forsendelse hvis ansvar?
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 23-08-10 08:24

jeg sælger som tidligere nævnt på qxl...

jeg skriver ved forsendelse at man kan vælge mellem forsendelse som maxi
brev eller som pakke med t og t nr.

ved forsendelses som maxi brev fra skriver jeg mig ansvar ved forsendelse.

er dette ikke helt korrekt eller?

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 23-08-10 08:46

lige lidt tilføjelser...

jeg er erhvervs drivende som sælger til private.

kunden kan selv vælge om fragten skal ske som maxi brev eller pakke. jeg
fraskriver mig ansvaret ved maxi brev.

jeg har googlet lidt rundt her og på nettet og kan så vidt jeg ved finde
svar på at det er helt korrekt hvad jeg gør men ikke lige en lov tekst der
siger det......

vil rigtigt gerne have en lov tekst der siger jeg må gøre det sådan (hvis
den altså findes:))

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-10 09:07

Nikolai R. jensen skrev:

> jeg sælger som tidligere nævnt på qxl...

(som erhvervsdrivende)

> [...]
> brev eller som pakke med t og t nr.

> ved forsendelses som maxi brev fra skriver jeg mig ansvar ved forsendelse.

Jo. Du har lov at aftale at forsendelse sker på kundens risiko.
Købelovens § 73 kan nemlig godt fraviges ved aftale.

Men:

Forbrugeraftaleloven siger i § 20 (om returret ved fjernsalg):

Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at
    beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller
    manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren
    sin fortrydelsesret.

Det betyder at du bærer risikoen ved forsendelsen hvis køber
fortryder - uanset at der er aftalt noget andet. Hvis der går
mere end de 14 dage før køber reagerer, er det hans eget problem
hvis varen er ødelagt under transporten (når det er aftalt at han
bærer risikoen).

--
Bertel

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 23-08-10 09:11

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:mga4761sesg6he2m31oafkbol56fa0up96@news.dotsrc.org...

> [...]
> mere end de 14 dage før køber reagerer, er det hans eget problem
> hvis varen er ødelagt under transporten (når det er aftalt at han

takker...!:)

men når nu jeg så roder lidt rundt efter den Købelovens §73 så kan jeg ikke
finde dn nogen steder... hvor kan jeg læse den præcise tekst henne? og
hvilken paragraf har undtagelsen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-10 10:38

Nikolai R. jensen skrev:

> men når nu jeg så roder lidt rundt efter den Købelovens §73 så kan jeg ikke
> finde dn nogen steder... hvor kan jeg læse den præcise tekst henne? og
> hvilken paragraf har undtagelsen?

Alle danske love og bestemmelser kan findes her:

   https://www.retsinformation.dk/

men det er ikke altid lige let. Købeloven og forbrugeraftaleloven
er dog nemme nok.

I den øverste boks skriver du "købeloven". Det giver en liste med
fire muligheder sorteret med nyeste øverst.

Det der er interessant, er "Lov om ..." eller "Bekendtgørelse af
lov om ...".

Pas på med ikke at tage en version der er mærket "historisk". Der
skal stå *gældende*.

Når man åbner dokumentet, skal man derudover være opmærksom på om
der næstøverst til højre står

   Senere ændringer til forskriften

Somme tider er det petitesser der er ændret, og somme tider er
det centrale ting. Det kan man ikke vide uden at tjekke
ændringerne.

Det samme gør du med "forbrugeraftaleloven". De to navne kaldes
"populærnavne". Det er langt fra alle love der kan slås op under
et populærnavn. Hvis ikke et sådant findes, er det ret besværligt
at finde loven.

--
Bertel

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 23-08-10 10:50

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:6sf47690rk2l8kv1odjqvjdtav0vsc29j4@news.dotsrc.org...

