Skimmelsvamp i brusekabine.
Fra : Klaus G.

Dato : 31-08-10 17:50

Hej.

Vi har erfaret at der i vores hus bliver ved med at komme skimmelsvamp i
brusekabinen. Vi troede i første omgang, da vi købte huset, at det bare var
skidt på siderne. Så vi købte noget fint Flügger maling til formålet,
væggene er nemlig tapetseret(Staveplade). Malingen er noget som bliver meget
hårdt og blank og er lavet til vådrum osv.. Men ak og ve, det var ikke
skidt, det var skimmelsvamp, som bliver ved med at komme igen og igen. Det
kan nemt vaske af med lidt klorin, så det sidder kun på overfladen. Men det
duer jo ikke i længden.

Har i nogle forslag til at komme af med problemet? Der er blæser på
badeværelset, for at få fugt ud, men der kan jo stadig blive pænt fugtigt
nogle gange, fordi blæseren kun køre 10min efter lyset slukkes.

--
Klaus G.

Fra : Henning

Dato : 31-08-10 18:00

>Har i nogle forslag til at komme af med problemet? Der er blæser på
>badeværelset, for at få fugt ud, men der kan jo stadig blive pænt fugtigt
>nogle gange, fordi blæseren kun køre 10min efter lyset slukkes.
Så skal du nok se at få noget mere effektiv udluftning. Har du ikke et
vindue du kan åbne mens du er i bad?

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-10 18:14

Klaus G. wrote:

> [...]
> det var skimmelsvamp, som bliver ved med at komme igen og igen. Det
> kan nemt vaske af med lidt klorin, så det sidder kun på overfladen.

I købte noget maling til at smøre oven på skidtet? Det plejer ikke at
holde uanset hvor god malingen er

> [...]
> badeværelset, for at få fugt ud, men der kan jo stadig blive pænt
> fugtigt nogle gange, fordi blæseren kun køre 10min efter lyset

Åben vinduet under badet som Henning foreslår, og en fugtstyret
ventilator.

Desuden hvis det er muligt, så udskift ventilatoren hvis den kun er 100
mm, til en 125 mm, den har noget større kapacitet. Endelig så brug en
skviser og en klud efter badet til at fjerne vand fra brusenichens sider
og bund, så er der ikke så stor en vandmængder som skal fordampes (det
er bedre når det går i afløbet).

Åh ja, og ingen håndklædetørring på badeværelset, det må foregå andre
steder, evt. udendørs.

Det er ret stor vandmængder som skal fordampes.fra et badeværelse, og
det må ikke tage for lang tid, så kommer skimmelsvampen snigende. Hvis i
stadig er i tvivl, så køb et hygrometer af god kvalitet og sæt op
derude.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : jos

Dato : 31-08-10 18:22

Klaus G. wrote:

> [...]
> badeværelset, for at få fugt ud, men der kan jo stadig blive pænt
> fugtigt nogle gange, fordi blæseren kun køre 10min efter lyset

Når der dannes svamp er det, som du tilsyneladende er klar over, fordi der
er fugt, i så lang tid at svampen kan dannes.
Du skal altså have fjernet fugten efter brug. Hvis dette kun sker mekanisk,
skal du have sikret dig at blæseren rent faktisk suger luften ud. Der skal
altså være fuld hul ud fra blæseren, såvel som ind i badeværelset. Det
hjælper således ikke en s... at en blæser kører for fulde omdrejninger, hvis
både dør og vinduer er hermetisk lukkede. Du skal også sikre dig, at
blæseren har en effekt som kan fjerne den fugtige luft på den ønskede tid -
mange af de billige ventilatorer klarer kun deres påstemplede effekt i
medvind. Den mængde fugt som skal fjernes, kan decimeres ved at bruge en
skraber efter badet, samt fjerne fugtige vaskeklude og håndklæder.
Når alt det er iorden, kan temperaturen spille kraftigt ind. Hvis der er for
koldt, vil fortætningstemperaturen let kunne nås på en kølig flisevæg eller
et koldt gulv, og så slipper du aldrig af med problemet. Kolde vægge og
gulve i baderum bør isoleres, især hvis man er sparsommelig og kniber
temperaturen ned omkring 20C

finn

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-10 18:47

> Har i nogle forslag til at komme af med problemet? Der er blæser på
> badeværelset, for at få fugt ud, men der kan jo stadig blive pænt fugtigt
> nogle gange, fordi blæseren kun køre 10min efter lyset slukkes.

Varme og ventelation som andre skriver, her hjemme åbner jeg tit døren til
resten af huset ca 30 min efter bad, der kører min blæser stadig og viduet
står åbent.
10min udluftning er efter min bedste overbevisning alt for lidt. Jeg har
ventilatoren kørende sammen med lyset, og det kører indtil fliserne er 100%
tørre.
Det tager lang tid om sommeren da vi der ikke har varme på.
Giv varmen en nøk opad, og lad blæseren kører 2 timer istedet.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5410 (20100830) __________

http://www.eset.com

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-10 07:19

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det tager lang tid om sommeren da vi der ikke har varme på.
> Giv varmen en nøk opad, og lad blæseren kører 2 timer istedet.

Glemte lige at om vinteren tænder jeg ofte emhætten, på fuld knald inden jeg
går hjemme fra.(har justerbar timer på den, så det er mellem 30 og 45
minutter)
Vi er ofte 6 personer på blot 100m2 uden fugt problemer. Emhætten på laveste
trin om natten kan også være godt, det kræver dog at du ved hvor huset er
utæt, og tager luft ind.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5412 (20100831) __________

http://www.eset.com

Fra : Elmand

Dato : 31-08-10 20:31

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> badeværelset, for at få fugt ud, men der kan jo stadig blive pænt fugtigt
> nogle gange, fordi blæseren kun køre 10min efter lyset slukkes.

Skimmelsvamp og andre svampe kommer kun af et eneste problem.-
Mangel på udluftning. - Og kondensen vil altid sætte sig på det koldeste
sted. d.v.s kolde fliser- kolde vægge- kolde spejle og vinduer.
Du er nok nu flyttet ind i et bedre isoleret og tættere hus.- så skal der
ventileres
meget mere end du tror, idet mange der får problemet, altid tror det er
bygningen
det er galt med og ikke manglende ventilation. Brug nogle af de råd, du har
fået,
idet de er helt korrekte.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen
aut.el-installatør
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 01-09-10 07:41

Klaus G. wrote:
> [...]
> badeværelset, for at få fugt ud, men der kan jo stadig blive pænt
> fugtigt nogle gange, fordi blæseren kun køre 10min efter lyset slukkes.

Udluftning - udluftning - udluftning!!!!!

Vi har også en tendens til "alger" eller skimmel på en fuge mellem gulv
og fliser i vores brusehjørne i badeværelset. Vi holder det nede ved at
skrabe vandet af væggene med en svaber og tørre dem af med et gammelt
håndklæde efter brug - Samt at have vinduet og døren på klem i
sommerhalvåret og i vinterhalvåret at foretage en kraftig udluftning
efter brug. Desuden jævnlig rengøring af den/de fuger hvor problemet
findes.

Vi lever med det fordi badeværelset står for renovering om nogle år når
riget er fattedes penge og fordi konstruktionen (Et af Lindø-værftets
huse fra omkring 1962) ikke indbyder til lappeløsninger.

/Lars

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-10 13:07

Hej.

Jeg siger mange tak for jeres input, vi vil prøve med mere(endnu mere)
udluftning så, selv om der i forvejen bliver luftet godt, men åbenbart ikke
nok :)

Blæseren kan godt suge luft udefra, så den er ihvertfald ikke begrænset.

Vi vil få indkøbt noget svaber og så finde et gammelt håndklæde til at tørre
over med, som så får lov til at tørre i et andet rum.

Vores hus er fra begyndelse af 70'erne og bestemt ikke et "tæt" hus, dog har
nye vinduer og døre hjulpet gevaldigt.

Badeværelset er meget gammelt og skal renoveres engang, derfor der stadig er
tapet i brusekabinen. Det næste badeværsel får fliser i stedet for.

Spejlet dugger ikke engang når vi tager et bad, så udluftningen må være OK
når blæseren køre skulle man synes jo. Men problemet er nok en kombination
af 2-3våde håndklæder, vådt forhæng, våd kabine og lettere våd måtte på
gulvet. Det vil vi prøve at begrænse.

Igen, tak for jeres svar!

--
Klaus G.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-09-10 16:41

Klaus G. wrote:

> Blæseren kan godt suge luft udefra, så den er ihvertfald ikke
> begrænset.

Æh, altså, meningen er at ventilatoren skal suge den fugtige luft fra
badeværelset og blæse den udendørs.

Alle ventilationsanlæg er begrænset, både mht. fra ventilatorens
kapacitet og trykfald i afkastkanalen og afkasthætten. Der skal ikke
meget trykfald til førend luftstrømmen mindskes drastisk.

Fra : jos

Dato : 01-09-10 17:01

Erik Olsen wrote:

> [...]
> kapacitet og trykfald i afkastkanalen og afkasthætten. Der skal ikke
> meget trykfald til førend luftstrømmen mindskes drastisk.

enig!
alene forskel i glatrør og flexrør har stor betydning for luftgennemgangen!

finn

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-10 19:32

> Æh, altså, meningen er at ventilatoren skal suge den fugtige luft fra
> badeværelset og blæse den udendørs.
Jeg mener at den kan suge luft fra resten af huset gennem døren til
badeværelset. Og rigeligt. Der er som sagt ingen dug på spejlet når vi går i
bruser og vi har et lille badeværelse.

Blæseren sidder helt ude ved væggen, så der er ikke ret lagt op til
taghætten. Røret derop er noget glat rør af en art.

--
Klaus G.