Memento [SPOILER]
Fra : René Schnoor

Dato : 07-08-01 04:07

Jeg fik ikke fat i hvad der skete i "slutningen" af denne ellers spændende
film. Snød Leonard sig selv til at myrde "Teddy" og i så fald hvorfor? Og
hvem myrdede Leonards kone? "Teddy" eller ham Leonard kvalte, eller en helt
tredie??

René

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 07-08-01 07:02

Jeg opfattede det som om at Sammy, slet ikke havde en kone med sukkersyge,
men at det rent faktisk var Lennys kone som havde sukkersyge, og han havde
kommet til at slå sin egen kone ihjel..

Som du selv er indepå, "snyder" Lenny sig selv til at slå Teddy ihjel..

Det er bare mine $0.02

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 07-08-01 09:26

ja, Lenny myrdede sin egen kone. Hele den historie om det ældre ægtepar, var
i virkeligheden historien om Lenny selv og hans kone. Han har altså
"opfundet" en anden person til at slå sin kone ihjel (måske en form for
psykologisk forsvarsmekanisme: han tør ikke se i øjnene at det var ham
selv). På et tidspunkt siger hat faktisk at han følte en mærkelig
genkendelse i forhold til den gamle mand...
Grunden til at Lenny slå Teddy ihjel er lidt mere uklar. Det skyldes
naturligvis han "hukommelsestilstand", men hvordan han er kommet frem til at
tro at det var Teddy der slog han kone ihjel, tjaa... det eneste vi kan være
sikre på er at kvinden (hvad er det hun hedder) "hjælper" ham til at tro at
Teddy er den morderen. Mit gæt er at hun har et eller andet problem med
Teddy, muligvis i forbindelse med hendes kæreste, der var pusher, eller
ihvertfald kriminel, og Teddy var jo politimand.
Sådan ha jeg forstået de ting du spurgte til, men der er uden tvivl 1000
fortolkningmuligheder.
Vi glææææder os til den kommer på video...

hilsen Morten

Fra : Peter Westh

Dato : 07-08-01 10:55

"Morten Møller Kristensen" <mortenmk@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Teddy, muligvis i forbindelse med hendes kæreste, der var pusher, eller
> ihvertfald kriminel, og Teddy var jo politimand.

Det er jo Teddy, de narrer Lenny til at slå hendes kæreste ihjel - som hun
opdager ved at Lenny dukker op med kærestens jakkesæt på! Derfor narrer hun
Lenny til at slå Teddy ihjel som gengæld.

Men Lenny sætter altså også sig selv op til at slå Teddy ihjel, i filmens
slutning (historiens begyndelse). Det er så her, filmen bliver filosofisk...

MVH

Peter

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 07-08-01 12:24

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men Lenny sætter altså også sig selv op til at slå Teddy ihjel, i filmens
> slutning (historiens begyndelse). Det er så her, filmen bliver

