hvorfor 80% grænsen?
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 27-08-10 14:58

hej.

jeg leder lidt efter hvorfor at det er man kun kan låne 80% af en boligs
værdi i kredit foreningen...

er helt med på at det nok er regeringen der har sagt det... (eller er det
det?) men why? findes der nogen klare forklaringer til hvorfor det sådan på
nettet eller?

og det er ikke fordi jeg har et problem med den grænse... vil bare gerne
vide hvorfor....

og NEJ jeg har ikke et rpoblem med den grænse... kunne bare godt tænke mig
at vide hvorfor den er lige præcist der....

er med på at det nok har noget at gøre med at man skal have lidt at stå imod
med... men mange låner jo bare de sidste 20% i banken.... og nogen gange
mere end 20%:)

Fra : Preben

Dato : 27-08-10 15:45

Den 27.08.2010 kl. 15:58 skrev Nikolai R. jensen <ng@spritstiv.dk>:

> [...]
> imod
> med... men mange låner jo bare de sidste 20% i banken.... og nogen gange

Realkreditloven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105197#Kap2

--
mvh/Preben

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 13:49

Den 27-08-2010 15:58, Nikolai R. jensen skrev:
> hej.
>
> jeg leder lidt efter hvorfor at det er man kun kan låne 80% af en boligs
> værdi i kredit foreningen...

Du kan godt låne mere ind 80 % eller for den sags skyld mindre .. hvis
dit hus bliver vurderet til mere ind det koster - mit hus kostede i sin
tid 1.7 million at bygge købe grund osv.
det blev vurderet af 2 forskellige realkredit foreninger den ene satte
det til 2.3 million og den anden til 2.5 - hvad i praksis betød at jeg
kunne få det hele hjem i de en del billiger realkredit lån ind bank lån

Fra : Henning

Dato : 28-08-10 15:03

On Sat, 28 Aug 2010 14:48:35 +0200, "Bo M. Mogensen"
<usnet1@gmail.com> wrote:

> [...]
>det til 2.3 million og den anden til 2.5 - hvad i praksis betød at jeg
>kunne få det hele hjem i de en del billiger realkredit lån ind bank lån
Lidt OT; Jo højere du kan få vurderet huset, jo mindre bidrag-procent
skal du betale til kreditforeningen.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 28-08-10 15:25

Den 28-08-2010 16:03, Henning skrev:

> Lidt OT; Jo højere du kan få vurderet huset, jo mindre bidrag-procent
> skal du betale til kreditforeningen.

Puhh hvis du siger det - jeg har rente maks på 5 % men jeg betaler 1.36
% i år - men som jeg forstod det oprindelige spørgsmål så gik det på
hvorfor 80 % - hvad det så ikke behøves at være ... det var min pointe

Venligst
BMM

Fra : alexbo

Dato : 28-08-10 15:12

"Nikolai R. jensen" skrev

> jeg leder lidt efter hvorfor at det er man kun kan låne 80% af en boligs
> værdi i kredit foreningen...

Fordi kreditforeningen er en formidler ikke en udlåner, udlånerne er dem der
køber de obligationer kreditforeningen udsteder, for at disse udlånere skal
have tillid til disse obligationer skal der være rigelig sikkerhed for
lånet.
Banken som måske udlåner de sidste 20% kender huskøberen, de interesserer
sig ikke helt så meget for sikkerheden i huset mere for troen på at låner
kan og vil betale afdragene.

I USA hvor de gik så galt er der ikke sådanne begrænsninger, nogle banker og
financeringsselskaber udlånte til dårlige betalere med ringe sikkerhed,
disse lån solgte de videre til pensionskasser og andre der havde ledig
kapital.
De første långivere var ligeglade med om låntagerne kunne betale tilbage, de
skulle bare se at få nogle låneaftaler de kunne sælge videre, de håbede
selvfølgelig at de fleste kunne, men reelt havde de ingen penge i klemme.
Teknisk set er det samme gældende for kreditforeninger, de har ingen penge i
klemme, men dels skal de jo følge loven, dels har de været her i mange år og
ønsker at være her mange år endnu.
Mens andre låneformidlere måske bare vil se på en kortsigtet profit, og
derefter stikke af.

Der har været nogle enkelte sager herhjemme hvor banker har solgt nogle
højst usikre obligationer til deres kunder, f.eks. de såkaldte Scandinotes,
nogle papirer der er fuldstændig umulige at forklare sammenhængen i og som
stort set ikke kan undgå at gå galt ved bare det mindste lille financielle
tilbageslag.
http://politiken.dk/tjek/penge/smaaaktionaerer/article676433.ece

Kreditforeningsloven og i det hele taget kreditforeningsystemet har jo
friholdt danske boligejere for konsekvenserne af finansmarkedernes
sammenbrud, i hvert fald så længe de ikke skal sælge boligen, husprisernes
fald kan de ikke undgå, men deres lån kører roligt videre, selv de lån der
skal fornys hele tiden, flekslånene, har ingen problemer, ingen er bange for
amerikanske tilstande i det danske boligfinanceringssystem.

