Mere om lastbiler ?
Fra : Per

Dato : 01-09-10 17:29

Hej !

Fornalediget af debatten om latsbiler og overhaling, kom jeg til at tænke
på:

lastbiler der kører for tæt på hinanden.

Jeg ser meget ofte (specielt på motorvejen) at lastvogne i et lastvongstog -
kører endda meget meget tæt. Afstanden imellem dem er ofte ikke mere end
10-15 meter.

Ved i om det er noget der bliver slået hårdt ned på fra politiets side ? -
Det udløser i klip at køre for tæt.

Jeg går ud fra at lastbilerne kører tæt for at spare brændstof, men det ser
rigtig rigtig farligt ud.

Mvh. Per

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-10 18:45

Den Wed, 1 Sep 2010 18:29:11 +0200 skrev Per:
> [...]
> Det udløser i klip at køre for tæt.
>
> Jeg går ud fra at lastbilerne kører tæt for at spare brændstof, men det ser

Er fidusen ikke at jo kortere afstanden er, jo mindre vil den relative
kollisionshastighed være hvis det går galt?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : søren brix

Dato : 01-09-10 19:17

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Er fidusen ikke at jo kortere afstanden er, jo mindre vil den relative
> kollisionshastighed være hvis det går galt?

> [...]

hæhæ det er lige som reglen der siger at : man skal bare køre så stærkt så
muligt for at komme væk fra uheldsrisikoen (frit efter monrad & rislund)

mvh

Søren

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-10 19:26

Den Wed, 1 Sep 2010 20:17:22 +0200 skrev søren brix:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> hæhæ det er lige som reglen der siger at : man skal bare køre så stærkt så
> muligt for at komme væk fra uheldsrisikoen (frit efter monrad & rislund)

Ikke nødvendigvis stærkt. Det gælder bare om at minimere den tid man
opholder sig i trafikken.

Men nej, kører to lastbiler med måske en meter imellem, og den forreste
klodser bremsen, vil det give et bump, når den bageste rammer. Hastigheds-
forskellen er ikke ret stor.

Er afstanden derimod så stor, at den forreste kan nå at holde stille, vil
der ske noget større skade, når den bageste rammer.

Og er der ingen afstand, vil det ikke engang give et bump.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-10 19:29

> Er afstanden derimod så stor, at den forreste kan nå at holde stille, vil
> der ske noget større skade, når den bageste rammer.
>
> Og er der ingen afstand, vil det ikke engang give et bump.
Og bilerne der bremses for foran får i stedet for 2x lastbil i røven... yay.

--
Klaus G.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-09-10 19:31

Kent Friis skriver:

> Og er der ingen afstand, vil det ikke engang give et bump.

Næh, men den forreste lastbil vi blive skubbet frem i bilen foran med
dobbelt så stor en vægt.

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-09-10 21:57

Den 01-09-2010 18:29, Per skrev:
> [...]
> ofte ikke mere end 10-15 meter.
> Ved i om det er noget der bliver slået hårdt ned på fra politiets side ?

Ser jævnt ofte politibiler rulle forbi sådan en stang af lastbiler der
kører alt for tæt, uden at de gør noget ved det.

Bøden er nok for lille til at det kan svare sig for dem, og klippet kan
jo ikke betale statens udgifter.

> Jeg går ud fra at lastbilerne kører tæt for at spare brændstof, men det
> ser rigtig rigtig farligt ud.

Er ret overbevist om at hvis der skal være noget at hente der skal de
tættere på hinanden end 10 meter.

Men jeg bliver grum hvis en anden kører så tæt på mig, for mit forbrug
stiger mere end han kan spare.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-09-10 21:58

Finn Guldmann skriver:

> Ser jævnt ofte politibiler rulle forbi sådan en stang af lastbiler der
> kører alt for tæt, uden at de gør noget ved det.

Igen har lastbilerne en stor fordel

> Bøden er nok for lille til at det kan svare sig for dem, og klippet kan
> jo ikke betale statens udgifter.

ROFL

> Men jeg bliver grum hvis en anden kører så tæt på mig, for mit forbrug
> stiger mere end han kan spare.

Ja, hvad gør du så hr betjent?

Klaus

Fra : Keld Nygaard

Dato : 02-09-10 06:37

> Ja, hvad gør du så hr betjent?

Eller måske hr. sikkerhedsansvarlige??
Hvis den bagvedkørende ikke kan finde ud af at holde en afstand der passer
til hastigheden, så må den forankørende jo tilpasse hastigheden til den
afstand der er. Heldigvis forstår de fleste hurtigt at de har været for tæt
på, så afstanden tilpasses, og hastigheden kan komme op igen så alle kan
fortsætte deres tur med normalt blodtryk. Der er dog også nogle enkelte der
ikke helt kan gennemskue relationen mellem hastighed og standselængde, og
derfor forsøger at få hastigheden op igen ved at blinke med lygterne, dytte
og vifte med armene...

Mvh
Keld

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-09-10 09:58

Den 01-09-2010 22:57, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Igen har lastbilerne en stor fordel

Hvorfor det? Politiet gør da heller ikke noget overfor personbiler der
kører for tæt på hinanden?

> Ja, hvad gør du så hr betjent?

