Vandspild
Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 31-08-10 22:52

Er der tal på vandspild ved havevanding i sol kontra om aftenen/natten?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dan

Dato : 02-09-10 11:14

> Er der tal på vandspild ved havevanding i sol kontra om aftenen/natten?

Hej Preben,

En hurtig googling giver:
Bygevejr, høj luftfugtighed 1 mm pr. døgn
Overskyet, høj luftfugtighed 2 mm pr. døgn
Let skyet, ret tør luft, middeltemperatur 3 mm pr. døgn
Skyfrit, tør luft, høj temperatur, blæst 4 mm pr. døgn
Skyfrit, ekstremt tørt, høj temperatur, blæst 5 mm pr. døgn
http://app4.landscentret.dk/DyrkVejl/Forms/Main.aspx?page=Vejledning&cropID=105

Håber at du kan bruge det. :)

/Dan

Fra : Klaus G.

Dato : 02-09-10 11:23

> [...]
> Skyfrit, tør luft, høj temperatur, blæst 4 mm pr. døgn
> Skyfrit, ekstremt tørt, høj temperatur, blæst 5 mm pr. døgn
Det den tabel viser, er bare hvor meget vand der fordampes og som senere
skal tilføres for ikke at udtørre jorden. Men alle ved jo, at tager man en
vandsprede og smider man så 5mm vand ud på et givent areal, så vil der langt
fra gå 5mm vand i jorden. Meget vil fordampe i solen og vinden. Men hvad er
forskellen på at smide 5mm vand ud kl12 en sommerdag, eller kl 02 om natten
hvor duggen ligger tungt over landskabet?

Det jeg TROR Preben efterlyser, er så at vide om det bare er "pjat" det med
at man helst skal vande om natten, i stedet for om dagen. :)

--
Klaus G.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 02-09-10 22:37

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev
> Det jeg TROR Preben efterlyser, er så at vide om det bare er "pjat" det
> med at man helst skal vande om natten, i stedet for om dagen. :)

Det snerper derhen

Spørgsmålet kommer af at èn påstod at der er 80% spild, og det er jeg da ret
sikker på er løwn.

Tankerne går på, at jorden meget hurtigt køles ned af vandingen, og at
situationen dermed ikke er væsentlig meget anderledes end efter mørkets
frembrud.

En anden 'påstand' går på, at planter skades ved vanding i sol. Da jeg selv
aldrig har iagttaget noget der bare ligner problemer desangående, antager
jeg at det er en skrøne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : lom k

Dato : 03-09-10 08:41

Preben R. Sørensen wrote:

> [...]
> jeg selv aldrig har iagttaget noget der bare ligner problemer
> desangående, antager jeg at det er en skrøne?

jeg mener at have hørt:

At det ikke er smart at vand mens jorden er rigtig varm, da det giver
en meget hård overflade, som igen gør at vandet ikke trænger ned.

Så optimalt må det være at vanden tidligt om morgen. hvis det altså er
rigtigt det jeg har hørt

Fra : jos

Dato : 03-09-10 09:05

> [...]
> jeg selv aldrig har iagttaget noget der bare ligner problemer
> desangående, antager jeg at det er en skrøne?

Det må du jo så tro på.
Du kunne jo også prøve det eksperiment, på en solrig dag at sætte sprederen
igang i eks 1 time, og ½ time derefter lave et spadestik for at se hvor
langt ned fugten er trængt.
Så kan du gentage forsøget en aften efter solnedgang.
Du vil i hvert tilfælde overraskes!!

finn

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-09-10 14:00

Preben R. Sørensen wrote:
> "Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev
>
> Det snerper derhen
>
> Spørgsmålet kommer af at èn påstod at der er 80% spild, og det er jeg
> da ret sikker på er løwn.

Hvis man vander 1 mm ud på 4 timer er der nok 100% spild, hvis man vælter
200 mm ud på 30 minutter er spildet nok en del mindre.

