De fem bedste ABBA-sange
Fra : Michel

Dato : 26-08-10 18:26

Hej,

Nu skal der måske ikke gå inflation i dette med at spørge, hvilke alle andre
synes er de fem bedste sange med et bestemt band er, men jeg vover pelsen og
siger: Hvorfor ikke? Det er jo en musikgruppe, vi befinder os i

Og hvorfor ikke med de fire svenskere, der vandt Melodi Grand Prix 1974 med
Waterloo.

Her er mine favoritter:

1. Arrival (jeg har ikke kunnet finde en live video - måske er den aldrig
fremført live):
http://www.youtube.com/watch?v=A3yMnNj6xJ8

2. Put on your white Sombrero (udsendt i 1992 mange år efter deres
"departure" - derfor ingen video):
http://www.youtube.com/watch?v=5yTlpzaTYcU

3. Chiquitita (omsider med video
http://www.youtube.com/watch?v=p4QqMKe3rwY&ob=av2e

4. The Way old Friends so:
http://www.youtube.com/watch?v=HDnb920Zsbw

5. Fernando
http://www.youtube.com/watch?v=dQsjAbZDx-4&ob=av2n

Jeg kunne blive ved:
Ring Ring
Take a Chance on me
Waterloo
Intermezzo no. 1
Happy Hawaii

Men festen må stoppe, og hvis I har lyst, så kan I jo tage over

Mange hilsner
Michel

Fra : Max

Dato : 26-08-10 18:32

Hej Michel

> Og hvorfor ikke med de fire svenskere, der vandt Melodi Grand Prix
> 1974 med Waterloo.

Det er så en af de grupper jeg personlig er blevet træt af at høre
på gennem årene. Jeg købte deres plader dengang de var nye,
men årene har ikke været med dem, de hænger mig simpelthen
ud af halsen nu om dage.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-10 20:35

> [...]
> på gennem årene. Jeg købte deres plader dengang de var nye,
> men årene har ikke været med dem, de hænger mig simpelthen

Er stort set enig, bortset fra jeg faktisk aldrig har brudt mig om Abba.
Men drengene har faktisk lavet musik som jeg godt kan finde på at lytte til,
nemlig deres musicals efter de forlod Abba.
Her f.eks. fra Chess: http://www.youtube.com/watch?v=hlL0jB0j3YA

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-08-10 18:55

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> pelsen og siger: Hvorfor ikke? Det er jo en musikgruppe, vi befinder os i
>

> Og hvorfor ikke med de fire svenskere, der vandt Melodi Grand Prix 1973

Nr. 1: Det må helt klart være ABBAs gennembrudssang "Ring Ring" fra 1974,
selvfølgelig på svensk:
http://www.youtube.com/watch?v=CRnNOu5IiXw&feature=related
men skal vi ikke også snuppe den på tysk:
http://www.youtube.com/watch?v=MYfDGbrbkpg&feature=related

Nr. 2: Det må være "Ding Dong Sjubidubi ding dong" eller som det retteligt
hedder "Kære pladevender".
(Den er godt nok med Michael B. Tretov, men det går vel alligevel. Det er jo
også "Abba".

Nr. 3: Det må være "Honey honey". Her på svensk:
http://www.youtube.com/watch?v=qeGtaSWzFRA

Nr. 4: Det er "I do i do i do o.s.v.":
http://www.youtube.com/watch?v=VDhUkSFx2lg&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Eva Schmidt

Dato : 26-08-10 21:51

Rækkefølgen er lidt tilfældig - men dette er mine favoritter med fantastiske
ABBA.

"Super trouper"
http://www.youtube.com/watch?v=saag5yKhv_s

"Chiquitita"
http://www.youtube.com/watch?v=dVnMDYSaYA4&feature=related

"Andante andante"
http://www.youtube.com/watch?v=cU_2nspV4V8&feature=related

"Fernando"
http://www.youtube.com/watch?v=eOTHlK_4goQ&feature=more_related

"When all is said and done"
http://www.youtube.com/watch?v=tUh4u-lYEhM

mvh Eva

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-08-10 09:37

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pelsen og siger: Hvorfor ikke? Det er jo en musikgruppe, vi befinder os i

Hvorfor ikke ?

> Og hvorfor ikke med de fire svenskere, der vandt Melodi Grand Prix 1974
> med Waterloo.
>
> Her er mine favoritter:

Der tager du fejl, disse er vistnok mine favoritter
Dog uden rækkefølgen tages alt for alvorlig.

1... When i kissed the teacher
2... Take a chance on me
3... I have a dream
4... Does your mother know
5... Chiquitita

Kunne egentligt godt tænke mig at stille et spørgsmål,
og håbe nogen kender svaret....

Indtægterne fra Chiquitita blev 1976 givet til Unicef...
ved en kæmpe live concert, hvor Abba selv fremførte den.
Spørgsmålet i den forbindelse lyder så....

De indtægter, var det kun for den plade og evt video
der blev udgivet i forbindelse med denne concert...
Eller var det indtægterne generelt for sangen ????

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-08-10 10:09

Den 27-08-2010 10:37, Benny Mortensen skrev:

> Chiquitita blev 1976 givet til Unicef...

Jeg roder mig sikkert ud i noget vrøvl nu.