> [...]
> "populærnavne". Det er langt fra alle love der kan slås op under
> et populærnavn. Hvis ikke et sådant findes, er det ret besværligt

okay... har lige prøvet at slå det op... det blev jeg sgu ikke meget klogere
af:)

ved 73 står der bare :
Leveringsstedet

§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
genstanden er kommet i køberens besiddelse.

det bliver jeg ikke meget klogere af:)

hvordan finde rjeg frem til de paragraffer der siger :

1 : at når køber vælger forsendelse form i form af maxi brev så er det på
hans ansvar istedet for at det er sælgers ansvar ved pakke med t og t nr.?

eller rettere hvad hedder de paragraffer helt præcist?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-10 12:16

Nikolai R. jensen skrev:

> [...]

> § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når
> genstanden er kommet i køberens besiddelse.

Ja. Det er den automatiske bestemmelse der gælder hvis man ikke
aftaler noget andet. Den forholder sig overhovedet ikke til
hvordan varen pakkes ind og sendes.

> hvordan finde rjeg frem til de paragraffer der siger :

Hvis ikke du vil have risikoen, er du nødt til at aftale noget
andet. Ellers gælder loven.

Du skriver altså blot i dine handelsbetingelser:

   Hvis køber vælger at varen skal sendes som pakke,
   påtager sælger sig risikoen ved forsendelsen.
   Hvis køber vælger at varen skal sendes som maxibrev,
   er forsendelsen på købers risiko.

For at udelukke enhver tvivl, skal det også fremgå på den side
hvor man kan vælge forsendelsesform.

> eller rettere hvad hedder de paragraffer helt præcist?

Loven har ikke så præcise paragraffer. Så kunne den jo slet ikke
rummes i hele det kongelige bibliotek, og så skulle den revideres
hvis Post Danmark ikke længere kaldte det "maxibrev" - det er for
upraktisk..

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 23-08-10 12:57

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:fll476thu9ourip2qqqd3s4o48v7rcdrol@news.dotsrc.org
> [...]
> rummes i hele det kongelige bibliotek, og så skulle den revideres
> hvis Post Danmark ikke længere kaldte det "maxibrev" - det er for

Det ville godt nok være svært at skrive: er forsendelsen forsikret, kontra
er forsendelsen ikke forsikret, men hvad skulle advokater, jurister osv så
rende og lave.

--
MVH. N_B_DK

Fra : alexbo

Dato : 23-08-10 09:08

"Nikolai R. jensen" skrev

> ved forsendelses som maxi brev fra skriver jeg mig ansvar ved forsendelse.
> er dette ikke helt korrekt eller?

For en uge siden var et spørgsmål om nøjagtig det emne, der blev spørger
henvist til en tidligere række svar hvor emnet blev tæsket igennem, med hvad
jeg vil kalde et uafgjort resultat.
Jeg mener godt at man kan fraskrive sig ansvaret, andre mener noget andet og
med gode argumenter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 23-08-10 09:12

> [...]
> hvad jeg vil kalde et uafgjort resultat.
> Jeg mener godt at man kan fraskrive sig ansvaret, andre mener noget andet

har læst dem igennem... så vidt jeg kan se er det i bund og grund det som
bertel skriver... jeg kan godt sige at ved maxi brev er det kundens ansvar
dog kan kunden bare bruge sin fortrydelsesret hvis det ikke når frem... så
vidt jeg kan se... at tingene lidt modsiger hinanden... tja...:)

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-10 09:33

Nikolai R. jensen wrote:

> [...]
> ansvar dog kan kunden bare bruge sin fortrydelsesret hvis det ikke når
> frem... så vidt jeg kan se... at tingene lidt modsiger hinanden...

Der er ikke noget der modsiger hinanden. Der er blot tale om at en
frivillig aftale er indholdsløs fordi der eksisterer anden ufravigelig
lovgivning.

Jeg tvivler desuden stærkt på at det fra lovgivers side har været
hensigten, at erhvervsdrivende og forbruger skulle kunne give forbrugeren
ansvaret for varens bortkomst under transport når det er fjernhandel.

Du kan spørge Forbrugerstyrelsen.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-10 10:40

Jesper Lund skrev:

> Jeg tvivler desuden stærkt på at det fra lovgivers side har været
> hensigten, at erhvervsdrivende og forbruger skulle kunne give forbrugeren
> ansvaret for varens bortkomst under transport når det er fjernhandel.