I mine øjne er det slet ikke så filosofisk:
Lenny's kone bliver overfaldet i deres hjem af to narkomaner. Den ene
voldtager hende, Lenny får skudt den anden, men bliver slået ret kraftigt ud
af den første. Det sidste Lenny ser før han besvimer er hans kones livløse
krop under badelagnet, eller hvad det var. Hun dør ikke.
Politiet tror ikke på at der har været to forbrydere, for dem er hele sagen
nemlig bare en bagatel-sag, og iøvrigt er Lenny et usikkert vidne fordi han
har denne her hukommelses-tilstand. Det er her Teddy kommer ind. Han tror på
ham, og hjælper ham derfor til at finde den sidste forbryder, og dræbe ham.
For at huske det får Lenny tatoveret 'I DID IT' eller sådan noget på den
venstre del af brystkassen. Det ser man i et tilbageblik, hvor han sidder i
sengen med sin kone. Så er der her hele historien med Sammy Jenkis udspiller
sig. Fra før uheldet husker Lenny Sammy Jankis, der var en klient han skulle
undersøge hvorvidt han havde krav på erstatning. Han havde stortset den
samme tilstand som Lenny. Sammy Jankis var dog single.
I frustration over at Lenny ikke er helt normal længere (som vi ser
beskrevet i hostorien om Sammy Jankis) tror Lennys kone at han vil huske at
han allerede har givet hende insulin-indsprøjtningerne - Lenny dræber derfor
hans kone, uden at kunne huske at han allerede har givet hende insulin. Han
bliver selvfølgelig meget frustreret over dette, fjerner sin 'I DID
IT'-tatovering for at slette hukommelsen om at han har dræbt sin kone, og
giver sig nu til systematisk at udslette alle folk der hedder John G...
Teddy kan nu ikke få ham til at tro på at han allerede har dræbt sin kones
voldtægtsmand, eller også har han ikke hjerte til det. Næste John G på
programmet, narkohandleren i den lækre bil med det beige jakkesæt. Teddy har
aftalt en drug-deal med ham, og har derfor en masse kokain i bilen.
Narkohandleren har en kuffert med $200.000 liggende i bagklappen. Lenny
dræber ham, tager hans tøj og hans bil, imens han glemmer at han nu (ifølge
ham selv) skulle have dræbt sin kones morder - Teddy prøver forgæves at
fortælle ham det, det er her han skriver Teddy's nummerplade ned som en
fact. Teddy's rigtige navn er John Gammel.
Lenny finder en ølbrik i son lomme fra en bar. Han tror at han skal møde
nogen der, kan ikke huske at det ikke er hans eget tøj. Da han møder Natalie
sætter hun hurtigt 2 og 2 sammen, og ved nu at Lenny har dræbt hendes
kæreste, narkohandleren John G, som egentligt hedder Jimmy Grantz.
Nu får Natalie imidlertid problemer. Personen der har sendt John G ud for at
lave denne deal, Dodd, tror at Natalie har været medskyldig i at have
stjålet hans penge, og vil derfor dræbe hende. Så hun stjæler kuglepennene i
hendes lejlighed, sviner Lenny til til han slår hende, sætter sig ud i
bilen, kommer ind igen, og siger at det var Dodd der gjorde det, og at han
har lovet at hjælpe hende. Sød tøs. Efter en biljagt kommer Lenny Dodd i
forkøbet til hans hotelværelse. Han venter på toilettet med en flaske til at
slå ham ud. Lenny husker ikke hvorfor han er her, så han går i bad. Da Dodd
kommer tilbage slås de, Lenny slår Dodd ud og binder ham, tager et billede,
og ringer efter Teddy. Sammen sætter de ham ind i hans bil og får ham til at
køre langt, langt væk.
Men for Natalie er det ikke nok. Selvfølgelig er hun sur på Teddy, han har
fået Lenny til at dræbe hendes kæreste, Jimmy. Så hun giver ham en masse
ledetråde der skulle pege på at Teddy var 'morderen' - han hedder jo også
John Gammel.
Så hvordan Lenny har fået Teddy med ud til den første scene, hvor Lenny har
fotografiet af Teddy han efterhånden har fået skrevet 'HE'S THE ONE - KILL
HIM' på... men skudt bliver Teddy ihvertfald.

Manuskriptet kan iøvrigt findes på www.moviemalls.com/papers/memento.doc

Jacob

Fra : Peter Westh

Dato : 07-08-01 12:42

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse

> I mine øjne er det slet ikke så filosofisk:
<snip udmærket resume>

> For at huske det får Lenny tatoveret 'I DID IT' eller sådan noget på den
> venstre del af brystkassen. Det ser man i et tilbageblik, hvor han sidder
> sengen med sin kone.

Virkelig? Det husker jeg ikke, men okay.
> [...]
> fotografiet af Teddy han efterhånden har fået skrevet 'HE'S THE ONE - KILL
> HIM' på... men skudt bliver Teddy ihvertfald.

Jamen, du overser den sidste scene:

Teddy's GREY SEDAN is parked in front of Leonard. Leonard
looks at the sedan, then reaches into his sports bag for a
PEN and a FILE CARD. He writes on the file card:

"TATTOO: I'VE DONE IT"

Leonard looks from the card to Teddy's sedan.

LEONARD (V.O.)(cont'd)
Maybe I'm not finished yet. Maybe I need
to be sure that you won't ever use me
again.

Leonard rips up the file card and takes out another.

LEONARD (V.0.) (cont'd)
You're a John G.? Fine, then you can be
my John G.

Leonard writes on the file card:

"TATTOO: FACT 6. CAR LICENSE NUMBER"

LEONARD (V.O.)(cont'd)
Do I lie to myself to be happy?

Leonard looks up at Teddy's sedan and copies down the license
number. The LICENSE NUMBER of Teddy's car is: SG13 7IU.

