Tvist omkring forsendelse af maxibrev
Fra : Andersen [3650]

Dato : 17-08-10 16:26

Hvorledes står man rent juridisk når et maxibrev ikke når frem?
Jeg troede at varen (som er sendt som maxibrev) først overgik
til køber når denne modtog brevet. Men hos forhandleren står der
dette i betingelserne:
Der er intet erstatningsret på forsendelse der er sendt som brev
forsendelse. Vare sendes 100% på købers ansvar og dermed forpligter
xyxyxyxy.dk ikke til nogen form for reklamation, ved tab af brev
forsendelser under fragt hos post dk. Kunden er selv ansvarlig for
efterlyse brev forsendelse hos post dk.

Kan de det og er jeg helt på galt spor eller prøver de at omgåes
reglerne for at slippe for div. erstatninger?

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : alexbo

Dato : 17-08-10 17:03

"Andersen [3650]" skrev

> [...]
>Kan de det og er jeg helt på galt spor eller prøver de at omgåes
>reglerne for at slippe for div. erstatninger?

Det spurgte du også om for 2 år siden og du fik en bunke svar, men ingen
reaktion fra din side.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubi

Dato : 17-08-10 17:56

> "Andersen [3650]" skrev

> Det spurgte du også om for 2 år siden og du fik en bunke svar, men
> ingen reaktion fra din side.

Hvad skulle det have været?
Der er mange der ikke reagerer på svar i grupperne.
At give reaktion er da ikke en pligt,jeg forventer ikke reaktion på mine
svar.
Kan svaret bruges, så ok, men uden reaktion, så pyt.
Et svar på Andersens indlæg kan man nok ikke svare på uden at læse de
omtalte regler.
Uden, vil et gæt være, at det kan xy......dk godt betinge sig. Har set
lign. betingelser hos andre ved forsendelsestab, ved forsendelse via det
danske postvæsen.

Fra : Hauge

Dato : 17-08-10 18:00

Jubi skrev:
> Der er mange der ikke reagerer på svar i grupperne.

Muligvis, men man forventer at spørgeren i det mindste læser det der
svares..

> At give reaktion er da ikke en pligt,jeg forventer ikke reaktion på mine
> svar.

Næeh, det er reelt også spild at svare på dine latterlige indlæg, men
man gør det jo alligevel, man har jo medlidenhed med fjolser.

> Kan svaret bruges, så ok, men uden reaktion, så pyt.

Tydeligvis ikke, hvis han dengang fik et svar, så fattede han dem
åbenbart ikke.

/Hauge

Fra : Andersen [3650]

Dato : 17-08-10 19:33

alexbo kom med denne ide:
> "Andersen [3650]" skrev

> Det spurgte du også om for 2 år siden og du fik en bunke svar, men ingen
> reaktion fra din side.
>
> mvh
> Alex Christensen

Det har jeg sørme også. Fik ikke kigget SÅ langt tilbage, men nu har
jeg så Googlet det frem:

http://groups.google.dk/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/e1bb668c1fa28/beb1fad4dc957900?hl=da&q=group:dk.videnskab.jura+author:Andersen+author:%5B3650%5D

Jamen så er det vel på tide jeg takker for svarene. Både dem fra
dengang og dem fra nu

Men her ser jeg tydeligt grunden til jeg ikke har valgt denne vej i
min karriere. Jeg kan ikke engang huske hvad jeg fik at spise til
aftensmad i går.

Fra : Petersen Michael

Dato : 17-08-10 18:30

Andersen [3650] wrote:

> Kan de det og er jeg helt på galt spor eller prøver de at omgåes
> reglerne for at slippe for div. erstatninger?

Hvem har valgt forsenselsesmetoden; Køber eller sælger?

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Jet

Dato : 17-08-10 12:09

On 17 Aug., 20:30, "Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne
måge mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Med venlig hilsen
> Michael Petersen
>
> Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

man kan ikke selv bestemme om det skal være "et maxibrev" det gør
forsendelsens art og volume
hvad du selv kan bestemme, fold et stk A4 papir således at det bliver
A6, derved spares porto

Fra : Hauge

Dato : 17-08-10 19:13

Jet skrev:
> man kan ikke selv bestemme om det skal være "et maxibrev" det gør
> forsendelsens

Men som afsender bestemmer man 100% selv, om man vil sende det som
pakke, selvom det har størrelsen som brev.

Mvh Hauge

Fra : Jubi

Dato : 17-08-10 19:23

måge mail.tele.dk> wrote:

> Hvem har valgt forsenselsesmetoden; Køber eller sælger?

man kan ikke selv bestemme om det skal være "et maxibrev" det gør
forsendelsens art og volume

Hmm, hvis jeg vil sende et ark A4 som pakke, så kan jeg bestemme det,
ik'
Så kan det være foldet så mange gange du vil.
Om det så koster mere end nødvendigt, er min bestemmelse, ik'

Fra : Martin [TMM]

Dato : 17-08-10 19:28

Hej
On 17-08-2010 20:08, Jet wrote:
> hvad du selv kan bestemme, fold et stk A4 papir således at det bliver
> A6, derved spares porto

Et A4-ark falset en enkelt gang bliver til A5.
Falser man derimod arket, så der kommer 2 falsninger, hver 1/3 nede af
arket, bliver det til A6. Der er ingen portoforskel på at sende et C6
eller C5 brev.

