Naboproblemer i TV
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-08-10 00:40

En person var gået ind i sin nabos have uden tilladelse og fældet træ, som
så blev smidt i personens brændestabel. Der var ingen tvivl om at han havde
begået gerningen.

Jeg undrede mig meget over at det ikke blev kaldt tyveri?

--
Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-08-10 00:51

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> han havde begået gerningen.
>
> Jeg undrede mig meget over at det ikke blev kaldt tyveri?

Hærværk er nok den rette betegnelse. Stadig strafbart og med
erstatningsansvar for værdien af træet.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-10 09:50

Jesper Lund skrev:

> Hærværk er nok den rette betegnelse. Stadig strafbart og med
> erstatningsansvar for værdien af træet.

Han kan blive tvunget til at bekoste plantningen af et nyt træ så
stort som det er forsvarligt at plante om. Det er ret dyrt.

--
Bertel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-08-10 10:00

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> Hærværk er nok den rette betegnelse. Stadig strafbart og med
> erstatningsansvar for værdien af træet.

Så det er ikke tyveri at fælde naboens (eller en hvilken som helst andens)
træer og stable det på brændestablen bagefter? Hvad hvis det er blomster,
som efterfølgende lander i haven ...?!

--
Per

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-08-10 21:16

> Så det er ikke tyveri at fælde naboens (eller en hvilken som helst andens)
> træer og stable det på brændestablen bagefter? Hvad hvis det er blomster,
> som efterfølgende lander i haven ...?!

Der er ikke stjålet noget. Naboen har stadig sit træ, nu bare på
brændestablen. Så der kan kun blive tale om hærværk. Til gengæld kan en
retablering af træewt blivbe en dyr fornøjelse.

Jan

Fra : Leo Havmøller

Dato : 25-08-10 04:30

> Der er ikke stjålet noget. Naboen har stadig sit træ, nu bare på
> brændestablen.

Person 1 har nogle træer stående.
Person 2 kravler over hegnet, fælder træerne, og tager brændet med tilbage
over hegnet, og stabler det i sin egen brændestabel.

Leo Havmøller.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-10 12:46

Leo Havmøller skrev:

> Person 1 har nogle træer stående.
> Person 2 kravler over hegnet, fælder træerne, og tager brændet med tilbage
> over hegnet, og stabler det i sin egen brændestabel.

Det er hærværk og tyveri.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-08-10 05:59

On 24/08/2010 22:15, Jan Kronsell wrote:
> Der er ikke stjålet noget. Naboen har stadig sit træ, nu bare på
> brændestablen. Så der kan kun blive tale om hærværk. Til gengæld kan en
> retablering af træewt blivbe en dyr fornøjelse.

OP'eren er, på grund af usikker grammatik, uklar m.h.t. hvis
brændestabel træet ender i.

--
Peter Knutsen