Licens i stedet for copydan?
Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 07-08-01 00:33

Hej NG.

Jeg ved ikke om denne idé har været oppe før, men jeg håber at I vil holde
sindet åbent for den.
I øjeblikket går bølgerne højt omkring de afgifter, som copydan planlægger
at pålægge CD'rom skiver, flash kort, harddiske, printere osv. Min idé går i
alt simpelhed ud på, at man i stedet for en fast afgift på blanke CD'er,
sælger CD'er med OG uden afgift. På den måde kan man købe Cd'er MED
afgift/licens hvor det så er tilladt at kopiere digitalt musik på. Og hvis
der ikke skal musik på CD'en, så køber man én UDEN afgift/licens. På samme
måde kan man så til sin PC købe en licens, der tillader at man har et vist
antal gigabyte musik liggende på sin PC.
Før nedhaglingen nu begynder, så vil jeg tillade mig at sammenligne med
andre ordninger, som virker på samme måde. Det kræver blot den rette
indstilling fra offentligheden, og gode kampagner (ikke skræmmekampagner),
der gør opmærksom på disse tiltag.
Tag f.eks. TV. Man kan købe et TV, uden at betale licens. Men langt de
fleste betaler deres licens, fordi de er glade for at kunne se en kanal uden
5 reklamespots i timen. Der er også mange der ikke betaler licens, men de
får til gengæld gerne et besøg at licenspatruljen, som lige ser efter om alt
er i orden. Man kan også nævne afgiften på Diesel/fyringsolie. Her er der
ofte (ikke altid) tale om en identisk væske, som sælges med forskellig
afgift, da de har forskellige mål for anvendelsen. Trods det, at det er
billigere at købe fyringsolie i stedet for diesel, så vælge langt de fleste
at betale den afgift de skal.
Til slut vil jeg sige, at det er klart at det er nemt at komme uden om
denne licens, og at mange måske vil gøre det. Men hele pointen i det ér, at
det er en holdningsændring der skal til. Derfor burde man (pladebranchen/det
offentlige) arbejde sammen om at skabe en bevidsthed hos forbrugerne om, at
det er nødvendigt at leve op til det ansvar man har som forbruger. Man må
betale sin afgift, og indse at undladelse af dette kun bibringer til den
nedadgående spiral der er tendens til i øjeblikket.
Så alt i alt .... stop copydan, og tag ansvar for eget forbrug.

Morten

--
Morten Bock Sørensen
Sanger - 22år - hobbyfotograf

Fra : alice_trauelsen

Dato : 07-08-01 09:05

"Morten Bock Sørensen" skrev d. 07-08-01 00:33 dette indlæg :
> [...]

> nedadgående spiral der er tendens til i øjeblikket.
> Så alt i alt .... stop copydan, og tag ansvar for eget forbrug.

Jeg syntes at vi betaler nok licens i forvejen, og for mig vil det endnu
engang grave grøfter mellem det Danmark der har penge nok og dem der
ikke har så meget. Det er ikke alle der kan klare en afgift, licens
mere. Og hvor går grænsen egentlig, hvad bliver det næste vi skal betale
ekstra for ? Jeg spørger bare ? Min helt klare mening, Nej tak.

Mange hilsner
Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 07-08-01 10:14

> [...]
> engang grave grøfter mellem det Danmark der har penge nok og dem der
> ikke har så meget. Det er ikke alle der kan klare en afgift, licens

Men på denne måde, så har alle muligheden for at vælge. Man bliver ikke
påtvunget en udgift. Desuden er det vel egentlig ikke en ekstra udgift, den
er blot flyttet fra det almindelige pladesalg, til de plader man selv
kopierer. Kunstnerne skal jo have penge ét sted fra.

>Og hvor går grænsen egentlig, hvad bliver det næste vi skal betale
> ekstra for ? Jeg spørger bare ? Min helt klare mening, Nej tak.

