Tandrem = drivrem (???)
Fra : Begbie

Dato : 22-08-10 12:49

Lidt af et underligt spørgsmål.

Min Mazda 2 skal ha' skiftet tandrem hver 160.000 km. Det blev
fortaget ved sidste service.

Men når jeg kigger i ínstruktionsbogen, så beskriver den at tandrem og
drivrem skal skiftes ved denne interval.

Jeg ved ikke hvad drivremmen er, havde nok forestillede mig at det var
et og det sammen som tandremmen(!).

Jeg kan se på den sidste service udskrift at tandrem, og
ventialatorrem blev skiftet, der står ikke noget om "drivrem".

Men hvis ikke drivrem = tandrem, så skal vel skynde mig at få den
skiftede?!

Nej, jeg har ikke meget forstand på overstående...

Fra : alexbo

Dato : 22-08-10 19:58

"Begbie" skrev

>Jeg kan se på den sidste service udskrift at tandrem, og
>ventialatorrem blev skiftet, der står ikke noget om "drivrem".

Ventilatorrem er drivrem,
i "gamle" dage trak den ventilatoren, men ventilatoren er nu elektisk så den
trækker generator, aircon,
servo og lignende, så drivrem er en bedre betegnelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-08-10 20:07

Den Sun, 22 Aug 2010 20:58:24 +0200 skrev alexbo:

> [...]
> trækker generator, aircon,
> servo og lignende, så drivrem er en bedre betegnelse.

Hvad er der nu i vejen med "generatorrem"?

Ved "drivrem" tænker jeg på biler med remtræk, og det er vist afskaffet
for mange år siden.
--
"The Brothers are History"

Fra : alexbo

Dato : 22-08-10 20:34

"Kent Friis" skrev

> Hvad er der nu i vejen med "generatorrem"?

Ikke noget man kan kalde tingene hvad man synes.

Et tandrem hedder en tandrem fordi den har tænder.
En forkæde hedder en forkæde fordi den sidder foran.
Et takthjul hedder et takthjul fordi det holder takten mellem krumtap og
knastaksel.
De laver det samme men hedder noget helt forskelligt.
Så generatorrem kan vi godt finde ud af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-08-10 19:59

Hej

"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Jeg ved ikke hvad drivremmen er, havde nok forestillede mig at det var
et og det sammen som tandremmen(!).

Drivrem er det man også kalder en tilbehørsrem, som trækker generator,
servopumpe, aircon kompressor mm.

Mvh
Hans

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-08-10 20:00

[...]

------------------klip--------------

Drivrem er ventilatorrem.

Kent Nielsen

Fra : Martin Bak

Dato : 23-08-10 01:07

"Kent Nielsen" <virler.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan se på den sidste service udskrift at tandrem, og
> ventialatorrem blev skiftet, der står ikke noget om "drivrem".

Ja, men det er noget sprogligt rod. Som Alex skrev, så driver remmen ikke
længere ventilatoren, hvorfor betegnelsen er dårlig. Drivrem er også en
dårlig betagnelse, for tandremmen er faktisk også en drivrem. Den driver jo
knastakslen og i visse tilfælde også vandpumpen. Så kilerem eller ribrem
afhængig af hvilken type der bruges, vil jo være en bedre og mere præcis
benævnelse.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 30-08-10 09:59

> [...]
> jo knastakslen og i visse tilfælde også vandpumpen. Så kilerem eller
> ribrem afhængig af hvilken type der bruges, vil jo være en bedre og mere

Der findes også MC'ere med drivrem i stedet for kæde til baghjulet.

Så ordvalget er afhængigt om det er typen eller funktionen af remmen, man
vil beskrive.

Leif
.... der slap for at skifte tandrem på Yaris'en

Fra : Begbie

Dato : 22-08-10 13:31

> Drivrem er ventilatorrem.
>
> --