Overhalningsforbud for lastbiler
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-08-10 23:28

Lastbiler får forbud mod at overhale
25. aug. 2010 23.46 Indland

Transportminister Hans Christian Schmidt er på vej med et etårigt
forsøg med totalforbud mod, at lastbiler overhaler på motorveje. Det
erfarer Jyllands-Posten.

Forsøget skal træde i kraft så hurtigt, som det er praktisk muligt, og
gælde på én af strækningerne: Kolding-Århus, trekantsområdet-den
dansk/tyske grænse eller tværs over Fyn. Mest sandsynligt er dog
strækningen mellem Kolding og Århus.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra transportministeren, men
Venstres retsordfører, Kim Andersen, forklarer, at han har mistet
tålmodigheden med vognmandsbranchens løfter om selv at gøre noget ved
de såkaldte elefantræs, hvor lastbilerne overhaler hinanden på
motorvejene, skaber farlige situationer og store gener for almindelige
bilister.

- Jeg kan dagligt selv konstatere, at branchens løfter ikke har
hjulpet noget, så nu må vi have et forsøg i fuld skala, så vi kan
teste, hvad et forbud vil betyde for trafiksikkerhed og
trafikafvikling, siger Kim Andersen.

Det kunne da være dejligt. Og så nogle strissere til at holde øje med
det........

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 25-08-10 23:43

> Det kunne da være dejligt. Og så nogle strissere til at holde øje med
> det........

*Suk*
Så falder gennemsnitshastigheden yderligere på motorvejen....

--
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-08-10 00:23

> Det kunne da være dejligt. Og så nogle strissere til at holde øje med
> det........

Absolut enig. Har selv haft tanken, om ikke totalt overhalingsforbud kunne
lette det hele lidt... Omvendt kan jeg godt se det er træls at skulle
koncentrere sig om at linde speederen 1.71mm, istedet for bare at lægge den
ned.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : oz3bto

Dato : 26-08-10 01:42

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lette det hele lidt... Omvendt kan jeg godt se det er træls at skulle
> koncentrere sig om at linde speederen 1.71mm, istedet for bare at lægge

Hvis strisserne så også lige gad lære folk at holde til højre på samme tid
så ville alt være perfekt

Fra : JS

Dato : 26-08-10 07:42

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> "Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis strisserne så også lige gad lære folk at holde til højre på samme tid
> så ville alt være perfekt

Enig - det problem er imo langt større end lastbiloverhalinger

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-10 07:44

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis strisserne så også lige gad lære folk at holde til højre på samme tid
> så ville alt være perfekt

Og lige dér ligger problemet - det sker ikke.

Fra : Martin Bak

Dato : 26-08-10 10:28

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Og lige dér ligger problemet - det sker ikke.

I endnu mindre grad hvis der er overhalingsforbud for lastbiler, for så vil
hele højre spor være blokeret af en lang række af lastbiler, som ikke kan
eller må køre forbi en langsomt kørende lastbil eller en bil med trailer
eller CV. Så resultatet vil i mange tilfælde være, at der reelt kun er et
disponibelt spor til den almindelige personbilstrafik, hvorfor overhalinger
imellem disse også umuliggøres.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-10 12:37

On Thu, 26 Aug 2010 11:28:09 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>disponibelt spor til den almindelige personbilstrafik, hvorfor overhalinger

Det er præcis sådan det vil blive, men ingen vil tro det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-10 14:06

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Det er præcis sådan det vil blive, men ingen vil tro det.

joh joh, jeg tror skam på det....

Fra : alexbo

Dato : 26-08-10 18:46

"Martin Bak" skrev

> [...]
> kun er et disponibelt spor til den almindelige personbilstrafik, hvorfor
> overhalinger imellem disse også umuliggøres.

Nu har der jo været overhalingsforbud mange steder i flere år, uden at disse
dommedagsprofetier er gået opfyldelse.
Da det blev indført var meldingen at så ville højre spor være en lang række
så man slet ikke kunne komme ind på motorvejen, det har vi da ikke set noget
til.

At biler med trailer elller CV skulle køre væsentligt langsommere end de
80km/t de må er da også noget af et postulat, kører de rigtigt langsomt som
en mølletransport f.eks. må de jo overhales alligevel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 19:36

Den Thu, 26 Aug 2010 19:46:18 +0200 skrev alexbo:

> [...]
> 80km/t de må er da også noget af et postulat, kører de rigtigt langsomt som
> en mølletransport f.eks. må de jo overhales alligevel.

Lastbilerne kører 90 km/t, så en der kører 80 km/t vil hurtigt have
samlet en kø af lastbiler bag sig.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jens Hansen

Dato : 26-08-10 20:09

"Kent Friis" <>> "Martin Bak" skrev

> Lastbilerne kører 90 km/t, så en der kører 80 km/t vil hurtigt have
> samlet en kø af lastbiler bag sig.

Nej en lastbil MÅ kun køre 80 km/t , så der bliver ingen kø.....

Det er dette de skal kunne for at få pap til lastbil.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/55CBAC1F-4BA5-4350-8319-20518D15D1BF/0/Uplan_C_0607.pdf

7.3.5 Lovbestemmelser i øvrigt.

? Lastbiler må højst køre 70 km/t, også på motortrafikvej.

? Lastbiler må på motorvej højst køre 80 km/t.

? Lastbiler må i tættere bebygget område, bortset fra motorveje og
motortrafikveje, højst køre 50 km/t, også på strækninger med højere lokal
hastighedsgrænse

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 20:38

Den Thu, 26 Aug 2010 21:09:29 +0200 skrev Jens Hansen:

> "Kent Friis" <>> "Martin Bak" skrev

> Nej en lastbil MÅ kun køre 80 km/t , så der bliver ingen kø.....

Hvilket land hvor politi ikke findes er du opvokset i?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Volger Garfield

Dato : 27-08-10 21:59

On 26 Aug 2010 19:37:38 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvilket land hvor politi ikke findes er du opvokset i?

Samme land hvor man SKAL holde til højre, så lastbilerne kan komme til
at overhale??

Volger

Fra : \"@

Dato : 26-08-10 21:05

Den 26-08-2010 20:35, Kent Friis skrev:

> Lastbilerne kører 90 km/t, så en der kører 80 km/t vil hurtigt have
> samlet en kø af lastbiler bag sig.
>
> Mvh
> Kent
Den campist, der i dag var på udflugt på vestmotorvejen kort før
Ringsted, lavede i hvert fald en pæn kø med sine 70 km/t. Godt man
skulle af ved Sorø.

Heldigvis var mine gæster også bare på skovtur, så de tog det med
oprejst pande, at tidsplanen skred med et par minutter.

Værre var det på hjemturen, at hænge bag traktor efter Næstved, og være
den sidste, der ikke kom forbi før der kom en næsten 4 km lang strækning
med overhaling forbudt. Tror I han på noget tidspunkt gav plads? Nej -
Men han skulle selvfølgelig også koncentrere sig om at tale i mobil.

Der er mange ting, der gør folk vrede på vejen. Hvad er der egentlig
blevet af færdselslovens intentioner om gensidig respekt? Havde man den
endnu, var der ikke behov for ret mange regler, og politiet kunne sættes
til at lave noget fornuftigt.

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 27-08-10 08:21

""@" <""redhat(\"@)ifh.dk"> skrev

> [...]
> med overhaling forbudt. Tror I han på noget tidspunkt gav plads? Nej - Men
> han skulle selvfølgelig også koncentrere sig om at tale i mobil.

Du må da gerne overhale en traktor på motorvejen uanset overhalingsforbud
for lastbiler.
Nu må en traktor slet ikke køre på motorvejen rent færdselsmæssigt, men den
kan have været på arbjede.

mvh
Alex Christensen

Fra : \"@

Dato : 27-08-10 08:48

Den 27-08-2010 09:21, alexbo skrev:
> [...]
> for lastbiler.
> Nu må en traktor slet ikke køre på motorvejen rent færdselsmæssigt, men den

Skal beklage hvis mit sene indlæg havde forståelsesfejl. Traktoren kørte
naturligvis ikke på motorvejen fra Næstved, da der ikke er nogen
motorvej her. Traktoren kørte mellem Næstved og Rønnede hvor motorvejen
så starter.

Skulle den del af indlægget så hav heddet OT?

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 27-08-10 09:03

""@" <""redhat(\"@)ifh.dk"> skrev

> Skulle den del af indlægget så hav heddet OT?

Næh OT er ikke noget vi går op i her, jeg læste det bare i sammenhæng.

mvh
Alex Christensen

Fra : \"@

Dato : 27-08-10 09:07

Den 27-08-2010 10:02, alexbo skrev:
> ""@"<""redhat(\"@)ifh.dk"> skrev

> Næh OT er ikke noget vi går op i her, jeg læste det bare i sammenhæng.
>
> mvh
> Alex Christensen

Som sagt beklager mine svage formuleringsevner.

Mikael

Fra : Steffen

Dato : 26-08-10 21:07

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Lastbilerne kører 90 km/t, så en der kører 80 km/t vil hurtigt have
> samlet en kø af lastbiler bag sig.
>
> Mvh
> Kent

Vil det sige, at du mener, at bare der er nok der udfører en ulovlig
handling, så skal det være normen og gøres lovligt?

mvh
steffen

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 21:14

Den Thu, 26 Aug 2010 22:06:36 +0200 skrev Steffen:

> Vil det sige, at du mener, at bare der er nok der udfører en ulovlig
> handling, så skal det være normen og gøres lovligt?

Det vil sige at jeg mener at bare der er nok der udfører en ulovlig
handling, så er det sådan det fungerer ude i virkeligheden.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 00:40

Den 26-08-2010 22:06, Steffen skrev:
> Vil det sige, at du mener, at bare der er nok der udfører en ulovlig
> handling, så skal det være normen og gøres lovligt?

Der har faktisk været politisk snak om at indføre 90 km/t for lastbiler
på motorvejene i hele EU.

