Bilsyn - Test af fuld gas
Fra : news.sunsite.dk

Dato : 19-08-10 15:00

Har lige haft min bil til syn.
Som et led i synet testede han lige fulde omdrejninger i
frigear(speederen i bund). Der var jeg godt nok ved at få hjerteslag!
Han forklarede at omdrejningsbegrænseren griber ind og det skal testes
for at fange de der chip-tuner. Og i deres tilfælde kan motoren typisk
ikke holde til det...
Min bil er "lovlig" og kunne derfor køre hjem...

Men er det virkelig normalt, kan da ikke forestille mig at motoren har
godt af det ej heller en ikke chippet?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-08-10 15:45

Den 19-08-2010 16:00, news.sunsite.dk skrev:
> [...]
> Min bil er "lovlig" og kunne derfor køre hjem...
>
> Men er det virkelig normalt, kan da ikke forestille mig at motoren har

For benzin eller diesel?

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 19-08-10 16:25

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> For benzin eller diesel?

Det lyder som om det er en diesel.
Ved benzin skal de måle CO ved 2.500 rpm - ikke højere.
Med den lamme undskyldning, og med den behandling af bilen, ville jeg med
200% sikkerhed have fået synet min sidste bil dér....

--
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/

Fra : -

Dato : 19-08-10 16:39

Den 19-08-2010 17:24, Henrik B. skrev:
> [...]
> Med den lamme undskyldning, og med den behandling af bilen, ville jeg
> med 200% sikkerhed have fået synet min sidste bil dér....

Og hvis det havde været med fuld belastning og 220km/t derudaf ville det
have været mindre usundt?

Men hvis hans påstand er korrekt, at visse chiptunede biler ikke ville
kunne holde til det, har han et problem. For at de har fået tilladelse
til at syne bilerne betyder da ikke at de har carte blanche til at
ødelægge dem fordi de ikke er iorden!!!

Jeg har nu svært ved at forestille mig nogen chiptunere der fjerner
omdrejningsbegrænsningen. Det ville da være hul i hovedet.

Jeg har hørt om fænomenet med fulde omdrejninger før i synssammenhæng,
så det er nok ikke så unormalt. Det lyder bare så voldsomt. Mon ikke de
kontrollerer om den fx. ryger for meget?

/Claus

Fra : Kent Nielsen

Dato : 19-08-10 17:35

"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er nok ikke så unormalt. Det lyder bare så voldsomt. Mon ikke de
> kontrollerer om den fx. ryger for meget?

Røggastest foretages ved fuldlast. Det er den eneste målemetode der må / kan
anvendes til syn.
Godt råd inden syn af dieselvogn: Frisk olie og hav motoren gennemvarm ved
fremmøde, og en frisk tur på motorvejen inden med et lavere gear end normalt
lige inden, er de bedste betingelser for at det går godt.

Jeg har sendt en del "tomgangstaxaer" ud at køre en motorvejstur, pga helt
usandsynligt høje røggastal.
(Hallen ligger lige ved en motorvej)
Når de så er kommet retur er der ikke noget problem længere.

Når det så er sagt er det korrekt at en diesel motor har et afreguleret
omdrejningtal, så hvis den ikke kan tåle en røggastest er motoren i forvejen
defekt.
Men ja, det ville da være møgsurt skulle bugseres derfra, fordi skidtet er
eksploderet.

Der røg mange i starten ved SBI da man begyndte at periodesyne inkl.
røggastest, flere anlagde erstatningssager, uden at få noget ud af det.
Netop fordi SBI ikke gjorde noget "forkert"

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 19-08-10 20:55

Kent Nielsen skrev:
> [...]
> fremmøde, og en frisk tur på motorvejen inden med et lavere gear end normalt
> lige inden, er de bedste betingelser for at det går godt.

Jup!
Dage inden min seneste syn havde vi været i Berlin med dieselhakkeren.
Udstødningstesten var angiveligt tillagt en tolerence på +10% i
erkendelse af at fabriksopgivelserne var rigeligt positive, men min
holdt sig til mandens overraskelse under den egentlige grænse!

--
Armand.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-08-10 17:21

> Det lyder som om det er en diesel.
> Ved benzin skal de måle CO ved 2.500 rpm - ikke højere.

De skal teste ved FULDGAS. Det siger deres BOSCH tester også.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-08-10 17:50

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> De skal teste ved FULDGAS. Det siger deres BOSCH tester også.

Diesel biler - ja. Benzinbiler - nej!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-08-10 21:13

> Diesel biler - ja. Benzinbiler - nej!

Jeg antog også at snakken gik på syn af en dieselbil.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-08-10 18:27

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse

> De skal teste ved FULDGAS. Det siger deres BOSCH tester også.

At en fabrikant af en tester foreskriver noget, gør det ikke automatisk til
lov.
Det kunne jo være helt andre grunde til at fabrikanten foreskriver det.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-08-10 18:40

On Thu, 19 Aug 2010 19:26:30 +0200, "Uffe Bærentsen"
<leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lov.
>Det kunne jo være helt andre grunde til at fabrikanten foreskriver det.
Ja, at der er enighed om at man tester røggas efter den metode som
Bosch har foreskrevet.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-10 17:52

> [...]
> Med den lamme undskyldning, og med den behandling af bilen, ville jeg med
> 200% sikkerhed have fået synet min sidste bil dér....

Samme her. De skal ikke ødelægge min motor (som ikke er chiptunet), det skal
jeg nok klare selv når tid er.
Der er nok i området der syner biler, så vil nok lige ringe og forhøre mig
før jeg
når tid er, reserverer til syn.

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-08-10 21:13

> [...]
> jeg nok klare selv når tid er.
> Der er nok i området der syner biler, så vil nok lige ringe og forhøre mig

De andre synsvirksomheder tester forhåbentligvis på samme måde, da dét er
måden man tester på (fuld belastning).

Motoren har en begrænser af en årsag. Tager den skade var der en defekt i
forvejen uanset.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-10 21:30

> De andre synsvirksomheder tester forhåbentligvis på samme måde, da dét er
> måden man tester på (fuld belastning).

