Sikkerhed ved betaling med ewire
Fra : Preben

Dato : 18-08-10 13:57

Hvordan er køber sikret ved betaling med ewire ( http://ewire.dk/ ) i
forhold til "normal" betaling med f.eks. Visa/Dankort?
Jeg tænker her på muligheden for at få tilbageført betalingerne hvis
sælger ikke leverer varen.

--
mvh/Preben

Fra : Leif Neland

Dato : 18-08-10 14:12

> [...]

> forhold til "normal" betaling med f.eks. Visa/Dankort?
> Jeg tænker her på muligheden for at få tilbageført betalingerne hvis

Hvis det fungerer på samme måde som PayPal, så skal du ikke regne med at din
bank vil tilbageføre noget.
Set fra deres side har du fået "varen", at få et beløb på din ewire-konto.

Hvad der sker derefter, er dit problem.

ewire.dk har godt nok noget de kalder garantibetaling, men hvorfor skulle
sælger gå med til at sende varen, hvis køber blot kan undlade at "frigøre"
betalingen?

Leif

Fra : Peter J

Dato : 18-08-10 14:22

Preben skrev:
> [...]
> forhold til "normal" betaling med f.eks. Visa/Dankort?
> Jeg tænker her på muligheden for at få tilbageført betalingerne hvis

Bemærk i øvrigt, at du er tvunget til at modtage deres spam, hvis du
skal have konto hos dem (sådan var det i hvert fald for år tilbage).
Derudover kommer ekstra gebyrer ved betaling gennem dem.

Peter J

Fra : Hauge

Dato : 18-08-10 14:50

Peter J skrev:
> Bemærk i øvrigt, at du er tvunget til at modtage deres spam, hvis du
> skal have konto hos dem (sådan var det i hvert fald for år tilbage).
> Derudover kommer ekstra gebyrer ved betaling gennem dem.

Sjovt nok, jeg har haft konto ved dem siden de startede, og har *aldrig*
modtaget én eneste spam-mail fra dem.

Så måske er det tvang bare et flueben, der ved et "uheld" blev krydset af..

Mvh Hauge

Fra : Peter J

Dato : 18-08-10 15:46

Hauge skrev:

> Sjovt nok, jeg har haft konto ved dem siden de startede, og har *aldrig*
> modtaget én eneste spam-mail fra dem.
>
> Så måske er det tvang bare et flueben, der ved et "uheld" blev krydset af..

I 2004 var man tvunget til at modtage deres nyhedsbrev. Der stod dengang
følgende i deres betingelser:

"Har du en eWIRE-konto, er du automatisk modtager af alle nyhedsbreve.
Vi bruger nyhedsbrevet til at kommunikere generelt nyt men også
eventuelle ændringer af vilkår og andre vigtige informationer. Som
bruger kan du derfor IKKE framelde dig dette nyhedsbrev. Har du tilmeldt
dig nyhedsbrevet uden at være bruger, kan du framelde dig på forsiden af
www.ewire.dk. Vil du gerne ophøre med at være eWIRE bruger skal du logge
ind og klikke på Indstillinger"

Deres "nyhedsbrev" var en lang smøre med diverse reklamer for steder man
kunne bruge eWire og indeholdte sjældent "ændring af vilkår og andre
vigtige informationer".

Om det er "spam" i juridisk forstand skal jeg ikke kunne sige, men
dengang var man altså tvunget til at modtage deres reklame-mails, hvis
man ville have en konto hos dem.

Jeg kan henvise til følgende tråd, hvor jeg brugte "PH" som nick:

http://tinyurl.com/23ypo4b

Om de stadig bruger samme metoder til at påtvinge deres brugere reklamer
ved jeg ikke, man allerede dengang blev jeg godt og grundigt træt af
deres besværlige betalingsløsning + deres (i mine øjne) spam, så jeg
kunne i dag aldrig finde på at bruge dem, måske lige så meget fordi
betaling med dankort er en langt mere sikker og langt mindre bøvlet metode.

Peter J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-10 15:52

Peter J skrev:

> [...]
> vigtige informationer".

> Om det er "spam" i juridisk forstand skal jeg ikke kunne sige,

Det er det ikke. Eftersom brugeren accepterer betingelsen, er det
fuldt lovligt at sende reklamerne.

--
Bertel

Fra : Peter J

Dato : 18-08-10 17:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er det ikke. Eftersom brugeren accepterer betingelsen, er det
> fuldt lovligt at sende reklamerne.

Ja, og det er jeg egentlig også godt klar over, men reelt set betragter
jeg deres nyhedsbreve som "komplet ligegyldige reklamer" (hvilket så er
så tæt på spam man næsten kan komme), som man så ovenikøbet var tvunget
til at modtage som medlem, og derfor brugte jeg ordet spam.

Det var sikkert et uklogt ordvalg i en jura-gruppe. Jeg burde have skrevet:

"Bemærk i øvrigt, at du er tvunget til at modtage deres *reklamer*, hvis
du skal have konto hos dem..."

Peter J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-10 19:49

Peter J skrev:

> [...]
> så tæt på spam man næsten kan komme), som man så ovenikøbet var tvunget
> til at modtage som medlem, og derfor brugte jeg ordet spam.

Jeg forholdt mig til at du skrev "spam i juridisk forstand", og
det er det ikke. I det hele taget findes ordet "spam" ikke i
dansk ret, men alligevel kan man godt kalde det spam som bryder
markedsføringslovens betingelser for henvendelser.

Der er nok ikke tvivl om at det du omtaler, er spam i almindelig
forstand.

> Det var sikkert et uklogt ordvalg i en jura-gruppe. Jeg burde have skrevet:

> "Bemærk i øvrigt, at du er tvunget til at modtage deres *reklamer*, hvis
> du skal have konto hos dem..."

Jeg ville også have skrevet "spam" som du gjorde.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-08-10 18:18

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:jqsn66drnluta6t17b3mectugjq6h4erch@news.dotsrc.org...

> Det er det ikke. Eftersom brugeren accepterer betingelsen, er det
> fuldt lovligt at sende reklamerne.

Ikke efter Forbrugerombudsmandens mening.
Af hans 'spamvejledning' fremgår:
"Indgåelse af en aftale må efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke være
betinget af, at forbrugeren giver samtykke til, at den erhvervsdrivende
efterfølgende kan rette henvendelse til forbrugeren i markedsføringsøjemed.
Der henvises til de nordiske forbrugerombudsmænds fælles standpunkt til
handel og markedsføring på internettet, pkt. 2.3.2.2.

Det bemærkes, at modtageren til enhver tid kan tilbagekalde et samtykke,
hvorfor en sådan fremgangsmåde også af denne grund ikke er praktisk
anvendelig."

Den fulde historie:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Spamvejledning

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-10 19:50

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> Der henvises til de nordiske forbrugerombudsmænds fælles standpunkt til
> handel og markedsføring på internettet, pkt. 2.3.2.2.

Tak for rettelsen. Det er glædeligt at se den fortolkning.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 18-08-10 16:04

Peter J skrev:
> I 2004 var man tvunget til at modtage deres nyhedsbrev. Der stod dengang
> følgende i deres betingelser:

Jamen så har jeg været heldig, jeg meldte mig til engang i 2004, og har
lige gennemgloet alt hvad jeg har af mail fra dengang og indtil nu, og
der er intet mail fra dem, andet end når jeg har modtaget eller sendt
penge. Og min konto er stadig aktiv, har tjekket i dag, det er 4 år
siden jeg sidst havde brugt den.

Mvh Hauge

Fra : Peter J

Dato : 18-08-10 17:13

Hauge skrev:

> [...]
> der er intet mail fra dem, andet end når jeg har modtaget eller sendt
> penge. Og min konto er stadig aktiv, har tjekket i dag, det er 4 år

Dem jeg modtog, indtil jeg lukkede min konto hos dem, hed "Nyhedsbrev -
(måned)(år)" i emnelinjen. De blev sendt fra "noreply@ewire.dk".
Derudover kom der flere andre, fx noget med en eller anden
skrabekalender (naturligvis med masser af reklamer), og én med
opfordring til at støtte en eller anden indsamling (dog ingen reklamer
der, men ligesom med de irreterende personer på strøget der konstant
forsøger at hverve én, så foretrækker jeg selv at tage initiativ til den
slags).

Selve "Nyheds"brevene var stort set kun fyldt med reklamer for diverse
eWire-samarbejdspartnere, og til sidst i "Nyheds"brevene var der så
betingelsen om, at man IKKE (deres fremhævning) kunne framelde sig
nyhedsbrevet.

Dermed ikke sagt, jeg ikke tror på dig når du skriver, at du intet har
modtaget, men jeg havde altså en anden oplevelse med dem.

Peter J