Det er i forvejen det der bliver kørt (og accepteret) næsten over alt,
af 80-90% af lastbilerne.

Og det ville give en mere homogen trafik.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 19:35

Den Thu, 26 Aug 2010 11:28:09 +0200 skrev Martin Bak:

> [...]
> disponibelt spor til den almindelige personbilstrafik, hvorfor overhalinger

Og den forreste i køen i venstre spor, vil være ham der kun kører 2 km/t
hurtigere end ham med campingvognen i højre spor, og som selv ville
være blevet overhalet af lastbilerne, hvis de måtte.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 26-08-10 21:36

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev

......> Så resultatet vil i mange tilfælde være, at der reelt kun er et
> disponibelt spor til den almindelige personbilstrafik, hvorfor
> overhalinger imellem disse også umuliggøres.

Det er det jeg siger: Lidt flere lastbiler på vejene, og man kan pille alle
skilte ned og give hastigheden fri for personbiler, der er alligevel ingen
der kan overhale.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-08-10 09:16

> Hvis strisserne så også lige gad lære folk at holde til højre på samme tid
> så ville alt være perfekt

De har skam en kampagne igang... 1000 m i overhalingssporet uden at
overhale, bum, bøde... Her i det nordjyske har de ret travlt på motorvejene
pt.

OT: Hvorfor er jeg ikke overrasket over at finde Guldmann i lastbilernes
forsvar

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 10:27

Den 27-08-2010 10:15, Troels [around 9000] skrev:
> [...]
> motorvejene pt.
> OT: Hvorfor er jeg ikke overrasket over at finde Guldmann i lastbilernes

Hvor hulen havde du ellers forventet jeg skulle være? Du havde da vel
ikke tænkt dig at jeg skulle begynde at forsvare de der s**de
'småpotter' overfor lastbilerne?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-08-10 10:34

On Fri, 27 Aug 2010 11:26:30 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvor hulen havde du ellers forventet jeg skulle være? Du havde da vel
>ikke tænkt dig at jeg skulle begynde at forsvare de der s**de
>'småpotter' overfor lastbilerne?

>--

Nu er du altså også hard-core, og en hård nyser.

Jeg kan da godt af og til i sjældne tilfælde have lidt ondt af de
groveste tilfælde af hjernedød nede i personbilerne. Der er meget mere
af det end man skulle tro.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-10 10:47

> Jeg kan da godt af og til i sjældne tilfælde have lidt ondt af de
> groveste tilfælde af hjernedød nede i personbilerne. Der er meget mere
> af det end man skulle tro.

Ja, og sgu sjovt som man kan sidde stille og roligt og se det hele, "deroppe
fra".....

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-08-10 11:27

On Fri, 27 Aug 2010 11:47:12 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Ja, og sgu sjovt som man kan sidde stille og roligt og se det hele, "deroppe
>fra".....

>--

I gamle dage passede det lige med 1 kop kaffe, så'rn mens man fik
tæerne rettet ud igen, efter dagens tåkrummende oplevelser. Nu er 1
kop kaffe langt fra nok.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 13:15

Den 27-08-2010 11:33, folmer@rasmussen.dk skrev:
> [...]
> Jeg kan da godt af og til i sjældne tilfælde have lidt ondt af de
> groveste tilfælde af hjernedød nede i personbilerne. Der er meget mere

Her er det så lige omvendt.

Generelt har jeg ikke noget til overs for dem "dernede".

Men en gang imellem kan jeg godt have lidt ondt af de, få, der viser sig
ikke at være hjernedøde.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-10 17:18

Den Fri, 27 Aug 2010 10:15:48 +0200 skrev Troels [around 9000]:

> De har skam en kampagne igang... 1000 m i overhalingssporet uden at
> overhale, bum, bøde... Her i det nordjyske har de ret travlt på motorvejene
> pt.

Der er ingen steder på de danske motorveje hvor hastigheden er højere
end den krævede sikkerhedsafstand er 65m (=130 km/t).

Så 1000 meter... Prøv at forestille jer det var hastighedsgrænserne man
tog så let på. Bøde for at køre over 1000 km/t i en 65km/t zone

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 27-08-10 20:43

oz3bto wrote:
> "Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis strisserne så også lige gad lære folk at holde til højre på samme tid
> så ville alt være perfekt

Det ville være pragtfuldt. Tyskland har haft den praksis i flere år.

Men hvor tit har du så prøvet at trække ind til højre som du skal for
efterfølgende at blive belønnet med at blive fanget bag det
langsomtkørende køretøj som "jernstangen" i venstre spor var/er ved at
overhale?? Jeg oplever at blive det gang på gang....

/Lars

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-08-10 21:09

On Fri, 27 Aug 2010 21:42:42 +0200, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> [...]
>langsomtkørende køretøj som "jernstangen" i venstre spor var/er ved at
>overhale?? Jeg oplever at blive det gang på gang....

Der lukkes flittigt derude til venstre - jeg har oplevet at få blink
og horn fordi jeg slap ham staklen ud igen. Staklen var altså ham, der
tro mod reglerne trak ind modsat os i "stangen". Der kom to forbi og
da han så blinkede ud valgte jeg at give ham plads - ham bagved
mistede formodentlig et helt sekund på sin jagt mod den hurtigste tid
over broen. Det fik jeg så at vide Og selvfølgelig de 117 bag ham.

Og i "stang" er nok det tidspunkt, jeg er mest tilbøjelig til at blive
"hængende" - ofte fordi jeg egentlig ønsker at overhale den
forankørende eller hans formand, fordi tempoet er for lavt, det må
være legitim grund til ophold "derude" ) For hvis alle trak ind -
trak netop alle ikke ind fordi de skal forbi ham foran før de trækker
ind og så vælter det ud igen - møllen uden ende

Fra : Per

Dato : 26-08-10 08:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/08/25/233602.htm
>

> Lastbiler får forbud mod at overhale
> 25. aug. 2010 23.46 Indland

Endelig sker der noget på den front- lastbilerne kan kun takke sig selv for
det - de har ikke været deres opgave voksen, og derfor bliver der lovgivet.

Lastbiler har ingen grund til at overhale - om de kører +/- 2 km/t kan være
fløjtende ligegyldigt, det er vist kun psykisk.

Der er ingen forskel i tidsankomsten til slutdestinationen.

De kunne selv have reddet sig ud af problematikken, hvis den overhalede
satte farten ned imens denne bliver overhalet - men det sker aldrig. De er
sig selv nærmest.

/ Per

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-10 09:20

On Thu, 26 Aug 2010 09:27:36 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Endelig sker der noget på den front- lastbilerne kan kun takke sig selv for
>det - de har ikke været deres opgave voksen, og derfor bliver der lovgivet.

>--

Det var på tide at eksperterne kom på banen i denne uhyre vigtige sag.

>--

>Lastbiler har ingen grund til at overhale - om de kører +/- 2 km/t kan være
>fløjtende ligegyldigt, det er vist kun psykisk.

>--

Det har de nemlig ikke, og det psykiske lider ingen overlast, idet
lastbilchaufførerne har en til vished grænsende idé om, at trailer- og
campingfolket nok skal tage over.

>--

>Der er ingen forskel i tidsankomsten til slutdestinationen.

>--

Og den viden baserer du på..............?

> [...]

>satte farten ned imens denne bliver overhalet - men det sker aldrig. De er

De adskiller sig underligt nok ikke fra resten af trafikanterne,
heller ikke hvad det angår.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-08-10 11:21

On Thu, 26 Aug 2010 10:19:33 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Og den viden baserer du på..............?

Du har for eksempel i et indlæg om dine ture i Svenskerland skrevet, at
det ikke var nogen forskel. Du blev overhalet kort efter Stockholm? Men
I nåede begge den samme færge i Göteborg.

Fly

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-10 12:36

On Thu, 26 Aug 2010 12:20:53 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

> [...]
>det ikke var nogen forskel. Du blev overhalet kort efter Stockholm? Men
>I nåede begge den samme færge i Göteborg.

Henne i Svenskerland er der kun nogen ganske få steder hvor det er
forbudt at overhale med lastbil. De få steder er det alle steder i en
tidsbegrænset periode, f.eks. fra 7-9 og fra 15-18. Det giver mening.

Det er da ikke umuligt at jeg på et tidspunkt har skrevet at vi kom
med samme færge. Den ene er kommet 1:45 før afg. og den anden 1:30.

Det siger jo sig selv, at selv 2 km/t. i forskel vil betyde
forskellige ankomsttider på en 500 km. lang strækning.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus G.

Dato : 26-08-10 17:37

> Det siger jo sig selv, at selv 2 km/t. i forskel vil betyde
> forskellige ankomsttider på en 500 km. lang strækning.
For at køre 500km:
80kmt = 6t 15m
82kmt = 6t 5m

85kmt = 5t 53m
87kmt = 5t 45m

90kmt = 5t 33m
92kmt = 5t 26m

--
Klaus G.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 19:40

Den Thu, 26 Aug 2010 18:37:01 +0200 skrev Klaus G.:
> For at køre 500km:
> 80kmt = 6t 15m
> 82kmt = 6t 5m
>
> 85kmt = 5t 53m
> 87kmt = 5t 45m
>
> 90kmt = 5t 33m
> 92kmt = 5t 26m

Så ham der kører alt hvad begrænseren kan trække, ankommer 49 minutter
før ham der overholder hastighedsgrænserne...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-10 20:02

On 26 Aug 2010 18:40:17 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Så ham der kører alt hvad begrænseren kan trække, ankommer 49 minutter
>før ham der overholder hastighedsgrænserne...

>--

Tillykke. Du har forstået det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 20:41

Den Thu, 26 Aug 2010 21:01:53 +0200 skrev folmer@rasmussen.dk:

> Tillykke. Du har forstået det.

Jeg var ikke i tvivl om at der er forskel, jeg havde bare ikke regnet
på tallene.

