Kvindelige komponister
Fra : Michel

Dato : 21-08-10 04:55

Det har længe undret mig, at dette at komponere en melodi er et "mandefag".
Det er yderst få kvinder, der kaster sig ud i dette med at skrive noder,
selv om de sikkert er formidable på et klaver, og det undrer mig. Nu vil jeg
ikke starte et ot-diskussion om hvorfor, men mit eget gæt er simpelthen
tilbageholdenhed eller manglende interesse, fordi teksten betyder mere.
Desværre for de få kvindelige komponister, jeg lige har i hovedet (for der
er selvfølgelig trods alt flere), har "begået" suveræn god musik. Her er et
par eksempler:

Enya havde et monsterhit med "Orinoco Flow (Sail away)", som hun selv har
komponeret.
Her er den uendeligt smukke "Marble Halls" (hun har også skrevet teksten):
http://www.youtube.com/watch?v=FJSprXxBoyo
Og Caribbean Blue er også vidunderlig:
http://www.youtube.com/watch?v=EeYL3uhYv48
Jeg runder Enya af med Orinoco Flow:
http://www.youtube.com/watch?v=xfVJ11GXzXQ

Hjem til Danmark, hvor den kvindelige sangsmed hedder Anne Linnet. Jeg er
vild med hende!
I 1985 introducerede hun Thomas Helmig (dette er ikke helt tilgivet) i
duetten "Ingen anden drøm". Det er efter min bedste overbevisning én af de
smukkeste danske 80'er-sange. Selv om det faktisk var B-siden(!) på singlen
"Venner": http://www.youtube.com/watch?v=hc-1OgZ3w6E
Og hvem kan stå for "Glor på vinduer":
http://www.youtube.com/watch?v=6jDxf5WSY2M&feature=related
På vej mod efteråret den smukke "Forårsdag":
http://www.youtube.com/watch?v=Sd6HpU_MSTY

Og lad os runde af med, at blondiner slet ikke er dumme til at komponere
musik. Denne blondine er nu vist heller ikke foruden paryk . Naturligvis
Dolly Parton, der jo i 1974 skrev og sang "I will always love you", som
siden ifm. filmen "Bodyguard" blev et stort hit for Whitney Houston, der
siden er blevet kendt for lidet flatterende ting, men det kan være lige
meget. Her et par godbidder med den sympatiske og jordnære Dolly, der også
har skrevet teksterne til mange af melodierne:
Coat of many colors (om hendes opvækst i et fattigt kvarter):
http://www.youtube.com/watch?v=c1zJzr-kWsI&feature=related
Applejack (den er skøn selv om denne version er lidt udvandet) :
http://www.youtube.com/watch?v=e1poXIyaoEQ
Og den mere dunkle Jolene: http://www.youtube.com/watch?v=1plvBR02wDs

Jeg kunne sikkert finde flere kvindelige komponister, hvis jeg tænkte mig
lidt om, men jeg vil hellere høre, om I har nogle, som måske kan inspirere
lidt.

Weekend-hilsner
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-08-10 06:09

On 21-08-2010 05:54, Michel wrote:
> Det har længe undret mig, at dette at komponere en melodi er et "mandefag".
> Det er yderst få kvinder, der kaster sig ud i dette med at skrive noder,
> selv om de sikkert er formidable på et klaver, og det undrer mig.

Her er en der engang var populær. For et par år siden udkom der en
dobbelt CD med hende.

Karen Jønsson skrev også selv mange af sine tekster og her spiller og
synger hun også "En Cocktail" med nogle af hendes melodier:

http://www.youtube.com/watch?v=Wj7ushlZXr0

Henning.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 21-08-10 09:01

Michel skrev:

> [...]
> Desværre for de få kvindelige komponister, jeg lige har i hovedet (for der
> er selvfølgelig trods alt flere), har "begået" suveræn god musik.

Jeg kommer til at tænke på blandt andet Nina Simone, Kate Bush, Carole
King, Erykah Badu, Alicia Keys.

Der har vel været en tradition for, at kvinderne blev skubbet i
forgrunden til at optræde, mens mændene stod for resten. Også de
kønsroller er der vel blevet brudt lidt op i.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 21-08-10 09:22

On 21-08-2010 05:54, Michel wrote:
> Det har længe undret mig, at dette at komponere en melodi er et "mandefag".
> Det er yderst få kvinder, der kaster sig ud i dette med at skrive noder

Jeg vil også nævne Katie Melua.

Denne her har hun dog ikke lavet alene, men sammen med Guy Chambers, "A
Happy Place":

http://www.youtube.com/watch?v=lCdRA0lQq38

Henning.

Fra : Carl Drud

Dato : 21-08-10 09:25

"Michel" <nosp@mthanks.dk> writes:

> [...]
> er selvfølgelig trods alt flere), har "begået" suveræn god musik. Her er et

Ricki Lee Jones - Chuck E's In Love
http://www.youtube.com/watch?v=JrLgvQzzzqE

Joni Mitchell - Big Yellow Taxi
http://www.youtube.com/watch?v=ZgMEPk6fvpg

--
Carl

Fra : Michel

Dato : 21-08-10 19:23

> [...]
> "mandefag". Det er yderst få kvinder, der kaster sig ud i dette med at
> skrive noder, selv om de sikkert er formidable på et klaver, og det undrer

Her er en tysk af slagsen. Herlinde Grube kaldte sig Bianca, og hun skrev
selv melodierne.
Fx "Die Rosen der Madonna":
http://www.youtube.com/watch?v=g8UycVdfH3Y

/Michel

PS! Tak for de tips, der er kommet. Jeg skal ind på YouTube og lytte...

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-08-10 09:02

On 21-08-2010 05:54, Michel wrote:
> Det har længe undret mig, at dette at komponere en melodi er et "mandefag".
> Det er yderst få kvinder, der kaster sig ud i dette med at skrive noder

Hende her må du ha' med, Maria Grever.

http://www.answers.com/topic/maria-grever

Her synger Libertad Lamarque en af hendes sange, "Juame":

http://www.youtube.com/watch?v=wxS-k0MRmpw&feature=related

Hun er stadig populær i de spansk talende lande og hendes sange bliver
stadig sunget og indspillet.

Henning.

Fra : Martin Bak

Dato : 23-08-10 01:23

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse

> Hjem til Danmark, hvor den kvindelige sangsmed hedder Anne Linnet. Jeg er
> vild med hende!
> I 1985 introducerede hun Thomas Helmig (dette er ikke helt tilgivet)

Det er populært åbenbart stadig at være efter Thomas Helmig. Jeg synes det
er helt ufortjent.
Thomas Helmig og jeg er af samme årgang. Da han trådte ind på scenen var jeg
at finde i hylekoret. Det var plat, dårligt, for simpelt eller hvad der nu
blev sagt. Problemet var nok i virkeligheden at alle pigerne forelskede sig
i ham, og det var svært at kapere
Men tiden har jo vist, at meget af det han laver faktisk er langtidholdbart
og af høj kvalitet. Og han har udviklet sig til en ganske betydelig
sangskriver med håndværket helt på plads.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-08-10 08:07

> [...]
> langtidholdbart og af høj kvalitet. Og han har udviklet sig til en ganske
> betydelig sangskriver med håndværket helt på plads.

Tja, dengang Sebastian kom frem, kunne jeg heller ikke fordrage ham.
Faktisk tror jeg, at mit problem med ham var....

At hans tekster ramte mig alt for godt... Men vel heller ikke så
mærkeligt, for han havde også selv gennemlevet den fase, som
jeg lige på det tidspunkt, befandt mig i.... Så hans tekster...
Sad lige i øjet Og hvem havde lyst til at blive mindet om det.

Siden har jeg så taget revanche, så han er tilgivet

M.V.H....Benny..