Men, er "Chiquitita" egentlig ABBA's sang?
Jeg har selvfølgelig søgt lidt, kun overfladisk, på Google. Wiki graver
heller ikke dybere i det.
Men hvem er komponisten, og hvor stammer sangen egentlig fra?
ABBA sang den også på spansk, og blev vældig populære i de spansktalende
lande, ikke mindst i Syd og Mellemamerika.
Fra disse lande findes der en del indspilninger, som også går en del år
tilbage, d.v.s. sidst i 70'erne, som f.eks. denne her med Leonardo Paniagua:

http://www.youtube.com/watch?v=7r1s2lZOkh0

Henning.

Fra : Holst

Dato : 27-08-10 10:53

Henning Jensen wrote:

> Jeg roder mig sikkert ud i noget vrøvl nu.

Nej, ikke vrøvl. Du ved bare ikke bedre

http://www.iasorecords.com/leonardo-paniagua.cfm

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-08-10 11:12

Den 27-08-2010 11:52, Holst skrev:
> Nej, ikke vrøvl. Du ved bare ikke bedre
> http://www.iasorecords.com/leonardo-paniagua.cfm

Tak for dit svar. Det var et fint link du sendte.

Jeg vender alligevel tilbage til “Chiquitita”.
Jeg er ikke den første der har stillet spørgsmålet, men noget egentligt
svar, har jeg aldrig set.
Der er måske heller ingen forklaring, men jeg er blot født nysgerrig.
Jeg erindrer svagt, at allerede da Nana Mouskouri sang sangen første
gang, nogenlude samtidig med ABBA, blev spørgsmålet rejst.
I kommentarerne til sangen på YouTube, ser jeg, at spørgsmålet også er
blevet gentaget der.

http://www.youtube.com/watch?v=cTcNjLsuwSk&p=1F1D10BAECCEE5D2&playnext=1&index=36

Henning.

Fra : Max

Dato : 27-08-10 11:18

Hej Henning

> Jeg er ikke den første der har stillet spørgsmålet, men noget
> egentligt svar, har jeg aldrig set.

Det nærmeste man kommer et svar er vel det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chiquitita

Max

Fra : Holst

Dato : 27-08-10 11:27

Henning Jensen wrote:

> Tak for dit svar. Det var et fint link du sendte.

Prøv at læs her:

http://www.abbasite.com/articles/articles/the-chiquitita-story

Har desværre ikke tid lige nu til selv at læse det igennem.

Fra : Holst

Dato : 27-08-10 10:38

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> der blev udgivet i forbindelse med denne concert...
> Eller var det indtægterne generelt for sangen ????

Generelt for sangen. Og det gør de stadig.

Læs mere her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chiquitita

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-08-10 15:19

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Generelt for sangen. Og det gør de stadig.
>
> Læs mere her:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Chiquitita

Super...

Nå det var altså ikke helt korrekt, som jeg huskede det...
De fik altså 50% Men det er jo så også blevet til 15 Mio SEK.
+ hvad der må være løbet på siden....

Ikke dårligt... De må også gerne skrive en sådan sang til mig )

Og jeg blev helt forvirret, over 1979, jeg tror jeg skrev 1976

Forvirringen hang sammen med, at den har nummer 776 i samlingen
og nummer 775, er World Star Festival, som er fra 1970, og ellers
en af samme slags, altså en Unicef fundraiser gathering....

Så nummeret var blevet til årstallet, og jeg skulle lige til at brokke mig.

Men takker for gode forsøg, og gode svar, så er det hele vist skruet
rigtigt på plads....

Vi mangler vist lige sådan en Fundraiser til Pakistan lige nu...
De kan vist bruge, alt hvad vi kan finde....

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-08-10 11:37

Den 27-08-2010 10:37, Benny Mortensen skrev:
> 5... Chiquitita

Jeg takker for alle svarerne.

Jeg føler mig nu overbevist om, at det er deres sang.
Her et par link mere, der måske kan interessere:

http://en.wikipedia.org/wiki/Music_for_UNICEF_Concert

Og her, (måske) lidt interessante kommentarer:

http://www.songfacts.com/detail.php?id=3372

Hilsen Henning.

Fra : Michel

Dato : 27-08-10 16:45

> Der tager du fejl...

Naturligvis gør jeg ikke det. Jeg har mine favoritter, og du har dine

Men det er herligt for mig at få lidt inspiration fra andre, og jeg har da
også opdaget, at jeg har overset (eller vel overhørt) deres allersidste
single før de gik i opløsning, så det må jeg råde bod på:

A-siden: "The Day before you came"
http://www.youtube.com/watch?v=7Thvf6IxnQg

B-siden: "Cassandra" (mig bekendt ingen video)
http://www.youtube.com/watch?v=Os_bSwg02J4

Mange hilsner
Michel

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-08-10 08:45

> [...]
>
> A-siden: "The Day before you came"
> http://www.youtube.com/watch?v=7Thvf6IxnQg
>
> B-siden: "Cassandra" (mig bekendt ingen video)

Altså om jeg fatter, hvorfor folk ikke vil indrømme deres fejl...

Havde jeg haft nogle, ville jeg med glæde indrømme dem ))

M.V.H....Benny..

Fra : Michel

Dato : 30-08-10 20:22

> Altså om jeg fatter, hvorfor folk ikke vil indrømme deres fejl...
>
> Havde jeg haft nogle, ville jeg med glæde indrømme dem ))

Trods de mange smiley'er forstår jeg dig ikke...

Michel

Fra : Jensen

Dato : 27-08-10 05:32

Tjah, nu er jeg jo rent faktisk opvokset med ABBA's musik, så det
bliver svært at begrænse sig til 5 numre.
But here goes:

1. The Day Before You Came
2. The Winner Takes It All
3. Knowing Me Knowing You