Mvh
Martin

Fra : Petersen Michael

Dato : 17-08-10 20:09

Jet wrote:

> man kan ikke selv bestemme om det skal være "et maxibrev" det gør
> forsendelsens art og volume
> hvad du selv kan bestemme, fold et stk A4 papir således at det bliver
> A6, derved spares porto

Pis med dig..

Det meste op til 20 Kg kan sendes som pakke, og så har man sparet en
bekymring..

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-08-10 23:14

Andersen [3650] wrote:

> [...]
>
> Kan de det og er jeg helt på galt spor eller prøver de at omgåes
> reglerne for at slippe for div. erstatninger?

Efter købeloven kan I godt aftale dette, men hvis der er tale om
forbrugerkøb kan du ikke fraskrive dig din 14-dages returret efter
forbrugeraftaleloven. Og denne returret bortfalder ikke på grund af
varens hændelige undergang. At PostDK mister brevet må siges at være et
hændeligt uheld for dig.

Derfor mener jeg at sådanne ansvarfraskrivelser er værdiløse når der
sælger når aftaleforholdet er omfattet af forbrugeraftaleloven.

--
Jesper Lund

Fra : Peter J

Dato : 18-08-10 18:28

Jesper Lund skrev:

> [...]
> forbrugerkøb kan du ikke fraskrive dig din 14-dages returret efter
> forbrugeraftaleloven. Og denne returret bortfalder ikke på grund af

Har du henvisninger der støtter dette og kan du evt. uddybe hvad du
præcist mener?

> At PostDK mister brevet må siges at være et
> hændeligt uheld for dig.

Men hvis køber har ansvaret for forsendelsen, er det så ikke også købers
ansvar, at varen bliver returneret ved brug af returretten?

Hvad nu hvis man har modtaget sin vare (dvs. at fx PostDK er helt ude af
billedet), og den derefter kommer ud for en hændelig undergang (varen er
ikke nu længere eksisterende, da den er sprængt i 1 mio. stumper af et
lynnedslag). Vil du så også mene at køber kan gøre brug af sin returret?

Har køber ikke ansvaret for varen i den 14-dage-perioden?

Jeg ved ikke om man kan tale om et låneforhold, og om lånet i så fald
primært er i købers interesse, men hvis man kan, så siger DL 5-8-1, at
der hviler et objektivt ansvar på låntageren.

DL 5-8-1 - "Lån. Laan maa ej fortabis, men skal lydisløst hiemkomme og
lige saa got, som mand det annammede, være sig Fæ, Klæde, Vaaben, eller
andet gods. End forkommer det, saa at det ikke kand igien skafis, da bør
dets Værd nøjagtig at betalis."

> Derfor mener jeg at sådanne ansvarfraskrivelser er værdiløse når der
> sælger når aftaleforholdet er omfattet af forbrugeraftaleloven.

Peter J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-10 19:42

Peter J skrev:

> Har du henvisninger der støtter dette og kan du evt. uddybe hvad du
> præcist mener?

Han mener præcist hvad han skriver, og han har henvist til de
relevante love. Nu skal jeg pinde det ud:

Forbrugeraftaleloven:

§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne
    overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted
    i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da
    forbrugeren fik det i hænde. [...]

Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at
    beskadigelsen eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller
    manglende omsorg fra forbrugerens side, bevarer forbrugeren
    sin fortrydelsesret.

> Men hvis køber har ansvaret for forsendelsen, er det så ikke også købers
> ansvar, at varen bliver returneret ved brug af returretten?

Jo, men et hændeligt uheld fratager ham ikke hans returret. Det
står direkte i loven.

--
Bertel

Fra : Peter J

Dato : 18-08-10 21:14

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>     sin fortrydelsesret.

> Jo, men et hændeligt uheld fratager ham ikke hans returret. Det

Ok. Jeg havde ikke bemærket mig stk. 2, men kan egentlig godt huske at
jeg havde strejfet den for lang tid siden, nu jeg får det pindet ud.

Så virker muligheden for at fraskrive sig ansvaret ved transport jo
bestemt tåbelig, men nogen butikker kan sikkert have held til at tørre
"regningen" og/eller besværet af på køber.

Det betyder vel så reelt set, at man ofte er "forsikret" mod hændelige
uheld i 14 dage, hvis man køber over nettet.

Hvis man egentlig havde tænkt sig at beholde en vare, men denne går
hændeligt til grunde inden 14 dage efter køb, så kan man jo blot benytte
sig af sin returret?

Jeg ser bort fra den kæmpe ballade det kan give ved mange
nethandelssteder, at skulle fastholde sine rettigheder, men principielt
set gælder det vel?

Peter J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-10 22:16

Peter J skrev:

> Så virker muligheden for at fraskrive sig ansvaret ved transport jo
> bestemt tåbelig, men nogen butikker kan sikkert have held til at tørre
> "regningen" og/eller besværet af på køber.

Jeg tror ikke der er faldet en dom der slår fast at
fortrydelses'beskyttelsen' også gælder under transport. I hvert
fald er nok kun et fåtal klar over at man kan returnere en totalt
smadret vare og få sine penge igen.

> Det betyder vel så reelt set, at man ofte er "forsikret" mod hændelige
> uheld i 14 dage, hvis man køber over nettet.

Ja, sådan set.

--
Bertel