Jeg har godt lagt mærke til at de der tests der har været vist i TV,
hvor man lader to personer køre, den ene efter hastighedsgrænserne,
den anden alt hvad han kan - de foregår altid inde i byen, hvor
den opnåede afstand forsvinder hver gang de kommer til at holde for
rødt i samme kryds.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 19:38

Den Thu, 26 Aug 2010 12:20:53 +0200 skrev Fly Christensen:

> Du har for eksempel i et indlæg om dine ture i Svenskerland skrevet, at
> det ikke var nogen forskel. Du blev overhalet kort efter Stockholm? Men
> I nåede begge den samme færge i Göteborg.

Hvor mange gange i døgnet sejler færgen fra Göteborg?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-08-10 21:57

On 26 Aug 2010 18:38:23 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Hvor mange gange i døgnet sejler færgen fra Göteborg?

Slå op på rederiets hjemmeside. Der finder du det sikkert.

Fly

Fra : Claus Pehrsson

Dato : 26-08-10 10:08

> [...]
> være fløjtende ligegyldigt, det er vist kun psykisk.
>
> Der er ingen forskel i tidsankomsten til slutdestinationen.

Helt enig. Hvis lastbilchaufførerne viste en mere hensigtsmæssig adfærd, var
der slet ingen grund til restriktioner. Det er også i mine øjne totalt
tåbeligt, nødvendigvis at skulle overhale et andet lastvogstog som kører 1
km/t langsommere.

cp

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 19:51

Den Thu, 26 Aug 2010 11:07:46 +0200 skrev Claus Pehrsson:

> [...]
> der slet ingen grund til restriktioner. Det er også i mine øjne totalt
> tåbeligt, nødvendigvis at skulle overhale et andet lastvogstog som kører 1

Er det nu så tit som folk gerne vil gøre det til?

I de to år jeg har pendlet mellem Padborg og Vejle, har min erfaring
været at det er sjældent at lastbiler trækker ud foran for at overhale.

Det sker man indhenter en der er næsten færdig med sin overhaling, men
langt oftere sker det at man indhenter en bil der ligger bagefter en
lastbil der er ved at overhale. Når lastbilen så er færdig med at
overhale, fortsætter bilen med stort set uændret hastighed forbi den
lastbil han før lå bag ved.

Min konklusion er at enten har lastbilchaufføren kunnet se at bilen
kørte lige så langsomt som han selv, og derfor kunne han sagtens
overhale, eller også har bilen ligget bag ham, og er fulgt med i
overhalingen. Lastbilen har i hvert fald ikke været til ulempe for
bilen bag lastbilen, og det er reelt ikke lastbilen der er til
ulempe for os der indhenter dem begge, men den langsomme personbil.

Til gengæld har jeg ofte oplevet at passere en lastbil, som så trækker
ud BAG MIG for at overhale.

Personbilerne derimod... Totalt utilregnelige, nogen behøver blot at
kunne ane en lastbil i horisonten før de trækker ud til overhaling,
naturligvis uden så meget som at kigge i spejlene.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 27-08-10 20:55

Kent Friis wrote:

> [...]
> kunne ane en lastbil i horisonten før de trækker ud til overhaling,
> naturligvis uden så meget som at kigge i spejlene.

Og hvis de (de personbiler som du omtaler) så bare satte farten op til
marchhastigheden i venstre spor når de trækker ud. - Men alt for ofte
nej, og på den måde har vi så en hale af personbiler i venstre spor.

Jeg pendler næsten dagligt imellem Odense og Århus og ser rigeligt med
folk der har kører som har de lagt hovedet i bagagerummet.

/Lars

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 27-08-10 20:49

Per wrote:

> De kunne selv have reddet sig ud af problematikken, hvis den overhalede
> satte farten ned imens denne bliver overhalet - men det sker aldrig. De
> er sig selv nærmest.

Det er folk der lever af at deres transporter er fremme til tiden.
Derfor er de nødt til at holde en vis march-hastighed som oftest er alt
hvad den kan trække. Så ja, de er nødt til at være sig selv nærmest.

/Lars

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-08-10 21:14

On Fri, 27 Aug 2010 21:49:21 +0200, Lars Peter Larsen
> [...]

>Derfor er de nødt til at holde en vis march-hastighed som oftest er alt
>hvad den kan trække. Så ja, de er nødt til at være sig selv nærmest.

Og at nedsætte hastigheden med 3-5 km/t i 10 sekunder vælter
projektet?
Jeg køber den ikke - det er stivsind nøjagtig som ham, der insisterer
på at vælte ud og fortsætte med 98 i sin Berlingo/Corolla/whatever i
stedet for lige at hive maskinmesteren lidt håret og bede om bare en
anelse power for en stund.
Og iøvrigt, hvis overhalingerne gik rimelig kvikt kunne
exprespersonbilerne sikkert leve med det, hvis de gad tænke over hvor
kort tid de mister i stedet for den fremherskende "jeg skal frem og
fjolset generer mig" *suk*
Der skal godt nok nogen oplysning til i begge lejre.

Fra : cykelsmeden

Dato : 28-08-10 09:58

Den 27-08-2010 22:13, Ivan Madsen skrev:
> [...]
> fjolset generer mig"*suk*
> Der skal godt nok nogen oplysning til i begge lejre.

det er jo sjældent 10 sek. det drejer sig om i en lastbil. Ofte tager
det meget lang tid for en tungt lastet lastbil at hente 10km/h, ikke
mindst hvis den foranliggende vejstrækning er op ad bakke. Det er og
bliver den overhalendende, som skal vurdere om overhalingen kan foregå
uden gene for andre.

finn

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-08-10 18:36

On Sat, 28 Aug 2010 10:57:32 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

> [...]
>mindst hvis den foranliggende vejstrækning er op ad bakke. Det er og
>bliver den overhalendende, som skal vurdere om overhalingen kan foregå

Den er stadig så søgt, jeg ikke tror den findes i DK. Jeg skrev 3-5
km/t ikke 10. Og hvis køretøjet er så astmatisk, at det koster
væsentlig tid at generhverve 10 km/t gør bakker vel ingen forskel, så
går farten ned til 30 ad sig selv!

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 01-09-10 08:23

cykelsmeden wrote:

> [...]
> mindst hvis den foranliggende vejstrækning er op ad bakke. Det er og
> bliver den overhalendende, som skal vurdere om overhalingen kan foregå

En personbil med ca 70 eller mere rappe hovslag under motorklappen
svarende til 1 Hk for hver ca 10 - 15 kg har altså noget lettere ved at
ændre hastighed end et sættevognstog med 1 hk pr 80 - 100kg.
- Så når læsset er oppe i fart skal du ikke regne med at de letter på
speederen medmindre det er meget strengt nødvendigt.

Som jeg skrev tidligere vil det være meget mere gavnligt om
personbilerne der skal ud at overhale alle som en satte farten op til
venstre spors march-hastighed når de trækker ud for at overhale.

/Lars

Fra : Jens Hansen

Dato : 26-08-10 03:07

On 26 Aug., 00:28, "

> [...]
> gælde på én af strækningerne: Kolding-Århus, trekantsområdet-den
> dansk/tyske grænse eller tværs over Fyn. Mest sandsynligt er dog

Godt forslag!

Hvor jeg glæder mig til at trille af sted med min campingvogn og holde
den på 80Km/t som loven siger jeg skal.
Og blive fri for alle de lastbiler der suser forbi 10cm fra
campingvognen

Hvor lang en "hale" tror i jeg vil få, fra Århus til Kruså ? 30-45
lastbiler?
Hilsen
Jens
(der stadig tror en lastbil kun KAN køre 80Km/t på motorvej)

Fra : Klaus G.

Dato : 26-08-10 17:40

> Det kunne da være dejligt. Og så nogle strissere til at holde øje med
> det........
Det kunne være dejligt, hvis det forbud var fleksibelt.

Det er jo direkte dumt hvis en lastbil skal ligge bagved f.eks. en vindmølle
transport. Eller hr og fru farmor som køre 70kmt med CV'en.

Hvis en lastbil kan lave en overhaling tilstrækkeligt hurtigt, så må de for
min skyld gerne komme udenom. Meeen bliver det så overholdt? ;)

--
Klaus G.

Fra : Henning

Dato : 26-08-10 17:46

>Det er jo direkte dumt hvis en lastbil skal ligge bagved f.eks. en vindmølle
>transport. Eller hr og fru farmor som køre 70kmt med CV'en.

Er der ikke specielle regler for særlige lastbiltranporter? Hvis de
kører max 60km/t (og er skiltet med dette) må lastbiler altid
overhale.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-08-10 18:59

Den 26-08-2010 18:46, Henning skrev:
> Er der ikke specielle regler for særlige lastbiltranporter? Hvis de
> kører max 60km/t (og er skiltet med dette) må lastbiler altid
> overhale.

Der er ikke skrevet specifikke hastigheder for hvornår en lastbil må
overhale uanset et overhalingsforbud.

Tolkningen, politiets (det har vistnok endnu ikke været prøvet for en
dommer), er at hvis der kan opnås en hastighedsforskel på 20-30 km/t er
det ok at lastbilerne overhaler hvor der er forbud.

Der er også lige den passus at den der overhales skal være afmærket som
særtransport. Men den er ligesom glemt, på den måde at ingen, vistnok,
er blevet stoppet for at overhale et andet, ikke afmærket, køretøj hvor
hastighedsforskellen kunne komme over 20 km/t.

Det er, ligesom med at farten dræber, blevet politisk besluttet at det
er lastbilerne der er årsagen til alle trafikale problemer.

Men ganske ligesom med farten er det en løgn, så politikerne kan hoppe
over hullet i hækken, og undlade at beskæftige sig med de virkelige
trafikale problemer. Altså den der nødvendigvis vil gå ud over den store
part af vælgerne.

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-08-10 12:18

On 26 Aug., 19:58, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
> over hullet i hækken, og undlade at beskæftige sig med de virkelige
> trafikale problemer. Altså den der nødvendigvis vil gå ud over den store

Lastbilerne skal bare skrues ned i regulatoren til 80 km/t, så vil alt
fungere som det skal. De må jo ikke køre hurtigere så vidt jeg har
forstået ?

