Manglende frihøjde / hæve affjedring?
Fra : Begbie

Dato : 31-08-10 03:13

Jeg har en Mazda 2, 1.6 ”Sport” fra 2003.

En del af ”sportspakken” er vist at bil står noget lavere end standard
på en Mazda 2, som normal har en god frihøjde.

Det er fint nok at den har været ”sænket” fra frabrikken af i sin tid,
men jeg oplever at hvis man kører over en kant/forhøjning, f.eks. på
vej ud af en p-plads med fire mennesker i bilen, så kommer jeg til at
ramme bunden af bilen med en grim ”bang”.

Bilen er normalt ret stiv i affjedring, men det er som om at der en
relativ store vandring på affjedring i situationer som overstående.
Jeg kan ikke tro at det er særlig sundt for undervognen at få den tur
alt for mange gange.

Hvad gør man egentlig i sådan en situation? Tyder det på at der nogle
fjedrer som er ved at være trætte? Er det nemt/billigt at få hævet bil
lidt? Eller skal man bare leve med at det er en del af bilens
”sportslig” udseende?

Fra : alexbo

Dato : 31-08-10 10:55

"Begbie" skrev

> [...]
>fjedrer som er ved at være trætte? Er det nemt/billigt at få hævet bil
>lidt? Eller skal man bare leve med at det er en del af bilens

Hvad du kan og vil gøre afhænger noget af problemets omfang, er det ofte du
kører med fuldt læs vil jeg foreslå en hævning.
En anden mulighed er at sætte campingsstøddænpere på, nogle støddæmpere med
luft der kan pumpes op, så de virker som ekstra fjeder.
Eller det nemmeste at hæve bumpstoppet, det er et stop på affjedringen der
gør at den ikke kan komme så langt ned at hjulene rammer indeskærmen.
Så vil den ramme stoppet inden at bilen rammer jorden.
Jeg mener at bumpstoppet på din bil er en gummiklods i støddæmperen, du kan
jo mase en opskåret træskive ind under, og på den måde hæve det et par cm.

En primitiv men ganske effektiv løsning er nogle gummiklodser i fjedrene,
det brugte jeg i mange år til campingturen sydpå når den gamle Taunus var
fyldt med unger og telt, skulle fjedrene hjælpes.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4212912797&n=-1364425039&pn=-1279832697

mvh
Alex Christensen

Fra : oz3bto

Dato : 31-08-10 20:10

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Undgå at køre lige ned af sådanne kanter .. tag dem på skrå