Hjælp til forkortelser.
Fra : Martin Bak

Dato : 29-08-10 23:44

Ekstra Bladets netavis bringer i dag en lille "billedordbog" der skal
forklare de mest brugte forkortelser indenfor bilbrancen.

http://ekstrabladet.dk/gallerier/biler/article1399070.ece

Teksten til billede 7, der har overskriften ESC lyder:

ESC 'Electronic Stability Control' (ESC) er et system, der forhindrer dig i
at miste herredømmet over din bil. Ved hjælp af ABS-systemet kan EDC bremse
de enkelte hjul individuelt for at holde bilen på den kurs, føreren ønsker,
uden at skride ud. Systemet sørger også for, at bilen ikke vælter.

Altså bruges der forkortelsen "ABS" for at forklare "ESC".
Hvor tror I at "ABS" bliver forklaret? Ja, rigtigt, i billede8!

Yderligere introduceres begrebet "EDC". Det bliver ikke forklaret nogen
steder, men de fleste ved jo nok også, at det er en ejendomsmæglerkæde. At
de skulle kunne bremse de enkelte hjul individuelt på biler, vil dog nok
være nyt for de fleste.

Det fremgår desuden at billede nummer 7 er taget af "AP".

Godt gået EB...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : cpeter

Dato : 29-08-10 22:12

On Aug 30, 12:44 am, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
> være nyt for de fleste.
>
> Det fremgår desuden at billede nummer 7 er taget af "AP".

Når de dumme kloger sig, så får man jo logik à la Ekstrabladet.

Men Berlingske kan også - her er deres pendant-aspirant til Jeremy
Clarkson:

"Praktisk Opel med selvmordsdøre

Opel Meriva er bilen til den ligestillingskastrerede familie ..."

http://www.berlingske.dk/webtv/12318

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-08-10 05:33

Martin Bak skriver:

> Altså bruges der forkortelsen "ABS" for at forklare "ESC".
> Hvor tror I at "ABS" bliver forklaret? Ja, rigtigt, i billede8!

Og hvad forklarer de ABS som?

Klaus

Fra : cpeter

Dato : 29-08-10 23:02

> [...]
> være nyt for de fleste.
>
> Det fremgår desuden at billede nummer 7 er taget af "AP".

I øvrigt er AP vist en rimelig velkendt forkortelse i pressens verden.
Men for billede 1 er der ingen kildeangivelse ... så det.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-08-10 08:04

"cpeter" skrev bl.a.:

> I øvrigt er AP vist en rimelig velkendt forkortelse i pressens verden.

Og i hyrevognsbranchens.

--
Jørgen Grandt

"Noget af det værste ved anonyme usenetskribenter er
at de måske er ens naboer - og i virkeligheden er rare."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-10 10:22

Jørgen Grandt skrev:

> Og i hyrevognsbranchens.

Også i bridgeverdenen (= alle passer).

--
Bertel

Fra : kjaer

Dato : 30-08-10 08:45

Martin Bak wrote:
> [...]
> individuelt på biler, vil dog nok være nyt for de fleste.
>
> Det fremgår desuden at billede nummer 7 er taget af "AP".

Hvad betyder EB... ?

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-08-10 09:48

kjaer skrev:

> Hvad betyder EB... ?

Der /kunne/ menes 'efter bemyndigelse', men det staves jo e.b.

Fra : Mcwm

Dato : 30-08-10 11:20

Den 30-08-2010 10:47, Jørgen Grandt skrev:

> Der /kunne/ menes 'efter bemyndigelse', men det staves jo e.b.

Der refereres nok nærmere til den tidligere redaktør Evnesvage Bent

Venligst
Mcwm

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-08-10 11:23

"Mcwm" skrev:

> Der refereres nok nærmere til den tidligere redaktør Evnesvage Bent

Du har nok ret.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-08-10 11:37

Mcwm skrev:

> Der refereres nok nærmere til den tidligere redaktør
> Evnesvage Bent.

Hvis det er den Bent jeg tænker på, er han absolut
ikke evnesvag, men derimod altid meget flabet. Derfor
staver jeg konsekvent hans efternavn "Flabert".

--
Herluf :·)

Fra : Mcwm

Dato : 30-08-10 11:42

Den 30-08-2010 12:37, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvis det er den Bent jeg tænker på, er han absolut
> ikke evnesvag, men derimod altid meget flabet. Derfor
> staver jeg konsekvent hans efternavn "Flabert".

Nu har undertegnede haft den tvivlsomme ære at befinde sig i samme rum
som E.B. og finder at begge udtryk er rammende...

Venligst
Mcwm

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-08-10 09:49

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev

> [...]
> de skulle kunne bremse de enkelte hjul individuelt på biler, vil dog nok

Jeg kender et par ejendomsmæglere, der er i stand til at bremse enhver god
hushandel

Mvh. Uffe Ravn