/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
trafikuheld, hvem får skylden
Fra : VMX


Dato : 23-08-10 18:28

Et hypotetisk men ( finder jeg ) interessant
spørgsmål.

Se uheldet her, specielt billeder
http://www.112alarm.dk/2010/mejt2/mejt2.htm
se bort fra den en smule "farvede" beskrivelse.

Hvem får skylden?

mvh
Robert



 
 
Per (23-08-2010)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 23-08-10 18:42

VMX wrote:
> Et hypotetisk men ( finder jeg ) interessant
> spørgsmål.
>
> Se uheldet her, specielt billeder
> http://www.112alarm.dk/2010/mejt2/mejt2.htm
> se bort fra den en smule "farvede" beskrivelse.
>
> Hvem får skylden?
>

Det er altid svært at vurdere, når man ikke har været på stedet og hørt div.
forklaringer.

Men som udgangspunkt vil billisten få skylden.

Han har ikke kørt efter forholdene og ikke nedsat hastigheden i
uoverskueligt vejsving.

Se her reglerne om hastighed jf Færdselsloven:

Bemærk Stk. 2, nr. 3

§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter
forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved
tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt
færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive
større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal
kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren
har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding
fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før
nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.

Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:

1) i tættere bebygget område,

2) når sigtbarheden er nedsat på grund af lys- eller vejrforholdene,

3) ved vejkryds og i vejsving,

4) foran fodgængerfelt,

5) foran bakketop eller på andre steder, hvor oversigten er begrænset,

6) ved risiko for blænding,

7) ved møde med andet køretøj på smal vej,

8) i vådt, glat eller fedtet føre,

9) hvor køretøjet nærmer sig bus, der holder for at optage eller afsætte
passagerer,

10) hvor køretøjet nærmer sig børn på eller ved vejen,

11) hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen,

12) hvor der foretages arbejde på vejen, og

13) forbi uheldssted på vejen.

Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden
rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at
bremse.

Stk. 4. I dårligt føre skal den kørende afpasse hastigheden således, at
andre så vidt muligt ikke tilstænkes.

Mvh. Per


VMX (23-08-2010)
Kommentar
Fra : VMX


Dato : 23-08-10 19:20

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4c72b2f7$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> VMX wrote:
>> Et hypotetisk men ( finder jeg ) interessant
>> spørgsmål.
>>
>> Se uheldet her, specielt billeder
>> http://www.112alarm.dk/2010/mejt2/mejt2.htm
>> se bort fra den en smule "farvede" beskrivelse.
>>
>> Hvem får skylden?
>>
>
> Det er altid svært at vurdere, når man ikke har været på stedet og hørt
> div. forklaringer.
>
> Men som udgangspunkt vil billisten få skylden.
>
> Han har ikke kørt efter forholdene og ikke nedsat hastigheden i
> uoverskueligt vejsving.
>
> Se her reglerne om hastighed jf Færdselsloven:
>
> Bemærk Stk. 2, nr. 3
>
> § 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter
> forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal
> herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og
> belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må
> aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over
> køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran
> køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan
> påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys)
> skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.
>
> Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:
>
> 1) i tættere bebygget område,
>
> 2) når sigtbarheden er nedsat på grund af lys- eller vejrforholdene,
>
> 3) ved vejkryds og i vejsving,
>
> 4) foran fodgængerfelt,
>
> 5) foran bakketop eller på andre steder, hvor oversigten er begrænset,
>
> 6) ved risiko for blænding,
>
> 7) ved møde med andet køretøj på smal vej,
>
> 8) i vådt, glat eller fedtet føre,
>
> 9) hvor køretøjet nærmer sig bus, der holder for at optage eller afsætte
> passagerer,
>
> 10) hvor køretøjet nærmer sig børn på eller ved vejen,
>
> 11) hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen,
>
> 12) hvor der foretages arbejde på vejen, og
>
> 13) forbi uheldssted på vejen.
>
> Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden
> rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at
> bremse.
>
> Stk. 4. I dårligt føre skal den kørende afpasse hastigheden således, at
> andre så vidt muligt ikke tilstænkes.
>
> Mvh. Per

Der var er også min umiddelbare konklusion,
Det forekommer mig dog ikke helt "fair" idet
man således skulle køre med ca. 10 km/t rundt
i den slags sving - hver gang. En cyklist ville
have gode mulgheder for at komme galt afsted her.
Desuden kan man ikke undvige når mejetærskeren
fylder så meget som den gør. Er der ikke regler
for hvad man skal gøre når man "flytter" et så bredt
køretøj rundt på en vej der ikke er "bred" nok
til at køretøjet kan blive i egen bane ?

