/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ribers Kreditinformation og sletning ?
Fra : Mick Andreasen


Dato : 18-08-10 12:40

Hej
En fra min omgangskreds er efter en rutsjetur med en firma og egen
økonomi endt med en gæld og sagen har været oppe og vende i Sø og
Handeslsretten hvor afgørelksen var at han er gældfri efter at
punktligt overholder 4 årlige betalinger af en mindre del af
restgælden.Han har under et år tilbage til han har betalt sidste
udlodning og hans store spørgsmål er i så om , slettes han automatisk
eller skal han selv kontakte ribers eller det noget han skal be en
advokat om eller evt. den beskikkede fra Sø olg Handelsretten dan han
intet om dette har noget fået at vide ang. sletning i Ribers
Kreditinformation.
Er der nogen her der er bekendt om proceduren ved sletning i Ribers
Kreditinformation når alle forhold er opfyldt.

Mhv
Mick

 
 
Kim Ludvigsen (18-08-2010)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 18-08-10 21:38

Den 18-08-2010 20:40, Mick Andreasen skrev:

> En fra min omgangskreds er efter en rutsjetur med en firma og egen
> økonomi endt med en gæld og sagen har været oppe og vende i Sø og
> Handeslsretten

Har han fået gældssanering?

> hans store spørgsmål er i så om , slettes han automatisk

Oplysningerne om gælden slettes automatisk, når gælden er
betalt. Men hvis han har fået en gældssanering, vil Ribers
stadig have en oplysning om dette i et stykke tid. Jeg kan
ikke huske, hvor længe en sådan oplysning gemmes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:
http://pc-sikkerhed.dk

Jubi (19-08-2010)
Kommentar
Fra : Jubi


Dato : 19-08-10 01:49

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
news:QM6dneByy-AD2fHRnZ2dnUVZ7qadnZ2d@giganews.com...

> Oplysningerne om gælden slettes automatisk, når gælden er betalt. Men
> hvis han har fået en gældssanering, vil Ribers stadig have en
> oplysning om dette i et stykke tid. Jeg kan ikke huske, hvor længe en
> sådan oplysning gemmes.

Er 5 år ikke almindeligt? Selv om jeg har en lille tanke om at det er 15
i pengesager.
En bankrådgiver har måske svaret.



alexbo (19-08-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-08-10 09:20


"Mick Andreasen" skrev

>Er der nogen her der er bekendt om proceduren ved sletning i Ribers
>Kreditinformation når alle forhold er opfyldt.

Det er RKI som også er Ribers og Experian.

RKI:
Hos RKI slettes registreringen af et bestemt skyldnerforhold, lige så snart
den virksomhed eller forretning, der har indberettet forholdet, beder om
det. Og alle de virksomheder og inkassator-firmaer, som er kunder hos og
samarbejder med RKI, har i deres kontrakt med RKI forpligtet sig til at
afmelde en registrering, lige så snart de har modtaget fuld betaling, eller
når mellemværendet på anden måde er definitivt afsluttet, fx ved at
skyldneren har fået gældssanering ell. lign.

http://www.experian.dk/presse/2006-12-11-flere-bruger-rki.html

Jeg formoder at denne sø og handelsretten-ting er en gældssanering.

mvh
Alex Christensen





Kim Ludvigsen (19-08-2010)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 19-08-10 10:36

Den 19-08-2010 10:20, alexbo skrev:

> afmelde en registrering, lige så snart de har modtaget fuld betaling, eller
> når mellemværendet på anden måde er definitivt afsluttet, fx ved at
> skyldneren har fået gældssanering ell. lign.
>
> http://www.experian.dk/presse/2006-12-11-flere-bruger-rki.html
>
> Jeg formoder at denne sø og handelsretten-ting er en gældssanering.

