Kompost beholder
Fra : Jens K H

Dato : 01-09-10 20:45

Hej NG,
jeg skal have udskiftet min kompost beholder. Den skal bygges i træ.

Vil der være problemer i at bruge trykimprægneret træ til formålet? Eller
vil træet afgive skadelige stoffer?

Komposten skal efterfølgende fordeles i haven - inklusiv køkkenhaven, derfor
mit spørgsmål.
--
Jens

Fra : Aksel

Dato : 02-09-10 09:02

"Jens K H" <jkah@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil træet afgive skadelige stoffer?
>
> Komposten skal efterfølgende fordeles i haven - inklusiv køkkenhaven,

Vi har lige lavet en ny kompostbeholder - af rionet, tror jeg det hedder -
som en firkantet, meget grovmasket indhegning. Ud af et net - kr. 100 - og
nogle træ/jern stolper kan man få en endog ret stor kompostbeholder. Ingen
risiko for forurening af indholdet!
Mvh
Aksel

Fra : Tom Andersen

Dato : 03-09-10 17:25

"Aksel" <Aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og nogle træ/jern stolper kan man få en endog ret stor kompostbeholder.
> Ingen risiko for forurening af indholdet!

Vær opmærksom på, at du bliver nødt til at vande din kompostbunke en del.
På et tidspunkt blev (bliver?) der solgt nogle kompostbeholdere, som i
samlet tilstand er udformet med luft for hvert andet brædt.
Den type fungerer mere som "tørrekasse" end som kompostbeholder.

Tom

Fra : Aksel

Dato : 03-09-10 22:16

"Tom Andersen" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> samlet tilstand er udformet med luft for hvert andet brædt.
> Den type fungerer mere som "tørrekasse" end som kompostbeholder.

Jeg er opmærksom på problemet og vi skiftes til at vande - Vorherre og jeg -
og jeg giver af og til en håndfuld NPK. Der er fint liv inde i midten, hvor
kompostorm, bænkebidere og andet kryb boltrer sig. Det tørre, ikke omsatte
skal over i den nye afdeling ca 1.50x1.50x1.30 og så bliver det lettere at
komme til den egentlige kompost.
Mvh
Aksel

Fra : jos

Dato : 04-09-10 09:15

> [...]
> sig. Det tørre, ikke omsatte skal over i den nye afdeling ca
> 1.50x1.50x1.30 og så bliver det lettere at komme til den egentlige
Hold op med det pjat. Komposten har absolut ingen glæde af NPK - kun
yderligere forurening er resultatet.

Du kan med fordel tilsætte Læsket Kalk. - kan vist stadig fås på DLG. hvis
ikke man kan finde et gammeldags mørtelværk.
Kalken sættet gang i mikroorganismerne.

Jeg var gennem mange år modstander af "plastbeholderne", som værende lidt
"kunstige", men er på mine gamle dage blevet omvendt. De virker
fortræffeligt, ikke mindst grundet deres evne til at holde på fugten.
Alligevel får de periodisk et par spande efter at være rodet lidt op i de
øverste 30 cm.
Jeg er også imponeret af de specielle "kompostorm" - De omlægger komposten
i samme sæson, hvor de "naturlige" normalt tager 2 sæsoner..

finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-09-10 12:48

On Sat, 4 Sep 2010 10:14:42 +0200, "jos" <finn@home.dk> wrote:

>Hold op med det pjat. Komposten har absolut ingen glæde af NPK - kun
>yderligere forurening er resultatet.

Det kommer rigtig meget an på hvad komposten består af. Den kan nemt få
fordel af lidt ekstra npk til at sætte gang i bakterierne.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tom Andersen

Dato : 04-09-10 14:47

"jos" <finn@home.dk> skrev i en meddelelse

> Hold op med det pjat. Komposten har absolut ingen glæde af NPK - kun
> yderligere forurening er resultatet.

Sludder og vrøvl kære jos
Tilskud af kvælstof kan være nødvendigt, hvis komposten skal omsættes
rimelig hurtigt og hvis det anvendte plantemateriale ikke indeholder
cellulose (kulstofkilde) i overskud.

> [...]
> Jeg er også imponeret af de specielle "kompostorm" - De omlægger
> komposten i samme sæson, hvor de "naturlige" normalt tager 2 sæsoner..

Du kan ikke helt sammenligne traditionel kompostering og så
ormekompostering.
Ormene er yderst følsomme overfor fugt og pH og ofte er det køkkenaffald,
som dominerer hos dem, der anvender kompostorme.
Passer man ikke på og sørger for at få tilført noget groft materiale sammen
med køkkenaffaldet, vil det "brænde sammen" og ende som noget surt,
ildelugtende stads.
Tilsætning af kalk for at holde pH i det neutale område er mere et must ved
ormekompostering af køkkenaffald end ved traditionel kompostering.

