Hvordan får de adgang til skattepapirerne?
Fra : Anders Giggolo

Dato : 27-08-10 15:41

Hey

Jeg er kunde hos BRF bank og skulle skrive under på et samtykke til at de
kan indhente mine skatteoplysninger. Teksten lød således:
"
Indhentning af oplysninger
Du giver endvidere samtykke til, at BRFkredit og BRFbank til brug for
behandling af en låneansøgning, herunder kreditvurdering, må indhente
økonomiske oplysninger fra din årsopgørelse hos SKAT samt hos dit
pengeinstitut, kreditoplysningsbureauer, advarselsregistre (f.eks. RKI) og
din revisor.
"
Mit spørgsmål er om det er lovligt at SKAT udleverer disse oplysninger og
hvordan det sker i praksis?

Føres der log over hvem der henvender sig til SKAT om dette eller kan
enhver med ond hensigt sniffe oplysninger og misbruge dem?

Vil det fremgå af loggen i skattemappen, når og hvis det sker?

Kan det virkeligt være lovligt?
Jeg kan se en masse skrækscenarier ved dette, og især efter at borgerne
tvinges til at have NemID. Jeg er faktisk bekymret og vred over at blive
krænket på denne måde.

Anders

Fra : Dan

Dato : 27-08-10 16:25

> Mit spørgsmål er om det er lovligt at SKAT udleverer disse oplysninger og
> hvordan det sker i praksis?
Der er vel aftalefrihed i Danmark, så hvis du skriver under på aftalen, så
giver du dem også ret til at gøre det.

Det lyder som en standardskrivelse, men man kunne jo godt forestille sig, at
du prøvede at føre en dialog om at indskrænke din tilladelse, således at de
kun må gøre det i en kort periode, indhente nogle færre oplysninger osv, men
den tror jeg nu ikke, at BRFkredit og -bank vil gå med til.

Offtopic: Hvis du ikke kan lide de aftalevilkår (ikke kan lide lugten i
bageriet), så står det dig jo til enhver tid frit at indhente andre tilbud.
/Dan

Fra : Henning

Dato : 27-08-10 17:00

>Mit spørgsmål er om det er lovligt at SKAT udleverer disse oplysninger og
>hvordan det sker i praksis?

I praksis sker det ikke, min bank kan ikke gøre det selv om jeg har
givet tilladelse.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 27-08-10 17:08

Den 27-08-2010 16:40, Anders Giggolo skrev:
> Hey
>
> Jeg er kunde hos BRF bank og skulle skrive under på et samtykke til at de
> kan indhente mine skatteoplysninger. Teksten lød således:

Der kan stort set ikke gives tilladelse til indhenting af noget som
helst uden dit samtygge - med mindre du har begået en relevant
forbrydelse - hvor det er en del opklaring eller sigtelse
og der skal så hut jeg visker en en dommer kendelse til ...

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-10 07:14

Anders Giggolo skrev den 27-08-2010 16:40:
> [...]
> din revisor.
> "
> Mit spørgsmål er om det er lovligt at SKAT udleverer disse oplysninger

ja, du har jo givet samtykke til udlevering af oplysningerne!

> og
> hvordan det sker i praksis?
>

> Føres der log over hvem der henvender sig til SKAT om dette....

næh.
Hvis der gives adgang til andre end dig, så sker det via en
fuldmagt/samtykke som du har givet.

> eller kan
> enhver med ond hensigt sniffe oplysninger og misbruge dem?

Der er ingen garantier for noget som helst, men jeg vil næsten påstå at
SKATs servere med indkomstoplysninger mv er temmelig tilstrækkelig sikret.

> Jeg kan se en masse skrækscenarier ved dette, og især efter at borgerne
> tvinges til at have NemID. Jeg er faktisk bekymret og vred over at blive
> krænket på denne måde.

husk sølvpapirshatten.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-09-10 21:41

Carsten Riis wrote:

> Der er ingen garantier for noget som helst, men jeg vil næsten påstå at
> SKATs servere med indkomstoplysninger mv er temmelig tilstrækkelig
> sikret.

Øh hvad? Er det ikke meningen at det her NemID skal give adgang til
skatteoplysingerne. Sæt nu du glemmer at lukke browseren, reboote
computere, overhælde den med benzin og sætte ild til. Ja så, vil den
næste bruger have adgang til dine skatteoplysninger.

Vi kender også SKATs holdning til SSL certifikater der er udløbet
(ignorer bare de advarsler). Jo, det er meget sikkert...

--
Jesper Lund