On 23 Aug., 20:19, "VMX" <mitrigtigen...@hotmail.com> wrote:
> "Per" <mes...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:4c72b2f7$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> > VMX wrote:
> >> Et hypotetisk men ( finder jeg ) interessant
> >> spørgsmål.
>
> >> Se uheldet her, specielt billeder
> >>
http://www.112alarm.dk/2010/mejt2/mejt2.htm
> >> se bort fra den en smule "farvede" beskrivelse.
>
> >> Hvem får skylden?
>
> > Det er altid svært at vurdere, når man ikke har været på stedet og hørt
> > div. forklaringer.
>
> > Men som udgangspunkt vil billisten få skylden.
>
> > Han har ikke kørt efter forholdene og ikke nedsat hastigheden i
> > uoverskueligt vejsving.
>
> > Se her reglerne om hastighed jf Færdselsloven:
>
> > Bemærk Stk. 2, nr. 3
>
> > § 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter
> > forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal
> > herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og
> > belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må
> > aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over
> > køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran
> > køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan
> > påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys)
> > skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.
>
> > Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:
>
> > 1) i tættere bebygget område,
>
> > 2) når sigtbarheden er nedsat på grund af lys- eller vejrforholdene,
>
> > 3) ved vejkryds og i vejsving,
>
> > 4) foran fodgængerfelt,
>
> > 5) foran bakketop eller på andre steder, hvor oversigten er begrænset,
>
> > 6) ved risiko for blænding,
>
> > 7) ved møde med andet køretøj på smal vej,
>
> > 8) i vådt, glat eller fedtet føre,
>
> > 9) hvor køretøjet nærmer sig bus, der holder for at optage eller afsætte
> > passagerer,
>
> > 10) hvor køretøjet nærmer sig børn på eller ved vejen,
>
> > 11) hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen,
>
> > 12) hvor der foretages arbejde på vejen, og
>
> > 13) forbi uheldssted på vejen.
>
> > Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden
> > rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at
> > bremse.
>
> > Stk. 4. I dårligt føre skal den kørende afpasse hastigheden således, at
> > andre så vidt muligt ikke tilstænkes.
>
> > Mvh. Per
>
> Der var er også min umiddelbare konklusion,
> Det forekommer mig dog ikke helt "fair" idet
> man således skulle køre med ca. 10 km/t rundt
> i den slags sving - hver gang. En cyklist ville
> have gode mulgheder for at komme galt afsted her.
> Desuden kan man ikke undvige når mejetærskeren
> fylder så meget som den gør. Er der ikke regler
> for hvad man skal gøre når man "flytter" et så bredt
> køretøj rundt på en vej der ikke er "bred" nok
> til at køretøjet kan blive i egen bane ?
>
> Mvh
> Robert
Tja, det tror jeg nu også... måske vil man stille spørgsmålet om
mejetærskerføren kørte forsvarligt... hmmm hvor hurtigt kan sådan en
mun køre?