Ændring af livsforsikring trods ægtepagt ?
Fra : Olsen

Dato : 23-08-10 07:50

Efter 15 års ægteskab fraflyttede min kone vores fælles hus for 3 måneder
siden.

Da vi har sat huset til salg er vi stadig gift, - end ikke separeret.

For 3 år siden fik vi lavet en ægtepagt, primært grundet nye arveregler ang.
dine/mine børn, sekundært fordi hun aldrig var indføjet som medejer af
huset.

I denne er der nøje specificeret, hvordan arven fra os begge skal fordeles
m.m.

Nu har hun meddelt mig, at hun har ændret sin livsforsikring, hvilket jeg
forstår som at kun hendes 2 børn vil arve hende.

Men vil denne ændring ikke konflikte med ægtepagten ?

\Olsen

Fra : alexbo

Dato : 23-08-10 09:04

"Olsen" skrev

> Nu har hun meddelt mig, at hun har ændret sin livsforsikring, hvilket jeg
> forstår som at kun hendes 2 børn vil arve hende.
> Men vil denne ændring ikke konflikte med ægtepagten ?

Nej, en livsforsikring er en forsikring med en eller flere begunstigede, det
er forsikringstager der bestemmer hvem det skal være.
Det har ikke noget med arv at gøre.

Jeg mener din kone har gjort det rigtige og tænkt sig om, du bør gøre det
samme se på dine egne forsikringer, står din kone som begunstiget får hun
forsikringssummen også efter I er skilt.

Der er så en regel i forsikringsloven der giver tvangsarvinger del i
forsikringssummen, men også det er der undtagelser fra.

§ 104. Når ingen begunstiget er indsat, og forsikringssummen skal udbetales
ved forsikringstagerens død, tilfalder den hans dødsbo.
Stk. 2. Har forsikringstageren indsat en begunstiget, som ikke er hans
tvangsarving, og efterlader han sig ægtefælle, livsarvinger eller
arveberettigede adoptivbørn eller disses livsarvinger, skal
forsikringssummen, for så vidt angår de nævnte personers ret til boslod og
tvangsarvelod, behandles som tilhørende dødsboet og som tillagt den
begunstigede ved testamente.

Det vil som sagt være klogt at se på dine egne forsikringer angående hvem
der er begunstiget, hvis der ingenting står vil det være nærmeste pårørende,
det vil sige din kone og børn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Olsen

Dato : 23-08-10 11:44

> [...]
> der er begunstiget, hvis der ingenting står vil det være nærmeste
> pårørende, det vil sige din kone og børn.

Tak for svaret. Har nu fået oplyst,, at det er en ny livsforsikring, hun har
tegnet.
Men jeg har svært ved at se, hvad ægtepagten så er værd, hvis vi begge ad
anden vej kan ændre de betingelser der er noteret i ægtepagten.

\Olsen