Der er heldigvis masser af skribenter (andre forums( som beretter om steder
hvor man ikke gør det.

> Motoren har en begrænser af en årsag. Tager den skade var der en defekt i
> forvejen uanset.

Det er vist egen definition
Husk på at eu-lovgivning er skrevet efter andre forhold....hvor en diesel
ikke kører
½ million Km som i dk. I resten af eu er et oliefyr med bare 200.000 Km
nærmest
værdiløst, mens de her stadig koster en formue.
Og en gammel motor med mange km på sig, har ikke en så velfungerende smøring
som en ny. Ventilfjedre er blevet slappe og kan ikke lukke så hurtigt mere,
oliepumpen
kan ikke holde trykket på de hydrauliske ventilløftere, toppakningen er ikke
frisk......

I øvrigt så har FDM talrige gange berettet om f.eks gamle MB dieselhakkere
som har
lidt motorskade. Synshallerne siger det er ejerens eget ansvar og man er
velkomme
til at lægge sag an, så skal man bare bevise et det er synshallen der er
skyldig.

En omdr. begræmser er der ikke for at man nødvendigvis SKAL afprøve om den
nu
også virker IMHO.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-08-10 21:57

Den 19-08-2010 22:30, Tom skrev:

> Der er heldigvis masser af skribenter (andre forums( som beretter om steder
> hvor man ikke gør det.

Ikke desto mindre er det en omgåelse af reglerne. Og hvad vil de gøre
hvis de bliver udtaget til kontrol. Færdselsstyrelsen/trfikstyrelsen kan
have kontrollanter der lige snupper den nysynede bil når den kører ud af
hallen eller fra omsynsstedet. Og så bliver det pludseligt et problem
for den der har synet den. Og kan miste sin tilladelse på det grundlag.

> En omdr. begræmser er der ikke for at man nødvendigvis SKAL afprøve om
> den nu
> også virker IMHO.

Det er så heller om regulatoren virker der afprøves. Men om den ryger
for meget ved afregulering. Din mening eller ej. Det er i følge
reglerne. I modsat fald må reglerne laves om.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-08-10 22:58

> MVH
> Ib Jakobsen

I helhed tak for en god præcisering, så jeg slap for det hehe.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-10 23:20

> [...]
> eller fra omsynsstedet. Og så bliver det pludseligt et problem for den der
> har synet den. Og kan miste sin tilladelse på det grundlag.

Tja JEG ville i hvert fald aldrig udlevere min bil til en eller anden
styrelse uden
de står med politi og dommerkendelse. Det er trods alt MIN ejendom. Skulle
de
bare hive mig ud af min bil med en pistol mod tindingen?

> Det er så heller om regulatoren virker der afprøves. Men om den ryger for
> meget ved afregulering. Din mening eller ej. Det er i følge reglerne. I
> modsat fald må reglerne laves om.

eller man vælger bare et sted hvor det ikke sker.
og min mening HAR jeg stadig, regler eller ej

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-08-10 23:38

> [...]
> de
> bare hive mig ud af min bil med en pistol mod tindingen?

Tja, jeg vil tro det er en skrevet betingelse for at benytte synshaller. Du
kan ikke gøre noget når først de dukker op

> eller man vælger bare et sted hvor det ikke sker.
> og min mening HAR jeg stadig, regler eller ej

Bare husk du står offentligt frem og siger du med fuldt overlæg vælger et
sted hvor de ikke går op i at udføre synet korrekt.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 00:16

> Tja, jeg vil tro det er en skrevet betingelse for at benytte synshaller.
> Du kan ikke gøre noget når først de dukker op

Lyder som gætterier nu

> Bare husk du står offentligt frem og siger du med fuldt overlæg vælger et
> sted hvor de ikke går op i at udføre synet korrekt.

Et korrekt syn er ikke at ødelægge en gammel motor. Nettet og FDM er har
talrige eksempler. Går ud fra at hvis din egen bilmotor blev ødelagt til syn
at
du så ville sige "tak for synet" og med et smil bare ringe til falck?
Gamle motorer er der flere eksempler på IKKE kan klare mosten, selv om en
lovtekst siger at de SKAL ha tæsk.

Hvis f.eks din kone fik revet armen af i en ulykke ude på landet, uden for
telefondækning,
så ville du først køre til nærmest gård stille og roligt, for at bede om en
hvid klud du kan
sætte på bilen foran, så du derefter lovligt kan køre udrykningskørsel. Hmmm
der er nogle
gange hvor sund fornuft rangerer højere end hvad en jurauddannet person har
skret på et
stykke papir en sen aftentime.

.....og her i denne nyhedsgruppe kan man faktisk godt diskutere lovene i
stedet for bare at
sidde som duks og sige at alt lovgivning er det evige rigtige.

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-10 00:31

> ....og her i denne nyhedsgruppe kan man faktisk godt diskutere lovene i
> stedet for bare at
> sidde som duks og sige at alt lovgivning er det evige rigtige.

Jeg opgiver, du begynder at bringe koner og lemmer ind i det...

Vi kan diskutere til du bliver blå i hovedet, men så længe vejledningen om
syn af køretøjer er som den er, må du finde dig i at din dieseltramper SKAL
op i reguleringen i forbindelse med syn.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 10:57

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> wrote in message

> Jeg opgiver, du begynder at bringe koner og lemmer ind i det...

Det var som "illustration" af at ikke alt lovgivning i alle tilfælde er det
rigtige.
Men fair nok at du opgiver.

> Vi kan diskutere til du bliver blå i hovedet, men så længe vejledningen om
> syn af køretøjer er som den er, må du finde dig i at din dieseltramper
> SKAL op i reguleringen i forbindelse med syn.

Bare rolig jeg bliver ikke blå i hovedet. Newsgroup er netop til at
diskutere ting.
At vi ikke har samme mening er da fint nok med mig, det kan ikke ophidse
mig.
Vi får se om du får ret eller hvad der sker.
Jeg har kunnet se i bla. VW forummet og Bilgalleriet er der flere der har
fået testet deres oliefyr på en mere skånsom metode...også uden at
færdselsstyrelsen har stået og krævet bilnøglerne udleveret.

Kedeligt er det at du ikke vil forholde dig til andet end en lovtekst og
bekendtgørelse. Fakta er jo er der allerede er rapporteret om flere
bilmotorer der er blevet ødelagt af denne test. Men selve lovteksten kan de
fleste jo bare læse
og så nikke til....for når det er en lov er er det jo "rigtigt"
Man kan læse at flere bilinspektører så ikke helt efterlever forordningen.

Hvis andre måtte have interesse kan man formegentlig gå tilbage i nogle
meget gamle af mine indlæg og verificere at for mange omdrejninger ganske
fint kan tage livet af en motor. Det er sket for mig en 3-4 gang i både
Fiesta og Sierra, som brænder ventilerne af når ventilerne begynder at
"svømme" (ikke kan nå at lukke før de skal åbne igen). Det sker sansynligvis
kun ved gamle motorer hvor fjedrene er blevet trætte. Men hva' f... det
rager nok folkene bag loven en høstblomst.

Men klip fakta væk og skriv endnu engang hvad loven siger

--
Tom

Fra : Kent Nielsen

Dato : 20-08-10 15:20

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> sansynligvis kun ved gamle motorer hvor fjedrene er blevet trætte. Men
> hva' f... det rager nok folkene bag loven en høstblomst.

Hvad er det næste?
Øhh synsmand, nu må du altså ikke bremse for hård når du prøvekører, det er
nogle gamle bremseklodser der er på og jeg tror at belægningen falder af
hvis du bremser med maks effekt.

Var dine gamle ford vogne da dieselbiler?
Man kunne godt dreje en benzinmotor over / ødelægge den, i gamle dage, selv
om den ikke fejlede noget inden.
Der var jo ikke et skarpt afreguleret maks omdr. tal.

Kent Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-10 16:01

> Var dine gamle ford vogne da dieselbiler?
> Man kunne godt dreje en benzinmotor over / ødelægge den, i gamle dage,
> selv om den ikke fejlede noget inden.
> Der var jo ikke et skarpt afreguleret maks omdr. tal.

Min gamle Civic fra 88 var ikke begrænset, kun når ventilerne begyndte at
flyde, tog den ikke flere. Den overlevede også et skift fra max omdr. i 2.
gear til 1. - jaja, skulle nok ha' prøvet 3. i stedet... Nålen LANGT ud på
den anden side af 8000 omdrejninger, en kobling der gled lidt af den
voldsomme opbremsning, og en gearkasse uden synkromesser, men motoren
snurrede lystigt videre. For daværende havde den overlevet 410.000 km, den
kører stadig den dag i dag, nu med godt 600.000 km på bagen.

Dét begriber jeg ikke.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 20-08-10 18:06

> [...]
> snurrede lystigt videre. For daværende havde den overlevet 410.000 km, den
> kører stadig den dag i dag, nu med godt 600.000 km på bagen.

Imponerende.
Der gik engang historier om at en motorcykelclub med primært amerikanske
medlemscykler havde en tradition med at slå en japansk mc ihjel ved at lade
den dreje over som underholdning på træf.
De havde så efter sigende fået fat på en Honda CB 400 four, historien
fortæller at det først lykkedes at få den til at eksplodere da man tappede
motorolien af...

Kent Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 16:08

"Kent Nielsen" <virler.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvad er det næste?
> Øhh synsmand, nu må du altså ikke bremse for hård når du prøvekører, det
> er nogle gamle bremseklodser der er på og jeg tror at belægningen falder
> af hvis du bremser med maks effekt.

Der er ikke noget næste.

> Var dine gamle ford vogne da dieselbiler?
> Man kunne godt dreje en benzinmotor over / ødelægge den, i gamle dage,
> selv om den ikke fejlede noget inden.
> Der var jo ikke et skarpt afreguleret maks omdr. tal.

ja det er sket for mig flere gange.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-10 17:53

Den 20-08-2010 11:57, Tom skrev:

> ...også uden at
> færdselsstyrelsen har stået og krævet bilnøglerne udleveret.

Der er nu en gang den måde synsstederne bliver kontrolleret på. At der
er inspektører der kommer rundt på stikprøvekontrol. Og at synsstedet
ikke ved hvornår det sker. Omsynsstederne skal tilbageholde bilerne i 5
minutter efter man har indrapporteret omsynet. Og så kan de meddele at
der inden en time kommer en kontrollør. Det er fakta. Om du kan lide det
eller ej.

> [...]
> kun ved gamle motorer hvor fjedrene er blevet trætte. Men hva' f... det
> rager nok folkene bag loven en høstblomst.

Du sammenligner en gammel sur Ford benzinmotor, der ikke er
omdrejningsbegrænset, med en dieselmotor. En dieselmotor, der er
reguleret af langt inden faregrænsen. Så kan der ikke tages hensyn til
chiptunede eller gamle slidte motorer der vil dø inden længe alligevel.
Min erfaring siger mig at hvert tredie omsyn handler om forurening.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 18:07

> [...]
> eller gamle slidte motorer der vil dø inden længe alligevel. Min erfaring
> siger mig at hvert tredie omsyn handler om forurening.

Ja men argumenterne holder også på dieselmotorer, FDM er bekendt med
problemet
og der er også indlæg fra skribenter på nettet.
Det med hensynet har du så evigt ret i, det har jeg læst flere gange i
Motor. Der er
køen ved håndvasken lang når ansvaret skal placeres, og den havner HVER gang
hos ejeren.

--
Tom

Fra : Armand

Dato : 21-08-10 00:36

Tom skrev:

> "Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i meddelelsen

> Lyder som gætterier nu

Lidt mere gætteri:
Det kunne tænkes at de som basis omstøder ens syn og principielt
'klipper pladerne', som de ikke vil udlevere medmindre man lader dém
syne :-/

> [...]
> Gamle motorer er der flere eksempler på IKKE kan klare mosten, selv om en

Der er eksempler på gamle vanger der tilsyneladende holder fint IKKE
holdt til synsmandens koben, hvorefter at ejeren suknakket måtte ringe
til Falck for at få bilen med hjem!
Den møre vange kunne have knækket sammen midt i trafikken inden
efterfølgende syn, og den knækkede motor ville sikkert brænde af første
gang man (af nød?) jokkede pedalen i bund i et lavt gear - Hvor stor er
forskellen i grunden?

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-10 17:42

Den 20-08-2010 00:20, Tom skrev:

> [...]
> Skulle de
> bare hive mig ud af min bil med en pistol mod tindingen?

De vil springe frem om hjørnet som en ren Arnold. Nej, selvfølgelig
henvender de sig pænt til kunden og forklarer at de kommer fra
færdselsstyrelsen. Og hvad deres ærinde er. Og mon ikke de har juraen i
orden?. Jeg vil gætte på at de ved nægtelse at udlevere bilen
underkender synet. Og så klarer politiet resten. Det ville i mine øjne
være en fair behandling.

> eller man vælger bare et sted hvor det ikke sker.
> og min mening HAR jeg stadig, regler eller ej

Som andre har skrevet så skal det være noget ringe lort, for at sige det
mildt, hvis den dør. Og sagt igen er det noget svineri i at de ikke
tester efter reglerne. Som andre siger så kan der ikke tages hensyn til
at bilen er ringe. Så skulle man måske også bede dem om at sætte sig
forsigtigt fordi den er plumrådden.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 18:01

> [...]
> orden?. Jeg vil gætte på at de ved nægtelse at udlevere bilen underkender
> synet. Og så klarer politiet resten. Det ville i mine øjne være en fair

Det er netop de eneste de kan. Bilnøglen er man selv herre over

> [...]
> efter reglerne. Som andre siger så kan der ikke tages hensyn til at bilen
> er ringe. Så skulle man måske også bede dem om at sætte sig forsigtigt

og som kunde er der frit valg hvor man vil ha sin bil synet

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-10 18:17

Den 20-08-2010 19:00, Tom skrev:

> og som kunde er der frit valg hvor man vil ha sin bil synet

Ja, det har man. Men det giver ikke nogen ret til at omgå reglerne for
at få flere kunder i butikken. Og slet ikke når det bliver på bekostning
af det miljø og den natur som også er mit. Så må der gerne dø en gammel
opslidt motor. Og så når vi vist ikke længere.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-08-10 18:20

On Fri, 20 Aug 2010 19:16:32 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>af det miljø og den natur som også er mit. Så må der gerne dø en gammel
>opslidt motor. Og så når vi vist ikke længere.

Det er jo ikke nødvendigvis en gammel opslidt motor - der er sq ingen
dieselmaskiner der har godt af omkring 5000 ubelastede rpm. Men regler
er regler og so be it!
(skal vist ud at finde en stor klods til speederen snart )

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-10 18:29

Den 20-08-2010 19:19, Ivan Madsen skrev:

> Det er jo ikke nødvendigvis en gammel opslidt motor - der er sq ingen
> dieselmaskiner der har godt af omkring 5000 ubelastede rpm.

Det må vi så have fortalt bilfabrikkerne. At de ikke kan lave bilmotorer
der kan holde. Det er ren overtro at tro en diesel ikke kan tåle at gå
max ubelastet. Den har da lettere ved at dø når den kører samme
omdrejninger med belastning.

> Men regler
> er regler og so be it!

Præcis.

> (skal vist ud at finde en stor klods til speederen snart )

Jeps. Oven på speederen med den.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 18:34

> [...]
> ubelastet. Den har da lettere ved at dø når den kører samme omdrejninger

Bilfabrikkerne griner sig da i skæget over at bilinspektionerne ødelægger
folks motorer
med fuldt overlæg. Så sælger de bare flere biler.
og nej det er IKKE overtro, der er flere artikler i FDMs medlemsblad om
dette problem,
men det er ikke alle som læser hvad der rører sig om biler IMHO.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-10 18:45

Den 20-08-2010 19:33, Tom skrev:

> Bilfabrikkerne griner sig da i skæget over at bilinspektionerne
> ødelægger folks motorer
> med fuldt overlæg.

Tror sgu de griner mere af FDM og deres hylende kunder. Gad vide hvad
F.eks ADAC mener om den sag. Testmetoden er ikke dansk.

> men det er ikke alle som læser hvad der rører sig om biler IMHO.

Jeg har min holdning om FDM. Den holder jeg for mig selv.

Vi slutter her.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-08-10 18:48

On Fri, 20 Aug 2010 19:28:48 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>der kan holde. Det er ren overtro at tro en diesel ikke kan tåle at gå
>max ubelastet. Den har da lettere ved at dø når den kører samme

nope! Do - så ryger den! ) I hvert fald ved fuld gas - så vi skal
en tur ud og "lege" før den store stygge synsmand skal kigge på den

Fra : Tom Jensen

Dato : 20-08-10 18:43

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er regler og so be it!
> (skal vist ud at finde en stor klods til speederen snart )

hej

hvorfor alt den her overeageren .

den står jo ikke med max omdrejninger i flere minutter, der er ca 2-3-4
sekunder den gør det .

og som andre siger vis den ikke kan tåle det så er det fint med mig at den
kommer væk fra vejene.

vis man begynder at undersøge hvor mange biler som tager skade af det og
hvor mange diesel biler som bliver synet hver år ,så tror jeg ikke det er en
stor procent del. og har man ikke snart gjort det i ca 12 år .

mvh tom ,som har haft en diesel bil til syn hvor de lavede fuld gas og ikke
var uroligt over motoren.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-08-10 18:52

On Fri, 20 Aug 2010 19:43:26 +0200, "Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>stor procent del. og har man ikke snart gjort det i ca 12 år .
>
>mvh tom ,som har haft en diesel bil til syn hvor de lavede fuld gas og ikke

Især fordi Puntoen sjældent ser mere end 2000 rpm - undtagelsen er fri
motorvej, så kan vi komme helt op på 2500
Så kan vi jo tage debatten om hvad der forurener mest - en gammel
potte, der går 25 km/l eller en fin ny med alle mulige filtre, der
lige kan knibe sig op på 15. Den fine ny har også kostet en bunke
energi at producere - men sådan er miljøpolitik blevet så dobbelt.

