Hvad farligt er der ved at køre med aut. g~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 22-08-10 18:42

Fruen og undertegnede er kommet i kambolage ifbm valget af ny bil
til vores lille familie. Vi er enige om at det skal være en Skoda
Superb. Diesel som drivmiddel og i farven sort. Også at det skal være
en 2.0 TDI. Det eneste vi ikke kan blive enige om, er om gearkassen
skal være automatisk eller manuel. Nu har jeg aldrig ejet en automatisk
gearkasse selv. Kun i firmalastbilen har jeg kørt med det, men aldrig
en vinter i glat føre.
Så er der nogen her der kan fortælle om fordele og ulemper ved en
sådan automatisk fætter?

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-08-10 20:07

On Sun, 22 Aug 2010 19:41:55 +0200, Andersen [3650]
<FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote:

> [...]
>en vinter i glat føre.
>Så er der nogen her der kan fortælle om fordele og ulemper ved en

Hvem af de stridende parter mangler argumenter?

Der er ikke noget farligt ved at køre med aut. gear.

Sådan en Superb har jo både ESP, ABS, DSB,ATP og FDB.

Det er til gengæld tæskelækkert når der er kø, og ved al bykørsel.

Ulemperne er marginalt større udgifter til brændstof og
bremsebelægninger.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 22-08-10 20:10

Den Sun, 22 Aug 2010 21:07:17 +0200 skrev folmer@rasmussen.dk:

> Hvem af de stridende parter mangler argumenter?
>
> Der er ikke noget farligt ved at køre med aut. gear.
>
> Sådan en Superb har jo både ESP, ABS, DSB,ATP og FDB.

Den tredje plejer da at være et alvorligt problem om vinteren

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-08-10 20:14

On 22 Aug 2010 19:09:38 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Den tredje plejer da at være et alvorligt problem om vinteren

>--

I de fleste modeller kan den deaktiveres, vede pludseligt opståede
behov. .o)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-08-10 21:48

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> I de fleste modeller kan den deaktiveres, vede pludseligt opståede
> behov. .o)

Jeg tror den deaktivering er ganske automatisk.
Spørgsmålet er nok nærmere hvordan den bliver aktiveret igen.
Der kan opstå mange forsinkelser ved den deaktivering

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-10 23:43

Andersen [3650] <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev :

>Så er der nogen her der kan fortælle om fordele og ulemper ved en
>sådan automatisk fætter?

Jeg kan egenligt ikke se nogen ulemper overhovedet - men ok, er nok
lidt miljøskadet på den konto, efter en million kilometre med
pløreturbine, selv gennem sporadisk lokale arktiske forhold.

Tror vist bare man skal sige : kend din bil, og dig selv, så går det
sågu glimragende

(foreslå fruen et æsel og en kane, hvis det er hende der er på tværs)
--
Jan_stevns
....det er satme svært at smække med en svingdør !

Fra : oz3bto

Dato : 22-08-10 22:57

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en vinter i glat føre.
> Så er der nogen her der kan fortælle om fordele og ulemper ved en

Ikke noget farligt ved det ... man skal bare lige lære at køre med automat
gear
Nå du i manuel bil ville trykke koblingen ned for at redde bilen så sættes
vælgeren bare i N
Og vil man motorbremse geare man bare ned i triptronicen (har skodaen vist
nok)

Kørte en hel del sidste vinter i Norge både med manuelt gear og auto gear
Denne vinter står den kun på auto gear i en sprit ny land cruiser samt volvo
XC70

Fra : Andersen [3650]

Dato : 23-08-10 15:36

Andersen [3650] skrev:
> [...]
> en vinter i glat føre.
> Så er der nogen her der kan fortælle om fordele og ulemper ved en

Takker for input.
Til hr. Storvognschauffør Rasmussen kan jeg oplyse at det er fruen
der er imod aut.gear. Nu hvor det skal være "stor" bil skal den dælme
også være komfortabel, og det indebærer i min verden en aut.gearkasse.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 23-08-10 16:12

On Mon, 23 Aug 2010 16:36:16 +0200, Andersen [3650]

Naturligvis!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Fly Christensen

Dato : 23-08-10 16:42

> [...]
<FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote:

>Takker for input.
>Til hr. Storvognschauffør Rasmussen kan jeg oplyse at det er fruen

Send hende på glatbane med manuelt gear og se, om hun kan klare det.
Hvis ikke, så er det jo ligemeget, om det er aut. eller man.

>Nu hvor det skal være "stor" bil skal den dælme
>også være komfortabel, og det indebærer i min verden en aut.gearkasse.

Hvorfor "stor"? Superb ER en stor æske. Prisen er jo ikke afgørende for
størrelsen.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 18:33

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Hvorfor "stor"? Superb ER en stor æske. Prisen er jo ikke afgørende for
>størrelsen.

