Misligholdelse af kontrakt
Fra : Jesper Hansen

Dato : 18-08-10 11:56

jeg er den ene part i følgende tvist: Part A(Køber) køber en vare af
part B(sælger). Part B forpligter sig herefter til at leje varen af
part A i en given periode, og med to årlige betalingsdatoer til
betaling af leje. Part B forpligter sig til at købe varen tilbage
efter X antal år til en fastsat pris, tilgengæld må part A ikke sælge
til anden side. Det er de vigtigste punkter i købekontrakten.

Misligholder part B betalingsforpligtigelsen, har part A ret til at
sælge produkt til anden side. Det vælger part A så at gøre med
opretholder sit krav for betaling af lejen.

Det at A sælger vare til anden side vil i høj grad berige part A, det
er kendt både for part A og B.

Så part B ser det sådan at part A vælger at sælge fremfor at kræve
betaling for leje.

Men tror i at part A kan fastholde kravet for betaling af lejen?

Håber på lidt gode kommentarer. På forhånd tak.

Fra : alexbo

Dato : 19-08-10 09:26

"Jesper Hansen" skrev

>Men tror i at part A kan fastholde kravet for betaling af lejen?

Ja.
Nu skriver du så diffust at det måske hænger anderledes sammen, men jeg går
ud fra at B har eller har haft det lejede stillet til rådighed og så skal
lejen betales, uanset om en forsinket betaling betyder at
forkøbsretten fortabes.

Der er 2 aftaler
Et lejemål med forfalden leje..
En forkøbsret der er mistet p.g.a. manglende lejebetaling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Hansen

Dato : 21-08-10 05:58

On 19 Aug., 10:25, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Der er 2 aftaler
> Et lejemål med forfalden leje..
> En forkøbsret der er mistet p.g.a. manglende lejebetaling.

Tak for svaret.

Der er kun én fysisk kontrakt med overskrift "Købskontrakt" hvori der
blandt andet står at

- Part A (køberen) ønsker kun at købe af part A hvis part A forpligter
sig til at leje genstanden i en given periode. Til gengæld får part
B(sælgeren) forkøbsret til den solgte genstand til en aftalt pris.
- Hvis nu part B misligholder betalingsforpligtigelsen har part A ret
til at sælge til anden side.

Part A valgte dagen efter at betaling skulle falde at sælge genstand
til anden side. Kan det ikke være et problem for part A at han
allerede der sælger genstanden?

Fra : alexbo

Dato : 21-08-10 15:48

"Jesper Hansen" skrev

> [...]
>B(sælgeren) forkøbsret til den solgte genstand til en aftalt pris.
>- Hvis nu part B misligholder betalingsforpligtigelsen har part A ret

En kontrakt er en aftale og ikke en ønskeseddel, men meningen er nu tydelig
nok.
A køber af B,
B lejer af A,
og B har en forkøbsret som bortfalder hvis lejebetalingen ikke er rettiidg.

>Part A valgte dagen efter at betaling skulle falde at sælge genstand
>til anden side. Kan det ikke være et problem for part A at han
>allerede der sælger genstanden?

Det er meget hurtigt men f.eks. købelovens § 28 skriver:
"enhver forsinkelse er væsentlig"
§ 28. Betales købesummen ikke i rette tid, eller træffer køberen ikke i
rette tid foranstaltning, hvorpå købesummens betaling beror, har sælgeren
valget imellem at fastholde og at hæve købet. Er forsinkelsen af uvæsentlig
betydning, kan købet dog ikke hæves. I handelskøb anses enhver forsinkelse
for væsentlig.

Derimod lov om erhvervslejemål giver 3 dage.
§ 43. Lejen kan kræves betalt månedsvis forud.
Stk. 2. Betaling anses for rettidig, når den sker senest den 3. hverdag
efter forfaldsdagen.

Nu er forfaldsdag og dagen hvor betaling skulle falde jo ikke nødvendigvis
det samme.
Der er forfaldsdag og sidste rettidige betalingsdag er den sidste
overskredet er det i princippet ligegyldigt om det er 1 dag eller 1 uge,
enten betaler man til tiden eller også gør man ikke.

Hvis man har grund til at tro udlejer står på spring for at ophæve lejemålet
skal man ikke betale for sent.

Nu fremgår det så ikke om B kan fortsætte lejemålet blot med køber C som
udlejer, en ting er at genstanden er solgt men det er ikke sikkert at
lejemålet er ophævet.

mvh
Alex Christensen