Som du selv har erfaret, vil den traditionelle kompostering tage lang tid,
hvis ikke forholdene i bunken er optimale. F.eks. kan mangel på kvælstof
eller vand trække processen ud.

Jeg komposterer mit køkkenaffald sammen med mit haveaffald på traditionel
vis og på én sæson uden problemer i en hjemmelavet kompostbeholder med to
rum på hver 1,25 m3. Skulle jeg engang lege med kompostorm igen, vil jeg
helt klart vælge en plastbeholder, fordi den bare er bedre til at holde på
vandet end den mere åbne kompostbeholder af træ. Ormene bliver inaktive og
dør ret hurtigt ved udtørring.

Som jeg ser det er kompostorm en fordel ved relativt små mængder organisk
materiale. Har man større mængder er de komercielle beholdere alt for små.

Tom

Fra : Tom Andersen

Dato : 04-09-10 15:12

> Sludder og vrøvl kære jos
> Tilskud af kvælstof kan være nødvendigt, hvis komposten skal omsættes
> rimelig hurtigt og hvis det anvendte plantemateriale ikke indeholder
> cellulose (kulstofkilde) i overskud.

Se, dét er en rigtig gang vrøvl!

Skulle naturligvis have været:

Tilskud af kvælstof kan være nødvendigt, hvis komposten skal omsættes
rimelig hurtigt og hvis det anvendte plantemateriale indeholder

Fra : cykelsmeden

Dato : 04-09-10 17:05

Den 04-09-2010 15:46, Tom Andersen skrev:
> [...]
> hvis ikke forholdene i bunken er optimale. F.eks. kan mangel på kvælstof

Du har naturligvis også ret med de præmisser vi snakker enten
køkken/haveaffald. Jeg Har aldrig haft en sur beholder, men jeg går også
op i en god blanding, af visnet/grønt og ubehandlet fra køkkenet.
Derfor er det sjældent nødvendigt at bruge anden tilsætning end vand.
Det jeg gik imod var ideen med at smide NPK på i troen at den gør gavn i
beholderen. NPK er en tilsætning til en jord som mangler næringsmidler -
Den læskede kalk hjælper med formuldningen, og skader ikke miljøet.
Iøvrigt er det anvendt i hundrede år før man kendte begrebet kompostorm.
- jeg mener iøvrigt ikke at det er et must ved ormekompostering, -
bare en hjælp.

finn

Fra : Tom Andersen

Dato : 04-09-10 14:21

> Jeg er opmærksom på problemet og vi skiftes til at vande - Vorherre og
> jeg -

> og jeg giver af og til en håndfuld NPK.

Det er godt / nødvendigt med et tilskud af kvælstof (N), hvis
kompostmaterialet er traditionelt haveaffald uden tilskud af kvælstofholdige
emner.

Du kan nøjes med kalksalpeter (Calciumnitrat), da plantedelene indeholder
rigeligt med phosfor og kalium - det er kvælstof, som er en mangelvare når
ikke vi har adgang til dyregødning, blodmel og andet kvælstofholdigt.
Jeg bruger kompost i drivhuset og der vander jeg med en 1 promille
N-opløsning en gang imellem, når bladfarven begynder at lysne.....
Når komposten trænger til lidt væde får den lige et par kander med
N-opløsning

Tom

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-09-10 13:18

> [...]
> vil træet afgive skadelige stoffer?
>
> Komposten skal efterfølgende fordeles i haven - inklusiv køkkenhaven,

Hej Jens

Jeg ville nok ofre de få hundrede kroner ekstra og så lave den i noget
hårdttræ af en slags.
Hvis du bygger den i lærk, massaranduba eller lignende, giver det en klat
olie, så holder den vist længere end du gider at have den....
Trykimprægneret ville jeg ikke bruge hvis jorden efterfølgende skal i
køkkenhaven, det er helt sikkert.

Lars Hansen

Fra : Tom Andersen

Dato : 02-09-10 20:17

> [...]
> vil træet afgive skadelige stoffer?
>
> Komposten skal efterfølgende fordeles i haven - inklusiv køkkenhaven,
Sikkert..
Jeg har dog lavet en i trykimprægneret træ - et skelet beklædt indvendigt
med planeternit.
Der er ingen nedbrydning / kontakt imellem kompost og træ.

Tom

Fra : Jens K H

Dato : 05-09-10 08:40

Hej NG,