Marx sagde engang at kapitalismen ikke kunne eksistere uden
destruktion af kapital - i gamle dage var en rask krig løsningen - men
den er blevet umoderne, så nu vælger man at tage de gamle biler og har
lokket os til et "brug og smid væk"-samfund.
Om jeg er helt enig med gamle Marx er en anden sag - men det er da
tankevækkende.

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 19:07

"Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> "Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
>

> hej
>
> hvorfor alt den her overeageren .

Jeg ville kalde det en kvalificeret diskussion

> den står jo ikke med max omdrejninger i flere minutter, der er ca 2-3-4
> sekunder den gør det .

Uddrag fra Detailforeskrifter for Køretøjer:
d) Motoren accelereres indtil seks gange. Måleresultatet er middelværdien af
de sidste tre accelerationer.
e) Ved påbegyndelse af de frie accelerationer skal gaspedalen hurtigt (dvs.
på under ét sekund) og i et stræk, men uden voldsomhed, trædes helt i bund
for at opnå maksimal indsprøjtning fra indsprøjtningspumpen.
f) Motoren skal gå i tomgang, før hver enkelt fri acceleration påbegyndes.
For lastbiler og busser ventes 10 sekunder efter, at gaspedalen er sluppet.

> og som andre siger vis den ikke kan tåle det så er det fint med mig at den
> kommer væk fra vejene.

Bilen behøver jo ikke forurene over det tilladte fordi motoren bliver
ødelagt, så det var da
noget af en holdning at ha til gamle biler.....

> vis man begynder at undersøge hvor mange biler som tager skade af det og
> hvor mange diesel biler som bliver synet hver år ,så tror jeg ikke det er
> en stor procent del. og har man ikke snart gjort det i ca 12 år .

Det kan så undre mig hvor du har fået den undersøgelse fra. Det bliver
ellers
fra tid til anden nævnt i blade, aviser, og nettet

> mvh tom ,som har haft en diesel bil til syn hvor de lavede fuld gas og
> ikke var uroligt over motoren.

Giv mig din bil, så skal bare se

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 18:29

> [...]
> det miljø og den natur som også er mit. Så må der gerne dø en gammel
> opslidt motor. Og så når vi vist ikke længere.

Den som VIRKELIG tænker på miljøet tager cykle.n En bil er pr definition det
værste miljøsvineri vi har (såvel som fly). Men bare vi har en katalysator
på bilen
så tror vi at vi gør miljøet så godt.
Hvis du læste om alt det giftige l*rt selv NYE biler lukker ud + den energi
der skal
anvendes for at fremstille en bil, det man kalder "total miljø-regnskab". Så
vil jeg
stadig gerne så hvor slemt det egenlig står til med en gammel bil kontra en
ny.
Men dette er så en helt anden diskussion.

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-10 18:39

Den 20-08-2010 19:28, Tom skrev:

> Den som VIRKELIG tænker på miljøet tager cykle.n

Nu er vi nogen der har mere end 2 km på arbejde. Og jeg gider ikke cykle
4 timer om dagen.

> En bil er pr definition
> det
> værste miljøsvineri vi har (såvel som fly).

Ja

> Men bare vi har en
> katalysator på bilen
> så tror vi at vi gør miljøet så godt.

Det tror mange. Det er ikke sandheden. Ej heller når man læser om
partikelfiltre. Men nu snakker du udenom.

> Hvis du læste om alt det giftige l*rt selv NYE biler lukker ud + den
> energi der skal
> anvendes for at fremstille en bil, det man kalder "total
> miljø-regnskab".

Vi har bare nødt at læse lidt om den forurening med platin der er langs
de tyske motorvejen.

> Så vil jeg
> stadig gerne så hvor slemt det egenlig står til med en gammel bil kontra
> en ny.

Har du nogen sinde sat en 4-gas måler på en veltrimmet benzinmotor uden
katalysator?. Det har jeg. Ud fra samme holdning som din. Resultatet er
at du kan opnå samme fine data som en med katalysator.

> Men dette er så en helt anden diskussion.

Enig.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 18:50

> Nu er vi nogen der har mere end 2 km på arbejde. Og jeg gider ikke cykle 4
> timer om dagen.

Det er vi så mange der ikke gider

> Det tror mange. Det er ikke sandheden. Ej heller når man læser om
> partikelfiltre. Men nu snakker du udenom.

jeg har aldrig sagt jeg var miljøbevidst og jeg mener ikke nogen billist med
rette
kan bruge sådanne ord.

> Har du nogen sinde sat en 4-gas måler på en veltrimmet benzinmotor uden
> katalysator?. Det har jeg. Ud fra samme holdning som din. Resultatet er at
> du kan opnå samme fine data som en med katalysator.

En katalysator viker slet ikke før den er mange hundrede grader varm. Så på
kold motor
er svineriet fra en bil med kat større end en gammel potte.
Jeg har ikke set en sådan veltrimmet benzinmotor. Det har bilfabrikkerne
vist heller ikke
hvis de smider en kat i som er overflødig.

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-08-10 22:57

> Der er heldigvis masser af skribenter (andre forums( som beretter om
> steder
> hvor man ikke gør det.

Du må gerne fortælle hvor, så kan jeg lige skippe Trafikstyrelsen en mail

> [...]
> velkomme
> til at lægge sag an, så skal man bare bevise et det er synshallen der er

Og mindsandten om ikke de taber sagen. Der udføres en test der er påkrævet
ifm. syn, om du kan li' det eller ej.

Min gamle voldskruede G2 GTD med 510000 km på klokken overlevede det da
glimrende.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-10 23:05

> Du må gerne fortælle hvor, så kan jeg lige skippe Trafikstyrelsen en mail

Tror jeg ikke liiiige

> Og mindsandten om ikke de taber sagen. Der udføres en test der er påkrævet
> ifm. syn, om du kan li' det eller ej.

Ja, den er jeg med på. Men lige med denne test har jeg ikke problemer med
at den foregår ved et lidt lavere omdrejningstal. Det vil jeg så forsøge at
vælge
synssted efter.

