme Krutte derind. HAHAHAHA

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-09-10 13:08

Den 05-09-2010 13:54, Åge Halldorsson skrev:

> Nej, jeg kender ingen der hedder Sten.
> Jeg vil hellere komme Krutte derind. HAHAHAHA

http://www.youtube.com/watch?v=jIHX00RKn0Y

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-09-10 13:17

> http://www.youtube.com/watch?v=jIHX00RKn0Y

Hehe.

Det er vist Krutte.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-09-10 07:37

meddelelse news:4c8384de$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Nej, jeg kender ingen der hedder Sten.
> Jeg vil hellere komme Krutte derind. HAHAHAHA
>
> Hilsen Åge

Alt for sent, du får aldrig den mave med ind gennem lugen

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-10 17:31

http://www.youtube.com/watch?v=A8a3nxDiHoU

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-09-10 18:30

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-09-10 10:47

Den 05-09-2010 11:27, Åge Halldorsson skrev:

> Øhhhhh..... "bliver"??? - Jamen han ER da døv allerede nu, mener jeg?.
> Al det teenager-rap og sån han lytter til

Ja lad os få et tyske nummer, medens man er her. Det ved man da hvad er.
Her den tyske finalesang til Melodi Grand Prix 2009.
Oscar synger "Miss Kiss Kiss Bang". Et fantastisk nummer. Uha...uha...

http://www.youtube.com/watch?v=37OWXODfyiw&feature=related

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 05-09-10 12:30

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> Den 05-09-2010 11:27, Åge Halldorsson skrev:

> Et fantastisk nummer. Uha...uha...
>
> http://www.youtube.com/watch?v=37OWXODfyiw&feature=related

Ja, det er ikk` så rin`g endda.
Her dog med en lidt bedre lyd: http://www.youtube.com/watch?v=2FAuk8qGImA

Selv noget der nærmer sig næsering, forstår prøjserne at lave lyttevenligt.

Hilsen Åge

Fra : Carl Drud

Dato : 05-09-10 18:03

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> writes:

> Lidt mere, inspireret af spiritus og religion, fra lidt YouTube surfing.

Lidt gade musik fra Maxwell Street (60'erne)
http://www.youtube.com/watch?v=SQP4Unmr2aA

Maxwell Street fra Blues Brothers filmen
http://www.youtube.com/watch?v=_NcADJAKoPc

--
Carl

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-11-10 18:49

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Vestover troede jeg at 'Indre Mission' havde hold om tingene. Men de
> skuffer fælt, ikke mindst når man klikker ind på Fur, på det lille kort.

LIDT OPLYSNING:
I Vestjylland er Indre Missions hovedbastion kun området omkring Herning
(dog ikke selve byen),
især i retningen mod syd og i retning mod vest ud til Hvide Sande, men også
i et stort bælte mod nordvest til Limfjorden.
Ud over dette område står IM kun lige så stærkt i Agger/Vestervig i Thy
og især på Fur.
Men selv om de de står stærkest disse steder, betyder det jo ikke at de står
stærkt.

Indtil 1970 havde IM f.eks. flertal i Fur Kommune. De ejede Fur Kro som
havde forbud mod at sælge andet end lys øl og øens dagligvarebutikker havde
totalforbud mod at sælge alkohol.
Nu i 2010 er Fur stor øl-leverandør

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-11-10 19:23

Den 09-11-2010 18:49, Åge Halldorsson skrev:

> Indtil 1970 havde IM f.eks. flertal i Fur Kommune. De ejede Fur Kro som
> havde forbud mod at sælge andet end lys øl

Det er interessant!
Er du sikker på at det er rigtigt???
Sædvanligvis accepterede IM ingen former for øl, heller ikke lyst øl.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-11-10 19:44

Den 09-11-2010 19:22, Henning Jensen skrev:
> [...]

Vi skal da ha' et stykke musik der passer til emnet.
Jeg har ikke læst alle indlæggene igennem igen, og kan ikke huske om
denne har været foreslået, Slayer's med "Disciple":

God Hates Us All, God Hates Us All
You know it's true God hates this place
You know it's true he hates this race

http://www.youtube.com/watch?v=tS0mQ25ezq4

Det er da en ægte schlager.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-11-10 21:34

> Det er interessant!

Jo detttt....

> Er du sikker på at det er rigtigt???

Ja.

> Sædvanligvis accepterede IM ingen former for øl, heller ikke lyst øl.

Det er ikke rigtigt. IM accepterede ingen ALKOHOL. Og mig bekendt er der
ingen alkohol i lys øl. Eller også er der så lidt i, at det ikke betød noget
for IM. Det IM havde noget imod i forbindelse med øl, var jo at folk ikke
skulle gå ud at drikke sig fuld og gøre noget "forkert". Det "problem"
eksisterer jo nok ikke så meget i forbindelse med at bælle lys øl
indenbords.
Men alt i alt. IM har aldrig haft noget imod lys øl.

Under forbuds-tiden som sluttede på øen i 1970, var det ikke bare øl der var
forbudt. Det var alle drikke som indeholdt alkohol.
Man kunne heller ikke købe vin og snaps, før den 1. april 1970 kl. 06.00, da
forbudstiden sluttede.

Vi flyttede til Fur under forbudstiden. Det var i september 1969. Da vi kom
over med færgen ville vi have stegte ål på Fur Kro (IMs Afholds- og
Gæstehjem). Vi bad om en øl, men fik at vide at det er
forbudt at sælge øl på øen. Vi kunne få en lys øl. Senere ville vi købe øl i
Brugsen og hos købmændene. Der var dog intet at gøre. Øl kommer ikke over
med færgen.

Indre Missions folk på Fur (Ca. 10% af befolkningen) drikker dog øl idag.

Fur Strandhotel, som var Indre Missionsk indtil for et par år siden, solgte
også øl, selv om de holdt morgenandagt og aftenandagt kl. 9 og 21. Man
kunne gå til andagt, mens man nød en øl.

Jeg kender ingen IM-folk som overholder noget ølforbud idag. Hvis der
overhovedet er et sådant forbud idag. Det trror jeg ikke der er.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-11-10 21:56

meddelelsen news:4cd9b039$0$36576$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg kender ingen IM-folk som overholder noget ølforbud idag. Hvis der
> overhovedet er et sådant forbud idag. Det tror jeg ikke der er.
>
> Hilsen Åge

...........men nu synes jeg vi skal have nogle gode IM-sange. Især
Guldgraversangen er fantastisk. Men man må nok sige at IM forstår sig på
slagermusik, rigtig synge-med-sange.
Lyt selv her.

Guldgraversangen Barnetro:
http://www.youtube.com/watch?v=hOBFvPQpjVg&feature=related

Jeg har hørt om en stad:
http://www.youtube.com/watch?v=rLcBcsDxj2U&feature=related

Perleporten: http://www.youtube.com/watch?v=T10JW-WgyOY&feature=related

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-11-10 22:02

meddelelsen news:4cd9b549$0$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Guldgraversangen Barnetro:
> http://www.youtube.com/watch?v=hOBFvPQpjVg&feature=related

Hovsa disse dasse dusse
Det var ingen Guldgraversang.

Her er det rigtige link, til en af de bedste IM-sange der findes:
http://www.youtube.com/watch?v=ZHVQAUf0UlQ&feature=related

Fra : Vidal

Dato : 10-11-10 08:39

Den 09-11-2010 21:55, Åge Halldorsson skrev:

> [...]
>
> ..........men nu synes jeg vi skal have nogle gode IM-sange. Især
> Guldgraversangen er fantastisk. Men man må nok sige at IM forstår sig på

Du glemmer jo helt kongen af disse sange:

http://www.youtube.com/watch?v=02mBQZ3_qwc

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 10-11-10 08:42

Den 10-11-2010 08:39, Vidal skrev:
> Den 09-11-2010 21:55, Åge Halldorsson skrev:

> Du glemmer jo helt kongen af disse sange:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=02mBQZ3_qwc

Måske endnu bedre i en dansk udgave:

http://www.youtube.com/watch?v=uNhainzmo10&feature=related

- selvom lyden kunne have været bedre.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-11-10 08:57

Den 10-11-2010 08:39, Vidal skrev:

> Du glemmer jo helt kongen af disse sange:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=02mBQZ3_qwc

Der skuffer du Vidal.
Den kan og skal kun synges af Frans Andersson.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-11-10 09:02

Den 10-11-2010 08:57, Henning Jensen skrev:

> Der skuffer du Vidal.
> Den kan og skal kun synges af Frans Andersson.

Du skal da selvfølgelig også ha' et link:

http://www.youtube.com/watch?v=nWldb5fqCjE

Henning.

Fra : Vidal

Dato : 10-11-10 09:58

> Der skuffer du Vidal.
> Den kan og skal kun synges af Frans Andersson.

Selvfølgeligt har du da ret, men jeg kunne ikke lige finde
youtube-linket til den/ham.

Et andet link jeg heller ikke har kunnet finde er udgaven
med Jesper Brun-Jensen, som kommer fra her hvor jeg bor
og ind i mellem optræder til en lille kirkekoncert med bl.a.
'Jerusalem'.

Live-performance virker stærkt, men når det ikke kan underbygges
med hårde fakts, er det svært at underbygge. Jeg sniger min mobil
med næste gang, han er i kirken, så alle kan få syn for sagn.

Det er hans stemme, du kan høre i introen her:

http://www.youtube.com/watch?v=7TfoQqGqVeg

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-11-10 12:16

Den 10-11-2010 09:58, Vidal skrev:

> Selvfølgeligt har du da ret, men jeg kunne ikke lige finde
> youtube-linket til den/ham.

Tag mig, for himlens skyld, ikke for alvorligt.

Jeg var selv forbavset at nummeret var lagt på YouTube. Jeg har
tidligere haft søgt efter det, hvor det ikke var der. Så det må være
uploadet for nyligt.

Hilsen Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-11-10 15:52

> [...]
>
> Jeg var selv forbavset at nummeret var lagt på YouTube. Jeg har tidligere
> haft søgt efter det, hvor det ikke var der. Så det må være uploadet for

Intet slår "Guldgraversangen"

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-11-10 15:56

Den 10-11-2010 15:51, Åge Halldorsson skrev:

> Intet slår "Guldgraversangen"

Hvad har du gang i?
Hvordan går det med hitlisterne? Hvor er Hansi og Helene på listen?
Du må starte en ny tråd med det seneste nye.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-11-10 21:34