handel på qxl..
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 18-08-10 09:57

Hej.

Har lige nogen spørgsmål ang. Handel på qxl.

Ja jeg kunne spørge deres kundeservice men som vi alle ved så er det ikke
altid en tlf. service medarbejder har styr på reglerne.

Det det drejer sig om er at jeg sælger en del derinde (erhvervssalg). Jeg er
tit ude for folk byder og når så auktionen slutter hører man ikke mere fra
dem.

Når dette sker så plejer jeg at sende dem en ekstra mail med at de har 24
timer til at kontakte mig ellers vil jeg annullere handelen og give negativ
karakter.

MEN det siger qxl at man ikke må. for selvom køber ikke reagerer på mails så
har vedkommende brugt sin fortrydelsesret og derfor må man ikke ligge nogen
former for hindringer for ham ved fx at give negativ karakter. Dette er
vedtaget ved lov eller lignende af forbruger ombudsmanden.

Altså kogt lid ned siger de at en køber kan gøre som det passer ham.. man må
ikke give en negativ karakter lige meget hvad, hvordan og hvorledes. ønsker
han ikke varen uanset om han siger det eller bare intet siger så er det
sådan.

Ifølge qxl er det IKKE deres interne regler men regler udstukket af
forbrugerombudsmanden.

Kan det virkeligt passe?

Fra : Klaus H

Dato : 18-08-10 10:01

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse news:4c6ba042$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> sådan.
>
> Ifølge qxl er det IKKE deres interne regler men regler udstukket af

Ja, der kom nye regler indenfor det sidste år (så vidt jeg husker).

Klaus H

Fra : alexbo

Dato : 18-08-10 10:48

"Nikolai R. jensen" skrev

> [...]
> det sådan.
> Ifølge qxl er det IKKE deres interne regler men regler udstukket af

Ja sådan nogenlunde, det er korrekt at forbrugerens fortydelsesret ved
fjernsalg også gælder QXL.
Det er også korrekt at det ikke er tilladt at lave offentlige databaser over
kunder der fortryder.

Det er ikke kun handlende på QKL der er plaget af kunder der konstant
fortryder deres køb,
den enkelte handlende kan lave sin egen liste over kunder han ikke vil
handle med fordi de fortryder hele tiden, men det er ikke tilladt at lave en
offentlig liste over disse kunder, en narrekundeside f.eks.
Jeg ved ikke hvordan QXL's positiv/negativ liste fungerer, men hvis man kan
give en køber/sælger en karakter fra 1-10 f.eks. og alle QXL's brugere er
indforstået med at de bliver bedømt af den anden part, kan jeg ikke se
problemet i at give et lavt tal til en køber der ikke reagerer.
Ikke fordi han konkret fortryder men fordi han ikke reagerer.

I sig selv må fraværet af positiv karakter være en rettesnor.
Jeg har handlet med Alex 4 gange, ingen karakter, er vel temmelig sigende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-08-10 11:55

Klaus H wrote:

> Ja, der kom nye regler indenfor det sidste år (så vidt jeg husker).

Man kan diskutere om der er kommet nye regler sidste år. Jeg vil snarere
sig at fortolkningen af de eksisterende regler blev endeligt fastlagt med
en dom mod QXL.

Men denne sag drejede sig om fortrydelsesret for salg mellem private, når
handelen var formidlet af en erhvervsdrivende (QXL).

OP sælger som erhvervsdrivende, og så er der fortrydelsesret for private
alene af den grund. Det gør ikke nogen forskel at QXL er inde over.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-10 15:47

Jesper Lund skrev:

> OP sælger som erhvervsdrivende, og så er der fortrydelsesret for private
> alene af den grund. Det gør ikke nogen forskel at QXL er inde over.

Køber har pligt til at give sælger besked. Det kræves i loven:

§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist,
    der følger af § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at
    forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2.
    Det er tilstrækkeligt for overholdelse af fristen, at
    underretningen, når den foreligger på papir eller et andet
    varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt
    inden fristens udløb.

Stk. 2 handler om varer der er fremsendt til forbrugeren.

Jeg vil altså mene at det er ulovligt at fortryde i de
foreliggende tilfælde uden at give sælger besked.

--
Bertel

Fra : John N. H.

Dato : 18-08-10 16:34

"Nikolai R. jensen" skrev i meddelelsen:

> [...]
> det sådan.
>
> Ifølge qxl er det IKKE deres interne regler men regler udstukket af

Det forstår jeg ikke helt, når man vil afgive bud, står der jo højt og
larmende, at bud er bindende.

Fra QXL's egen side:
"En negativ karakter gives, når handlen er gennemført med mange problemer,
sælger har ikke fået penge,
køber har ikke modtaget varen, eller har modtaget en forkert eller defekt
vare."

Det fremgår jo tydeligt, at negativ karakter kan gives, når sælger ikke har
fået penge. (Jeg går ud fra, at det er det, problemet går på).

Desuden kan du blackliste et medlem, så har du ihvertfald sikret dig mod
bøvl fra vedkommende fremover.
Fra QXL's egen side:
"Alle sælgere har muligheden for at lave en blacklist. De medlemmer, du
sætter på din blacklist, må hverken byde på, eller stille spørgsmål til dine
auktioner."

John N. H.
; -)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-10 19:47

John N. H. skrev:

> Det forstår jeg ikke helt, når man vil afgive bud, står der jo højt og
> larmende, at bud er bindende.

Fra forbrugeraftaleleven:

   § 28. Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.

Uanset hvad man aftaler og skriver under på, så bevarer man sin
fortrydelsesret.

--
Bertel

Fra : John N. H.

Dato : 19-08-10 09:26

"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen:

> § 28. Loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.
>
> Uanset hvad man aftaler og skriver under på, så bevarer man sin
> fortrydelsesret.

Der er jo heller ikke tale om at fraskrive sig sin fortrydelsesret.
Der er derimod tale om, at man ikke kan fortryde ved at gøre "ingenting",
køber er nødt til at kontakte sælger, og hvis han ikke ønsker det, må han gå
til QXL's kundeservice.
Ellers hænger sælger på et auktionsgebyr, uden at have solgt varen.
Se evt.: http://hjaelp.qxl.dk/fortrydelsesret

Nu gik OP's spørgsmål også på, om han kan give en negativ karakter, hvis der
ikke kan opnås kontakt mellem køber og sælger, og det mener jeg, at han kan.

John N. H.
; -)