Da jeg jo ikke kan sætte farten op til mere end den anden kan køre, kan
jeg (og gør) det modsatte. Jeg slipper speederen og lader farten løbe af
lastbilen så længe det tager for den anden enten at lave afstand eller
at overhale.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-09-10 16:38

Finn Guldmann skriver:

> Hvorfor det? Politiet gør da heller ikke noget overfor personbiler der
> kører for tæt på hinanden?

Jo.

> [...]
> jeg (og gør) det modsatte. Jeg slipper speederen og lader farten løbe af
> lastbilen så længe det tager for den anden enten at lave afstand eller

Er det at være grum?

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 02-09-10 17:58

Den Thu, 02 Sep 2010 17:37:46 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Finn Guldmann skriver:

> Jo.

Hvor tæt på kørte du?

Det ser ikke ud til at være noget der bliver gjort så meget ved at det
får folk til at lade være med at køre med to-tre meters afstand (kommer
de længere væk, klemmer der sig en mere ind i hullet).

> Er det at være grum?

"Tvinge" en lastbil til at overhale - er det ikke at være grum, når du
vil have det forbudt at lastbiler overhaler?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-09-10 19:40

Den 02-09-2010 17:37, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jo.

Det har jeg endnu ikke set. Jeg har derimod set politibiler der selv
kørte med for kort afstand.

> Er det at være grum?

Grum er det jeg bliver inden jeg går i gang med det andet.

Fra : ABJ

Dato : 01-09-10 23:05

> Men jeg bliver grum hvis en anden kører så tæt på mig, for mit forbrug
> stiger mere end han kan spare.

Det er faktisk ikke rigtigt, undersøgelse af cykelrytteres energiforbrug
viser at begge sparer ved at ligge på hjul.

Den bagerste slipper for at kløve luften, men den forreste slipper for
størstedelen af de hvirvler der dannes bag ham, de der ligger mellem har
alle fordele.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-09-10 10:12

Den 02-09-2010 00:05, ABJ skrev:
> [...]
> Den bagerste slipper for at kløve luften, men den forreste slipper for
> størstedelen af de hvirvler der dannes bag ham, de der ligger mellem har

Men med hvilken afstand gør de det? Og hvorfor skiftes de hele tiden til
at "trække"?

Hvis lastbilerne skulle opnå noget skulle de ind og køre med under ½ m
mellem sig.

De spoilere man sætter på trækkeren for at "lukke" hullet mellem den og
traileren sidder der ikke for sjov. De sidder der fordi hullet er stor
nok til at det koster mange penge ikke at lukke det.

At køre med en flad gummivogn koster mere end at køre med samme flade
gummivogn med en tom 40 fods container på, trods det at totalvægten øges
med 4½ tons.

Så jo, vinden omkring en lastbil skal kan der spares mange penge på at
tænke over hvordan behandles.

Men afstanden mellem to lastbiler skal være meget mindre end selv jeg
har set den, før den forreste begynder at få noget positivt ud af det.

Fra : Leo Jensen

Dato : 02-09-10 05:10

On Sep 2, 11:12 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Den 02-09-2010 00:05, ABJ skrev:>> Men jeg bliver grum hvis en anden kører så tæt på mig, for mit forbrug
>
>  >
> Men med hvilken afstand gør de det?

Omkring en halv meter. De fleste lastbiler kører trods alt med meget
større afstand. Reelt set er det nok kun sorte Touran'er, der er skabt
ligge så tæt på forgående biler.

>Og hvorfor skiftes de hele tiden til
> at "trække"?

Fordi dem der bryder vinden arbejder mest. Dem bagved laver 30-40% og
har derfor overskud til at køre frem og skiftes til trække. Vi er
glade for at lastbilerne ikke er nødt til at skifte plads lige så
ofte...

> [...]
>
> Men afstanden mellem to lastbiler skal være meget mindre end selv jeg
> har set den, før den forreste begynder at få noget positivt ud af det..

Det har du efter al sandsynlighed ret i.

MVH Leo

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-09-10 13:47

Den 02-09-2010 13:09, Leo Jensen skrev:
> [...]
> har derfor overskud til at køre frem og skiftes til trække. Vi er
> glade for at lastbilerne ikke er nødt til at skifte plads lige så

Tænkte den samme tanke. Og nøj for et ramaskrig der ville lyde hvis vi
begyndte på det.

Fra : Petersen Michael

Dato : 02-09-10 17:48

Finn Guldmann wrote:

> Tænkte den samme tanke. Og nøj for et ramaskrig der ville lyde hvis vi
> begyndte på det.

Er det ikke det i gør?
Med de der langstrakte overhalinger og en forskel på 5 km / T?

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-09-10 19:44

Den 02-09-2010 18:47, Petersen Michael skrev:
> Er det ikke det i gør?
> Med de der langstrakte overhalinger og en forskel på 5 km / T?

Hvis vi skulle den lovlige vej rundt ville det nok komme til at foregå
ved at en "stang" af lastbiler kørte i 2. spor, mens den der lige havde
taget sit slæb kørte lidt langsommere i 1. spor, indtil resten af
stangen var forbi ham, så han kunne trække ud i 2. spor og blive bagerst
i stangen.

Er det ikke nogenlunde den måde de gør det på i cykelløb?