| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Deep sea seals - pakning af stævnrør Fra : Børge Wedel Müller | 
  Dato :  20-08-10 19:47 |  
  |   
            Hej
 
 For nogen tid siden fortalte jeg om mit "Black Jack" problem, og et af de 
 forslag jeg fik, var at skifte til "Deep Sea" pakning.
 
 Og det er så det jeg ville gøre her til vinter - indtil videre.
 
 Men men..
 Min motor er installeret som ny for 3 år siden, og jeg har desværre ikke 
 rigtigt noteret mig hvordan den opførte sig.
 
 I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den 
 MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen 
 klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er i 
 tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.
 
 Når motoren er i gear, så er der ingen problemer.
 
 Hvad skal jeg gøre?
 
 mvh
     /Børge
  
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (20-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  20-08-10 15:03 |  
  |   
            Hej Børge,
 
 Måske kan opligningen af motoren været ændret som følge af en sætning
 af ophængene.
 Måske kan tomgangshastigheden være stillet for lav.
 Oftest ses fænomenet når motoren sættes i gear og der ikke gives gas.
 Med den indkoblede belastning vil omdrejningerne falde lidt og kan
 komme under det kritiske minimum, så vil motoren begynde at slå
 kraftigt. Med lidt gas forsvinder ustabiliteten og akselen vil ikke
 slå mod stævnrøret.
 Når båden kommer på land og du skal udskifte til Deep-Sea-Seals så
 skal du starte med at lave/dreje to bøsningshalvdele som kan indsættes
 stramt mellem stævnrør og aksel, således at akselen bliver centreret i
 midten af stævnrøret. Derefter skal motorens placering justeres både
 vertikalt og horisontalt således at der er samme afstand mellem
 flangerne på hhv. aksel og gear i de to retninger. Fejlen skal være
 under 1/10 mm. Det måler du med søgeblade imellem flangedelene.
 Flangen demonteres fra akselen og den trækkes tilbage og
 bøsningeshalvdelene fjernes igen. Herefter monteres Deep-Sea-Seals på
 hhv. stævnrør og aksel og flangen anbringes igen på akselen og boltene
 mod gearkassen sætte på og spændes. Herefter foretages tilspænding af
 deep-sea-seals lejet ved brug af den medfølgende målelære og de to
 spændebånd.
 
 Indtil båden tages op så bør du sætte tomgangshastigheden lidt op med
 stilleskruen. Husk at spænde kontramøtrikken igen.
 
 Mvh/Harding
 
 On 20 Aug., 20:47, "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk>
 wrote:
 > Hej
 >
 > For nogen tid siden fortalte jeg om mit "Black Jack" problem, og et af de
 > forslag jeg fik, var at skifte til "Deep Sea" pakning.
 >
 > Og det er så det jeg ville gøre her til vinter - indtil videre.
 >
 > Men men..
 > Min motor er installeret som ny for 3 år siden, og jeg har desværre ikke
 > rigtigt noteret mig hvordan den opførte sig.
 >
 > I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den
 > MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen
 > klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er i
 > tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.
 >
 > Når motoren er i gear, så er der ingen problemer.
 >
 > Hvad skal jeg gøre?
 >
 > mvh
 >     /Børge
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leon Hulstrøm (22-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leon Hulstrøm | 
  Dato :  22-08-10 07:49 |  
  |   
            > I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den 
 > MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen 
 > klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er 
 > i tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.
 
 Sidder motorfødderne stadig fast i fundamentet, de kan ryste løse ??
 
 Den kan også have flyttet sig en smule i justeringen og så skal du igang med 
 at ligne op som Harding beskriver.
 
 /Leon
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Børge Wedel Müller (29-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Børge Wedel Müller | 
  Dato :  29-08-10 17:49 |  
  |   
            Takker til begge
 
 Jeg mener at jeg har fastspændt alt hvad der kan fastspændes.
 
 Kan der være andre erfaringer med at den at motoren rykker kraftigt under 
 start?
 
 mvh
     /Børge
 
 
 "Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen 
 news:4c70d8cc$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den 
 >> MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen 
 >> klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er 
 >> i tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.
 >
 > Sidder motorfødderne stadig fast i fundamentet, de kan ryste løse ??
 >
 > Den kan også have flyttet sig en smule i justeringen og så skal du igang 
 > med at ligne op som Harding beskriver.
 >
 > /Leon
 >
 > 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (30-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  30-08-10 00:42 |  
  |   
            Holder motoren ikke op med at slå når du sætter omdrejningerne lidt
 op?
 
 Mvh/Harding
 
 On 29 Aug., 18:49, "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk>
 wrote:
 > Takker til begge
 >
 > Jeg mener at jeg har fastspændt alt hvad der kan fastspændes.
 >
 > Kan der være andre erfaringer med at den at motoren rykker kraftigt under
 > start?
 >
 > mvh
 >     /Børge
 >
 > "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> skrev i meddelelsennews:4c70d8cc$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >
 >
 > >> I dag har jeg tilfældigvis bemærket at når motoren startes, så rykker den
 > >> MEGET voldsomt i fundamentet, den rykker så meget at skrueakslen
 > >> klapper/slår massivt mod gennemføringen. Og efterfølgende, når motoren er
 > >> i tomgang, så står den og vibrerer mod gennemføringen.
 >
 > > Sidder motorfødderne stadig fast i fundamentet, de kan ryste løse ??
 >
 > > Den kan også have flyttet sig en smule i justeringen og så skal du igang
 > > med at ligne op som Harding beskriver.
 >
 > > /Leon- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |