Økonokisk smertegrænse for anti-tyveri-agg~
Fra : Foo Bar

Dato : 06-08-01 22:16

Jeg har den forståelse at forsikringsselskaberne er på vej til at indføre
nye 'regler' for fastsættelse af præmier for kasko-forsikringer - og at
disse bl.a. skal til at indeholde en afskyelig kraft/vægt beregning. Jo
flere HK/kg - jo flere hårdt beskattede kroner skal man aflevere i præmie...
Øv!

Præmisser (som sikkert hverken er absolutte eller korrekte...)
1 - Jeg har en dejlig, og relativt let, MC med 'nok' hestekræfter.
2 - Jeg har ikke råd (læs: "lyst") til at betale over 1000 kr./mnd. for en
kasko-forsikring.
3 - Jeg er ikke medlem af nogen finurlig forening der kan skaffe mig rabat
til at omgå pkt. 2.

Konklusion (som jeg havde lavet inden jeg lavede præmisserne...)
1 - Jeg må selv betale hvis jeg ødelægger den. (Hvilket vel er OK!?)
2 - Jeg må også selv betale hvis nogen stjæler den og ødelægger den.
(Hvilket i folkelige termer "sutter nisserøv i Helvede...")
3 - Jeg må forhindre at nogen stjæler min MC.

Spørgsmål (- og det kan godt tænkes at det er mere end almindeligt naivt...)
1 - Hvorfor kan jeg ikke få min MC tyveri-forsikret?

Af 'anti-tyve-ting' er jeg allerede i besiddelse af (og benytter) den størst
opdrivelige bøjlelås, en latterlig skivebremselås og en Spyball-alarm med
dobbelt startspærre (hvad det så end er..?!) Yderligere overvejelser i den
paranoide afdeling lyder på: to jordankre, en alarm med indbygget
mobiltelefon og GPS-modtager kombination og endda sårn' en
elektrisk-hegn-fætter der kan køre på 12V... *He he he* (Tilføj evt. "4 -
Jeg er helt vildt latterlig!" til konklusions-listen.

Og det bringer mig så (endelig!) til sagen:

Hvor mange penge er I villige til at bruge for at forhindre at nogen løber
med 'guldklumpen'? Og hvilke midler har I valgt?

(Svar hellere på spørgsmålene end at angribe logikken - der uden tvivl er
hullet som en si..!)

Claus (endnu!) med CBR600F2

Fra : Webmaster @ mp3.dk

Dato : 07-08-01 01:43

Tjaa..
Det ville være intressant hvis feks en ad de store dansk mc-foreninger
gad tage nogle af de forslag om en selvegende forsikringskasse
seriøst. Eks:
medlemmer kan betaler 0,5% af din mc's værdi (IKKE nypris) hver md.
til en kasse de administrere (har du en ny R1 betaler du så ca 1000 pr
md. det første år.) Når der så er optjent et vist beløb pr person (20-
eller 100000 hvad man nu beslutter) så stopper man med betale
forsikringen, for nu er der nok penge i kassen til at dække tab at
TYVERI (og vi snakker KUN om tyveri) på den måde undgår man der "går
Topdanmark i det".
Her er et eksempel
100 medlemmer har en maskine der koster gennemsnitlig 100.000
De betaler derfor 500kr- pr md. =6000 pr år.
For alle medlemmer er det 600.000 eller det samme som at erstatte 6
maskiener på Et år. (6 ud af 100 er ca 8%) bliver der stjålet 8% af
cyklerne på vejene idag? jeg ved det ikke, derfor spørger jeg jer!
Når der så i dette tilfælde er optjent eks i 2 år, har man 1,2 mill...
så stopper man med at forlange indmeldings kontingent, indtil der
bliver stjålet en maskine, for så starter man med at betale igen,
indtil de 1,2 mill er nået...

Der er huller i planen, det ved jeg, men der er et forslag man kunne
arbejde videre med, og hvis nogen beslutter sig for at gøre noget ved
det, så vil jeg gerne være den første til at smide penge i bunken.

Husk---- Du så det først her

Hilsen stoffer
@dmin at:
www.tumc.dk
www.visto.dk
www.mp3.dk

Fra : Søren L Hansen

Dato : 07-08-01 08:54

Webmaster @ mp3.dk <kwh@mp3.dk> wrote in article
<3b6f3561.714314299@news.cybercity.dk>...
> forsikringen, for nu er der nok penge i kassen til at dække tab at
> TYVERI (og vi snakker KUN om tyveri) på den måde undgår man der "går
> Topdanmark i det".

Ideen er god i en ideel verden, men hvordan forhindres at en maskine bliver
"stjålet" efter den har haft en highside?
Og i en ideel verden er der ingen der stjæler MCer, og dermed er en
tyveriforsikring overflødig

--
Søren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-08-01 07:21

> (Svar hellere på spørgsmålene end at angribe logikken - der uden tvivl er
> hullet som en si..!)

Nej det sidste er "sjovere" (og jeg har klippet rundt i indlægget)

> 2 - Jeg har ikke råd (læs: "lyst") til at betale over 1000 kr./mnd. for en
> kasko-forsikring.
> 1 - Hvorfor kan jeg ikke få min MC tyveri-forsikret

Hos nogle selskaber kan tegnes en ansvar/brand/tyveri forsikring (Bl.a. hos
Fair). Måske præmien så nærmer sig det rimelige ?

> Hvor mange penge er I villige til at bruge for at forhindre at nogen løber
> med 'guldklumpen'? Og hvilke midler har I valgt?

