Fagforenings ansvar og klage
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 25-08-10 09:11

Gad vide, om der er et lyst hoved herinde, der kan svare på to
spørgsmål inden for det arbejdsretlige område...

Hvis en fagforenings manglende handling fører til tab for et medlem,
kan de så ifalde erstatningsansvar?

Og videre: Findes der en instans, hvor man kan klage over en
fagforening.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Karina Jensen

Dato : 26-08-10 14:35

[klip]
"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hejsa

Hvis de almindelige erstatningsbetingelser er opfyldt, så kan en a-kasse
godt ifalde et erstatningsansvar - også for undladelser. Jeg har en sag i
retshjælpen lige nu om en a-kasses eventuelle erstatningspådragende
handlinger (altså ikke undladelser, som jeg forstår, dit spørgsmål går på).
Klage over a-kassens afgørelser vil typisk skulle ske til
Arbejdsdirektoratet. Jeg forestiller mig, at de også er klageinstans, hvis
der klages over en undladelse. Der vil jo ikke være nogen afgørelse med
medfølgende klagevejledning.

/Karina

Fra : Joeb

Dato : 26-08-10 17:38

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der klages over en undladelse. Der vil jo ikke være nogen afgørelse med

Du forveksler vist tingene - der bliver spurgt om en fagforening

Mvh. JL

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 26-08-10 10:39

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 26-08-10 10:44

On 26 Aug., 15:35, "Karina Jensen" <smikSLETDE...@lazy.dk> wrote:

> Hvis de almindelige erstatningsbetingelser er opfyldt, så kan en a-kasse
> godt ifalde et erstatningsansvar - også for undladelser.

Tak for svar, Karina. I dette tilfælde drejer det sig ikke om a-kasse,
men om en fagforening, der varetager et mindre fagområde under co II
og som er forhandlingsberettiget. Det drejer sig om, at foreningen
ikke har foretaget lønforhandling ved ansættelse og ikke svarer på
medlemmets spørgsmål. Således er der ikke nødvendigvis tale om et tab,
men det kunne der jo teoretisk godt være, så mit spørgsmål gik mest på
det principielle, hvilket jeg synes, jeg fik svar på.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Karina Jensen

Dato : 26-08-10 17:55

[...]

Undskyld. Det var mig, der overså, at du talte om en fagforening og ikke en
a-kasse.

Men princippet er det samme. Som nævnt kan man godt ifalde et
erstatningsansvar for undladelser.

/Karina

Fra : Codexx

Dato : 26-08-10 14:06

On 26 Aug., 18:54, "Karina Jensen" <smikSLETDE...@lazy.dk> wrote:
> [...]
> a-kasse.
>
> Men princippet er det samme. Som nævnt kan man godt ifalde et

Særligt når der er tale om en professionel part, hvor der må gælde en
skærpet norm.

Fagforeningen kan også ifalde et ansvar hvis den eksempelvis ikke
fører en sag ved arbejdsretten eller en faglig voldgift på forsvarlig
måde, med deraf følgende tab for medlemmet. Citat "Grundlæggende
arbejdsret"; Jens Kristiansen s. 192: "Det forhold at organisationen
har vidtrækkende bemyndigelse til at råde over medlemmets sag i
forhold til modparten, er ikke det samme som en blankofuldmagt i det
interne foreningsmellemværende mellem organisationen og medlemmet" og
igen ss. : "Hvis organisationen har handlet i strid med sine pligter
overfor medlemmet, herunder pligten til at foretage en forsvarlig
(saglig og lige) behandling af sagen, ifalder den erstatningsansvar
overfor medlemmet, jf. forudsætningsvis U92/986H"

/Bacher

Fra : Codexx

Dato : 26-08-10 14:18

Iøvrigt vil en sådan sag mig bekendt være henvist til de almindelige
domstole, dog har nogle fagforeninger "interne" klagemuligheder.

/Bacher