> Min gamle voldskruede G2 GTD med 510000 km på klokken overlevede det da
> glimrende.

Ja, det er også fint.

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-08-10 23:07

> [...]
> at den foregår ved et lidt lavere omdrejningstal. Det vil jeg så forsøge

Så du går bevidst efter et synssted, der ikke overholder foreskrifterne.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-10 23:21

> Så du går bevidst efter et synssted, der ikke overholder foreskrifterne.

Det burde vist fremgå meget klart.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-08-10 21:24

"Troels [around 9000]" <denne.fjern@computer.dk> skrev i en meddelelse

> De andre synsvirksomheder tester forhåbentligvis på samme måde, da dét er
> måden man tester på (fuld belastning).

Fulde omdrejninger er så absolut IKKE lig med fuld belastning.
Der er gået et eller andet gruelig galt der

> Motoren har en begrænser af en årsag. Tager den skade var der en defekt i
> forvejen uanset.

Bilfabrikanten har et garanti- samt et produktansvar.
Det er nok forklaringen på den begrænser.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 23-08-10 09:40

> Fulde omdrejninger er så absolut IKKE lig med fuld belastning.
> Der er gået et eller andet gruelig galt der

Undskyld. "Fri acceleration".

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-08-10 11:03

> Men derfor gnaver det alligevel hvis man overværer en sådan
> misbehandling.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tro og mene om det. Personligt får
Kia'en af og til lov til at strække ben, sådan _virkelig_ strække ben og
det gælder alle gear. Den går som en mis, lyder som en mis og bruger ikke
synligt olie mellem skiftene. Det har gjaldt alle mine biler - de skal
have noget at leve af, motioneres om du vil.

Hvis den er driftsvarm så synes jeg ikke umiddelbart det bekymrer mig med
2-3 sek. med voll gas i synshallen.

Jeg kan dog godt se det for dit vedkommende, hvis den aldrig er over 2500
rpm, så får motoren jo et chok - den aner ikke den kan mere jo

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-08-10 10:02

> Det er jo ikke nødvendigvis en gammel opslidt motor - der er sq ingen
> dieselmaskiner der har godt af omkring 5000 ubelastede rpm. Men regler
> er regler og so be it!

Så spørger jeg (muligvis lidt dumt, men det er jo set før...), om det så
er bedre med 5000 belastede rpm? (som i bundgas på motorstien...).

Fra : Ivan Madsen

Dato : 21-08-10 10:31

On 21 Aug 2010 09:01:59 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Så spørger jeg (muligvis lidt dumt, men det er jo set før...), om det så
>er bedre med 5000 belastede rpm? (som i bundgas på motorstien...).

Det er det nok ikke - men den kan squ heller ikke trække dem - den kan
lige snige sig over 4000 i højgear - og der er ingen gevinst ved at
forsøge at pine den længere i de øvrige gear.
Det er også ganske pænt for en potte, Fiat mener kan løbe 170. (den
går 48 ved 1000 rpm)
Det er meget muligt en moderne motor skal kunne klare det hele - og at
det mere er overlevering og myter, at fuldgas ubelastet kan ødelægge
en motor.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 21-08-10 11:37

On Sat, 21 Aug 2010 11:31:09 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

>Det er meget muligt en moderne motor skal kunne klare det hele - og at
>det mere er overlevering og myter, at fuldgas ubelastet kan ødelægge
>en motor.

Endelig en der ser det korrekt.
Det er og bliver en myte, ren ammestuesnak, at dieselmotorer skulle
tage skade af denne test, hvis det var tilfældet ville FDM sikkert stå
i første række for at forsvarer deres stakkels medlemmer hele vejen
igemme retssystemet, men ingen har endnu kunne præsenterer en motor
der er har taget skade af testen, så..........

/Hans

Fra : Ivan Madsen

Dato : 21-08-10 12:51

On Sat, 21 Aug 2010 14:36:48 +0400, Hans Kjærgaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>igemme retssystemet, men ingen har endnu kunne præsenterer en motor
>der er har taget skade af testen, så..........

Vi har altid i familien sagt, at er en motor ordentlig gennemvarm -
har vand og olie kan man gøre næsten hvad som helst med den.
Det er vel også derfor racermotorer holder til et helt Le Mans
Så hvis ikke bilen er blevet kold af at vente på den forsinkede
synsmand eller man er kommet i god tid, så sker der sikkert ikke
alverden udover nogle røgskyer.

Men jeg kan stadig ikke lide tanken om, at motoren skal opleve
omdrejningstal, den ellers aldrig prøver. Derfor bliver de nu
alligevel blæst godt igennem før de skal på skafottet.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-08-10 12:55

Den Sat, 21 Aug 2010 13:51:06 +0200 skrev Ivan Madsen:

> Vi har altid i familien sagt, at er en motor ordentlig gennemvarm -
> har vand og olie kan man gøre næsten hvad som helst med den.
> Det er vel også derfor racermotorer holder til et helt Le Mans

Medmindre der står Peugeot på dem :-þ

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ivan Madsen

Dato : 21-08-10 13:25

On 21 Aug 2010 11:54:58 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Medmindre der står Peugeot på dem :-þ

Nu står der Citroen på den ene af mine - men det er vel to alen ud af
samme halvdårlige stykke ) Lillebrors HDI har da snart 400000 på
bagen, så helt håbløst ser det ikke ud.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-08-10 15:00

Den 21-08-2010 12:36, Hans Kj�rgaard skrev:

> Endelig en der ser det korrekt.

Så har du vist ikke læst mine indlæg.

> Det er og bliver en myte, ren ammestuesnak, at dieselmotorer skulle
> tage skade af denne test,

Ja. Og skulle de være en der død, så har den haft yderst begrænset
levetid i forvejen. Den eneste anke jeg har i den sag er at det gamle
SBI ikke målte olietemperatur og omdrejninger. Det gjorde det udstyr jeg
brugte. Og du skulle tvinge den uden om.

> [...]
> igemme retssystemet, men ingen har endnu kunne præsenterer en motor
> der er har taget skade af testen, så..........

