ulovlig fremleje i andelsforening og esklu~
Fra : Louise Nilsen

Dato : 23-08-10 13:14

Jeg bor i en andelsboligforening, hvor en andelshaver ønsker at
"udleje et værelse". Den pågældende andelshaver fraflyttede
lejligheden 2008 for at arbejde i udlandet. Siden har lejligheden
været fremlejet i de maksimale to år, andelshaver har dog været hjemme
på ferie, et par gange.

Da andelshaver igen vil arbejde i udlandet, har bestyrelsen bedt
andelshaveren om at leve op til sine forpliktelser, da der tidliger
har været meget besvær med hans lejere, og da han maximalt kan
fremleje i 2 år, ønske foreningen at lejligheden er i brug af en
andelshaver (dvs at han enten selv bebor den, eller sælger sin
andel).

Andelshaverne har således, opfattet dette som en trussel om esklution
(med rette) og henvendt sig hos en advokat, som har rådet vedkommene
til at "leje et værelse ud", og så beholde sin folkeregister adresse i
DK, hvilket han ikke har haft de sidste to år (bla pga skat). Da denne
således mener at han "bor" i lejligheden.Han har sendt en lang mail
til bestyrelsen om at det ikke vedkommer den hvem der bebor lejlighden
sammen med ham.

Nu er han så rejst igen, tilbage til sit job i udlandet, så "værelses
lejeren" bor alene i lejligheden, bestyrelsen og andre andelshaver
mener derfor at der er tale om camoufleret fremleje, hvad der for
foreningen er helt uacceptabelt

Det skal siges, at såfremt han rent faktisk selv opholdte sig i
lejligheden, ville hans påstand være sand, at det ifølge praktis i
foreningen ikke vedkommer bestyrelsen hvem andelshaveren bor sammen
med, eller om der opkræves leje af dem der bor sammen med
andelshavere.

Bestyrelsen har udbedt sig at se kontragten, for at forsøge at fastslå
om der er tale om en fremleje kontragt (som han selv har skrevet uder
på, da dette vil være den nemmeste måde at få det ulovlige forhold til
ophør, da en sådan kntragt er ulovelig, og lejere i prinsippet skal
udflytte samme dato som bestyrelsen beslutter dette på et møde). Han
henvise dog til sin advokat og fortæller at de ikke har ret til at se
kontragten. Kan bestyrelsen bede lejerne om at se en kopi af deres
lejeforhold?

Bestyrelsen ønsker ikke at lade lejerne bo i foreningen, det strider
mod de vedtægter der beskytter foreningen mod misvedligelsesholdels og
de vil derfor gå vidre med en esklutions sag, da andelshaveren ikke
har i sinde at komme til danmark, men alligevel ønsker at beholde sin
lejlighed.

Hvordan skal det forgå rent formeldt at forsøge at bringe tingene i
orden?

Skal bestyrelsen fx se den lejekontragt?

Hvad når andelshaver ikke kommer til møderne (da han jo ikke er i DK)?

Hvordan sender de brev til ham om at han skal bringe tingen i orden?

Skal de selv have fat i en advokat eller kan det lade sig at gøre
uden?

Ved evntuelt salg af lejligheden, hvordan er forholder det sig så i
forhold til at den er i meget dårlig stan og nok ikke kan sælges til
andelsværdien?

Hvordan påvises der om en person reelt bor i en lejlighed?

Hvad bør bestyrelsen gøre for at få sagen bragt iorden?

Fra : Jet

Dato : 23-08-10 14:45

On 23 Aug., 22:14, Louise Nilsen <rockan...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvordan påvises der om en person reelt bor i en lejlighed?
>
> Hvad bør bestyrelsen gøre for at få sagen bragt iorden?

AB har en interesseforening der bedre kan svare på de mange spm.
http://www.abf-rep.dk/

/jet

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-08-10 03:10

Den 23-08-2010 21:14, Louise Nilsen skrev:

> [...]
> således mener at han "bor" i lejligheden.Han har sendt en lang mail
> til bestyrelsen om at det ikke vedkommer den hvem der bebor lejlighden

Jeg er ret sikker på det bliver svært at få ham smidt ud - for det
første kan man ikke stille krav til hvor meget et menneske skal være i
sin lejlighed for at eje / leje den ..

Hvis han ikke betaler husleje så er det ud ..