Øeh stor ? hvor ? Er det ikke en passat i stræk ?

Fra : Fly Christensen

Dato : 23-08-10 20:09

On Mon, 23 Aug 2010 19:33:11 +0200, jan_stevns wrote:

>Øeh stor ? hvor ? Er det ikke en passat i stræk ?

Har du prøvet den? Jeg har prøvet den nye i stationcarudgaven. Den er et
godt stykke større end Passaten.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 20:12

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Har du prøvet den? Jeg har prøvet den nye i stationcarudgaven. Den er et
>godt stykke større end Passaten.

Kun den forrige version - jeg lagde mærke til man - som i en Scorpio,
kan sidde med benene over kors på bagsædet.

Ingen kritidk af bilen - den er da i toppen af middelklassen - bestemt

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-10 19:39

Andersen [3650] wrote:
> [...]
> men aldrig en vinter i glat føre.
> Så er der nogen her der kan fortælle om fordele og ulemper ved en

Aut.gear er komfortabelt. Jeg har selv kørt MB med aut.gear i mange år.
Er Skodaen med DSG gear? Det er et udemærket gear.
Jeg ser ingen ulemper hverken sommer eller vinter PÅNÆR når man pludselig
skal accellerere.
Så er der en tøven før en nedgearing og før den tager fat. Men det er
sndsynligvis en bagatel i et DSG gear i forhold til en traditionel
aut.gearkasse.
Sejtrække med en 2,0 TDI kan man heller ikke på samme måde i en DSG som i en
manuel gearkasse. Kører du fx. 90 km/t i 6. gear og skal hurtigt frem (fx.
på motorvej) og træder speederen godt ned, så kan det altså sagtens være at
aut.gearkassen vil geare et eller to gear ned. Med manuel vil 2,0'eren bare
sejtrække i 6. gear uden problemer.
Problemet er egentlig bare, at du ikke selv kan vælge hvilket gear den
MINDST må geare ned i. Men du kan godt begrænse den til maksimalt at geare
op til fx. 2. eller 3. gear.
Aut.gearkassen har muligvis en vinterfunktion (fx en knap med W) hvor der
startes i 2. gear for at undgå hjulspin.
Med antihjulspins-kontrol kan det være et helvede om vinteren hvis man er
kørt fast i sneen. Men det er uanset gearkassetype.
Olieskift i aut.gearkassen kan blive en merudgift i forhold til manuel (på
min skiftes aut.gear olie hver 60.000 km og koster ca. 2000 kr.).
Øget bremseslid vil måske også kunne forekomme.
Hvis der skal repareres på en aut.gearkasse vil det normalt også være dyrere
end en manuel.
Hårde gearskift kan forekomme efter mange km, men kan muligvis justeres væk.

Men jeg ville klart vælge bilen med aut.gear. Men når du er nybegynder
indenfor området vil jeg råde dig til en prøvetur i begge eksemplarer. DSG
fås jo også ved VW og Seat når der skal prøvekøres.

MVH
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-10 19:46

Nåh ja, en tilføjelse...
Der KAN selvfølgelig være flere ulemper forbundet med at køre med aut.gear

Jeg husker en episode hvor mit værksted engang havde glemt at spænde + polen
på bilbatteriet ordenligt, og midt i et lyskryds mistede den altså kontakten
til batteripolen, hvilket lagde hele bilen død. Og da stod gearkassen i D
(drive). Men uden strøm kan man ikke sætte den tilbage i N (frigear) så
bilen kunne ikke engang skubbes væk! Godt det ikke var en
jernbaneoverskæring.
I håndbogen står, at man i midterarmlænet har adgang til en lille klap der
går ind på siden af gearstangen, og af den vej kan få bilen i N.
Det var blot en enkelt negativ ting jeg kom i tanke om ved aut.gear. Og jeg
har altså kørt mindst 600.000 km med aut.gar.

MVH
Ole

Fra : Allan F

Dato : 26-08-10 05:23

> [...]
> en vinter i glat føre.
> Så er der nogen her der kan fortælle om fordele og ulemper ved en

Med gammeldags automatgear var problemet, at hvis man i et sving kom ud for
gearskift, kunne de trækkende hjul komme til at give et ryk, når motoren
skulle tilpasse sig hjulenes hastighed. Det kunne give udskridninger.

DSG-gearet er så jævnt og rykfrit, at i ikke vil vide at gearet skifter
medmindre i sidder og kigger på omdrejningstælleren. Og hvis i endelig
ønsker at bestemme selv, så ryk gearvælgeren til højre, så i enten bruger
gearstangen (frem og tilbage) eller knapperne bag på rattet til at gear op
og ned med. Hvis i bruger knapperne bag på rattet, så behøver i ikke flytte
gearvælgeren. Gearkassen skifter op og ned når i vælger det, og hvis i ikke
gør noget i et stykke tid, går den automatisk tilbage til normalt
skifteprogram. I kan tvinge den tilbage til normal ved at holde +-knappen
(højre knap) inde et par sekunder. Der er også et S på gearvælgeren. Det er
hvis i ønsker mere 'sportslig' gearskift ved højere omdrejninger. Der er
ikke nogen vinterknap eller lignende.