LEONARD (V.O.)(cont'd)
In your case, Teddy... yes, I will.

Så Lenny konstruerer altså bevidst et falsk spor til sig selv!

MVH

Peter

PS: Tak for linket!

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 08-08-01 17:37

> Så Lenny konstruerer altså bevidst et falsk spor til sig selv!

Det var jeg godt klar over, det gik vist bare glemt i mit resumé. Den er
noget svær at holde styr på!

Jacob

Fra : Ulrik Sarp Hansen

Dato : 08-08-01 00:09

> [...]
> selv). På et tidspunkt siger hat faktisk at han følte en mærkelig
> genkendelse i forhold til den gamle mand...

Men hvis det var ham selv der slog sin kone ihjel, hvordan kan han så huske
det? Det skete jo efter han fik lidelsen.
Når han ikke kan lagre noget i langtidshukommelsen må det vel også være
umuligt for ham at huske et meget langt selvbedrag.
Også selvom han har tatoveret Remember Sammy Jenkins eller hvad han nu
hedder på brystet.

Med venlig hilsen
Ulrik

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-08-01 00:58

Ulrik Sarp Hansen skrev:
> Men hvis det var ham selv der slog sin kone ihjel, hvordan kan han så
huske
> det? Det skete jo efter han fik lidelsen.

Husk på, at filmen også spillede på, hvorvidt lidelsen var fysisk eller
psykisk betinget. Hvis Lennys lidelse er det sidste, er der ikke noget i
vejen for, at han på basis af oplevelser efter ulykken har fået blandet
nogle ting sammen i hukommelsen.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Kas.

Dato : 08-08-01 09:27

Så, nu må jeg vist rede trådene ud:

Først - der bliver på intet tidspunkt talt om TO narkomaner. Kun én! Og
Teddy siger til Lenny, at Lennys kone SKRED fra ham, fordi hun ikke kunne
holde Lennys sygdom ud.

Handlingsforløbet ser således ud:

Lennys kone bliver overfaldet og voldtaget af en narkoman. Lenny overrasker
voldtægtsmanden, men bliver selv slået ned - Lennys kone OVERLEVER
overfaldet.

Lennys kone har diabetes. Efter overfaldet har Lenny fået hukommelsestab.
Han lover dog sig selv at ville hævne overfaldet og voldtægten af sin kone.
Dette gør han ved hjælp af Teddy. Efter drabet på voldtægtsmanden får han
tatoveret "I did it" på brystet.

Der sker det banale, at Lennys kone ikke kan holde Lennys sygdom ud og
SKRIDER fra ham. Lenny er nu overladt til sig selv, mindet om sin kone og
sin svigtende hukommelse. Hans liv er ødelagt. Men hvad kan gøre for at
indsætte en mening i dette meningsløse liv? Jo, han kan indsætte sig selv i
et slags "spil" hvori han gentager forfølgelsen på kones voldtægtsmand. Dvs.
han gennemspiller mordet på den person, der har taget hukommelse og konen
fra ham. En stor løgn for at lappe på konens fravær. Og Teddy hjælper Lenny
med dette spil, ved at lave spor, der peger på alle mulige forskellige
personager, som Teddy er ude på at få nakket.

Lennys bliver lille dræbermaskine - med en vis poetisk retfærdighed: Lenny
får lov til at gennemspille sin livsløgn om og om igen - og Teddy får nakket
de forbrydere, han har brug for!

Som en dækhistorie for sig selv opdigter Lenny historien om Sammy. Denne
historie fungerer i størstedelen af filmen som en modhistorie til Lennys
sygdomshistorie, og medvirker til, at vi som publikum accepterer Lennys
reaktionsmåde.

Lenny lider af hukommelsestab - ingen tvivl om det. Spørgsmålet er nu i
hvor stor grad. Det er f.eks. underligt, at han INGENTING kan huske om
nogensomhelst. Ikke desto mindre husker han receptionistens på motellets
navn indtil flere gange. Han siger hans navn to eller tra gange i løbet af
filmen. Set sammen med filmens afslutning, hvor han skriver et spor til sig
selv, afslører det, at han indsætter sig selv i en opdigtet og løgnagtig
mordhistorie kun for at dække over én ting: Konen skred fra Lenny.

Mvh Kas.