Leo

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 19:43

Den Thu, 26 Aug 2010 11:18:01 -0700 (PDT) skrev Leo Jensen:

> Lastbilerne skal bare skrues ned i regulatoren til 80 km/t, så vil alt
> fungere som det skal. De må jo ikke køre hurtigere så vidt jeg har
> forstået ?

Jo det må de.

Medmindre du vil have en synshal i Padborg til at stille begrænseren
om indtil flere gange i døgnet (på samme lastbil, forstås).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-08-10 20:29

Den 26-08-2010 20:43, Kent Friis skrev:
> Jo det må de.
> Medmindre du vil have en synshal i Padborg til at stille begrænseren
> om indtil flere gange i døgnet (på samme lastbil, forstås).

Nu er der så godt nok så langt til andre lande, hvor lastbilerne må køre
mere end 80 km/t, at det er tvivlsomt at de komme igennem Padborg flere
gange i døgnet.

Men du har ganske ret i at sætte fartbegrænseren på 80 km/t på danske
lastbiler vil betyde at de, stort set, godt kan pakke sammen.

De vil, allerfald for eksportkørsel, ikke mere kunne være
konkurrencedygtige overfor lastbiler fra andre lande.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-08-10 20:44

Den Thu, 26 Aug 2010 21:29:10 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Nu er der så godt nok så langt til andre lande, hvor lastbilerne må køre
> mere end 80 km/t, at det er tvivlsomt at de komme igennem Padborg flere
> gange i døgnet.

Må de kun køre 80 i Tyskland? Jeg mente bestemt måtte køre 90.

Hvor pokker kommer de 90 km/t så fra?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 00:27

Den 26-08-2010 21:43, Kent Friis skrev:
> Må de kun køre 80 i Tyskland? Jeg mente bestemt måtte køre 90.
> Hvor pokker kommer de 90 km/t så fra?

Nej, den hedder 80 km/t for lastbiler i det meste af Europa.

Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om Frankrig og Spanien hvor de må
køre mere.

Men reelt får lastbilerne lov at køre 90 km/t over alt, syd for
Stockholm og nord for Rom.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-10 17:09

Den Fri, 27 Aug 2010 01:27:16 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Nej, den hedder 80 km/t for lastbiler i det meste af Europa.
>
> Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om Frankrig og Spanien hvor de må
> køre mere.

Det bliver da bare endnu mere besværligt, hvis den danske synshal skal
ligge på grænserne til Frankrig og Spanien.

Så det vil nok stadig være mere realistisk at lægge den i Padborg,
og så lade dem der kører sydpå køre 90 i Tyskland også.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 18:48

Den 27-08-2010 18:09, Kent Friis skrev:
> [...]
> Så det vil nok stadig være mere realistisk at lægge den i Padborg,
> og så lade dem der kører sydpå køre 90 i Tyskland også.

Det mest realistiske vil dog være at acceptere at lastbilerne nu engang
kører de 90 km/t de kører.

Måske endda gøre 90 til fælles EU-lastbilhastighed på motorvejene.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-08-10 23:48

Finn Guldmann skriver:

> Det mest realistiske vil dog være at acceptere at lastbilerne nu engang
> kører de 90 km/t de kører.

Så bare vi andre begynder at køre 150 på motorvejen, er det bare at
acecptere at sådan er det?

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-10 00:56

Den 28-08-2010 00:48, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Så bare vi andre begynder at køre 150 på motorvejen, er det bare at
> acecptere at sådan er det?

Hvis et flertal af bilisterne har valgt at køre 150 km/t er det vel det
mest demokratiske at sætte hastigheden til det flertallet har valgt?

Nu tror jeg så bare ikke at flertallet har valgt at køre 150 km/t på
motorvejene. End ikke selvom du tæller hele EU med.

Det samme gælder ikke for lastbilerne, hvor et stort flertal kører de 90
km/t de kan få lov til for begrænseren.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-08-10 01:35

Finn Guldmann skriver:

> Hvis et flertal af bilisterne har valgt at køre 150 km/t er det vel det
> mest demokratiske at sætte hastigheden til det flertallet har valgt?

Og hvis flertallet ikke betaler skat, er det også i orden?

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-10 10:03

Den 28-08-2010 02:35, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Og hvis flertallet ikke betaler skat, er det også i orden?

Og hvad skulle de to ting lige have med hinanden at gøre?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-08-10 10:06

Finn Guldmann skriver:

> Og hvad skulle de to ting lige have med hinanden at gøre?

Hvis nok bryder loven, ændrer man loven.

Klaus

Fra : \"@

Dato : 28-08-10 08:52

> [...]
> Finn Guldmann skriver:

> Så bare vi andre begynder at køre 150 på motorvejen, er det bare at

Argumentet for 130 da det blev indført var i hvert fald at det var
alligevel det man kørte, så det må vel blive et ja.....

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-08-10 20:24

Den 26-08-2010 20:18, Leo Jensen skrev:
> Lastbilerne skal bare skrues ned i regulatoren til 80 km/t, så vil alt
> fungere som det skal. De må jo ikke køre hurtigere så vidt jeg har
> forstået ?

Og hvad så når de kommer til andre lande, hvor man ikke er helt så bange
for lastbiler og fart, som man er det i Danmark?

Fra : Steffen

Dato : 26-08-10 21:13

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> Og hvad så når de kommer til andre lande, hvor man ikke er helt så bange
> for lastbiler og fart, som man er det i Danmark?

Så må de jo leve med kun at kunne køre 80 km/t i disse lande også, det
må jo være konsekvensen af at de ikke kan finde ud af at overholde
reglerne.

mvh
steffen

Fra : \"@

Dato : 26-08-10 21:27

Den 26-08-2010 22:13, Steffen skrev:

> Så må de jo leve med kun at kunne køre 80 km/t i disse lande også, det
> må jo være konsekvensen af at de ikke kan finde ud af at overholde
> [...]

Og de udenlandske biler, der kører i Danmark (herunder dem der er
danskejede via udenlandske selskaber - Flere danske vognmænd har store
lastvognsflåder indregistreret i udlandet)? Vi kan jo ikke afvise
virksomheder indenfor EU, at operere i Danmark.

Disse lastbiler kan hurtigt flyttes til Danmark, med udenlandske
chauffører og udenlandske tilladelser, og køre indenrigskørsel i
Danmark), og så har du bare udenlandske biler og chauffører, og danske
chauffører på understøttelse. Ingen vægtafgifter, ingen momsbetaling og
ingen chauffør- og vognmandsbeskatning.

Samfundet taber altså en masse penge, og sker der så en forskel på
motorvejene - NEJ.

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 00:10

> Så må de jo leve med kun at kunne køre 80 km/t i disse lande også, det
> må jo være konsekvensen af at de ikke kan finde ud af at overholde
> reglerne.

Jamen det er da fint, så indfører vi da også bare lige at du ikke må
køre mere end 80 km/t på motorveje i Frankrig, for det må du jo ikke
herhjemme. Så hvorfor skulle du så have lov til det dernede? (Campister
fra andre lande må vist køre op til 110 eller 130 km/t med CV, på
motorveje. Men du er jo fra Danmark, så det er bare ærgerligt for dig at
de andre kommer først til de gode pladser på campingpladserne)

Nååååh nej, det er jo ikke lastbiler, så det må der ikke røres ved.

Fra : Per

Dato : 26-08-10 22:27

Finn Guldmann wrote:

> Og hvad så når de kommer til andre lande, hvor man ikke er helt så
> bange for lastbiler og fart, som man er det i Danmark?

Hvad rager det os i DK ?

Her er danske regler, der skal følges.

Heldigvis kan de skrives ud fra skiven.

/ Per

Fra : \"@

Dato : 26-08-10 22:42

Den 26-08-2010 23:27, Per skrev:

> Hvad rager det os i DK ?
>
> Her er danske regler, der skal følges.
>
> Heldigvis kan de skrives ud fra skiven.
>
> / Per

Det rager os her i Danmark derhen, at disse lastbiler står for en
milliardomsætning, der vil blive flyttet til udlandet, fordi de danske
vognmænd så ikke længere kan konkurrere med de udenlandske selskaber,
som godt må have regulatoren sat til 90 eller 110 afhængig af hvor i EU
de kommer fra. Disse selskaber må også køre i Danmark, så problemet vil
ikke forsvinde blot fjerne danske lastbiler, og indføre polske, irske,
spanske og lettiske lastbiler.

Men de er jo selvfølgelig heller ikke så farlige som de danske

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 00:24

Den 26-08-2010 23:41, "@ skrev:
> [...]
> vognmænd så ikke længere kan konkurrere med de udenlandske selskaber,
> som godt må have regulatoren sat til 90 eller 110 afhængig af hvor i EU

Det er så ikke rigtig at der er lande i EU hvor lastbilernes begrænsere
må stå på 110 km/t.

I hele EU skal begrænseren stå på 90 km/t for lastbiler og 100 km/t for
busser.

Eneste undtagelse er at England og Ireland indtil fornylig måtte stille
lastbilernes på 96 km/t.

De lastbiler der er købt før en vis dato må stadig godt stå på 96 km/t,
men en lastbil, købt i dag i England, skal stilles på 90 km/t.

Fra : \"@

Dato : 27-08-10 05:35

Den 27-08-2010 01:24, Finn Guldmann skrev:

> [...]
>
> De lastbiler der er købt før en vis dato må stadig godt stå på 96 km/t,
> men en lastbil, købt i dag i England, skal stilles på 90 km/t.

Beklagelse for urigtige viden er givet andetsteds i tråden, men det
ændrer ikke ved at transporten flyttes til udenlandske lastbiler med
begrænseren sat højere.

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 09:55

Den 27-08-2010 06:34, "@ skrev:
> Beklagelse for urigtige viden er givet andetsteds i tråden, men det
> ændrer ikke ved at transporten flyttes til udenlandske lastbiler med
> begrænseren sat højere.

Deri kan vi kun være enige. I første omgang vil det være resten af
eksporten der smutter til andre lande. Men senere vil det være så svært
at drive forretning som dansk vognmand at al den nationale kørsel også
smutter til udenlandske vognmænd.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-10 23:47

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Heldigvis kan de skrives ud fra skiven.

Heldigvis er det ikke praksis at gøre det....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 00:19

Den 26-08-2010 23:27, Per skrev:
> Hvad rager det os i DK ?
> Her er danske regler, der skal følges.
> Heldigvis kan de skrives ud fra skiven.

Det rager altså, endnu, en hel del danske vognmænd der, under de
foreslåede forhold, godt kan glemme at køre udenlands.

Og som en anden beskriver vil der sikkert ret hurtig blive fyldt op på
de danske veje med udenlandske lastbiler, der ikke er belagt med samme
begrænsning som foreslået for de danske.

Jeg ved godt at det er politisk korrekt at "arbejde" for at afskaffe
dansk transporterhverv. Men det bliver ikke nogen videre ønskværdig
situation for Jer i de små potter med at lastbiltransport i Danmark
bliver multi-trafik-kulturel.

Så lad nu blot være med at indføre noget der alene vil komme til at
begøre danske lastbiler.

Reelle løsninger at trafikale problemer på motorvejene skal ske med
indsats overfor personbilerne. Men det er jo nærmest blasfemi at tænke
den slags tanker. Og det er allerfald ikke politisk korrekt.

Fra : John N. H.

Dato : 26-08-10 20:54

"Leo Jensen" skrev i meddelelsen:

> Lastbilerne skal bare skrues ned i regulatoren til 80 km/t, så vil alt
> fungere som det skal. De må jo ikke køre hurtigere så vidt jeg har
> forstået ?

For et stykke tid siden gjorde en vognmand dette, endda helt frivilligt.
Tro det eller lad være, men chaufførerne blev faktisk glade for det.

John N. H.
; -)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 00:37

Den 26-08-2010 21:54, John N. H. skrev:
> For et stykke tid siden gjorde en vognmand dette, endda helt frivilligt.
> Tro det eller lad være, men chaufførerne blev faktisk glade for det.

Du tænker måske på ham der gjorde det, men som nu har lukket forretningen?

Ham jeg kender til, der gjorde det, blev nødt til at forlange betaling
efter tid i stedet for den mest brugte betalingsform i erhvervet, efter
kørte km.

For små 10.000 kr mindre indkørt hver dag, for de vist 15 biler han
havde, er altså noget der sagtens kan ses i regnskabet.

Fra : John N. H.

Dato : 27-08-10 09:26

"Finn Guldmann" skrev i meddelelsen:

> [...]
>
> Ham jeg kender til, der gjorde det, blev nødt til at forlange betaling
> efter tid i stedet for den mest brugte betalingsform i erhvervet, efter

Det kunne udmærket være ham. Jeg ledte efter et link, jeg havde for ca. 1 år
siden, men kan ikke finde det. Ca. 15 biler passer meget godt, men jeg
vidste ikke, han havde lukket.

> For små 10.000 kr mindre indkørt hver dag, for de vist 15 biler han havde,
> er altså noget der sagtens kan ses i regnskabet.

Det er rigtigt, men er brændstofbesparelsen så indregnet?
At man kan spare så meget brændstof ved blot at sætte begrænseren 5 km ned,
kommer lidt bag på mig, hvad kan 10 km så ikke gøre? Prøv at se dette link:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/07/03/174053.htm?rss=true
Nu ved jeg jo heller ikke, hvor mange biler, det drejer sig om, eller
hvordan kørselsmønsteret ellers er. Men det er jo ikke bykørsel, når vi
snakker 85 km/t, det må være de større biler, der kører mellem
postterminalerne.
(Posten kommer nok for sent under alle omstændigheder

John N. H.
; -)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 10:22

Den 27-08-2010 10:25, John N. H. skrev:
> Det kunne udmærket være ham. Jeg ledte efter et link, jeg havde for ca.
> 1 år siden, men kan ikke finde det. Ca. 15 biler passer meget godt, men
> jeg vidste ikke, han havde lukket.

Jo, ham med de biler vi havde det med at bande af fordi det altid var
dem der lå først i den langsomme kø i et overhalingsforbud, er lukket.
Bilerne er overtaget af en anden.

> [...]
> postterminalerne.
> (Posten kommer nok for sent under alle omstændigheder

Det er en hel del biler det handler om, og en del af dem kører
Århus-Kbhstrup-Århus to gange i døgnet, med lidt eller ingen læs. Så det
er ikke den krævende kørsel.

Men det er lidt ligesom med den journalist der skrev noget om hvordan vi
skulle til at køre (kan ikke lige huske hvad det gik ud på). Men hans
indsigt i kørsel med lastbiler begrænsede sig til en tur på 30 km rundt
om Roskilde, og ud fra det mente han at vide alt om hvad vi havde brug for.

Den der med besparelserne tror jeg ikke rigtig på. Det er lidt ligesom
med rygning; Man tager de undersøgelser der viser det man ønsker vist,
og tier resten ihjel.

På de lange stræk (eksport) er der ikke noget tjent ved at sænke
hastigheden til 85. Har selv prøvet. To ture, samme bil, samme
strækning, samme læs, første tur op til begrænseren, anden tur ikke over
85 km/t.

Turene gik fra Padborg og til Irun i Spanien, og på anden tur gik den
400 m kortere pr liter diesel end på første tur. Og når den starter med
3,0 km/l er det at ryge ned på 2,6 km/l altså noget der sagtens kan ses
på regningen. Den vognmand snakkede ikke mere om at sætte farten ned.

Forklaringen på hvorfor det er dyrere at sætte farten ned er at med en
Volvo FH12-420 skal man helst ligge på eller over 1400 rpm for at den
har magt.

Ved at sætte farten til 85 kommer man et stykke under. Og det betyder at
alle bakker bliver 'store' bakker der koster ekstra diesel. Selv de små
overkørsler nede i Holland koster enten et halvt gear ned eller at man
er nede og runde 60-70 km/t før man er på toppen. Og begge dele koster
ekstra diesel.

Mellem Århus og Kbhstrup er der vist ikke mere end to bakker det er værd
at snakke om, så selv med 40 tons total ville resultatet blive et andet.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-10 10:55

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er en hel del biler det handler om,

Tjah, det er 20 - 25 biler.

> og en del af dem kører Århus-Kbhstrup-Århus to gange i døgnet, med lidt
> eller ingen læs. Så det er ikke den krævende kørsel.

En del? Der er én daglig kørsel Århus - Brøndby, og retur. Dertil kommer så
ca. 10 daglige kørsler Århus - Odense, og retur. Og ca. 10 daglige kørsler
Århus - Fredericia, og retur Og ca. 5 Århus - Aalborg. Og to Århus -
Herning. Og det med lidt eller ingen læs er noget vås! Bilerne er 99% af
tiden fyldt 80%+...!
Hertil kommer så al eftermiddagsopsamling fra firmaer og posthuse. Og
morgenture ud til posthuse/omdelingscentre.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-08-10 11:32

On Fri, 27 Aug 2010 11:55:01 +0200, "Henrik B."
> [...]

>Hertil kommer så al eftermiddagsopsamling fra firmaer og posthuse. Og
>morgenture ud til posthuse/omdelingscentre.

De er oven i købet begyndt at køre strækningen Brøndby-Taulov med
25.25 meter biler.

Og a´propos firmaer der har pillet nedad i begrænseren, så hørte man
følgende på P4 forleden dag:

Der er en kø på ca. 15 km. på Den Fynske Motorvej. Der er ikke
rapporteret om uheld på strækningen.

Så er der fred et stykke tid, men så kommer det:

Vi har nu opklaret årsagen til køen på Den Fynske Motorvej. Det var en
lastbil fra Arla, der var ved at overhale en ditto fra Posten.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-08-10 15:19

Den 27-08-2010 12:32, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Vi har nu opklaret årsagen til køen på Den Fynske Motorvej. Det var en
> lastbil fra Arla, der var ved at overhale en ditto fra Posten.

Åh jamen så er det i orden. Den var på til København med frisk mælk. Det
var vist derfor man byggede storebæltsbroen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 13:12

Den 27-08-2010 11:55, Henrik B. skrev:
> [...]
> kørsler Århus - Fredericia, og retur Og ca. 5 Århus - Aalborg. Og to
> Århus - Herning. Og det med lidt eller ingen læs er noget vås! Bilerne

Ok, jeg stopper dem ikke og spørger dem om hvor de kommer fra når jeg
ser dem på motorvejen.

Om de er fyldte? Ja, jeg har også engang kørt med et læs der fyldte
traileren HELT ud. Det vejede 1750 kg. Så hvor meget det fylder er ikke
relevant. Men hvor meget vejer det? Trækker de 25 tons med hver gang,
frem og tilbage?

Men er postens andel af pakkerne virkelig decimeret til at de kun har
til en bil mellem Århus og Kbhstrup?

> Hertil kommer så al eftermiddagsopsamling fra firmaer og posthuse. Og
> morgenture ud til posthuse/omdelingscentre.

Nu er det jo nok ret begrænset hvor meget af det der foregår på motorvejene.

Og udenfor motorvejene hjælper det jo ikke ret meget på økonomien at
begrænse farten til 85 km/t.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-10 13:26

> Ok, jeg stopper dem ikke og spørger dem om hvor de kommer fra når jeg ser
> dem på motorvejen.

Næææh, så hellere komme med et ikke-underbygget postulat?

> [...]
> relevant. Men hvor meget vejer det? Trækker de 25 tons med hver gang, frem

Egenvægten af forvogn-/hænger + 33 bure med en anslået gennemsnitsvægt af
300 kg (10 ton).

> Men er postens andel af pakkerne virkelig decimeret til at de kun har til
> en bil mellem Århus og Kbhstrup?

Nej, for de biler som kører til Odense, bytter der bil med chauffører som
kommer fra Brøndby...

> Nu er det jo nok ret begrænset hvor meget af det der foregår på
> motorvejene.

Næææh, men hvad tror du de kører på landevejen?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 18:46

Den 27-08-2010 14:26, Henrik B. skrev:
> Egenvægten af forvogn-/hænger + 33 bure med en anslået gennemsnitsvægt
> af 300 kg (10 ton).

Hvad skal resten af bilen bruges til?

> Nej, for de biler som kører til Odense, bytter der bil med chauffører
> som kommer fra Brøndby...

Bytter bil, eller bytter trailer? For de fleste postbiler jeg har set,
på det stræk, er da trækker/trailer.

Men jeg kan godt se at med den begrænsede hastighed skal der ikke meget
slinger i valsen til for at en chauffør ikke kan nå at køre
Århus-Kbhstrup-Århus inden for køretiderne.

> Næææh, men hvad tror du de kører på landevejen?

Det er ikke postbiler man bliver overhalet mest af ude på landevejene.

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-10 19:23

> Bytter bil, eller bytter trailer? For de fleste postbiler jeg har set, på
> det stræk, er da trækker/trailer.

Trækkerne bytter nok trailer. Forvogn/hænger bytter bil...

> Det er ikke postbiler man bliver overhalet mest af ude på landevejene.

Næææh, morgen udkørslen sker jo ligesom før andre står op...
Jeg anskueliggør blot, hvilke kørsel bilerne i Århus har...

Fra : KASO

Dato : 28-08-10 11:35

> [...]
>
> Mellem Århus og Kbhstrup er der vist ikke mere end to bakker det er værd
> at snakke om, så selv med 40 tons total ville resultatet blive et andet.

Til gengæld kommer den største besparelse ved at sætte hastigheden ned fra
reduceret luftmodstand - og luftmodstanden stiger med kvadratet på
hastigheden. Derfor gør det en stor forskel, om man kører 110km/t eller
130km/t (alt andet lige) - men forskellen fra 85 til 90km/t er ikke så
voldsom. Desuden udgør luftmodstanden generelt næppe den helt store del af
en lastbils forbrug i sammenligning med en personbil.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 28-08-10 12:13

On Sat, 28 Aug 2010 12:35:25 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>voldsom. Desuden udgør luftmodstanden generelt næppe den helt store del af
>en lastbils forbrug i sammenligning med en personbil.

Sjældent har du taget så meget fejl.

Vind fra den "forkerte" retning koster i den grad kassen i en lastbil.
Det gælder både side- og modvind.

15 sekundmeter vind lige op i snuden ændrer snildt forbruget fra 25l.
pr. 100 km. til 36-38l. pr. 100 km.

Vi taler om en lastbil med tagspoiler og sideskørter til at tage det
værste, samt en standard trailer.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : KASO

Dato : 28-08-10 22:00

> [...]
> pr. 100 km. til 36-38l. pr. 100 km.
>
> Vi taler om en lastbil med tagspoiler og sideskørter til at tage det

Jeg beklager i så fald fejlen

Det undrer mig dog en del, da hastigheden som nævnt ikke er voldsom - og
selv om frontarealet er stort, er det jo ikke stort ifht. det samlede
køretøjs størrelse.

Jeg takker for korrektionen - så lærte jeg også noget idag!

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 29-08-10 10:23

On Sat, 28 Aug 2010 22:59:39 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

>Jeg beklager i så fald fejlen

>--

Det sker hele tiden og så igen, at folk udtaler sig om lastbiler ud
fra det de tror de véd.

> [...]

>Det undrer mig dog en del, da hastigheden som nævnt ikke er voldsom - og
>selv om frontarealet er stort, er det jo ikke stort ifht. det samlede

Strømlinet skal sådan et arrangement nu ikke have skyld for at være.

>--

>Jeg takker for korrektionen - så lærte jeg også noget idag!

>--

Det bliver vi heldigvis aldrig for gamle til.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : \"@

Dato : 26-08-10 21:17

> Lastbilerne skal bare skrues ned i regulatoren til 80 km/t, så vil alt
> fungere som det skal. De må jo ikke køre hurtigere så vidt jeg har
> forstået ?
>
> Leo

Det ændrer da ikke noget. Den bil der så kører 78 km/t, vil stadig blive
overhalet med 2 km/t, af den der kører 80.

Eneste løsning, ville da umiddelbart være, at fjerne begrænseren, og så
få nogle seriøse sanktioner, med køreforbud inddragelse af kørekort mm,
til de der overtrådte forbudet.

Eneste problemstilling her, er de svage chauffører, der ville føle de
blev presset af vognmanden til at køre for stærkt.

Når jeg med mellemrum snupper en dags arbejde med buskørsel, bliver
tempostaten sat til max 90 km/t (ved det er en overskridelse). Da jeg
kun kører indenlands, betyder det ikke så meget for ankomsttidspunktet
alligevel. Men jeg har et "overskud" på 10 km/t, hvis jeg vil lave en
hurtig overhaling. Denne mulighed har lastbilerne ikke, da deres
begrænsere er sat anderledes.

Mikael

PS: I Irland må de store biler køre 110 km/t hørte jeg forleden

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 00:50

Den 26-08-2010 22:17, "@ skrev:
> PS: I Irland må de store biler køre 110 km/t hørte jeg forleden

Det er så ikke rigtigt.

De store, både lastbiler og busser, må ikke køre mere end 80 km/t,
ligesom de fleste andre steder.

Der er så lige den lille detalje at de 80 Km/t for busser kun gælder
busser med kun siddende passagerer. Busset med stående passagerer, og
dobbeltdækkerbusser, må kun køre 65 km/t.

Fra : \"@

Dato : 27-08-10 05:32

Den 27-08-2010 01:49, Finn Guldmann skrev:

> [...]
> busser med kun siddende passagerer. Busset med stående passagerer, og
> dobbeltdækkerbusser, må kun køre 65 km/t.

Jeg må erkende at jeg har været lidt hastig med at viderebringe
forældede informationer - Beklager

Fra : Martin [6000]

Dato : 26-08-10 20:38

> Lastbilerne skal bare skrues ned i regulatoren til 80 km/t, så vil alt
> fungere som det skal. De må jo ikke køre hurtigere så vidt jeg har
> forstået ?

De kan jo også bare manuelt holde de 80 istedet for partout at drøne
afsted med 90. Så er der "luft" i reserverne til at overhale.

Jeg kan da også køre langt hurtigere end 80 når jeg har vogn bagefter,
men det er da ikke ens betydende med, at jeg gør det hele tiden.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 00:29

Den 26-08-2010 21:38, Martin [6000] skrev:
> [...]
> Jeg kan da også køre langt hurtigere end 80 når jeg har vogn bagefter,
> men det er da ikke ens betydende med, at jeg gør det hele tiden.

Der er så meget "man bare kan" i trafikken.

F.eks. kan personbilerne bare holde afstand, så ville en ret stor del af
de trafikale problemer være løst.

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-08-10 13:13

> F.eks. kan personbilerne bare holde afstand, så ville en ret stor del af
> de trafikale problemer være løst.

Enig.

Men hvad har det med jeres kørsel at gøre? Hvis du kører 80 og lidt
ustabilt, måske pga. tungt læs, så kan ham bagved nemt overhale for han
har "luft" op til de 90.

Istedet for som det kører nu.

I har bidt jer selv i røven alt for længe og nu skal prisen, måske,
betales.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-08-10 18:38

Den 27-08-2010 14:13, Martin [6000] skrev:
> [...]
> har "luft" op til de 90.
> Istedet for som det kører nu.
> I har bidt jer selv i røven alt for længe og nu skal prisen, måske,

Kan en eller anden ikke godt forklare mig hvorfor der er en "pris at
betale"?

Hvad er det der gør at lastbilerne simpelthen er så uønskede på vejene?

Er det fordi man "blot" følger et politisk oplæg om at komme af med
lastbilerne?

Eller er det det, basalt menneskeligt, at personbilerne blot ønsker
vejene for dem selv?

Man skal huske på at der, samlet set, kun er ganske små gevinster at
hente ved at lave ændringer for lastbilerne.

Skal der virkelige, synlige, ændringer til i trafikken skal det ske hos
personbilerne.

Prøv at forestil Jer hvordan trafikken ville se ud hvis det var normalt
at der sad mere en en person i hver bil.

Prøv at tænk på at hvis 1/3 af personbilerne blev fjernet fra vejene,
ved at folk fandt ud af, blev tvunget til, at køre flere i samme bil, så
ville det ikke være nødvendigt med udbygning af vejene de næste mange
år. Og der ville blive sparet lige så meget forurening som hvis alle
lastbiler stoppede med at køre.

Jeg ved godt at det ikke er særlig velset at gøre opmærksom på det, men
samfundet, som vi kender det, kan ikke fungere uden lastbilerne, men det
vil sagtens kunne fungere selvom en betragtelig del af personbilerne kom
væk fra vejene.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-08-10 19:50

Den Fri, 27 Aug 2010 19:38:25 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Eller er det det, basalt menneskeligt, at personbilerne blot ønsker
> vejene for dem selv?

Det er der vist ingen tvivl om.

> Man skal huske på at der, samlet set, kun er ganske små gevinster at
> hente ved at lave ændringer for lastbilerne.

Så langt kan folk ikke regne.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-08-10 23:50

Finn Guldmann skriver:

> Hvad er det der gør at lastbilerne simpelthen er så uønskede på vejene?

At de glemmer at overholde fartbegrænsningerne?

At der overhales via elefantvæddeløb?

At man "glemmer" at man ikke må overhale i de zoner hvor der er
overhalning forbudt?

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-10 01:17

Den 28-08-2010 00:49, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> At de glemmer at overholde fartbegrænsningerne?

Hvorfor er det mere vigtigt at lastbilerne overholder grænserne end det
er at personbilerne gør det?

> At der overhales via elefantvæddeløb?

Jeg har ingen intentioner om at forsvare dem der bliver overhalet, og
som opretholder deres fart, måske endda øger den mens de er ved det.

Sidder lige og kommer i tanke om en måde man måske kunne få dem der ikke
gør en overhaling kort ved lige at slække lidt på farten i de sekunder
det vil tage til at gøre det næste gang de bliver overhalet med lille
fartforskel.

I stedet for at ryge i bødeblokken overfor den der overhaler, skulle de
trække den "standhaftige" der blev overhalet ind til en lidt lemfældig
kontrol hvis hovedformål skulle være at fortælle chaufføren det smarte,
for den samlede trafik, i at de lige slap speederen nogle sekunder.

Efterhånden som flere og flere opdagede at manglen på nogle få sekunders
tålmodighed nemt kunne konverteres til nogle minutters forsinkelse på en
p-plads, tror jeg på at flere og flere ville medvirke til at gøre
lastbiloverhalingerne kortere.

> At man "glemmer" at man ikke må overhale i de zoner hvor der er
> overhalning forbudt?

Jeg har endnu ikke forstået formålet med at lave zoner med overhaling
forbudt for lastbiler.

Hvis man nu smider den politiske tænkning, og ønskebrillerne væk, står
man tilbage med det faktum at, hvis man målte den samlede hastighed i 2.
spor nogle km før zonen, inde i zonen og nogle km efter zonen, man ville
opdage at den gennemsnitlige hastighed i forbudszonerne ville være
lavere end før og efter.

Umiddelbart kan jeg ikke komme i tanke om ret mange steder hvor der er
trafikal grund til et overhalingsforbud for lastbiler.

Det nærmeste jeg kan komme på en sådan grund skulle være de, få, steder
hvor der kun er et meget smal, eller slet ingen, nødspor.

Fra : Steffen

Dato : 28-08-10 09:19

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> Hvorfor er det mere vigtigt at lastbilerne overholder grænserne end det
> er at personbilerne gør det?

Fordi, der er ingen der, af lyst, har valgt, at der skal være lastbiler
på vejene. Det er et nødvendigt onde, som skal være til så lidt gene for
omgivelserne som muligt, (ligesom så mange andre funktioner i samfundet
i øvrigt.

> Jeg har endnu ikke forstået formålet med at lave zoner med overhaling
> forbudt for lastbiler.

Det er nok ikke det du mener, men jeg læser det som: Hvis jeg ikke kan
forstå meningen, så behøver jeg ikke at følge reglerne. (Jeg forstår
ikke skattelovivningen...)

mvh
steffen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-10 10:23

Den 28-08-2010 10:19, Steffen skrev:
> [...]
> på vejene. Det er et nødvendigt onde, som skal være til så lidt gene for
> omgivelserne som muligt, (ligesom så mange andre funktioner i samfundet

Vil det sige at blot du kan komme til at køre på veje uden lastbiler gør
det ikke noget at du ikke kan købe varer i butikkerne? (Eller benzin på
servicestationerne?)

Er det ikke en ret snævertsynet holdning at have?

Hvordan have du i øvrigt tænkt dig at sådan et samfund skulle kunne fungere?

> Det er nok ikke det du mener, men jeg læser det som: Hvis jeg ikke kan
> forstå meningen, så behøver jeg ikke at følge reglerne. (Jeg forstår
> ikke skattelovivningen...)

Nej, det er ikke det jeg mener, og du tager fejl.

Men kan du komme med en trafikalt fornuftig, ikke politisk begrundet,
forklaring på hvorfor der skal være overhalingsforbud for lastbiler?

Fra : Steffen

Dato : 28-08-10 15:18

> [...]
>
> Er det ikke en ret snævertsynet holdning at have?
>
> Hvordan have du i øvrigt tænkt dig at sådan et samfund skulle kunne fungere?

Prøv at læse, hvad der står inden du hidser dig op...

mvh
steffen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-08-10 01:47

Finn Guldmann skriver:

> Hvorfor er det mere vigtigt at lastbilerne overholder grænserne end det
> er at personbilerne gør det?

Langt de flaste lastbiler overholder ikke fartgrænserne. Langt de
fleste personbiler gør. Jeg kører 50.000 km om året i firmaslæden og
kan se, hvor mange der kører for stærkt.

> Jeg har ingen intentioner om at forsvare dem der bliver overhalet, og
> som opretholder deres fart, måske endda øger den mens de er ved det.

Hvorfor skulle de øge farten? Det koster et klip i kortet.
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Klippekortet/Hvad%20faar%20jeg%20klip%20for.aspx

> [...]
> kontrol hvis hovedformål skulle være at fortælle chaufføren det smarte,
> for den samlede trafik, i at de lige slap speederen nogle sekunder.

Hvorfor ikke bare køre de lovlige 80 km/t alle sammen og så slipper vi
for overhalningerne?

> Jeg har endnu ikke forstået formålet med at lave zoner med overhaling
> forbudt for lastbiler.

Nej og som mange andre overholder du nok heller ikke lovgivningen på
det område. Men det fremmer ike ligefrem imaget overfor dem i de lidt
mindre køretøjer t man absolut også skal overhale på vej op af Ejer
Baunehøj (eller andre lignende steder). Hvorfor ike bare slække lidt
på speederen - som du selv plæderer for i overhalningssituationer?

Men jeg har skitseret for dig, hvorfor lastbiler er "så uønskede på
vejene", som du selv spurgte om. Du kan så sev vælge om du har lært
noget eller ej. Jeg holder med Martin. Lastbilerne ligger som de selv
har redt. For mig at se bør der skrides langt hårdere ind overfor de
90 km/t der køres på lande og motorveje. Det gælder både for danske og
udenlandske lastbiler.

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-10 10:17

Den 28-08-2010 02:47, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Langt de flaste lastbiler overholder ikke fartgrænserne. Langt de
> fleste personbiler gør. Jeg kører 50.000 km om året i firmaslæden og
> kan se, hvor mange der kører for stærkt.

Jamen så har du observeret det. Jeg har så blot observeret det modsatte.

> Hvorfor skulle de øge farten? Det koster et klip i kortet.
> http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Klippekortet/Hvad%20faar%20jeg%20klip%20for.aspx

Op et vist sted med hvad reglerne siger. Det handler om hvad folk gør.

Har du tysk træning i det kan du endda sætte farten op uden at det lige
kan ses på skiven.

> Hvorfor ikke bare køre de lovlige 80 km/t alle sammen og så slipper vi
> for overhalningerne?

Prøv at forholde dig til hvad folk gør, og hvad der hjælper. I stedet
for at hoppe i reglerne hver gang.

> [...]
> Baunehøj (eller andre lignende steder). Hvorfor ike bare slække lidt
> på speederen - som du selv plæderer for i overhalningssituationer?

Netop steder hvor det gå op ad bakke ville der kunne opnås stor
hastighedsforskel i overhalingerne.

Men myndighederne har åbenbart mere travlt med at forhindre lastbilerne
i at overhale end at varetage trafikale hensyn. Det er jo politisk
korrekt at hade lastbiler og at mene at lastbilerne er skyld i alle
trafikale problemer.

Nu er det den der overhales jeg plæderer for skal slække farten lidt.

Men hvis du vil være med til at indføre laveste fællesnævner for
personbilernes fart, vil jeg måske også være med til at indføre det for
lastbilerne.

> [...]
> har redt. For mig at se bør der skrides langt hårdere ind overfor de
> 90 km/t der køres på lande og motorveje. Det gælder både for danske og

Jamen igen, hvis du vil være med til en hårdere kurs overfor
personbilerne så vil jeg måske, måske, også være med til det overfor
lastbilerne. 'Måske', fordi der altså lige er et efterslæb som
personbilerne skal have indhentet først.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-08-10 10:24

Finn Guldmann skriver:

> Jamen så har du observeret det. Jeg har så blot observeret det modsatte.

Hvor stor en procentdel af personbilerne på motorvejen vurderer du
kører over 130 km/t?

> Op et vist sted med hvad reglerne siger. Det handler om hvad folk gør.

Netop. Og det er det "folk gør" der gør at andre folk ser surt på dem.
Du spurgte selv hvorfor, jeg har givet dig et par svar og nu sidder du
og forsvarer dem der gør de ting som gør at man ser surt på dem..

> Prøv at forholde dig til hvad folk gør, og hvad der hjælper.

Hvad er det der hjælper?

Det er ikke den kørestil der liges for dagen i dag.

> Netop steder hvor det gå op ad bakke ville der kunne opnås stor
> hastighedsforskel i overhalingerne.

Eller lille (hvad jeg ofte oplver netop på Ejer Bavnehøj).

> Nu er det den der overhales jeg plæderer for skal slække farten lidt.

Hvorfor må den der kommer bagfra ikke gøre det?
Han kører alligevel for stærkt.

> Men hvis du vil være med til at indføre laveste fællesnævner for
> personbilernes fart

Det er allerede sket. På vej til og fra Odense i lørdag var jeg kun på
2 tidspunkter på 130 km/t. Resten af tiden var der for meget trafik
til at det kunne lade sig gøre.

> [...]
> lastbilerne. 'Måske', fordi der altså lige er et efterslæb som
> personbilerne skal have indhentet først.

Finn, stop nu det der pis med at personbilerne er forfordelte. Hvis
jeg kører 146 (90/80x130) på motorvejen får jeg en bøde. Ved samme
hastighedsoverskridelse sker det intet for lastbilerne!

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-10 11:50

Den 28-08-2010 11:23, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hvor stor en procentdel af personbilerne på motorvejen vurderer du
> kører over 130 km/t?

60-80%. Det er officielle tal der siger at over 60% kører mere end
tilladt, og forhåbentlig foregår mere af det på motorvejene end i
byerne, derfor op til 80%

> Netop. Og det er det "folk gør" der gør at andre folk ser surt på dem.
> Du spurgte selv hvorfor, jeg har givet dig et par svar og nu sidder du
> og forsvarer dem der gør de ting som gør at man ser surt på dem..