I øjeblikket kan man købe obligationer i Amagerbanken, det er der ikke noget
galt i de giver gode renter, men risikoen er tilsvarende høj,
kreditforeningsobligationer giver ikke store renter, men risikoen er stort
set ikke tilstede.

Hele den danske økonomi skal falde sammen før at der er så mange boligejere
der ikke kan betale deres afdrag på deres lån at det reelt kan ryste
systemet.

Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-08-10 15:42

alexbo wrote:

> [...]
> der køber de obligationer kreditforeningen udsteder, for at disse
> udlånere skal have tillid til disse obligationer skal der være rigelig

Det er ikke korrekt. Realkreditinstituttet er udlåner, og for at
finansiere deres udlån udsteder de obligationer med sikkerhed i
pantebrevene. Realkreditinstituttet bærer kreditrisikoen for deres udlån,
og skal have reserver til dette ligesom alle andre finansielle
virksomheder (efter reglerne i Basel II/CRD direktivet).

Det er først i den situation hvor realkreditinstituttet har tabt sin
egenkapital (og anden ansvarlig kapital, samt eventuel subordineret
kapital, det som nogle kalder "junior SDO obligationer") og går konkurs
at der kan blive tale om tab for obligationsinvestorerne. Normalt er et
realkreditinstitut opdelt i flere kapitalcentre, så formelt gælder dette
for kapitalcenteret, og ikke realkreditinstituttet som en helhed (plus
lidt flere juridiske komplikationer).

> Banken som måske udlåner de sidste 20% kender huskøberen, de
> interesserer sig ikke helt så meget for sikkerheden i huset mere for
> troen på at låner kan og vil betale afdragene.

I nogle tilfælde, for eksempel lån gennem Totalkredit, vil banken
garantere for en del af realkreditlånet. Og i mange tilfælde er bank og
realkreditinstitut en del af den samme finansielle koncern (Nykredit, RD
og Nordea Kredit).

> [...]
> banker og financeringsselskaber udlånte til dårlige betalere med ringe
> sikkerhed, disse lån solgte de videre til pensionskasser og andre der

En væsentlig forskel mellem det danske realkreditsystem og det
amerikanske, er at man i USA sælger lånene inklusive den fulde
kreditrisiko videre (mens der i Danmark og det øvrige EU udstedes
obligationer med sikkerhed i lånene). Du kan sige at der i USA har været
et incitament for nogle skrupelløse låneformidlere til at yde lån til
folk der aldrig kunne betale dem tilbage (NINJA lån: No Income, No Job or
Assets), og sælge dem videre til nogle endnu dummere investorer. Men det
samme incitament er ikke til stede i Danmark.

> [...]
> Scandinotes, nogle papirer der er fuldstændig umulige at forklare
> sammenhængen i og som stort set ikke kan undgå at gå galt ved bare det

Scandinotes har *intet* med realkreditobligationer at gøre. Det er
ansvarlig kapital til banker. Derudover var der en CDO tranche struktur,
som gjorde at nogle af disse obligationer meget hurtigt tabte alt (hvis
der kom bankkonkurser, hvilket der som bekendt gjorde).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-08-10 15:52

Bo M. Mogensen wrote:

> Puhh hvis du siger det - jeg har rente maks på 5 % men jeg betaler 1.36
> % i år - men som jeg forstod det oprindelige spørgsmål så gik det på
> hvorfor 80 % - hvad det så ikke behøves at være ... det var min pointe

Det er 80% af værdien af ejendommen, som godt kan være noget andet end
det som du har betalt for ejendommen eller betalt for at få den opført.
Specielt tidligere..

For lån ydet efter 1. januar 2008, under SDO lovgivningen fra 2007,
gælder det at realkreditinstituttet løbende skal vurdere ejendommene, og
80% grænsen gælder i forhold til den aktuelle markedsværdi.

Det betyder at hvis de yder et lån helt op til 80% grænsen, og
ejendomsværdien dernæst falder med 10%, så skal realkreditinstituttet
stille yderlige sikkerhed over for obligationsejerne svarende til 10% af
de udstedte obligationer (for dette lån). Hvis lånet derimod kun var ydet
inden for 70% grænsen, ville der ikke være dette krav efter et 10% fald i
ejendomsværdierne (der er stadig "luft" op til 80% af den aktuelle
ejendomsværdi).

--
Jesper Lund