Fra : Peter Westh

Dato : 08-08-01 10:19

"Kas." <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Så, nu må jeg vist rede trådene ud:
>
> Først - der bliver på intet tidspunkt talt om TO narkomaner. Kun én! Og
> Teddy siger til Lenny, at Lennys kone SKRED fra ham, fordi hun ikke kunne
> holde Lennys sygdom ud.

Det erm uligt, men hvordan kan du vide det?

> Handlingsforløbet ser således ud:
<snip>

> [...]
kone.
> Dette gør han ved hjælp af Teddy. Efter drabet på voldtægtsmanden får han

Denne tatovering husker jeg intet om fra filmen, og den optræder IKKE i
manuskriptet. Desuden ser vi jo sidst i filmen, hvodan han MED VILJE ikke
tatoverer "I'VE DONE IT", selv om han har slået en, han tror er sin kones
morder, ihjel. Måske har han gjort det samme 100 gange?

Men jeg er enig i, at Lenny "konstruerer" mange af sine erindringer - f.eks.
er der en scene der vsies i to versioner; den en niver han sin kone, og hun
siger "av". I den anden giver han hende en insulininjektion, og hun siger
"av".

MVH

Peter

Fra : Kas

Dato : 08-08-01 11:06

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Det erm uligt, men hvordan kan du vide det?

Fordi Teddy siger dette til Lenny i slutningen af filmen. "Who cares if
there's a few little things you'd rather not remember? [...] your wife
surviving the assault... her not believing about your condition... the doubt
tearing her up inside."

> [...]
> tatoverer "I'VE DONE IT", selv om han har slået en, han tror er sin kones
> morder, ihjel. Måske har han gjort det samme 100 gange?

Min fejl - jeg mener selvfølgelig tatoveringen med ordene "I'VE DONE IT".

Men det er netop min pointe, at han han gennemspiller morderne igen og igen.
Og han får hjælp af Teddy til at begå disse mord. Som Teddy siger: "

"there's a lot of John G's for us to find. All you do is moan. I'm the one
that has to live with what you've done. I'm the one that has to put it all
together. You just wander around playing detective. You're living a dream,
kid. A dead wife to pine for and a sense of purpose to your life. A romantic
quest which you wouldn't end even if I wasn't in the picture."

Og om ammy siger Teddy: "Sammy was a con man. A faker." Akkurat ligesom
Lenny.

Kas.

Fra : Peter Westh

Dato : 08-08-01 13:25

> [...]
> there's a few little things you'd rather not remember? [...] your wife
> surviving the assault... her not believing about your condition... the

Mnja- men han nævner jo også sukkersygen:

LEONARD
Sammy let his wife kill herself! Sammy
ended up in an institution - ! *

TEDDY
Sammy was a con man. A faker.

LEONARD
I never said he was faking! I never said
that!

TEDDY
You exposed him for what he was: a fraud.

LEONARD
I was wrong! That's the whole point!
Sammy's wife came to me and -

TEDDY
Sammy didn't have a wife.

Leonard freezes, staring at Teddy.

TEDDY (cont'd)
It was your wife who had diabetes.

Leonard thinks.

175 INT. LEONARD'S APARTMENT - DAY <<COLOUR SEQUENCE>> 175

Leonard's Wife sitting on the edge of the bed. She feels a
sharp pain, and turns to Leonard (just as we have seen
before).

LEONARD'S WIFE
Gentle.

Leonard has a syringe in his hand.

176 INT. DERELICT BUILDING - DAY <<COLOUR SEQUENCE>> 176

Leonard shakes his head, clearing his head of the image.

LEONARD
My wife wasn't diabetic.

TEDDY
Are you sure?

177 INT. LEONARD'S APARTMENT - DAY <<COLOUR SEQUENCE>> 177

Leonard's Wife on the edge of the bed. She feels a sharp
pain, and turns to Leonard.

LEONARD'S WIFE
Gentle.
Leonard is playfully pinching her thigh.

178 INT. DERELICT BUILDING - DAY <<COLOUR SEQUENCE>> 178

Leonard shakes his head, smiling.

LEONARD
She wasn't diabetic. You think I don't *
know my own wife? What the fuck is wrong *
with you? *

TEDDY
(shrugs)
I guess I can only make you believe the
things you want to be true, huh? Like ol' *
Jimmy down there.

Så dte lbiver faktisk ikkev sagt, at hun ikke er død, men bare skred.. jeg
synes det antydes, at hun faktisk døde af insulinchock, men det er da åbent
for fortolkninger.