Mvh
Robert




Louise Nilsen (23-08-2010)
Kommentar
Fra : Louise Nilsen


Dato : 23-08-10 12:44

On 23 Aug., 20:19, "VMX" <mitrigtigen...@hotmail.com> wrote:
> "Per" <mes...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:4c72b2f7$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
>
> > VMX wrote:
> >> Et hypotetisk men ( finder jeg ) interessant
> >> spørgsmål.
>
> >> Se uheldet her, specielt billeder
> >>http://www.112alarm.dk/2010/mejt2/mejt2.htm
> >> se bort fra den en smule "farvede" beskrivelse.
>
> >> Hvem får skylden?
>
> > Det er altid svært at vurdere, når man ikke har været på stedet og hørt
> > div. forklaringer.
>
> > Men som udgangspunkt vil billisten få skylden.
>
> > Han har ikke kørt efter forholdene og ikke nedsat hastigheden i
> > uoverskueligt vejsving.
>
> > Se her reglerne om hastighed jf Færdselsloven:
>
> > Bemærk Stk. 2, nr. 3
>
> > § 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter
> > forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal
> > herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og
> > belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må
> > aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over
> > køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran
> > køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan
> > påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys)
> > skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.
>
> > Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:
>
> > 1) i tættere bebygget område,
>
> > 2) når sigtbarheden er nedsat på grund af lys- eller vejrforholdene,
>
> > 3) ved vejkryds og i vejsving,
>
> > 4) foran fodgængerfelt,
>
> > 5) foran bakketop eller på andre steder, hvor oversigten er begrænset,
>
> > 6) ved risiko for blænding,
>
> > 7) ved møde med andet køretøj på smal vej,
>
> > 8) i vådt, glat eller fedtet føre,
>
> > 9) hvor køretøjet nærmer sig bus, der holder for at optage eller afsætte
> > passagerer,
>
> > 10) hvor køretøjet nærmer sig børn på eller ved vejen,
>
> > 11) hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen,
>
> > 12) hvor der foretages arbejde på vejen, og
>
> > 13) forbi uheldssted på vejen.
>
> > Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden
> > rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at
> > bremse.
>
> > Stk. 4. I dårligt føre skal den kørende afpasse hastigheden således, at
> > andre så vidt muligt ikke tilstænkes.
>
> > Mvh. Per
>
> Der var er også min umiddelbare konklusion,
> Det  forekommer mig dog ikke helt "fair" idet
> man således skulle køre med ca. 10 km/t rundt
> i den slags sving - hver gang.  En cyklist ville
> have gode mulgheder for at komme galt afsted her.
> Desuden kan man ikke undvige når mejetærskeren
> fylder så meget som den gør.  Er der ikke regler
> for hvad man skal gøre når man "flytter" et så bredt
> køretøj rundt på en vej der ikke er "bred" nok
> til at køretøjet kan blive i egen bane ?
>
> Mvh
> Robert

Tja, det tror jeg nu også... måske vil man stille spørgsmålet om
mejetærskerføren kørte forsvarligt... hmmm hvor hurtigt kan sådan en
mun køre?

alexbo (23-08-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-08-10 20:42


"VMX" skrev

> Se uheldet her, specielt billeder
> http://www.112alarm.dk/2010/mejt2/mejt2.htm
> se bort fra den en smule "farvede" beskrivelse.
>
> Hvem får skylden?

Jeg ville nok dele den, på den smalle snoede vej skal man ikke
køre stærkere end at man kan stoppe for hvad som helst der dukker op.
Men man skal heller ikke fylde hele vejen uden at gøre noget ekstra for at
undgå ulykker.

Der findes selvfølgelig regler for den slags, men om de er overtrådt er jo
svært at sige
§ 3. Ved kørsel med løst læsset hø, halm eller utærsket sæd eller med
motorredskab, arbejds- eller påhængsredskab til landbrugs- eller vejarbejde
kan bredden for såvel det trækkende køretøj som påhængskøretøjet overstige
2,55 m. Bredden må dog kun overstige 3,3 m, såfremt der køres mellem mark og
avlsgård, mellem ejendomme, der har redskabet i fælleseje, eller mellem en
maskinstation og dennes kunder. Bestemmelserne i § 2, stk. 5 og 6, finder
tilsvarende anvendelse på den i 1. og 2. pkt. nævnte kørsel.

Stk. 2. Politiet kan forbyde den i stk. 1 nævnte kørsel, når særlige forhold
taler derfor.

Jeg synes landmanden skulle have sendt i mand i forvejen med et rødt flag.
Og igen på den anden side må en sneplov være 3,5 meter uden at der render
folk rundt foran og vifter med røde flag.

mvh
Alex Christensen





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408915
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste