Startspærre i en kia sportage
Fra : Göran Wennerström

Dato : 23-08-10 12:14

Hej.

Jeg har en KIA Sportage fra 1991, som jeg har startspærreproblemer med.

Det er en fjernstyring til at åbne centrallås og slår startspærren fra, som
nogle gange strejker, altså ingenting sker.

Nogle gange virker den ikke i dage, til så uden nogen forklaring at virke
igen.

Fjernstyringen virker, nye batterier og alt det der, men dett klik som
kommer når jeg trykker, kommer ikke.

Er det nogen der har en ide hvad det er galt?

Jeg har en mistanke om fugt, kan det passe, og hvor skal jeg sprøjte
fugtfortrænger?

Jeg har googlet lidt, men kan ikke finde noget konkret.

Min far, der gav mig bilen, da han ikke gad at stå opstoppet i tide og
utide, havde bilen hos den lokale KIA forhandler i Tórshavn til chek, og der
fik han at vide at de kunne kun sætte computeren til, og om det ikke
virkede, så viste de ikke!

Kan det passe? Nu er jeg ikke særligt bil vidende, men det lyder mærkeligt
at et værksted ikke kan finde ud af hvad problemet er imellem en
fjernstyring og det relæ der giver det klik, som betyder at bilen kan
startes.

Venlig hilsen Göran.

Fra : alexbo

Dato : 23-08-10 12:50

"Göran Wennerström" skrev

> Fjernstyringen virker, nye batterier og alt det der, men dett klik som
> kommer når jeg trykker, kommer ikke.

Hvordan kan du vide at fjernstyringen virker, låser den bilen op men motoren
kan ikke starte?
"Nye batterier og alt det der" sige jo ingenting om virkningen.

> Jeg har en mistanke om fugt, kan det passe, og hvor skal jeg sprøjte
> fugtfortrænger?
I hovedet.

En startspærre sidder normalt i tændingsnøglen mens fjernbetjeningen styrer
centrallås og måske en alarm.

Start med at fortælle hvad der sker og ikke sker.
Hvad kan du og hvad kan bilen og hvad virker og hvad virker ikke.

Virker centrallåsen med nøglen når fjernbetjeningen ikke virker, åbner alle
døre når du bruger nøglen?
Hvad sker der hvis du åbner døren med nøglen sætter dig ind i bilen og
forsøger at starte?

Hvor mange nøgler og fjernbetjeninger har du, er det bare een der ikke
virker eller har du flere der alle ikke virker.

mvh
Alex Christensen

Fra : P.G. Thomsen

Dato : 23-08-10 12:59

"alexbo"
> I hovedet.

Bor I i samme by? Ellers kan du få en anden til at gøre det, Alex.

> mvh
> Alex Christensen

Jeg ser ikke sammenhæng mellem dit svar og "mvh"

--
) Hilsen
( Per T.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 13:09

"P.G. Thomsen" <news@perthomsen.dk> skrev :

>Jeg ser ikke sammenhæng mellem dit svar og "mvh"

Huh ? Det er da ellers et rimeligt fornuftigt svar ...

reparation på dåse er sjældent nogen god løsning på noget som helst
(fugtfortrænger)
--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : Göran Wennerström

Dato : 23-08-10 13:52

"jan_stevns" skrev

> reparation på dåse er sjældent nogen god løsning på noget som helst

Det virker nu godt på tømmermænd

bh. gw@

Fra : Göran Wennerström

Dato : 23-08-10 13:51

"P.G. Thomsen" <news@perthomsen.dk> skrev>>> Jeg har en mistanke om fugt,
kan det passe, og hvor skal jeg sprøjte

> Bor I i samme by? Ellers kan du få en anden til at gøre det, Alex.

Jeg plejer nu at bruge noget med alkohol, når jeg har fugt problemer i
hovedet og så lader jeg bilen stå til fugten er væk.

bh. gw@

Fra : Göran Wennerström

Dato : 23-08-10 13:49

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:

> Hvordan kan du vide at fjernstyringen virker, låser den bilen op men
> motoren
> kan ikke starte?
> "Nye batterier og alt det der" sige jo ingenting om virkningen.

Jeg har 2 fjernkontroller, den ene er ny, og når det virker, virker begge,
så ud fra sansynligheden valgte jeg at tro at det ikke var dem.

> Start med at fortælle hvad der sker og ikke sker.

Når det virker, åbner alle døre og det lyder et klik fra motorrummet, og
lyset med motoren i instrumentbrættet stopper med at blinke, og så kan
motoren startes.

Når det ikke virker, så, ja så sker ingenting, og motor lyset i
instrumentbrættet blinker, og da det blinker, så er startspærren aktiveret.

Jeg kan altid låse/åbne bilen med selve nøglen.

> Hvad kan du og hvad kan bilen og hvad virker og hvad virker ikke.

> Hvad sker der hvis du åbner døren med nøglen sætter dig ind i bilen og
> forsøger at starte?

Jeg må trykke på fjernkontrollen for at starte motoren, det er ikke nok at
åbne dørene med nøglen.

Håber at det var lidt klarere svar.

Venlig hilsen Göran.

Fra : alexbo

Dato : 23-08-10 14:28

"Göran Wennerström" skrev

> Jeg har 2 fjernkontroller, den ene er ny, og når det virker, virker begge,
> så ud fra sansynligheden valgte jeg at tro at det ikke var dem.

Det lyder sandsynligt.

> Når det ikke virker, så, ja så sker ingenting,

Det vil sige at dørene ikke låses op, at centrallåsen heller ikke virker, så
lyder det som modtagerenheden

Jeg vil foreslå at finde den, åbne motorhjelmen og finde ud af hvor det klik
kommer fra når det virker.

Svigter det også ved låsning af bil, at den ikke vil låse, og hvis den
ikke vil og du låser med nøgle slår startspærren så til med blinkeriet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Göran Wennerström

Dato : 24-08-10 14:09

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Svigter det også ved låsning af bil, at den ikke vil låse, og hvis den
> ikke vil og du låser med nøgle slår startspærren så til med blinkeriet.

Ja.

Venlig hilsen Göran.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-08-10 23:52

Den 23-08-2010 13:14, Göran Wennerström skrev:
> Hej.
>
> Jeg har en KIA Sportage fra 1991, som jeg har startspærreproblemer med.

Er du sikker på den er fra 1991?. Så er jeg temmelig sikker på den ikke
er født med startspærre/fjernbetjent centrallås. Med andre ord er det
nok noget eftermonteret udstyr. Og dermed ved vi intet om kvaliteten af
udstyret. Og hvordan det er monteret. Det kan være dårlige forbindelser
- læs strømtyve- der er årsagen. Jeg har set flere eftermonteret
startspærrer der ikke connecter på de punkter de spærrer på. Det er før
sket at de må fjernes for at bilen atter bliver kørende.

--
MVH
Ib Jakobsen