Hvad er æreskrænkende? (beskyldning o
Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-08-10 10:50

Man kan i nyhederne i dag læse, at 20% af USAs befolkning tror at Barack
Obama er muslim, hvilket skyldes en propagandakampagne igangsat af nogle
af hans modstandere.

Der er jo ikke noget galt i at være muslim. Det er vi formodentlig
*alle* enige i. (Selv om det selvfølgelig er *bedre* at være fritænker,
d.v.s. ateist, end at have religion.)

Men hvis noget sådant skete i Danmark, altså en mediekampagne der har
som formål at tegne er billede af at offeret har en religion, eller har
en anden religion end den han vitterlig har, er der så basis for en
injuriesag?

Hvad hvis det er anklager om seksuel orentering. Altså ligeledes
ukorrekte anklager, d.v.s. en kampagne der forsøger at portrættere en
heteroseksuel mand som værende homoseksuel eller biseksuel.

Igen. Der er intet galt i at være noget andet end hetero. Det går jeg ud
fra vi alle er enige i.

Men kan der være basis for en injuriesag alligevel?

Personligt ville jeg opleve det som næsten lige så æreskrænkende, hvis
jeg blev fremstillet i en kampagne som havende en anden seksuel
orientering end den jeg rent faktisk har (hetero), som hvis jeg blev
fremstillet som havende en eller anden grad af religion.

Det er dog min erfaring at jura sjældent er i overensstemmelse med min
retfærdighedssans. Derfor disse to spørgsmål. (Og med udgangspunkt i
dansk lov, selv om betragtninger fra vidende mennesker omkring jura i
andre lande da også er meget velkomne.)

PS. Man kan i TV2s artikel om emnet også læse at mange tror at Barack
Obama også falder for "born in the USA"-kriteriet, selv om han altså er
født i landet, på Hawaii. Det dér propaganda er noget underligt noget,
og ganske ubehageligt.

--
Peter Knutsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-08-10 11:53

Den 19-08-2010, skrev Peter Knutsen:
> [...]
>
> Der er jo ikke noget galt i at være muslim. Det er vi formodentlig *alle*
> enige i. (Selv om det selvfølgelig er *bedre* at være fritænker, d.v.s.

Det var nyt for mig

Hvorfor er det bedre?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 19-08-10 13:59

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Det var nyt for mig
>
> Hvorfor er det bedre?

Lad mig gætte du tror på en eller anden månegud?

--
MVH. N_B_DK

Fra : alexbo

Dato : 19-08-10 18:40

"Peter Knutsen" skrev

> [...]
> Obama også falder for "born in the USA"-kriteriet, selv om han altså er
> født i landet, på Hawaii. Det dér propaganda er noget underligt noget, og

Vil det sige at mange i USA ikke ved at han er valgt?
De samme må så formodes at mene at Obama ikke kender til fødselskriteriet,
eller de tror måske Obama håber på ingen opdager det.
Hvad har de egentlig spurgt de stakkels amerikanere om og hvornår?

Hvis der skal være mening i undersøgelsen må den været foretaget inden Obama
stillede op som kandidat, og så er det måske ikke så mærkeligt at mange tror
manden er i famile med Osama

Mon ikke det er noget af det sædvanlige opdigtede vås medierne er fyldt med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubi

Dato : 19-08-10 18:58

> Hvis der skal være mening i undersøgelsen må den været foretaget inden
> Obama stillede op som kandidat, og så er det måske ikke så mærkeligt
> at mange tror manden er i famile med Osama

Det er ørerne der hører, måske skulle de adspurgte have høreapparater.
Og aviser m.m. må have skrevet forkert?
Eller var de adspurgte indlagt på visse institutioner?

Fra : El Trabajador

Dato : 21-08-10 17:53

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> igangsat af nogle af hans modstandere.
>
> Der er jo ikke noget galt i at være muslim. Det er vi formodentlig

Så er der heller ikke noget galt i at være nazist.
--
El Trabajador

Fra : Jubi

Dato : 21-08-10 18:29

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Så er der heller ikke noget galt i at være nazist.
> --
vel heller ikke at være ateist.