Meget enkelt. Der er ingen sag. Det er en "mordsag" med et naturligt
dødsfald.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : oz3bto

Dato : 19-08-10 17:57

"news.sunsite.dk" <no@email.local> skrev i en meddelelse
> [...]
> Min bil er "lovlig" og kunne derfor køre hjem...
>
> Men er det virkelig normalt, kan da ikke forestille mig at motoren har

En diesel bil testes med fuld gas som flere har skrevet .. Og nej motoren
burde ikke tage skade af det men den har fame ikke godt af det
'
Jeg lærte dog et lille trick ved den gamle med at blokere speederen så man
ikke kunne give fuld gas.. Virker fremragende

Fra : Klaus G.

Dato : 19-08-10 18:14

> En diesel bil testes med fuld gas som flere har skrevet .. Og nej motoren
> burde ikke tage skade af det men den har fame ikke godt af det
At køre motorvej med 80% RPM og yde rigtig mange hk, det tager den ikke
skade af, men lidt frigears rpm kan lige tage livet af den? Næppe....

> Jeg lærte dog et lille trick ved den gamle med at blokere speederen så
> man ikke kunne give fuld gas.. Virker fremragende
Hehe smart :)

--
Klaus G.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-10 18:22

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i meddelelsen
> men lidt frigears rpm kan lige tage livet af den? Næppe....

Der er vel en grund til at fabrikken indsætter en begrænser.
I mine øjne er det at presse citronen.....men jeg vil forhøre mig hvor man
tager med fornuft
på denne test og vælge derefter. Tror ikke engang jeg gad blokere gassen,
men det var
selvfølgelig en sidste udvej

--
Tom

Fra : Kent Friis

Dato : 19-08-10 19:11

Den Thu, 19 Aug 2010 19:14:04 +0200 skrev Klaus G.:
> At køre motorvej med 80% RPM og yde rigtig mange hk, det tager den ikke
> skade af, men lidt frigears rpm kan lige tage livet af den? Næppe....

Måske ikke på en bil.

Jeg har mistet adskillige pærer på knallerten, fordi min lillebror lige
skulle vride håndtaget. Der er nemlig ingen spændingsregulator (eller
også er den defekt, men jeg har aldrig fundet en).

Dengang batteriet duede, kom spændingen ikke over ~6 volt, men det er
mange år siden det duede.

Når man kører med håndtaget i bund, er der ingen problemer, den har
nok at slæbe på. Men i frigear kan spændingen nå op omkring 15 volt.
For- og baglys holder til det, men de små lamper, som speedometerlys
og frigearsindikator ryger lige på stedet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : alexbo

Dato : 19-08-10 18:18

"news.sunsite.dk" skrev

> Men er det virkelig normalt, kan da ikke forestille mig at motoren har
> godt af det ej heller en ikke chippet?

Det er normalt og ganske uskadeligt.

11.02.004 DIESELRØGTÆTHED (FRI ACCELERATION)
(1) Målingen af røgtæthed (lysabsorptionskoefficient) foretages, medens
motoren accelereres maksimalt fra tomgangsomdrejningstal
til det regulerede højeste omdrejningstal. Målemetoden er nærmere
fastsat i EF-direktiv 96/96/EF som ændret ved direktiv 1999/52/EF.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-08-10 18:50

> [...]
> til det regulerede højeste omdrejningstal. Målemetoden er nærmere
> fastsat i EF-direktiv 96/96/EF som ændret ved direktiv 1999/52/EF.

Og så er der jo de biler hvor man ikke kommer op på fulde omdrejninger ved
at jokke speederen i bund, når bilen står i frigear. Mercedes, svjh.

De har så fået dispensation og kan synes alligevel...

--
Per

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-08-10 19:54

Den 19-08-2010 19:49, Per Henneberg Kristensen skrev:

> Og så er der jo de biler hvor man ikke kommer op på fulde omdrejninger
> ved at jokke speederen i bund, når bilen står i frigear. Mercedes, svjh.
>
> De har så fået dispensation og kan synes alligevel...

Så skal de have fået en ny. Den dispensation de fik var tidsbegrænset.

Den med en klods under speederen skal man være blåøet for ikke at
opdage. Man kan hurtigt se og høre den ikke tager de omdrejninger den
skal. Og så sammenligne med data på bilen. Og afviger det meget, så var
der ingen omsyn fra min side. Til gengæld har jeg også nægtet at teste
en der tog for mange omdrejninger. Da den havde overskredet max.
omdrejninger med 50% skulle jeg ikke teste mere.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-08-10 21:15

> [...]
> for mange omdrejninger. Da den havde overskredet max. omdrejninger med 50%

Hæhæ, nej, min gamle Golf GTD gik af uransalige årsager også godt 6000 rpm
før den lukkede af. Dét lød ikke sundt, synsmanden så også noget forundret
ud..

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Kent Nielsen

Dato : 19-08-10 21:56

> Hæhæ, nej, min gamle Golf GTD gik af uransalige årsager også godt 6000 rpm
> før den lukkede af. Dét lød ikke sundt, synsmanden så også noget forundret
> ud..

Hvis du så havde fået den overfyldt med motorolie, kunne der rigtigt have
været fest
(Har set sådan en golf begynde at køre på motorolien, pga af en kombination
af for meget olie og lidt skruen på pumpens maks justering)

Kent Nielsen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 19-08-10 22:58

> [...]
> (Har set sådan en golf begynde at køre på motorolien, pga af en
> kombination af for meget olie og lidt skruen på pumpens maks justering)

http://www.youtube.com/watch?v=5zx3qKX_Pno

Festligt ser det jo ud

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Allan F

Dato : 20-08-10 05:58

> http://www.youtube.com/watch?v=5zx3qKX_Pno
>
> Festligt ser det jo ud
>
> --
> Troels
> BMW - Freude am Fahren.

Hvis det var sket til syn, så ville synshallen være blevet lukket et par
timer.

Glæder mig til min Skoda Superb 170 Hk TDi 04/10 skal synes til foråret. Den
er begrænset til 2500 rpm i neutral.

Allan F

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 10:59

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Glæder mig til min Skoda Superb 170 Hk TDi 04/10 skal synes til foråret.
> Den er begrænset til 2500 rpm i neutral.

hehe, gid alle biler var det.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 20-08-10 11:05

"Allan F" skrev

>Glæder mig til min Skoda Superb 170 Hk TDi 04/10 skal synes til foråret.
>Den er begrænset til 2500 rpm i neutral.

Det erogså godt nok.
"Under hver fri accelerationscyklus skal motoren nå tophastigheden eller,
hvis køretøjet har automatisk gear, den hastighed producenten har angivet"

Det kan undre mig at nogen kan være bange for deres motor ikke kan holde, de
må jo mene at den er så skrøbelig og at den ikke skal ret meget over tomgang
før den begynder at falde fra hinanden.
3 timer med klampen i bund ned gennem Tyskland bekymrer ikke, men 3 sekunder
i en synshal, så begynder man at spekulere på træklodser under speederen,
eller 4 lag måtter det ser mere naturligt ud.

Begrænseren i neutral er for at skåne gearkassen, det forhindrer at man kan
sidde med fuld gas og knalde bilen i drive.
Motoren er fuldstændig ligeglad.

mvh
Alex Christensen

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-10 15:14

> [...]
> i en synshal, så begynder man at spekulere på træklodser under speederen,
> eller 4 lag måtter det ser mere naturligt ud.

Skide godt argument.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-10 16:16

> Skide godt argument.

Tja jeg har endnu til gode at køre i den bil der kan tage så mange rpm i
højeste gear at
omdrejningsbegrænseren træder i kraft.

I øvrigt skal bilen vist have en temmelig langsom tophastighed for at man
kan køre 3 timer
med klampen i bund. Kan også tilføje at i hvert fald gamle ford IKKE kan
holde til at køre
med fuld gas i 3 timer.....meget før er ventilerne brændt af.

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-10 16:52

> Tja jeg har endnu til gode at køre i den bil der kan tage så mange rpm i
> højeste gear at
> omdrejningsbegrænseren træder i kraft.

Så skulle du med ud i min gamle E30 325i Touring med 24v motor, eller min
E36 320i... Bare 2 ud af en del biler jeg har ejet, der har kunnet nå
begrænseren i 5. gear.

Tror faktisk de fleste E30 320i'ere kan, i det første årgange...

> [...]
> holde til at køre
> med fuld gas i 3 timer.....meget før er ventilerne brændt af.

Klampen i bund er ikke nødvendigvis tophastighed, det kan også være hidsige
overhalinger osv.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-10 13:06

> Tja jeg har endnu til gode at køre i den bil der kan tage så mange rpm i
> højeste gear at
> omdrejningsbegrænseren træder i kraft.
> Tom

Det kunne min Lexus i 6. gear, tror egentlig også min nuværende Honda Stream
kan, den trækker ihvertfald fint op i det røde felt i 5. med fuld ferie læs.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5386 (20100822) __________

http://www.eset.com

Fra : Kent Nielsen

Dato : 20-08-10 15:12

> [...]
> i en synshal, så begynder man at spekulere på træklodser under speederen,
> eller 4 lag måtter det ser mere naturligt ud.

Dér ramte du lige hovedet på sømmet

Kent Nielsen

Fra : Klaus G.

Dato : 20-08-10 19:33

> [...]
> i en synshal, så begynder man at spekulere på træklodser under speederen,
> eller 4 lag måtter det ser mere naturligt ud.
Præcis det samme jeg skrev andet sted i tråden. Jeg er åbenbart ikke den
eneste med den mening :D

Ligsom en gammel HiLux vi har ude på arbejdet, "du må altså kun køre 80kmt i
den, for den går sq sikkert bare i stykker ellers". Nå ok, så når den
trækker en 1800kg trailer med 70-80kmt. Så er det bedre end at køre
90-100kmt uden noget på krogen? Goddaw do :)

--
Klaus G.

Fra : Armand

Dato : 21-08-10 00:28

Troels [around 9000] skrev:

> http://www.youtube.com/watch?v=5zx3qKX_Pno
>
> Festligt ser det jo ud

Og efterfølgende er der vist ingen tvivl om hvor skadeligt en kort tur
på omdrejningsbegrænseren kan være når denne motor i grunden klarer at
blive overdrejet gennem længere tid

--
Armand

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 21-08-10 12:00

> Og efterfølgende er der vist ingen tvivl om hvor skadeligt en kort tur på
> omdrejningsbegrænseren kan være når denne motor i grunden klarer at blive
> overdrejet gennem længere tid

Og den er ikke bare overdrejet. Den er overoveroverdrejet, den er jo uden
regulering, så den kører med det omdrejningstal hvor ventilerne døjer med at
følge med, og de begrænser omdrejningstallet

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-08-10 03:26

On Aug 22, 2:06 pm, "Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> wrote:

> Det kunne min Lexus i 6. gear, tror egentlig også min nuværende Honda Stream
> kan, den trækker ihvertfald fint op i det røde felt i 5. med fuld ferie læs.

Har prøvet det i chefens BMW 320i fra sidst i 90'erne på en tur til
Frankfurt. Mener det var ved små 230 km/t på speedometeret.

I mine egne biler har jeg det endnu til gode. Jaguaren fordi jeg synes
200 km/t er hurtigt nok en i en halvgammel bil med trætte bøsninger i
undervognen, og i 2CV'en fordi den ikke har den slags moderne gøgl. Da
jeg havde monteret 2 stk 30mm DellOrto motorcykelkarburatorer på (for)
korte studse gik den uden at klage 125 km/t i 3. gear, dvs godt 8000 o/
m. Den smule bundtræk den havde haft var væk, og 4. gear var pludselig
blevet et overgear...

Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-08-10 18:31

> [...]
> Min bil er "lovlig" og kunne derfor køre hjem...
>
> Men er det virkelig normalt, kan da ikke forestille mig at motoren har

Skal vi snart have et svar på om det er benzin eller diesel?. Du må være
interesseret siden du stiller ovenstående spørgsmål.

--
MVH
Ib Jakobsen