Så du mener altså, at bare fordi man ikke har råd, så er det i orden at
bryde kunstnernes rettigheder? Det lyder jo ikke helt fornuftigt. Hvis man
ikke har råd, så må man lade være med at købe/kopiere musikken. Så kan man
jo købe blanke CD'er uden afgift, og bruge dem til formål, der ikke kræver
afgifter.(jf. mit forslag i sidste post.)

Morten

Fra : Robert Eriksen

Dato : 07-08-01 11:09

"Morten Bock Sørensen" wrote:

> [...]
> får til gengæld gerne et besøg at licenspatruljen, som lige ser efter om alt

Det er absolut heller ikke alle der er lige begejstrede for den dybt urimelige
måde licensopkrævning foregår på (bare find tråden TOP POP I NORSK TV i
dk.medier.tv).
Men du vil så mene at det er en god ide at jeg skal betale licens på tomme CD'er
så jeg kan tage kopier af CD'er jeg allerede har betalt (en ikke just billig
pris) for i forvejen?

> [...]
> betale sin afgift, og indse at undladelse af dette kun bibringer til den
> nedadgående spiral der er tendens til i øjeblikket.

Jeg er ikke helt med på hvorfor jeg skal leve op til mit ansvar og betale en
licens for et blankt medie så jeg kan kopiere en allerede købt og betalt CD (til
eget brug vel at mærke).

/Robert

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 07-08-01 10:21

> [...]
en
> licens for et blankt medie så jeg kan kopiere en allerede købt og betalt

Jeg kan godt se hvad du mener. Men prøv at se det fra denne vinkel. Hvis du
har købt en CD, så kan du høre den ét sted af gangen. Hvis du der imod tager
en kopi, så kan du høre den i bilen, mens din kone (hvis du er gift) kan
høre den hjemme. Derfor opkræves to "licenser". Det samme gælder jo i øvrigt
for bøger/software. Hvis du køber en CD med Windows, så må du kun installere
den på én computer, for du har kun én licens. Derfor synes jeg det ville
være rimeligt nok, at man betaler en lille afgift (4-5 kr) for at få en
ekstra licens til sine bedste CD'er.

Morten

Fra : Robert Eriksen

Dato : 07-08-01 11:43

"Morten Bock Sørensen" wrote:

> [...]
> en kopi, så kan du høre den i bilen, mens din kone (hvis du er gift) kan

Ja ok. Det kan der jo være noget om.
Men kan jeg så også begynde at tage kopier til venner og bekendte for 4-5kr pr.
licens? Problemstillingen er jo groft set den samme hvadenten det er min kæreste
eller en kammerat der hører min kopi.

> [...]
> den på én computer, for du har kun én licens. Derfor synes jeg det ville
> være rimeligt nok, at man betaler en lille afgift (4-5 kr) for at få en

Den licens du snakker om. Hvem skal have den? Copydan?

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 07-08-01 10:58

> [...]
4-5kr pr.
> licens? Problemstillingen er jo groft set den samme hvadenten det er min

Det er selvfølgelig et område, der skal fastsættes meget nøje. Et forslag
fra min side kunne være: Privat brug af en CD vil kræve at det enten et
ejeren selv der lytter til CD'en, eller at CD'en bliver spillet på et anlæg,
der tilhører ejeren af CD'en. Lyder det ikke fornuftigt nok.

> Den licens du snakker om. Hvem skal have den? Copydan?

Det må nærmest blive copydan, eller en lignende organisation. Pengene skal
jo i sidste ende fordeles ud til de kunstnere der bliver kopieret. Da det er
en dansk afgift, mener jeg også at pengene skal gå til danske kunstnere, da
det ikke ville give meget mening at sende 150millioner kr. til USA hvert
år... Desuden har jeg ikke hørt om at danske kunstnere får noget fra
udenlandske organisationer som copydan.

