Kølemiddel R134a og kobber - agressivt?
Fra : E Henrichsen

Dato : 29-08-10 12:09

Hej,

Nogen der ved om R134a til Aircondition er agressivt overfor kobber?

Vil bruger kobberrør til en lille reparation istedet for aluminiumsrør

på forhånd tak for svaret

mvh.
Erik

--
Direct mail - change "invalid" with "erik"

Fra : Topper

Dato : 29-08-10 14:18

"E Henrichsen" <invalid@henrichsen.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Nogen der ved om R134a til Aircondition er agressivt overfor kobber?

Det kan jeg ikke tro, er der ikke brugt kobber i køleskabe

Torben E

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-10 14:30

"Topper" <nope@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "E Henrichsen" <invalid@henrichsen.dk> wrote in message

> Det kan jeg ikke tro, er der ikke brugt kobber i køleskabe

Jo, de termostater "jeg" har fremstillet var af fortinnet kobberrør (til
bl.a. R134a).
Kobber er ganske alm. materiale, da det helst skal være blødt og også kunne
loddes.

--
Tom

Fra : E Henrichsen

Dato : 29-08-10 15:50

mange tak for svarene - skulle lige være på sikker grund

/Erik

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-08-10 16:33

Den 29-08-2010 16:50, E Henrichsen skrev:
> mange tak for svarene - skulle lige være på sikker grund

Ikke fordi jeg vil bringe dig på usikker grund. Men måske er
kombinationen kobber/alu sammen med R134a ikke prøvet før. Måske var det
bedre at få lavet en slange med forskruninger. Nogen gange kan det være
farligt at kombinere metaller.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : John N. H.

Dato : 29-08-10 18:37

"Ib Jakobsen" skrev i meddelelsen:

> [...]
> kobber/alu sammen med R134a ikke prøvet før. Måske var det bedre at få
> lavet en slange med forskruninger. Nogen gange kan det være farligt at

Fordamperen i køleskabe er oftest lavet af aluminium, så det er næppe et
problem
John N. H.
; -)

Fra : E Henrichsen

Dato : 30-08-10 17:55

Jeg vover pelsen tak for responsen

/Erik

--
Direct mail - change "invalid" with "erik"

Fra : Jakob

Dato : 29-08-10 21:44

> Nogen der ved om R134a til Aircondition er agressivt overfor kobber?

Absolut ikke. R134a er som de andre CFC gasser kemisk set inert, næsten som
en ædelgas. Det var derfor de blev betragtet som et fantastisk kemikalie i
køleindustrien, ugiftigt og ikke-korrosivt, indtil man opdagedede at det
ikke var godt for ozonlaget.

Mvh
Jakob

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-08-10 21:52

Den 29-08-2010 22:44, Jakob skrev:

> [...]
> køleindustrien, ugiftigt og ikke-korrosivt, indtil man opdagedede at det

Underligt. Det skulle jo netop erstatte Freon som var skadeligt for
ozonlaget. Er der nogen der har sovet i timen?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Per Jensen

Dato : 29-08-10 22:48

On 29/08/10 22.51, Ib Jakobsen wrote:

> Underligt. Det skulle jo netop erstatte Freon som var skadeligt for
> ozonlaget. Er der nogen der har sovet i timen?.

Det er mindre skadeligt end Freon, men stadig ikke helt ufarligt.

En tit overset ting er også, at det fortrænger luft, så nogen
kølemontører har mistet livet pga kvælning ved et utæt anlæg.

// Per.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-10 06:10

Den 29-08-2010 23:48, Per Jensen skrev:

> Det er mindre skadeligt end Freon, men stadig ikke helt ufarligt.

Mente bare man havde fundet noget uskadeligt. Men så var det kun næsten
uskadeligt.

> En tit overset ting er også, at det fortrænger luft, så nogen
> kølemontører har mistet livet pga kvælning ved et utæt anlæg.

Jeps, lugter ikke. Men så kunne man måske tilsætte lugtindikator.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jakob

Dato : 30-08-10 18:59

> Underligt. Det skulle jo netop erstatte Freon som var skadeligt for
> ozonlaget. Er der nogen der har sovet i timen?.

R134A er en af de mindst skadelige typer CFC gas, mht nedbrydning af ozon og
drivhusgaspotentiale. De er svære at erstatte derfor har man været nødt til
at acceptere det mindste onde. Freon er Duponts registrede varemærke for
deres CFC produkter.

http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroethane
http://ing.dk/artikel/95415-fremtidens-koelemidler

Mvh