Hvor hurtigt må en Scooter køre ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 17:14

jeg er den stolte ejer af en ny scoter30 - logik må diktere så kan den
nok maks køre lidt over 30 men fra starten kommer den nemt op på¨50 og
efter den er kørt til så kommer den op på 65 km t (der er ikke lavet
noget om på den) - snakkede med en af mine venner om det - der dog uden
at vide det mente at det ikke var noget problem så længe man ikke
overskred hastigheds bigræsningen altså køre 60 igennem et villa kvarter
eller gi sig til at køre på Motorvejen ..

men er der nogen der ved noget ?

efter som den ikke kræver kørekort så kan man ikke få et klip i
" pappet " som man siger ...

der er en anden forunderlig ting man skal have plader på stort set alt
denne inkl i dag - problemet er bare den ikke passer ind der hvor den
skal side - jeg kan selvf gi den noget super lim men stadigt ..

men der sagde de på motor kontoret bare jeg havde pladen på mig når
eller hvis jeg blev stoppet så var det godt nok .. eller jeg ville ikke
få en bøde ..

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Henning

Dato : 27-08-10 17:49

On Fri, 27 Aug 2010 18:13:32 +0200, "Bo M. Mogensen"
<usnet1@gmail.com> wrote:

>jeg er den stolte ejer af en ny scoter30 - logik må diktere så kan den
>nok maks køre lidt over 30 men fra starten kommer den nemt op på¨50 og
>efter den er kørt til så kommer den op på 65 km t (der er ikke lavet

Øh, logikken siger du skal overholde færdselsloven? De fleste biler
kører langt over 200km/t, men alligevel må vi ikke køre mere end 130
på motorvejen. Det er dit ansvar at holde øje med speedometret og
sørge for du ikke kommer over 30 km/t på din scooter30 (hedder det
egentlig ikke en knallert 30?)

Fra : Klaus H

Dato : 27-08-10 18:25

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse news:50rf769is0ne2il3merqjplulm6uo4nadu@4ax.com...

> [...]
> på motorvejen. Det er dit ansvar at holde øje med speedometret og
> sørge for du ikke kommer over 30 km/t på din scooter30 (hedder det

Så vidt jeg husker, må knallerten ikke kunne køre over 30 km/t +10%.
Det er ejerens ansvar at dette overholdes.
Bliver man stoppet og det konstateres at den kan køre hurtigere, falder der bøde og næste gang konfiskation.

Klaus H

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 18:34

Den 27-08-2010 19:24, Klaus H skrev:

> [...]

jo ... men den ligner en scooter
se
http://www.billedeupload.dk/photo/2010-08/f7aaf2bb/Nash.Ny.Kvarn.jpg.html

> [...]
> Bliver man stoppet og det konstateres at den kan køre hurtigere, falder der bøde og næste gang konfiskation.

ja ok men den adskiller sig ikke fysisk fra en scooter 4 (af udsende)
så udefra tror jeg det ser meget fornuftigt ud med ca 55 km t - men
kommer der en bøde så betaler jeg den selvf.

Fra : Jubi

Dato : 27-08-10 18:41

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> ja ok men den adskiller sig ikke fysisk fra en scooter 4 (af udsende)
> så udefra tror jeg det ser meget fornuftigt ud med ca 55 km t - men
> kommer der en bøde så betaler jeg den selvf.

Her i juragruppen taler vi meget om at overholde div. love, så den snak
du er inde på er ikke velset her.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 21:00

Den 27-08-2010 19:40, Jubi skrev:
> "Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Her i juragruppen taler vi meget om at overholde div. love, så den snak
> du er inde på er ikke velset her.

YEP Gverner og hvis du vil diskuteret net etikette så sæt fut der til
selvf skal et åbnings indlæg være topic som svarene der på - men i de 16
år jeg har skrevet her har jeg nu set mangt en debat der bryder grænsen
for fundatsen efter nogen indlæg og viger for en mere løs slupen
stemning af chat - hvad der ikke er så mange der har et problem med så
længe man taler pænt til hinanden ..

Strengt taget er jeg Anarkist og mener som sådan kun at loven gælder
hvis man bliver taget eller vil brokke sig over et eller andet.

jeg er 44 år og har på den ene eller anden måde brudt loven hver dag
siden jeg var 13 - men er dog aldrig blevet taget i eller dømt for noget
i ædru tilstand ...

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 18:30

Den 27-08-2010 18:48, Henning skrev:

> Øh, logikken siger du skal overholde færdselsloven? De fleste biler
> kører langt over 200km/t, men alligevel må vi ikke køre mere end 130
> på motorvejen.

det er det jeg siger ..