Mao. 80% holder ikke i alle tilfælde.

Keller

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-09-10 19:12

On Thu, 2 Sep 2010 23:36:54 +0200, Preben R. Sørensen <preben@esenet.dk>
wrote:

>En anden 'påstand' går på, at planter skades ved vanding i sol. Da jeg selv
>aldrig har iagttaget noget der bare ligner problemer desangående, antager
>jeg at det er en skrøne?

Det er ikke en skrøne, planter _kan_ skades af vanding i sol. Men det
jeg har set har mest været blomsterne som bliver en smule medtaget, og
de skader har ærlig talt været i småtingsafdelingen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Dan

Dato : 03-09-10 22:05

> [...]
>
> En anden 'påstand' går på, at planter skades ved vanding i sol. Da jeg
> selv aldrig har iagttaget noget der bare ligner problemer desangående,

Jeg kan ihvertfald se tre ting,
1. Det er så varmt (i solen), at vandet fordamper.
2. Solen varmer så meget, at der dannes en "hård" jordskorpe, at vandet
løber hen ad jorden og "gør gavn et andet sted end planlagt".
3. Vandet står stille omkring planten og "koger planten".

Den sidste har jeg dog ikke set så meget til selv, men kan godt forestille
mig, at der ville ske lidt.

/Dan

Fra : Dan

Dato : 03-09-10 21:51

> [...]
> hvad er forskellen på at smide 5mm vand ud kl12 en sommerdag, eller kl 02
> om natten hvor duggen ligger tungt over landskabet?

Det er jeg _fuldstændig_ enig i, men regnede med at Preben måske bruge nogle
af oplysningerne i forhold til "dagens vejrudsigt". Altså forholde sig til
hvor meget der fordamper på den givne dag og så vande "det ekstra". :)
Min lommelogik fortæller mig at det nok ville være bedst at vande i morgen /
formiddagstimerne, men dog ikke så meget, at vandet ikke kan nå at trænge
ned inden solen kommer og bager (læs: koger planterne).

/Dan

Fra : jos

Dato : 04-09-10 09:06

men dog ikke så meget, at vandet ikke kan
> nå at trænge ned inden solen kommer og bager (læs: koger planterne).
>
> /Dan

Den tror jeg altså ikke på. Der er stor fordampning, når solen er på JA,
MEN dette betyder så også afkøling af planten, og den er ikke helt lille.
Dette kan konstateres ved at sætte termometre i 2 flasker omviklet med et
viskestykke. Læg dem begge i solen, og gør det ene drivvådt (gerne med
"lunt" vand!). Efter en time vil temperaturen være markant lavere i den
våde flaske.

Gevinsten ligger som tidligere pointeret, i at vandet meget hurtigere og i
større mængde, når ned til planterødderne efter solnedgang.

finn

Fra : Armand

Dato : 15-09-10 21:58

Den 31-08-2010 23:51, Preben R. Sørensen skrev:

> Er der tal på vandspild ved havevanding i sol kontra om aftenen/natten?

Jeg har i fjorten år gjort betragtninger om hvor hurtigt at vand i
rigelige mængder tørrer ind på asfalt (læs: glatføreanlæg):

Der er ingen tvivl om at skarp sommersol bager grundigt på asfalten, men
blot lidt vind gør mirakler for tørretiden der kan være på under en time.
Modsat: I fugtigt, skyet vejr uden vind, når asfalten sjældent at tørre
op indenfor de tre timer hvor jég går og venter på det (=aftener med
tohjulet motorsport for de lokale unge).
Forholdet derimellem er således mere end 1:3!

Jeg har ikke gjort mig natte eller morgen -erfaringer omkring emnet, men
sat op mod stille overskyet vejr kan en stille nats kølighed og
dug-punktet kun trække yderligere i samme retning og kommer vi op på et
forhold á 1:5, så ligner det vitterligt 80% forskel!

--
Armand.