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 07-08-01 10:24

> Det er absolut heller ikke alle der er lige begejstrede for den dybt
urimelige
> måde licensopkrævning foregår på (bare find tråden TOP POP I NORSK TV i
> dk.medier.tv).

Men de fleste er vel enige om, at det er en god ting at have en Public
Service kanal? Og vi er vel også enige om, at den skal betales for? Om den
så bliver betalt på den ene eller anden måde er selvfølgelig også et emne
der kan diskuteres.

Morten

Fra : Robert Eriksen

Dato : 07-08-01 11:37

"Morten Bock Sørensen" wrote:

> urimelige
>
> Men de fleste er vel enige om, at det er en god ting at have en Public
> Service kanal?

det er vist et definitionsspørgsmål.

> Og vi er vel også enige om, at den skal betales for? Om den
> så bliver betalt på den ene eller anden måde er selvfølgelig også et emne
> der kan diskuteres.

Og det bliver det skam også

/Robert

Fra : Kim Riber

Dato : 07-08-01 16:07

Hej Morten

Nu lader det til at det er et emne som du brænder meget for. Fint nok for
mig.

Men fortæl mig lige hvad går de ca. 150,- inflations ramte danske kroner til
man betaler for en ny CD ?????.
Hvor meget musik tror du der ville blive kopieret hvis en cd kostede det
halve f.eks. ??

Det du foreslår, er for mig blot endnu mere "big brother is watching you"
Selvfølgelig er det synd for de nye og små bands, at der ikke er penge til
at udvikle dem. Men så må de store navne jo spytte noget mere i kassen, de
har da penge nok.

Jeg tror "pirat fremstillingen" ville blomstre endnu mere hvis dine ideer
blev til virkelighed, og har du ikke glemt bibliotekerne, hvad skal de
betale licens/ikke licens
et label på hver cd "Denne cd må ikke kopieres, ikke betalt licens" "Denne
cd må gerne kopieres, licens betalt"

Sæt priserne på nye cd ned, det tror jeg vil gavne hele branchen.

Blot mine tanker

Kim Riber

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 07-08-01 16:36

> [...]
til
> man betaler for en ny CD ?????.
> Hvor meget musik tror du der ville blive kopieret hvis en cd kostede det

Ud af de 150,- går ca. 50-60 kr til rettighedshaverne, dvs. pladeselskabet.
Der ud over er der udgifter til distribution, produktion, pladebutikken, og
til sidst er der afgift til staten. Så vidt jeg kan se, så ville en pris på
100 kr betyde at der ikke var fortjeneste på pladen.

> [...]
> at udvikle dem. Men så må de store navne jo spytte noget mere i kassen, de

Det er bestemt ikke de etablerede musikeres ansvar, at støtte små bands.
hvis et band ikke sælger meget, så er det fordi de ikke har en stor
fanskare. Det er jo heller ikke synd for mig, at der ikke er nogen der gider
betale for at se mig gå på stylter....og det betyder ikke, at cirkusartister
skal støtte mig.

> [...]
> betale licens/ikke licens
> et label på hver cd "Denne cd må ikke kopieres, ikke betalt licens" "Denne

Jeg tror du har misforstået mig. Det er de blanke medier der skal afgifter
på. Og CD'er må stadig ikke kopieres til andet end eget forbrug. Hvis det
skal tillades at kopiere til gud og hver mand, så skal afgiften på et blankt
medie være ca. 30 kr. Efter min mening. Man kunne evt. lave følgende
inddeling af blanke medier:

Data/backup medier: Ingen afgift
Medier til kopiering af ejede CD'er: Lille afgift på 5-6 kr.
Medier til kopiering af andres CD'er: Høj afgift på 30-40 kr.

> Sæt priserne på nye cd ned, det tror jeg vil gavne hele branchen.

Jeg tror blot det ville afmagre branchen endnu mere. Der må tænkes i nye
baner. Man kan ikke blive ved med at beskytte den originale CD mod
kopiering.

Morten