> Det er dit ansvar at holde øje med speedometret og
> sørge for du ikke kommer over 30 km/t på din scooter30 (hedder det
> egentlig ikke en knallert 30?)

jo det er det - men det min ven mente var hvis man eller overholdt den
på vejen angivende farts begrænsning så var det lovligt ja det lyder
lidt sært .. men egentligt fornuftigt nok ... så jeg køre altså 60 der
hvor man må køre 80 ... selv om jeg i teorien kun kan køre 30

Mv.
BMM

Fra : Jubi

Dato : 27-08-10 18:39

selv om jeg i teorien kun kan køre 30

Kun må køre 30.

stor forskel.
Er det en stillegade hvor hastighedsbegrænsningen er 20, hvor hurtigt må
du køre med en knallert30?

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 21:01

Den 27-08-2010 19:38, Jubi skrev:
> [...]
>>
> Kun må køre 30.
>
> stor forskel.
> Er det en stillegade hvor hastighedsbegrænsningen er 20, hvor hurtigt må

læs tråden og det du søger skal du finde ...

Fra : Jubi

Dato : 27-08-10 22:11

> læs tråden og det du søger skal du finde ...

Ikke hvis du har skrevet det, for mage til pladder du skriver skal man
ikke læse 2 gange.

Fra : Ralph

Dato : 27-08-10 22:28

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> Ikke hvis du har skrevet det, for mage til pladder du skriver skal man
> ikke læse 2 gange.

Tjah, det kræver jo LIDT hjerne at forstå en ordblinds skriblerier.....

Bare en tanke; brokker du dig også når en stammer ikke kan udtale de rigtige
ord?

--
Ralph

Fra : Jubi

Dato : 27-08-10 23:28

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> "Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Tjah, det kræver jo LIDT hjerne at forstå en ordblinds
> skriblerier.....

Jeg forstår udmærket hvad han skriver, det er dog stadig pladder.

> Bare en tanke; brokker du dig også når en stammer ikke kan udtale de
> rigtige ord?

Kun een her brokker sig, og det er dig!

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 11:53

Den 28-08-2010 00:28, Jubi skrev:

> Jeg forstår udmærket hvad han skriver, det er dog stadig pladder.

> Kun een her brokker sig, og det er dig!

Ja fuck den spade - Jubi vi har skrevet sammen før på en fornuftig måde
- jeg er jo ikke idiot selvf må man ikke overskride hastigheds
begrænsning nogen steder uanset hvad man køre på ... det er jo for fan
bare alm sund fornuft

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 11:42

Den 27-08-2010 23:27, Ralph skrev:
> "Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Tjah, det kræver jo LIDT hjerne at forstå en ordblinds skriblerier.....

Hmm der er en del der har svaret uden egentligt at have noget besvær med
at forstå - så det er nok snarer sådan at det kræver en del af en lille
hjerne at forstå - ind lidt af en stor hjerne ..

Der er i tidernes morgen formuleret det ganske fornuftige standpunkt man
ikke kommentere stavefejl ud fra den egentligt meget fornuftige vinkel
det afspore debatteren alle kan begå dem og dem der ikke kan stave kan
næppe gøre noget ved sidst men ikke mindst så har vi norske skribenter
der skriver på Norsk - hvad i praksis er et spørgsmål om deres indlæg er
fyldt med stavefejl eller de bare skriver på Norsk

xfut : dk.admin.netikette

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 11:34

Den 27-08-2010 23:10, Jubi skrev:

> Ikke hvis du har skrevet det, for mage til pladder du skriver skal man
> ikke læse 2 gange.

Hvor der er vilje er der vej

Fra : Jubi

Dato : 28-08-10 11:54

> Hvor der er vilje er der vej

Så kan du altså svare på spørgsmålet direkte, ik'
Det var:
"Er det en stillegade hvor hastighedsbegrænsningen er 20, hvor hurtigt

du køre med en knallert30?"

Fra : Henning

Dato : 27-08-10 18:48

On Fri, 27 Aug 2010 19:30:12 +0200, "Bo M. Mogensen"
<usnet1@gmail.com> wrote:

> [...]
>lidt sært .. men egentligt fornuftigt nok ... så jeg køre altså 60 der
>hvor man må køre 80 ... selv om jeg i teorien kun kan køre 30

En knallert må ALDRIG køre 80, skiltningen er for biler og
motorcykler!

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 21:03

Den 27-08-2010 19:47, Henning skrev:
> On Fri, 27 Aug 2010 19:30:12 +0200, "Bo M. Mogensen"

> En knallert må ALDRIG køre 80, skiltningen er for biler og
> motorcykler!

ok fair nok - det var egentligt det jeg spurgte efter ..tak for svaret ..