Problemet er at hvis *nogen* vil stjæle den så kan de gøre det med mindre du
sover ved siden af den. Det bedste du kan gøre er at parkere i en
"topsikret" garage med store solide låse og gerne en sulten dobermann. Og
selv om du så skulle have en god sikker garage, hvad gør du så når du er en
tur i byen ...

Min knallert og bil er nok ~25kkr værd stykket. Jeg har valgt at have kasko
på knallerten men ikke på bilen, ud fra et kompromis mellem pris og risiko
(både på tyveri og på selvforskyldte skader som nok er større på 2 hjul)

1060kr/årligt for kasko på Aprilia'en
3500kr/årligt for ansvar på Mazda'en

Begge er monteret med alarm/startspære og jeg har en stor synlig ratlås i
bilen. Derhjemme låses Apriliaen altid fast til noget "solidt gadeinventar"
med en kæde, og desuden låst med styrlås og en disclås i foreste skive.

På Apriliaen har jeg vel brugt ca. 3000kr på alarm og låse. Hvis jeg skulle
(for)sikre en maskine der er4 gange så meget værd ville der måske være
fornuft i at bruge 4 gange så meget på låse.

/Anders

Fra : Bent Madsen

Dato : 07-08-01 09:50

Tja...

det mest fornuftige ville vel være at pille hjulene af cyklen.... når den
skal stilles ind efter den daglige tur...
.... meeeen det tager vel nogen tid... specielt for de der satans indvendige
driv-fætre i bmw'erne..

jeg tror vi skal være glade for at kriminaliteten i DK er som den er... den
kunne være MEGET værrere...

her i Allerød (hvor jeg skriver fra)... har vi jo et dejligt problem med de
sære mennesker ude fra sandholm lejren...
.... de kommer gerne rendende med fjernsyn og andet godt... i stride
strømme..
...... hvis en bil er blevet stjålet .. i birkerød -
allerød-hillerød-omegnen...
så er der TYPISK en forbindelse ud til den lejr..

jeg er ikke racist... jeg ved bare hvad jeg ved efter at have boet her hele
mit liv.

I USA... eller andre højerestående udviklet lande.. der er kriminaliteten på
et meget højere plan..
... derovre kan de sku finde på at skubbe dig ud af bilen eller skubbe dig af
cyklen. for derefter bare at køre afsted med den..

her i dk... ja.. det SKER jo at en bil bliver rapset eller en cykel
forsvinder... men.. alligevel... jeg tror vi skal være glade for at det er
som det er.. og ikke værrere..
men.. det bliver det vel med tiden...

jeg har kun en lille gixxer nu... men skal snart have mig en ny cykel..
og jeg skal STOPFODRE den med låse når jeg har fået købt mig den nye...
om jeg så skal pille benzin-slangen af .. og pille hjulene af... samtidigt
med at den er boltet fast til et 5 m lang u-rør hvilket er cementeret fast
til undergrunden... samtidigt med at der er den mest brutale styr-lås og
tændings-begrænser-tingest .... og et par JEGKANGODTNOKLARME alarmer....

så ville jeg have det bedre...

men cyklen er stadig i risiko-gruppen.... for man kan altid finde en udvej
hvis man er tyv... og vil stjæle.

:o- triste tanker.. men sådan er det vel :(

- Stefan

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 07-08-01 12:14

Hejsa

Jeg er nybagt mc ejer, og har lige kastet en bøjlelås og en skivelås efter
min cykel, hvilket jeg kan se ikke er spor formeget i det her forum..

Spørgsmålet der sådan lige springer mig i hu, er, hvor hulen bliver alle de
stjålne Mc'er af? - du kan jo ikke syne lortet, så de kan enten pille dem
for stumper eller sælge dem til polen eller noget i den stil... men gør de
virkeligt det? - jeg vil da mene at det er ualmindeligt meget besvær for at
få nogle stumper eller nogle polske træpenge.. ?
Men selvfølgeligt er der desperate typer.. men så er det da nemmere at
stjæle naboens b&o og sælge det til højestbydende på den lokale beverding
? - men næh, sådan er verden ikke indrettet...

Mvh
Kristoffer

Fra : Desilva

Dato : 07-08-01 13:11

>hvor hulen bliver alle de stjålne Mc'er af?

Jeg vil tro at langt de fleste bliver kørt sønder og sammen og smidt et
sted.
Dem der stjæler mc gør det nok "for sjov"... lidt joyriding på mc er sikkert
også sjovere end i bil.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-08-01 22:10

"Desilva" <SPAMMOFF_Alamyx@softhome.net> skrev:

> [...]
> sted.
> Dem der stjæler mc gør det nok "for sjov"... lidt joyriding på mc er

....og så klarer de jo også selv straffen nogle af gangene
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-08-01 19:25

Apropos tyverisikring faldt jeg over følgende annonce i dk.marked.privat

> Jeg leder efter et el-spil/talje...
> Skal bruges til at løfte motorcykler op på loftet med ( flere end en...)
>...Don't ask ....
> Optimalt et 230/400 V m. kæde, men alt kan bruges (ikke for klodset=høj)
> Løfteevne ca. 400 kg.

Det er nok ikke helt dumt og jeg har faktisk set en "klub" i Søborg der har
værksted på første sal. Så behøver maskinerne næsten ikke låses hvis man
bare blokerer hejset .... Kombineret med en ordenlig alarm med pager på
adgangen kan man nok nå frem med baseball bats inden nogen får hejst noget
ned ...

/Anders