trafikuheld, hvem får skylden
Fra : VMX

Dato : 23-08-10 18:28

Et hypotetisk men ( finder jeg ) interessant
spørgsmål.

Se uheldet her, specielt billeder
http://www.112alarm.dk/2010/mejt2/mejt2.htm
se bort fra den en smule "farvede" beskrivelse.

Hvem får skylden?

mvh
Robert

Fra : Per

Dato : 23-08-10 18:42

VMX wrote:
> [...]
>
> Se uheldet her, specielt billeder
> http://www.112alarm.dk/2010/mejt2/mejt2.htm
> se bort fra den en smule "farvede" beskrivelse.

Det er altid svært at vurdere, når man ikke har været på stedet og hørt div.
forklaringer.

Men som udgangspunkt vil billisten få skylden.

Han har ikke kørt efter forholdene og ikke nedsat hastigheden i
uoverskueligt vejsving.

Se her reglerne om hastighed jf Færdselsloven:

Bemærk Stk. 2, nr. 3

§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter
forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved
tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt
færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive
større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal
kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren
har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding
fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før
nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.

Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:

1) i tættere bebygget område,

2) når sigtbarheden er nedsat på grund af lys- eller vejrforholdene,

3) ved vejkryds og i vejsving,

4) foran fodgængerfelt,

5) foran bakketop eller på andre steder, hvor oversigten er begrænset,

6) ved risiko for blænding,

7) ved møde med andet køretøj på smal vej,

8) i vådt, glat eller fedtet føre,

9) hvor køretøjet nærmer sig bus, der holder for at optage eller afsætte
passagerer,

10) hvor køretøjet nærmer sig børn på eller ved vejen,

11) hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen,

12) hvor der foretages arbejde på vejen, og

13) forbi uheldssted på vejen.

Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden
rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at
bremse.

Stk. 4. I dårligt føre skal den kørende afpasse hastigheden således, at
andre så vidt muligt ikke tilstænkes.

Mvh. Per

Fra : VMX

Dato : 23-08-10 19:20

> [...]
> bremse.
>
> Stk. 4. I dårligt føre skal den kørende afpasse hastigheden således, at

Der var er også min umiddelbare konklusion,
Det forekommer mig dog ikke helt "fair" idet
man således skulle køre med ca. 10 km/t rundt
i den slags sving - hver gang. En cyklist ville
have gode mulgheder for at komme galt afsted her.
Desuden kan man ikke undvige når mejetærskeren
fylder så meget som den gør. Er der ikke regler
for hvad man skal gøre når man "flytter" et så bredt
køretøj rundt på en vej der ikke er "bred" nok
til at køretøjet kan blive i egen bane ?

Mvh
Robert

Fra : Louise Nilsen

Dato : 23-08-10 12:44

On 23 Aug., 20:19, "VMX" <mitrigtigen...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> for hvad man skal gøre når man "flytter" et så bredt
> køretøj rundt på en vej der ikke er "bred" nok
> til at køretøjet kan blive i egen bane ?

Tja, det tror jeg nu også... måske vil man stille spørgsmålet om
mejetærskerføren kørte forsvarligt... hmmm hvor hurtigt kan sådan en
mun køre?

Fra : alexbo

Dato : 23-08-10 20:42

"VMX" skrev

> Se uheldet her, specielt billeder
> http://www.112alarm.dk/2010/mejt2/mejt2.htm
> se bort fra den en smule "farvede" beskrivelse.
>
> Hvem får skylden?

Jeg ville nok dele den, på den smalle snoede vej skal man ikke
køre stærkere end at man kan stoppe for hvad som helst der dukker op.
Men man skal heller ikke fylde hele vejen uden at gøre noget ekstra for at
undgå ulykker.

Der findes selvfølgelig regler for den slags, men om de er overtrådt er jo
svært at sige
§ 3. Ved kørsel med løst læsset hø, halm eller utærsket sæd eller med
motorredskab, arbejds- eller påhængsredskab til landbrugs- eller vejarbejde
kan bredden for såvel det trækkende køretøj som påhængskøretøjet overstige
2,55 m. Bredden må dog kun overstige 3,3 m, såfremt der køres mellem mark og
avlsgård, mellem ejendomme, der har redskabet i fælleseje, eller mellem en
maskinstation og dennes kunder. Bestemmelserne i § 2, stk. 5 og 6, finder
tilsvarende anvendelse på den i 1. og 2. pkt. nævnte kørsel.

Stk. 2. Politiet kan forbyde den i stk. 1 nævnte kørsel, når særlige forhold
taler derfor.

Jeg synes landmanden skulle have sendt i mand i forvejen med et rødt flag.
Og igen på den anden side må en sneplov være 3,5 meter uden at der render
folk rundt foran og vifter med røde flag.

mvh
Alex Christensen