Jamen er det da virkelig umuligt at få dig til at indse at regler er en
ting, det virkelige liv er noget andet?

> Hvad er det der hjælper?
> Det er ikke den kørestil der liges for dagen i dag.

Enig, og hverken på den ene eller den anden side af denne debat.

Men på grund af en økonomisk plaget regering er det eneste det handler
om at få udskrevet så mange bøder som muligt.

Der kan ikke blive råd til at gøre tingene på en anden, og sikkert bedre
måde.

F.eks. ved at flere blev trukket ind og alene fik kontrolleret kørekort
og så fik en, venlig, forklaring på at hvis de nu gjorde sådan og sådan
i stedet for sådan som de havde opført sig ude i trafikken ville det
være meget bedre for trafikken. F.eks. den jeg har beskrevet med at
trække den der ikke sætter farten ned i en lastbiloverhaling, trækkes
ind og får forklaret det hensigtsmæssige i lige at slække lidt på farten
i den situation. (Det behøver ikke kun at være lastbiler, folk med CV og
andet påhæng har samme tendens.)

> Eller lille (hvad jeg ofte oplver netop på Ejer Bavnehøj).

Det kan nemt komme af at den der overhaler har ligget bag den der
overhales, og efterhånden som den forrestes hastighed kommer ned bliver
den bagerstes lyst til at overhale større. Og når lysten så bliver for
stor er der altså lige et antal tons der skal trækkes op i fart

> Hvorfor må den der kommer bagfra ikke gøre det?
> Han kører alligevel for stærkt.

Det er et forsøg på at løse problemet med de lange overhalinger, ikke et
forsøg på at du kan få fri vej at køre på.

> Det er allerede sket. På vej til og fra Odense i lørdag var jeg kun på
> 2 tidspunkter på 130 km/t. Resten af tiden var der for meget trafik
> til at det kunne lade sig gøre.

Det er ikke det jeg mener med laveste fællesnævner.

Du vil have at lastbilerne ikke må overhale, hvilket vil betyde at
langsommste lastbil sætter farten.

Vil du så modsat være med til at langsommste personbil sætter farten? Så
ingen kommer til at køre mere end de 75 km/t gamle fru Jensen tør køre?

> Finn, stop nu det der pis med at personbilerne er forfordelte. Hvis
> jeg kører 146 (90/80x130) på motorvejen får jeg en bøde. Ved samme
> hastighedsoverskridelse sker det intet for lastbilerne!

Hvorfor skulle jeg stoppe med at snakke om det? Det er jo reelt den
situation vi har.

Hvis det ikke var for at personbilerne skulle have fordele på
lastbilernes bekostning var der jo ikke grund til overhalingsforbuddene.
Eller i det mindste ingen grund til undertavlerne.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-10 12:05

Den Sat, 28 Aug 2010 12:50:13 +0200 skrev Finn Guldmann:

> 60-80%. Det er officielle tal der siger at over 60% kører mere end
> tilladt, og forhåbentlig foregår mere af det på motorvejene end i
> byerne, derfor op til 80%

Det kommer an på hvor meget for stærkt man skal køre før det tæller.
Tæller du alle dem med der kører 52-65 i byen, tror jeg faktisk de
ligger ret højt. Det er i hvert fald mit indtryk at hver gang jeg
kører gennem Rinkenæs med 50 km/t (55 iflg. speedometeret, har jeg
mindst en bil liggende bagved, og afstanden til ham foran vokser
hurtigt.

> [...]
>
> Vil du så modsat være med til at langsommste personbil sætter farten? Så
> ingen kommer til at køre mere end de 75 km/t gamle fru Jensen tør køre?

Det tør han ikke sige ja til, for så begynder lastbilerne igen at
overhale - denne gang personbilerne

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-10 15:26

Den 28-08-2010 13:04, Kent Friis skrev:
> [...]
> kører gennem Rinkenæs med 50 km/t (55 iflg. speedometeret, har jeg
> mindst en bil liggende bagved, og afstanden til ham foran vokser

Hvis de ikke har talt alle med, uanset om det er 2 eller 20 km over det
tilladte, vil jeg mene at der er nogen der har et forklaringsproblem

> Det tør han ikke sige ja til, for så begynder lastbilerne igen at
> overhale - denne gang personbilerne

Da vi jo kører på samme vej vil lastbilerne jo også blive bundet af fru
Jensens 75 km/t.

Fra : Kent Friis

Dato : 28-08-10 15:56

Den Sat, 28 Aug 2010 16:26:09 +0200 skrev Finn Guldmann:

> [...]
> tilladte, vil jeg mene at der er nogen der har et forklaringsproblem

> Da vi jo kører på samme vej vil lastbilerne jo også blive bundet af fru

Der er da to spor. Hvis alle personbilerne skal køre 75 km/t, kan de
jo passende holde til højre...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-10 18:34

> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/08/25/233602.htm

Tja fint nok, så kan jeg komme 10 min hurtigere fra sdr. jylland to
KBH...hehe ikke at problemet er så stort men jeg gætter på ministeren selv
er motorvejspendler siden der pludselig skal ske noget.

--
Tom

Fra : Martin [6000]

Dato : 27-08-10 21:19

> Kan en eller anden ikke godt forklare mig hvorfor der er en "pris at
> betale"?

Fordi I selv har skabt problemet som nogle politikere nu forsøger at løse
med en, måske, tvivlsom metode.

> Hvad er det der gør at lastbilerne simpelthen er så uønskede på vejene?

Mig generer de ikke. Men jeg _hader_ elefantvæddeløb. Hvis en lastbil
forsøger at snige sig forbi mig (når jeg har vogn efter) så deaktiverer
jeg sq lige fartpiloten nogle sekunder så han kan komme hurtigt forbi.
Ved endt forbikørsel får han lige et blink, han takker med blinkeren og
alle er glade.

Jeg mangler til dato at opleve nogle af "jer" gøre det samme ved
hinanden. Bortset fra takke-gestusen. Men slæk dog på gassen så
overhalingen kan overståes.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-08-10 00:53

Den 27-08-2010 22:18, Martin [6000] skrev:
> Fordi I selv har skabt problemet som nogle politikere nu forsøger at løse
> med en, måske, tvivlsom metode.

Den med at 'vi selv har skabt problemet køber jeg ikke umiddelbart.

Ok, det er os selv der 'laver' problemet. Men ingen behøver at forsøge
at bilde mig ind at vi gør det af lyst. Ja, der skal nok være enkelte
der gør det af lyst.

Indtil for nogle år siden kunne man være ret sikker på at den der lå
inderst i en langvarig overhaling var en tysker.

Men så kom fartbegrænseren, og så var det kun dem der blev ved af vane.

Og hvorfor gjorde det det? Jo, inden fartbegrænseren kom i lastbilerne
forsøgte mange tyske lastbiler at tvinge overhalende, særligt
udenlandske, lastbiler til at køre mere end 90 km/t, ved langsomt at
sætte farten op mens de var ved at blive overhalet, så den
hastighedsforskel på 10 km/t der var der ved begyndelsen af overhalingen
blev til kun ½-1 km/t inden afslutningen. Fordi de viste at der var
stærkt udvidet kontrol af hastigheder ved grænserne.

Og man kunne sagtens få en hastighedsbøde i Tyskland for en
overskridelse af de 90 km/t, som man havde lavet om mandagen. Og
tyskerne så stort på om den var sket i et andet land. Det ville det være
vores problem at bevise. Og for at gøre det så svært som muligt for os,
ville de ikke godtage bevis ude på vejen. Ville vi klage over bøden
måtte vi gå i retten med den. (Her fra Danmark havde vi dog den fordel
at vi boede tættere på hvor en evt. retssag ville finde sted end de
fleste af de tyske betjente. De skulle stille i retten, uden løn. Så den
kunne bruges til at presse dem en del med.)

> [...]
> Jeg mangler til dato at opleve nogle af "jer" gøre det samme ved
> hinanden. Bortset fra takke-gestusen. Men slæk dog på gassen så

Så kan jeg regne ud at du ikke har set mig ude at køre.

Fra : Steffen

Dato : 28-08-10 09:08

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> Så kan jeg regne ud at du ikke har set mig ude at køre.

Sådan en bemærkning lukker jo effektivt af for en generel debat om
emnet.

mvh
steffen

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-08-10 09:43

> Den med at 'vi selv har skabt problemet køber jeg ikke umiddelbart.

Det bliver du nødt til

> Ok, det er os selv der 'laver' problemet. Men ingen behøver at forsøge
> at bilde mig ind at vi gør det af lyst. Ja, der skal nok være enkelte
> der gør det af lyst.

Jeg skal ikke skære alle over en kam, men for mange år siden hvor jeg
arbejdede i en større transportvirksomhed snakkede jeg med flere af vores
"truckere" som fortalte de gjorde det af lyst og ren provokation over at
der ikke måtte køres hurtigere bl.a.

> Så kan jeg regne ud at du ikke har set mig ude at køre.

Hvad skal jeg holde øje med?

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-08-10 13:27

> Det må enten være "for længe siden" eller et fåtal. Efter over 30 år i
> erhvervet har jeg ikke hørt den udlægning.

Jeg er ikke så gammel endnu, så 10 år er næsten en menneskealder for
mig

13 helt præcist er det siden.

Men som sagt vil jeg heller ikke skære alle over en kam.

Når jeg turer rundt med vogn oplever jeg primært positive ting hos jer.
Især blinket efter endt overhaling er jeg glad for så man ikke behøver
hænge derude mere end højst nødvendigt.

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-08-10 13:30

> den virkelige verden - du skulel prøve at holde 130 km/t på motorvejen i
> en 130 km/t zone på en hverdag. Du bliver praktisk taget ikke overhalet.

Enig.. der er langt mellem dem der overhaler og dem der endelig gør
_sniger_ sig forbi.

For 10 år siden kørtes der meget hurtigere - i dag kører folk ikke så
hurtigt, til gengæld er luntet meget kortere over for dem der ikke holder
til højre, så mange smutter indenom.