Lodretstående matteret glas ovenpå en tera~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-09-10 21:09

Hej gruppe,

Ja overskriften er jo lidt kryptisk, men det er den eneste måde jeg kan
beskrive det på...
Jeg har et parcelhus fra 60'erne, hvor der er er en muret terrasse. På
toppen af muren er der i den ene ende monteret 3 ruder af matteret glas i
forlængelse af hinanden, de er vel 40x40. De er monteret i nogle H -
profiler af aluminium, som så er boret med i muren - de står altså lodret op
på toppen af muren.
Vi kunne nu godt tænke os at få sådan en række ruder på hele murens længde -
så mit spørgsmål går på, om der findes noget færdigt som man kan få og
montere, eller om man skal til og kreere noget selv ?

Altså: Hvad hedder sådan et arrangement ? , og hvad skal jeg kigge efter ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-09-10 07:18

On Wed, 01 Sep 2010 22:09:10 +0200, Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> kan få og montere, eller om man skal til og kreere noget selv ?
>
> Altså: Hvad hedder sådan et arrangement ? , og hvad skal jeg kigge efter

En læskærm måske? Det er i hvert fald typisk formålet med sådan en stribe
råglasruder i vestenden af en terrasse, for at tage vestenvinden og den
skarpeste lavthængende aftensol.

Jeg ville nok snakke med en glarmester -- du skal have nogen ruder der
ikke blæser i stykker når den første efterårsstorm river i dem, og en
montering der minimerer de skæve belastninger.

--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-09-10 04:55

> [...]
> ikke blæser i stykker når den første efterårsstorm river i dem, og en
> montering der minimerer de skæve belastninger.

Ja dem som allerede er der, ligner nærmest sådan noget glas som man laver
hylder af til køleskabe.
Monteringsmæssigt så står de bare løst imellem to "H-er". og har nok gjort
det i en 30-40 år.
Jeg tror af det er en god ide at spørge en glarmester.

mvh

Andreas M. Hansen