Ja, registreringen af gælden slettes. Man skal så blot være
opmærksom på, at en gældssanering optages som en selvstændig
registrering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstremt dyr kaffemaskine:
http://kimludvigsen.dk/diverse-trojan-webcam.php

alexbo (19-08-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-08-10 11:38


"Kim Ludvigsen" skrev

> Ja, registreringen af gælden slettes. Man skal så blot være opmærksom på,
> at en gældssanering optages som en selvstændig registrering.

Det var jeg ikke klar over og jeg mener det er i modstrid med
persondatalovens § 23 stk.3

"Oplysninger om endeligt godkendt gældssanering må dog ikke videregives"

§ 23.
Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun videregives, hvis
oplysningerne hidrører fra Statstidende, er indberettet af en offentlig
myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis oplysningerne vedrører
skyldforhold til samme kreditor på mere end 1.000 kr. og kreditor enten har
erhvervet den registreredes skriftlige erkendelse af en forfalden gæld,
eller hvis der er foretaget retslige skridt mod den pågældende. Oplysninger
om endeligt godkendt gældssanering må dog ikke videregives. De i 1. og 2.
pkt. nævnte regler gælder tillige for videregivelse af summariske
oplysninger om skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse af bredere
kreditbedømmelser.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828
http://www.datatilsynet.dk/erhverv/kreditoplysningsbureauer/

mvh
Alex Christensen





Kim Ludvigsen (19-08-2010)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 19-08-10 12:03

Den 19-08-2010 12:37, alexbo skrev:
> "Kim Ludvigsen" skrev
>
>> Ja, registreringen af gælden slettes. Man skal så blot være opmærksom på,
>> at en gældssanering optages som en selvstændig registrering.
>
> Det var jeg ikke klar over og jeg mener det er i modstrid med
> persondatalovens § 23 stk.3
>
> "Oplysninger om endeligt godkendt gældssanering må dog ikke videregives"

Ok, ovennævnte undtagelse fra oplysninger i Statstidende må
så være tilføjet, efter jeg fik gældssanering midt i
80'erne. Dengang blev gældssaneringen registreret i Ribers,
hvilket et par år efter betød, at jeg gik glip af et
pengebesparende lån i en bank.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Screamer radio kan du lytte til og optage fra
radiostationer på internettet:
http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-screamer.php

Mick Andreasen (19-08-2010)
Kommentar
Fra : Mick Andreasen


Dato : 19-08-10 04:55

On Aug 19, 12:37 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Kim Ludvigsen"  skrev
>
> > Ja, registreringen af gælden slettes. Man skal så blot være opmærksom på,
> > at en gældssanering optages som en selvstændig registrering.
>
> Det var jeg ikke klar over og jeg mener det er i modstrid med
> persondatalovens § 23 stk.3
>
> "Oplysninger om endeligt godkendt gældssanering må dog ikke videregives"
>
> § 23.
>     Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun videregives, hvis
> oplysningerne hidrører fra Statstidende, er indberettet af en offentlig
> myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis oplysningerne vedrører
> skyldforhold til samme kreditor på mere end 1.000 kr. og kreditor enten har
> erhvervet den registreredes skriftlige erkendelse af en forfalden gæld,
> eller hvis der er foretaget retslige skridt mod den pågældende. Oplysninger
> om endeligt godkendt gældssanering må dog ikke videregives. De i 1. og 2.
> pkt. nævnte regler gælder tillige for videregivelse af summariske
> oplysninger om skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse af bredere
> kreditbedømmelser.
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828http://www.datatilsynet.dk/erhverv/kreditoplysningsbureauer/
>
> mvh
> Alex Christensen

Hej
Ja. Der er tale om en afgørelse i sø og handelsretten om en
gældsanering med betaling med en fastsat årlig ydelse i 4 år og han
har ca. 1 år tilbage så er det opfyldt.
Jeg siger mange tak for de meget fyldestgørende svar jeg fik og det
kan jeg gå videre med og han bliver glad og lettet da Jeg ved at dette
spørgsmål og sagen har været et mareridt for ham.


Mhv
Mick

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408176
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste