Fælde bøgehæk
Fra : Michael Arends

Dato : 22-08-10 08:33

Hejsa

Vi er i den situation, at vi af kommunen har fået lov til - via en
dispensation - at bygge en garage en meter fra skel til bagbo. Nu skal
der mures op og vores murer kræver mindst 1 ½ meter plads til at mure
den færdige mur op. Det fordrer jo så at hækken - som er 2 mtr. Høj -
fældes, helt eller delvis for at give den tilstrækkelige plads. Det er
vores bagbo så ikke så glad for og kræver derfor, at hækken fjernes
med rod og en tilsvarende hæk sættes efter byggeriet.

Hvad er ret og lov i denne sag?

Fra : Ole C

Dato : 22-08-10 15:45

Michael Arends skrev blandt andet:

> [...]
> vores bagbo så ikke så glad for og kræver derfor, at hækken fjernes
> med rod og en tilsvarende hæk sættes efter byggeriet.

Jeg ved ikke hvad der lov og ret, men når man først begynder at granske
lovbøger i den slags sager, har man taget det første skridt til en
nabostrid. Er det mon ikke muligt at undgå dårlig stemning ved at flytte
garagen en halv meter? (- eller finde en slankere murer )

--
vh
Ole C

Fra : Michael Arends

Dato : 22-08-10 08:53

On 22 Aug., 16:44, "Ole C" <m...@olec.invalid> wrote:

> [...]
> nabostrid. Er det mon ikke muligt at undgå dårlig stemning ved at flytte
> garagen en halv meter? (- eller finde en slankere murer )

Det må blive den med den slanke murer

Garagen er nemlig allerede blevet bygget halvt færdig.

VH

Michael

Fra : kjaer

Dato : 22-08-10 22:30

Michael Arends wrote:

> Det må blive den med den slanke murer
>
> Garagen er nemlig allerede blevet bygget halvt færdig.
>
> VH
>
> Michael

Med lidt god vilje kan mureren lave et stillads der går hen over hækken og
støtter på begge sider.

Fra : Holst

Dato : 22-08-10 16:06

Michael Arends wrote:

> [...]
> vores bagbo så ikke så glad for og kræver derfor, at hækken fjernes
> med rod og en tilsvarende hæk sættes efter byggeriet.

Du skal nok have fat i Hegnsloven. Den finder du mere om her:
http://www.hegnsloven.dk/

Men så snart du begynder at vifte med lovtekster, så begynder du også et
muligt fjendskab med naboen.

Jeg kan så absolut godt forstå, at din nabo nødig ser en 2 meter høj
bøgehæk fældet, fordi du partout vil have din garage så tæt på skel som
muligt. Hvorfor ikke bare flytte den lidt længere ind på din grund og
bevar den smukke bøgehæk?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-10 16:17

Holst skrev:

> Jeg kan så absolut godt forstå, at din nabo nødig ser en 2 meter høj
> bøgehæk fældet,

Hvor lang tid tager det for en bøgehæk der skæres ned til 20 cm
at vokse op til 2 meters højde igen?

Mig bekendt får det meste buskads der skæres ned, sin gamle højde
igen plus lidt mere på én sæson, men det er måske noget andet med
træer?

--
Bertel

Fra : Klaus G.

Dato : 22-08-10 19:22

> Mig bekendt får det meste buskads der skæres ned, sin gamle højde
> igen plus lidt mere på én sæson, men det er måske noget andet med
> træer?
En 2m bøgehæk kan altså ikke bare lige vokse op på én sæson ;) Det har jeg
faktisk ikke set noget botanik der såen rigtig kan og være lidt så tæt og
bred som før. Måske en enkelt "stritter" eller to som skyder højt på én
sæson, men dælme ikke en hel tyk kraftig hæk :)

Vi beskar vores bøgehæk voldsomt ind, fra 2m til 80cm da vi overtog huset.
Her 2år efter er den stadig ikke helt tæt som før og der er relativt store
huller, fordi bladene ikke dækket helt endnu.

--
Klaus G., som har bøgehæk omkring hele grunden.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 22-08-10 16:11

On Sun, 22 Aug 2010 07:33:16 -0700 (PDT), Michael Arends
<michael.arends.ikon@gmail.com> wrote:

> [...]
>vores bagbo så ikke så glad for og kræver derfor, at hækken fjernes
>med rod og en tilsvarende hæk sættes efter byggeriet.

Prøv at se sådan på det at naboens pris for at vedblive med at være en
god nabo er "En ny hæk".

/Hans

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 22-08-10 17:20

> Prøv at se sådan på det at naboens pris for at vedblive med at være en
> god nabo er "En ny hæk".

Jeg er lidt i tvivl, men jeg tror ikke udtrykket "god nabo" er beskrevet i
noget jura.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 22-08-10 17:34

On Sun, 22 Aug 2010 18:20:23 +0200, "Troels [around 9000]"
<denne.fjern@computer.dk> wrote:

>Jeg er lidt i tvivl, men jeg tror ikke udtrykket "god nabo" er beskrevet i
>noget jura.

Hvis man slår sin nabo med jura bliver de sjældent "gode naboer" og
det uanset hvor meget juridisk "jura" man har på sin side.

Så hvis målet er et forsat godt naboskab er prisen "En ny hæk",
hvilket vel også er småpenge sammenlignet med en ny garage ?

/Hans

Fra : /Peter

Dato : 22-08-10 18:38

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så hvis målet er et forsat godt naboskab er prisen "En ny hæk",
> hvilket vel også er småpenge sammenlignet med en ny garage ?

Den næset tvist bliver soå om hvem der skal klippe hækken....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-10 21:04

Hans Kjærgaard skrev:

> Så hvis målet er et forsat godt naboskab er prisen "En ny hæk",
> hvilket vel også er småpenge sammenlignet med en ny garage ?

Hvis naboen forventer at den nyplantede hæk er to meter høj med
det vuns, bliver det vist ikke helt billigt.

--
Bertel

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 23-08-10 06:59

On Sun, 22 Aug 2010 22:03:31 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis naboen forventer at den nyplantede hæk er to meter høj med
>det vuns, bliver det vist ikke helt billigt.
Det er ganske enkelt ikke muligt, men når naboen nu har givet udtryk
for at "Ny hæk" er en for ham tilfredsstillende løsning, så lever han
nok også med at det tager lidt tid inden den er som den gamle var/er.

Og mon ikke naboens ønske bunder i at han godt ved at en sådan hæk
ikke har godt af kraftig beskæring og at eneste rigtige løsning er "ny
hæk" ? Så ved han nok også at den ikke vokser med lynets hast.

/Hans

Fra : Hanne

Dato : 22-08-10 12:02

On Aug 22, 4:17 pm, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
> Mig bekendt får det meste buskads der skæres ned, sin gamle højde
> igen plus lidt mere på én sæson, men det er måske noget andet med

Jeg tog en hurtig google, og det ser ud til, at bøgehække specielt
ikke kan lide kraftig beskæring (store dele af hækken vil typisk dø af
det), så det er nok ikke nogen løsning

Mvh
Hanne