Nå, at man kan kanste sig ud i skolastiske analyser af en film må da sige
noget om dens kvaliteter!

MVH

Peter

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-08-01 06:40

"Kas." wrote:

> Så, nu må jeg vist rede trådene ud:
>
> Først - der bliver på intet tidspunkt talt om TO narkomaner. Kun én! Og
> Teddy siger til Lenny, at Lennys kone SKRED fra ham, fordi hun ikke kunne
> holde Lennys sygdom ud.

Du baserer praktisk taget alt hvad du har skrevet på Teddys udtalelser.
Da Teddy netop går rundt og udnytter Lenny er det måske ikke verdens
mest troværdige person.

> Handlingsforløbet ser således ud:
>
> Lennys kone bliver overfaldet og voldtaget af en narkoman. Lenny overrasker
> voldtægtsmanden, men bliver selv slået ned - Lennys kone OVERLEVER
> overfaldet.

Hvordan ved du det? du har kun Teddys ord for at det er sådan det hænger
sammen. Så vidt jeg kan se baserer du hele dit indlæg på hvad teddy
siger til Lenny i slutningen af filmen. Hvad nu hvis Teddy lyver for at
udnytte Lenny?

En helt anden ting: er det bare mig, eller har de lavet ged i Tatoo
nummereringen, får han ikke TATOO FACT 6 før (i tidslinien, senere i
filmen) end han får tatoo fact 5?

Fra : Kas

Dato : 09-08-01 08:15

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@teleline.es> skrev i en

> Du baserer praktisk taget alt hvad du har skrevet på Teddys udtalelser.
> Da Teddy netop går rundt og udnytter Lenny er det måske ikke verdens
> mest troværdige person.

Tja, der er to eksplicitte fortællere i filmen. Den ene har hukommelsestab,
den anden er en småkorrupt politimand. Sagen er nu den, at filmen sår tvivl
om Lennys troværdighed - det er så at sige hele filmens pointe: At vi som
tilskuerer skal forsøge at hitte rede i Lennys historie. Det der gør hele
filmen interessant, er netop Teddys replikker i slutningen af filmen, idet
de slår Lennys utroværdighed fast. Og så er der kun én person tilbage som vi
som publikum kan nogenlunde stole på - og det er Teddy. Jeg vælger derfor at
holde mig til Teddys replikker i slutningen filmen - også fordi disse
replikker gør filmen langt mere interessant.

Mvh. Kas

Fra : Mads Pedersen

Dato : 08-08-01 09:39

> [...]
> selv, afslører det, at han indsætter sig selv i en opdigtet og løgnagtig
> mordhistorie kun for at dække over én ting: Konen skred fra Lenny.

Ploing, sagde det da jeg pludselig fik en helt ny indsigt i filmen.
Selvfølgelig kan Lenny da huske mere end han egentlig helst vil - han siger
så vidt jeg husker i slutscenen i filmen hvor han vil til at notere Teddys
nummerplade som et spor :" Do I lie to make myself happy?" eller noget i den
stil - ergo må han jo godt være klar over at det hele er et stort selvbedrag
som han vælger at holde fast i for at give sit liv mening.

Jo mere jeg tænker over filmen (og følger med i diskussionen her), jo federe
synes jeg filmen er. Den ville da have været oplagt at vise til "Fri film".
På sin vis kan man vel egentlig sige, at selve fortællestilen minder lidt om
"Lola" som blev vist...var det sidste år eller forrige år?

Mvh Mads

Fra : Rune Zedeler

Dato : 19-08-01 22:15

Mads Pedersen wrote:

> Jo mere jeg tænker over filmen (og følger med i diskussionen her), jo federe
> synes jeg filmen er. Den ville da have været oplagt at vise til "Fri film".

Ikke enig - den kræver for meget koncentration og vil tage for megen
skade af larmende biler, snakkende mennesker, etc...

-Rune

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 20-08-01 00:15

Rune Zedeler skrev:
> Ikke enig - den kræver for meget koncentration og vil tage for megen
> skade af larmende biler, snakkende mennesker, etc...

Ikke enig - her i Aalborg blev Fri Film-filmene vist i en skov, godt
afskærmet fra bilmotorers larm. Og snakkende mennesker var der vist ikke
flere af end i rigtige biografer. Om Memento ligefrem er oplagt som Fri
Film, ved jeg ikke - men den er i al fald ikke værre end så mange andre.

Fra : Ronja Røver

Dato : 09-08-01 07:26

> Også selvom han har tatoveret Remember Sammy Jenkins eller hvad han nu
> hedder på brystet.

Det er på hånden, og jeg tror det er Lenny som i virkeligheden hedder
Sammy Jankis.. Læg mærke til at Jimmy Gantz genkender Lenny ude
i den forladte varebygning. Og han kalder ham faktisk Sammy, halvt
bevidstløs efter Lenny´s tæv. Han har altså været i baren, eller Jimmy´s
kvarter før...?

Rune

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-08-01 07:50

Ronja Røver skrev:
> Det er på hånden, og jeg tror det er Lenny som i virkeligheden hedder
> Sammy Jankis.

Det tror jeg er en overfortolkning. Sammy Jankis eksisterer. Ellers er der
ingen grund for Lenny til at få hans navn tatoveret på hånden, så han kan
huske sin lidelse.

Fra : Ronja Røver

Dato : 09-08-01 16:28

> Det tror jeg er en overfortolkning. Sammy Jankis eksisterer. Ellers er der
> ingen grund for Lenny til at få hans navn tatoveret på hånden, så han kan
> huske sin lidelse.

Kan det ikke være for at huske sit eget navn, han får det tatoveret på
hånden?
Og Lenny er et navn, Teddy har fået prakket ham på? Ligesom så meget andet?

Rune

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-08-01 16:56

Ronja Røver skrev:
> Kan det ikke være for at huske sit eget navn, han får det tatoveret på
> hånden?

Tror du så ikke, han ville have skrevet "Hallo, du hedder Sammy Jankis"? I
øvrigt påstår han jo, at han fint kan huske alt før ulykken, inklusive sit
navn.

> Og Lenny er et navn, Teddy har fået prakket ham på? Ligesom så meget
andet?

Jeg tror som sagt godt, at han kan huske sit eget navn. Men man kan aldrig
være sikker. Teddy var lidt af en lurendrejer.

Fra : Kas

Dato : 10-08-01 07:30

"Ronja Røver" <"remove"cafe@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det ikke være for at huske sit eget navn, han får det tatoveret på
> hånden?
> Og Lenny er et navn, Teddy har fået prakket ham på? Ligesom så meget
andet?

Men sagen er jo, at Lenny ikke har problemer med at huske, der skete FØR
overfaldet. Han har derfor ingen grund til at få lavet en tatovering med
Sammys navn.

Kas.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 10-08-01 15:50

> Men sagen er jo, at Lenny ikke har problemer med at huske, der skete FØR
> overfaldet. Han har derfor ingen grund til at få lavet en tatovering med
> Sammys navn.

Det kunne jo så tyde på, at Sammy rent faktisk _ikke_ har eksisteret men er
en person Lenny har opfundet "til eget brug"....men hvorfor? Kan faktisk pt
ikke huske hvad det er Lenny bruger Sammy til.

Mvh Mads

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 11-08-01 03:21

Mads Pedersen skrev:
> [...]
faktisk pt
> ikke huske hvad det er Lenny bruger Sammy til.

Nej, nu må I styre jer! :)

Sammy er overordentlig vigtig for Lenny. Med få ord tatoveret på
håndfladen giver det ham mulighed for at huske, at han har sin
"condition", netop fordi han kan huske Sammy og hans lidelse fra før
ulykken.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 11-08-01 08:27

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndfladen giver det ham mulighed for at huske, at han har sin
> "condition", netop fordi han kan huske Sammy og hans lidelse fra før

Øh, nåhja. Det' da også rigtigt. Jeg _må_ se den igen. Nogen der ved om den
stadigvæk går i en eller anden skummel biograf et sted i landet?

Mvh Mads

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 11-08-01 11:00

On 11 aug 2001 Mads Pedersen was possessed by a lesser demon and then
forced to type this:

> Øh, nåhja. Det' da også rigtigt. Jeg _må_ se den igen. Nogen der ved om
> den stadigvæk går i en eller anden skummel biograf et sted i landet?

Den går stadig i Øst for Paradis i Århus

--
Lars Kyndi Laursen, som ikke repræsenterer noget som helst

Lars Kyndi Laursens sarkastiske indlæg grænser til det stupide og skal
ikke yderligere kommenteres. - Stefan i dk.edb.sikkerhed

Fra : Ronja Røver

Dato : 11-08-01 13:57

> [...]
> håndfladen giver det ham mulighed for at huske, at han har sin
> "condition", netop fordi han kan huske Sammy og hans lidelse fra før

Hvis skyld er det så at Sammy´s og Lenny´s koner bliver mixed up?

Teddy´s? Og har Lenny´s kone sukkersyge? Det er jeg stadig i tvivl om!

Rune

Fra : Ronja Røver

Dato : 09-08-01 07:36

Lige et andet emne.. Skifter kronologien ikke undervejs..

Lenny´s telefonsamtaler med den ukendte(Teddy?), forløber
vel egentlig kronologisk korrekt i filmen, modsat resten af
handlingsforløbet? Eller er det bare brudstykker af flere
forskellige samtaler? Han må jo ha´ erfaret ikke at snakke
i den, siden han får telefon-advarslen tatoveret.

Helt klart årets film!!

Rune

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-08-01 07:49

Ronja Røver skrev:
> Lige et andet emne.. Skifter kronologien ikke undervejs..

Nej. Filmen kører hele tiden i to spor. Et der kører forlæns (samtalerne),
og et der kører baglæns i små sekvenser. På et tidspunkt mødes de to
tidslinjer (den sort/hvide tidslinje bliver i farver).

> Helt klart årets film!!

Enig.

Fra : Ronja Røver

Dato : 09-08-01 16:27

> Nej. Filmen kører hele tiden i to spor. Et der kører forlæns (samtalerne),
> og et der kører baglæns i små sekvenser. På et tidspunkt mødes de to
> tidslinjer (den sort/hvide tidslinje bliver i farver).

Enig. Det var sådan set også det jeg mente, men måske kom det ikke sådan
ud..

Rune

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-08-01 16:57

Ronja Røver skrev:
> Enig. Det var sådan set også det jeg mente, men måske kom det ikke sådan
> ud..

Øh, ved nærmere gennemlæsning af dit indlæg - jo! :)

Fra : J.O.H.

Dato : 09-08-01 18:15

jeg tror der er hjælp at hente hvis man nærlæser avis-artiklerne på
hjemmesiden
http://www.otnemem.com/

Fra : Peter Westh

Dato : 10-08-01 08:19

"J.O.H." <johaarup@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> jeg tror der er hjælp at hente hvis man nærlæser avis-artiklerne på
> hjemmesiden
> http://www.otnemem.com/

Ja, det har du fuldstændig ret i. Blandt andet afgør de jo bådespørgsmålet
om Lennys rigtige navn, og om hvorvidt hans kone er død (og om hun døde
under overfaldet eller ej).

Iøvrigt modigt at alve en hjemmeside, der kun giver mening EFTER man har set
filmen. Ikke promotion, postmotion.

MVH

Peter
Det er i

Fra : Ronja Røver

Dato : 10-08-01 15:58

http://www.otnemem.com/

Alt for cool lavet.. Ja, det forklarer en del, men desværre også lidt for
enkelt, syntes jeg. Jeg er da lidt skuffet over historiens simplicitet nu.

Hmm,

Rune

Fra : izeqb

Dato : 26-08-01 23:03

"Ronja Røver" <"remove"cafe@paradis.dk> wrote in message
> http://www.otnemem.com/
>
> Alt for cool lavet.. Ja, det forklarer en del, men desværre også lidt for
> enkelt, syntes jeg. Jeg er da lidt skuffet over historiens simplicitet nu.

jeg ved ikke om den er mig den er gal med.
Kunne du ikke tænke dig at forklare.....?

// Hjalte

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-08-01 00:07

izeqb skrev:

> jeg ved ikke om den er mig den er gal med.

Det er det ikke (kun).

> Kunne du ikke tænke dig at forklare.....?

Også her. Jeg synes bestemt ikke, historien er simpel. Kun på enkelte
planer.

--
http://www.filmsvar.dk/obese2 - online OBESE2-udflugtsgalleri

Fra : Ronja Røver

Dato : 31-08-01 18:48

> jeg ved ikke om den er mig den er gal med.
> Kunne du ikke tænke dig at forklare.....?

Jo, jeg sidder tilbage med den følelse af en mangel på
uafklarede spørgsmål. Filmens mystik er opklaret, og jeg
kan ikke fundere over detaljerne mere. Andet mener jeg
såmænd ikke. Giver det mening?

Rune