ophavsret til filmbilleder
Fra : Helge S

Dato : 22-08-10 20:32

Må jeg gerne bruge filmbilleder fra fx allmoviephoto.com eller den danske
distributørernes hjemmesider i min blog, der handler om film?
Må jeg godt embedde youtube videoer i min blog?

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-10 20:50

Helge S wrote:

> MÃ¥ jeg gerne bruge filmbilleder fra fx allmoviephoto.com eller den
> danske distributørernes hjemmesider i min blog, der handler om film?

Nej, ikke uden tilladelse fra ophavsretshaver.

> MÃ¥ jeg godt embedde youtube videoer i min blog?

Hvis de er uploadet til YouTube med ophavsretshaver tilladelse må du
godt, da ophavsretshaver har givet tilladelse til denne embedding i
aftalen med YouTube (det kan vist fravælges af ophavsretshaver, og så vil
embedding ikke virke på din blog).

Hvis videoen på YouTube krænker tredjeparts ophavsret må du ikke, da du
selv kommer til at krænke ophavsretshavers eneret på at tilgængeliggøre
værket.

Så hvis du vil være sikker.. lad være, og ellers er der ikke andet råd
end at bruge din sunde fornuft.

Realistisk set sker der næppe noget ved at gøre det, da ophavsretshaver
vil bede YouTube fjerne videoen hvis der sker en krænkelse, og så embedder
du ikke noget længere. Men i teorien kunne ophavsretshaver også rette et
erstatningskrav mod dig (YouTube kan de ikke kræve erstatning af pga de
amerikanske DMCA "safe harbor" regler).

Ekstrabladet og andre danske aviser embedder tilsyneladende hvad som
helst fra YouTube i deres netaviser, men i princippet lever de livet
farligt.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-10 21:08

Helge S skrev:

> Må jeg gerne bruge filmbilleder fra fx allmoviephoto.com eller den danske
> distributørernes hjemmesider i min blog, der handler om film?

Et fast billede fra en film betragtes som et fotografi, og det må
du kun kopiere til privat brug hvis du ikke specifikt får lov til
at offentliggøre det af indehaveren af ophavsretten.

En lille sekvens fra en film er derimod et citat, og det har man
lov at tage og bruge fra offentliggjorte værker.

> Må jeg godt embedde youtube videoer i min blog?

Det vil kun være lovligt hvis disse videoer er fri for ophavsret
eller hvis indehaveren af retten tillader at andre også
ofentliggør videoerne. Om det er tilfældet, er umuligt at vide.

--
Bertel

Fra : Helge S

Dato : 23-08-10 20:47

"Helge S" <helge.s@solo.dk> skrev i meddelelsen
> Må jeg gerne bruge filmbilleder fra fx allmoviephoto.com eller den danske
> distributørernes hjemmesider i min blog, der handler om film?
> Må jeg godt embedde youtube videoer i min blog?
Jeg takker for svarene.