Enig. Den fravigelige bestemmelse i købeloven tager (efter min
mening) sigte på at man i en fysisk butik kan bede sælger om at
transportere varen til sit hjem, og så har han lov at sige at han
ikke vil tage risikoen for det.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-10 19:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> maxibrev, er forsendelsen på købers risiko.
>
> For at udelukke enhver tvivl, skal det også fremgå på den side hvor man

Hvis køber og sælger i fjernhandel forbrugerkøb ikke kan aftale en anden
risikoovergang end ved levering (hvilket fortsat er min påstand), giver
det ikke mening at lave den slags handelsbetingelser.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-10 09:38

Jesper Lund skrev:

> Hvis køber og sælger i fjernhandel forbrugerkøb ikke kan aftale en anden
> risikoovergang end ved levering (hvilket fortsat er min påstand), giver
> det ikke mening at lave den slags handelsbetingelser.

Alex har svaret på én måde. Jeg vol blot gøre opmærksom på at jeg
kun er tryg ved at handle med et netfirma når jeg kan se at deres
betingelser svarer til lovens krav - også de ufravigelige.

Hvis der ingen betingelser er, er jeg for utryg selv om jeg ved
hvad loven (i princippet) sikrer mig. Jeg gider bare ikke slås om
det, og jeg regner heller ikke med at kunne vinde.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 23-08-10 20:24

"Jesper Lund" skrev

> Hvis køber og sælger i fjernhandel forbrugerkøb ikke kan aftale en anden
> risikoovergang end ved levering (hvilket fortsat er min påstand), giver
> det ikke mening at lave den slags handelsbetingelser.

Det er netop der problemet er, hvornår er varen leveret.

Køber kan lade sælger sende varen efter sælgers valg, i så fald har sælger
risikoen til varen er køber i hænde.

Men:
Køber kan hente varen selv.
Han kan sende sin fætter hen efter varen.
Han kan sende en 3x34.
Køber kan bestemme forsendelsesformen f.eks et maxibrev uden forsikring, i
stedet for en pakke med forsikring men langt dyrere.
Efter min mening er levering sket ved varens aflevering af sælger, til
køber, fætter, 3x34 eller i postkassen

Hvornår er risikoens overgang hvis køber henter varen i sælgers butik, på
vej ud af butikken eller på vej ind af hoveddøren?.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-10 20:43

alexbo wrote:

> Det er netop der problemet er, hvornår er varen leveret.
>
> Køber kan lade sælger sende varen efter sælgers valg, i så fald har
> sælger risikoen til varen er køber i hænde.
[klip]
> Hvornår er risikoens overgang hvis køber henter varen i sælgers butik,
> på vej ud af butikken eller på vej ind af hoveddøren?.

Hvis der er tale om fjernhandel, er der 14-dages fortrydelsesret, og den
gælder også hvis varen forringes på grund af et hændeligt uheld. Jeg tror
stadig at det er spild af tid at lave betingelser hvor køber har ansvaret
under forsendelse.

Hvis jeg som OP potentielt havde penge i klemme, ville jeg spørge
Forbrugerstyrelsen om deres fortolkning af loven.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-10 09:42

Jesper Lund skrev:

> [...]
> stadig at det er spild af tid at lave betingelser hvor køber har ansvaret

Det er det ikke. Hvis der f.eks. går 20 dage og det derefter
viser sig at varen har en (skjult) skade der blev påført under
transporten, så er det vigtigt hvem der havde ansvaret for den.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-08-10 00:50

alexbo wrote:

> Skal jeg forstå det sådan at du mener at hvis køber taber sit nye
> fjernsyn på parkeringspladen foran sælgers butik, kan han bruge sin
> fortrydelsesret til at gå ind og aflevere stumperne og få sine penge
> igen?

Fjernhandel og hændeligt uheld, hvor sidstnævnte efter min mening må
omfatte at varen bortkommer under transport (som køber i sagens natur
ikke står for da der er tale om fjernhandel).

--
Jesper Lund