Fra : Per

Dato : 27-08-10 21:20

Bo M. Mogensen wrote:

> ok fair nok - det var egentligt det jeg spurgte efter ..tak for
> svaret ..

Hej Bo !

Tjek lige farten med en GPS - en knallert viser ofte overdrevent for meget
på speedometeret.

En 30-knallert er mekanisk og/eller elektronisk begrænset til at kunne køre
max 30 km/t. Kan den køre væsentlig hurtigere er den ikke lovlig.

Det der med nummerpladen holder ikke. Er det en moderne knallert, der skal
være monteret med en nummerplade, så er det ikke lovligt at "bare have den
på sig"
Her tager motorkontoret fejl.

Mvh. Per

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 21:35

Den 27-08-2010 22:19, Per skrev:

> Hej Bo !

Hej Per

> Tjek lige farten med en GPS - en knallert viser ofte overdrevent for
> meget på speedometeret.

ok hmm det sære er jo mere jeg bruger den jo større hastighed viser den
det kan være en del af forklaringen

> En 30-knallert er mekanisk og/eller elektronisk begrænset til at kunne
> køre max 30 km/t. Kan den køre væsentlig hurtigere er den ikke lovlig.

nej det er det selvf ikke - kan jeg godt se ..

> Det der med nummerpladen holder ikke. Er det en moderne knallert, der
> skal være monteret med en nummerplade, så er det ikke lovligt at "bare
> have den på sig"
> Her tager motorkontoret fejl.

jamen det er lidt noget gylle fordi der hvor den skal side der passer
pladen på ingen måde sammen med skruer møtrikker osv - den enste måde
jeg kan se den kan side fast på er med lim og gaffe tape - jeg tror det
motor kontoret mente var hvis jeg trak maskinen der hænd fik pladen og
ikke kunne få den til at side fast så vil der blive udvist forståelse
for dette tekniske problem så længe jeg bare havde pladen ..

Mv.
BMM

Fra : Ralph

Dato : 27-08-10 21:58

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> jeg er den stolte ejer af en ny scoter30 - logik må diktere så kan den
> nok maks køre lidt over 30 men fra starten kommer den nemt op på¨50 og

Her var s'gu noget jeg vidste noget om, da sønnikes knallert30 blev
konfiskeret i efteråret, gennemsøgte jeg færdselsloven fordi jeg var uenig,
men der er ingen kære mor, iflg. færdselslovens §133 a stk. 5 står der bl.a.
en knallert 30 som på rullebånd måles til at kunne køre mere end 43 km/t
konfiskeres anden gang den stoppes indenfor en periode på 3 år, det var
gældende i min søns eksempel, så konfiskationen var 100% efter bogen selvom
han kun kørte 30 da han blev stoppet.

Det var så det, men i dit tilfælde er der måske en ikke uvæsentlig detalje
(jeg citerede IKKE færdselsloven, pga denne), men så skal der nok en rigtig
jurist ind over. Der står nemlig at det gælder : citat: "En knallert, SOM ER
KONSTRUKTIVT ÆNDRET MED HENBLIK PÅ HASTIGHEDSFORØGELSE, ELLER SOM ER I EN
SÅDAN ULOVLIG STAND at den kan køre 43 km/t eller derover" citat slut.

Din er - jo netop - IKKE konstruktivt ændret, men den er ulovlig FORDI den
kan køre over 43km/t.

Se evt:
http://www.sikkertrafik.dk/BogU/Knallertundervisning/Tal%20og%20fakta/Love%20og%20regler/~/media/Files/Dokumenter/Undervisning/Knallertundervisning/uddrag_som_angaar_knallert_af_aendrin.ashx

--
Ralph

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-08-10 08:53

On 2010-08-27 22:58, Ralph wrote:
> [...]
> SÅDAN ULOVLIG STAND at den kan køre 43 km/t eller derover" citat slut.
>
> Din er - jo netop - IKKE konstruktivt ændret, men den er ulovlig FORDI den

Du glemmer ELLER.

Der står kort sagt:
En knallert, som er konstruktivt ændret med henblik på
hastighedforøgelse *eller* (en knallert) som er i en så ulovlig stand at
den kan køre 43 km/t eller derover.

Kort sagt - du bryder loven hvis du har en knallert du har rodet ved -
og kan køre 38 km/t - ELLER en knallert du ikke nødvendigvis har rodet
med - men kan køre over 43 km/t.

Mvh
Johan