Hvis han reelt ønsker at have en kæreste eller en ven boende det kan man
ikke gøre noget ved - der er ikke noget usædvanligt i at man bor sammen
med sin kone kæreste forlovede børn osv.

men hvis lejeren rent faktisk opføre sig på en måde der er i strid
med Dansk lov eller foreningens vedtægter og bliver ved med dette til
trods for politi anmeldelser en bunke skriftlige advarsler så kan i
måske få ham smidt ud ...

men nemt er det ikke

primært fordi hjemmet ukrænkelighed er en del af grundloven

selv om eu gør sit bedste for at få den afskaffet

google det lige
http://oek.smartlog.dk/grundloven-og-eu-post121663

selv har jeg har haft en nabo fra helved - en narkoman der mildest talt
var nogen utilregnelig han prøvede faktisk en gang at presse sig ind i
min lejlighed og stikke mig ned med en syl ... jeg var til herrens pris
noget hurtigere og i en del bedre form ind ham så det skete der ikke
noget ved - han råbte og skreg ude på gangen døre blev smadderet ind til
ham hoved døren - døren til bag trappen ...osv.

der var ikke noget at gøre - vi kunne ikke få ham ud ... og han bor der
stadigt ... på 9 år

jeg har så i mellemtiden fået en fred med ham - jeg skal ikke kede dig
med hvordan men det virker ...

Fra : Louise Nilsen

Dato : 24-08-10 01:33

On 24 Aug., 04:10, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:

> [...]
> stadigt ... på 9 år
>
> jeg har så i mellemtiden fået en fred med ham - jeg skal ikke kede dig

på ABF stå der følgene:

"Du kan kun fremleje din bolig, hvis det står i foreningens vedtægter.
Ifølge § 11 i ABF’s standardvedtægter kan der kun ske fremleje i
særlige tilfælde, eksempelvis ved militær-tjeneste,
institutionsanbringelse eller lignende, hvor man i alle tilfælde skal
have til hen-sigt at flytte tilbage i boligen efter fremlejeperiodens
udløb.
Andelshavere, der ikke længere bor i foreningen, har ikke har samme
incitament til at deltage aktivt i forenings-arbejdet, eksempelvis ved
deltagelse i generalforsamlinger, arbejdsweekender og lignende. I
værste tilfælde risikerer foreningen at blive handlingslammet."

Andelshaverne har overskredet sin fremleje ret, og derfor bor hans
lejere ulovligt i egnedommen... Det kan da ikke passe at man ikke kan
gøre noget ved ulovlige lejere???

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-08-10 09:23

Louise Nilsen <rockangle@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Andelshaverne har overskredet sin fremleje ret, og derfor bor hans
> lejere ulovligt i egnedommen... Det kan da ikke passe at man ikke kan

Se også:
http://www.juraeksperten.dk/jeg_har_behov_for_at_fremleje_endnu_en_gang.
html

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-08-10 17:57

Den 24-08-2010 09:32, Louise Nilsen skrev:

Hej Louise

> Andelshavere, der ikke længere bor i foreningen

jamen det er lidt svært med det fordi så længe han har folkeregister
adresse så bor han der teknisk set i.flg loven

> [...]
> deltagelse i generalforsamlinger, arbejdsweekender og lignende. I
> værste tilfælde risikerer foreningen at blive handlingslammet."

Hvad i sagens natur er beklageligt - men jeg tror ikke at det juridisk
rangere højre ind hjemmets ukrænkelighed

og der er et hav af gode undskyldninger for ikke at deltage i
overstående - sygdom - rejse - arbejde i et andet lad osv.
en masse rettigheder som man ikke kan tage fra folk .. manden kan for de
sags skyld påstå han har været der på tidspunkter hvor han ikke har
været der - de eneste der kan tjekke det er fogeden politi med en
dommerkendelse og det gør de ikke for at lave stik prøver på om folk
rent faktisk opholder sig på deres folkeregister adresse

> Andelshaverne har overskredet sin fremleje ret, og derfor bor hans
> lejere ulovligt i egnedommen... Det kan da ikke passe at man ikke kan
> gøre noget ved ulovlige lejere???

Man kan prøve - men så længe han har folke register adresse der og
betaler husleje - eller ligefrem vandalisere foreningen ved at lejeren
tænder bål i lejligheden osv. så bliver det en lang tur op af bakke
at få ham smidt ud ..

som jeg skrev sidst så blev jeg forsøgt overfaldet med blank våben af en
nabo med en straffe attest på 175 cm i print - ham kunne vi ikke få ud.

Mv.
Bo

Fra : Louise Nilsen

Dato : 24-08-10 04:40

On 24 Aug., 10:23, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:

> Se også:http://www.juraeksperten.dk/jeg_har_behov_for_at_fremleje_endnu_en_gang.
> [...]

Jeg får fejl 404 når jeg prøver linket, Måske du gidder at sende det
igen?

Jeg har forresten kigget en masse rundt, og kan forstå at Bestyrelsen
kan eskludere pågældene andelshaver, da han ikke overholder
vedtægterne. Sprøgsmålet er mere om hvordan man skal forholde sig. Og
om selvom det i teorien er muligt, hvordan det så forholder sig i
praksis. Bla at bestyrelsen står med bevis byrten hvis andelshaver vil
have sagen prøvet i foderetten. Hvordan fremskaffer man beviser, hvis
man ikke rigtigt at nogen ret.

MHT til lejelloven, så ophæves lejekontragten når den er ugyldig, og
derfor bør foreningen ikke "hænge" på lejerene ind til deres kontragt
er udløbet, man kan sige det er bare surt for dem, lige som det er
surt når min kusine har lejet (og betalt depositum) på en lejlighede
som en "ukendt 3.part" har udlejet til op til 10 studerene, og som
stod top på fremvisnings tidspunktet da salget der var noget med
salget af lejlighden. Det var også bare rigtigt æverligt, men man kan
jo heller ikke bare flytte ind et sted og så påstå at man har en
kontragt og så få lov til at blive boene (det hedder vist besættelse)..

Jeg er ret sikker på at bestyrelsen vil give de stakkels folk en nogen
lunde god udflyttelses frist, selvom jeg er ret sikker på at det ikke
er noget man er forpligtigede til.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-08-10 12:03

http://kortlink.dk/juraeksperten/8353

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-10 14:09

Louise Nilsen skrev:

> Jeg får fejl 404 når jeg prøver linket, Måske du gidder at sende det
> igen?

Det skyldes at han bruger en dårlig newsreader. Den har klippet
linket i stykker. Bemærk at der står "html" på næste linje.

I min newsreader, lader jeg som om jeg vil svare på sådan et
indlæg. Så kan jeg rette linket i 'svaret' og bruge det derfra.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 24-08-10 15:20

>Jeg har forresten kigget en masse rundt, og kan forstå at Bestyrelsen
>kan eskludere pågældene andelshaver, da han ikke overholder
>vedtægterne. Sprøgsmålet er mere om hvordan man skal forholde sig. Og

Nej, bestyrelsen kan ikke ekskludere nogen, det kan foreningen. Det
foregår rent praktisk ved en ekstraordinær generalforsamling, hvor
foreningens medlemmer stemmer om denne eksklussion.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-08-10 20:49

> Nej, bestyrelsen kan ikke ekskludere nogen, det kan foreningen. Det
> foregår rent praktisk ved en ekstraordinær generalforsamling, hvor
> foreningens medlemmer stemmer om denne eksklussion.

Fremgangsmåden afhænger helt af eventuelle bestemmelser om dette i
foreningens vedtægter.
Det er ikke ualmindeligt at bestyrelsen kan eksludere et medlem, men at
denne kan viderebringe afgørelsen til generalforsamlingen hvis det ønskes..

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-08-10 14:23

"Louise Nilsen" <rockangle@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Skal bestyrelsen fx se den lejekontragt?

Det er ikke en lejekontrakt men en fremlejeaftale.
Hvis andelshaveren mener at han jkan bruge lejelovens bestemmelser om ret
til fremleje, skal han også leve op til lejelovens øvrige bestemmelser, bla:
§69, Stk. 3. Fremlejeaftaler skal indgås skriftligt, og lejeren skal inden
fremlejeperiodens begyndelse tilstille udlejeren kopi af fremlejeaftalen.

§69 gælder godt nok for delvis fremleje, men stk. 3 gælder også for fuld
fremleje (som reguleres i §70) jvf.
§70, Stk. 4. § 69, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.

Men det er jo lidt uklart hvordan andelshaveren mener at have ret til
fremleje, ligesom det er uklart hvorfor bestyrelsen mener han ikke har ret.
Det væsentlige er ABs vedtægtsbestemmelser om dette, og uden den præcise
ordlyd i dem kan der ikke siges noget om den juridiske stilling for de to
parter.

> Ved evntuelt salg af lejligheden, hvordan er forholder det sig så i
> forhold til at den er i meget dårlig stan og nok ikke kan sælges til
> andelsværdien?

En synsmand bør kunne afgøre det. I øvrigt er en andelsværdi ikke udtryk for
et krav på en sum penge. Andelsværdien er det værd, som nogen vil købe den
til (dog ikke mere en maxværdien=andelsværdien), og andelshaveren skal have
dette beløb, evt. fratrukket foreningens udgifter ifbm. handelen (syn,
berigtigelse etc) ganske som ved andre handler i foreningen.

> Hvad bør bestyrelsen gøre for at få sagen bragt iorden?

Jeg tror det vil være en god ide at AB melder sig ind i ABF og herigennem
får en indledende juridisk vejledning i foreningens stilling og hvordan
sagen evt, kan køåres fremover. Selve sagen vil ABF dog ikke tage sig af,
men de kan sige om det er relevant at at inddrage en advokat eller ej.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-08-10 19:17

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> den til (dog ikke mere en maxværdien=andelsværdien), og andelshaveren skal

Og der skal så stå:
.... Andelslejligheden er det værd, som nogen vil købe den til (dog ikke mere
end maxværdien=andelsværdien), ...

/Per