Men glæd jer til en S T O R bil. Jeg fik min sidst i april, Elegance, fuld
læder, stcar, forhøjet bagagerumbund, soundsystem m.m.m. Det er en dejlig
bil at køre i. Indtil nu (27.000 km senere) har det eneste problem været en
punktering - og det er altså ikke bilens skyld. Eneste anke - Bolero radioen
er f....ing langsom til at læse et SD-kort, og det skal den hver gang man
starter motoren eller skifter over fra radio. Det tager 1 minut og 40
sekunder før musikken spiller når man hører MP3.

Men der er med garanti ingen knæ i ryggen på chaufføren. Selv om man kører
førersædet helt tilbage kan en mand på over 2 meter stadig sidde på
bagsædet.

Brændstoføkonomien er et lille ankepunkt. Tripcomputeren er godt 2 km for
optimistisk i forhold til brændstofbogen. Og den kører altså ikke længere på
literen end den gamle passat jeg havde. Og tanken er for lille. Den er
omkring 15 liter mindre end i passaten. Det er så irriterende at skulle
rende og sjatpisse på tanken 3-4 gange om ugen, hvor passaten kunne nøjes
med 2.

Allan F

Fra : \"@

Dato : 26-08-10 21:48

Den 22-08-2010 19:41, Andersen [3650] skrev:
> [...]
> en vinter i glat føre.
> Så er der nogen her der kan fortælle om fordele og ulemper ved en

Der er såmænd ikke noget at være bange for, men vær alligevel opmærksom
på stejle bakker og bjergkørsel herhjemme specielt i kraftigt snevejr.

Når du kører nedad med manuelt gear, vil man som regel holde en lav
gearing, og bruge motorbremsen til at holde farten nede. Et automatgear,
vil derimod pr definition geare op , i takt med at rpm stiger, og du vil
kun kunne holde hastigheden nede med bremserne. I bjergkørsel betyder
det overophedede skiver, og i glat føre på danske bakker, kan det betyde
udskridning. Brug derfor DSG'ens manuelle funktioner her, og nyd dit
lækre automatgear resten af tiden (99,99% formoder jeg).

Mikael

Fra : steen

Dato : 30-08-10 17:38

"@" <""redhat(\"@)ifh.dk wrote:
> [...]
> bakker, kan det betyde udskridning. Brug derfor DSG'ens manuelle
> funktioner her, og nyd dit lækre automatgear resten af tiden (99,99%

Det kommer vist an på aut.gearet. På min bil gearer den selv ned
(motorbremser). Den triller ikke bare i friløb eller højeste gear ned af
bakkerne. Hvilken bil har du prøvet som gør det? Eller gætter du bare?

Fra : Henning

Dato : 30-08-10 17:55

On Mon, 30 Aug 2010 18:38:20 +0200, "steen" <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Det kommer vist an på aut.gearet. På min bil gearer den selv ned
>(motorbremser). Den triller ikke bare i friløb eller højeste gear ned af
>bakkerne. Hvilken bil har du prøvet som gør det? Eller gætter du bare?

Ditto her, Mercedes E320 - man kan dog manuelt tvinge den ned i gear,
men jeg har endnu ikke haft behov for det.

Fra : \"@

Dato : 31-08-10 09:57

Den 30-08-2010 18:38, steen skrev:

> Det kommer vist an på aut.gearet. På min bil gearer den selv ned
> (motorbremser). Den triller ikke bare i friløb eller højeste gear ned af
> bakkerne. Hvilken bil har du prøvet som gør det? Eller gætter du bare?

Prøvede en tur ned ad bakken mod Hotel Munkebjerg i Vejle i en MB
W124-260 (aut og baghjulstræk). Hvis jeg havde vælgeren i "2", klarede
den turen fint, men kom vælgeren i "3" eller "D", gearede den op. Ved
godt det ikke er et DSG gear, så hvis der er sket store omvæltninger
der, skal jeg undskylde hvis jeg har videregivet uddaterede
informationer. Men her i huset, er det konen, der kører de nye biler, og
mig der kører i dem uden buler

Mikael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-08-10 21:25

"\"@" skriver:

> [...]
> Brug derfor DSG'ens manuelle funktioner her, og nyd dit
> lækre automatgear resten af tiden (99,99% formoder jeg).

DSG 7 gearer selv ned og motorbremser, hvis man træder let på bremsen.

Klaus