Vacuumpakker
Fra : Preben

Dato : 16-08-10 23:11

Nogen her, der har erfaring med mindre vacuumpakkere? Hvad er godt og hvad
skal man holde sig fra?

--
mvh/Preben

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 17-08-10 10:05

Hej

Tidligere er vakuumpakkere fra http://www.xn--stjyskvildt-fgb.dk/
blevet anbefalet her i gruppen.

Jeg har på groups.google.dk søgt lidt efter tråden dog uden held

/Bjarne

Fra : Bjarne Holm Lorenzen

Dato : 17-08-10 10:07

Søg og du skal finde..... :)
http://groups.google.dk/group/dk.kultur.mad+drikke/browse_thread/thread/5fd318f4c75404c9/3972e5833df166ff?lnk=gst&q=vacuumpakker#
/Bjarne

Fra : Preben

Dato : 17-08-10 10:18

Den 17.08.2010 kl. 11:07 skrev Bjarne Holm Lorenzen
<bjarne.lorenzen@_no_spam_no_gmail.com>:

> [...]

Jeg kender linket http://www.østjyskvildt.dk/vakumpakkere.html og det
andet link, du nævner, samt en del andre.
Det jeg søger er erfaringer med forskellige vacuumpakkere.
--
mvh/Preben

Fra : Emil

Dato : 17-08-10 12:14

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Nogen her, der har erfaring med mindre vacuumpakkere? Hvad er godt og hvad
>skal man holde sig fra?

Der findes 2 typer af de billige maskiner.

Den ene type bruger specielle poser som har små riller indvendigt,
hvor luften suges ud ved at åbningen placeres i en sprække i
vacumpakkeren. Prisen på poserne er høj
<http://www.østjyskvildt.dk/tilbehoer/poser.html>
Det er den almindelige type, og betjeningen er forholdsvis nem. Ved de
fuldautomatiske udgaver risikerer man, posernes folie skal have en
bestemt tykkelse, hvorfor man bør vælge en udgave hvor svejsetiden
også kan indstilles manuelt. Det giver frit valg af poseleverandør.

Den anden type bruger glatte poser, hvor luften suges ud ved at man
skyder en smal tud ned i posen. Tuden trækkes automatisk tilbage når
man svejser åbningen. Poserne er relativt billige
<http://www.grillbutikken.dk/category.php?id_category=15> og der kan
bruges alm. frostposer af polyethylen type LD PE. De kraftigste poser
(0,04mm) er bedst. Frostposer kan drille lidt, især de tynde udgaver
(0,02mm).
Betjeningen er relativ nem, men det kræver lidt øvelse i starten,
fordi tuden skal være ca 1 cm fra indholdet. Svejsetiden kan
indstilles 1 - 9 sekunder. Normalt bruges 2 og 4 til hhv frost- og
vacumposer.

Ingen af typerne egner sig til flydende indhold.

Jeg har selv den sidstnævnte og er godt tilfreds. Den er i sving flere
gange ugen. De kraftige vacumposer bruges til sous-vide og kød til
fryseren. Frostposerne holder ikke til så meget rumsteren i fryseren,
så dem bruger jeg til pålæg og brød samt de ting der skal på køl.

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 17-08-10 13:31

Emil skrev:
> Den anden type bruger glatte poser, hvor luften suges ud ved at man
> skyder en smal tud ned i posen. Tuden trækkes automatisk tilbage når
> man svejser åbningen. Poserne er relativt billige

Og det er den type (ikke model) som Lidl havde til 130 kr. for en måneds
tid siden, den virker fint til glatte poser.

> [...]
> fryseren. Frostposerne holder ikke til så meget rumsteren i fryseren,
> så dem bruger jeg til pålæg og brød samt de ting der skal på køl.

Jeg kan anbefale den fra Lidl, selvom jeg oftest bruger min proffe
model, men den egner sig ikke til et køkken

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 17-08-10 16:02

Hauge wrote:

>Jeg kan anbefale den fra Lidl, selvom jeg oftest bruger min proffe
>model, men den egner sig ikke til et køkken

Hvordan virker den proffe model? Jeg set en video, hvor maskinen
arbejder indtil 100% (vacum?) - jeg undrede mig over, at posen så
upåvirket ud - og luften pifter ud af posen på splitsekund og der
svejses lynhurtigt.

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 17-08-10 16:13

Hej

Emil skrev:
> [...]
> arbejder indtil 100% (vacum?) - jeg undrede mig over, at posen så
> upåvirket ud - og luften pifter ud af posen på splitsekund og der

Posen med indhold ligger bare i et kammer, hvor alt luften pumpes ud,
indtil total (sådan knap og nap) vacuum.

Når der er vacuum nok, klapper der en arm ned over åbningen af posen og
der svejses.

Enhver pose virker deri, dog er fryseposer til tider ret utætte, så de
efter et stykke tid taber pusten, men dem som Grillbutikken og Inco har,
virker fortrinneligt.

Jeg vacuumpakkede et æble i februar måned, og det har ligget i
stuetemperatur lige siden, og det ser stadig ud som frisk og er stadig
fast i kødet, i hvert fald hvad jeg kan se og mærke igennem posen, der
er en ganske alm. Aldi-frysepose.
Så vacuumpakning virker fint, også til Sous Vide.

Forøvrigt, så købte jeg denne proffe model af vacuumpakker for 2000 kr.
som defekt, og brugte meget få penge på at renovere den..
Tror det står mig i totalt 2500 kr., incl. olieskift på motoren/pumpen,
der er på ca. 1500 Watt..

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 17-08-10 17:13

Hauge wrote:

>Posen med indhold ligger bare i et kammer, hvor alt luften pumpes ud,
>indtil total (sådan knap og nap) vacuum.
>
>Når der er vacuum nok, klapper der en arm ned over åbningen af posen og
>der svejses.

Aha, tak for info. Det var svært at se på videoen hvilken luft der
piftede hvorhen.

>Enhver pose virker deri, dog er fryseposer til tider ret utætte, så de
>efter et stykke tid taber pusten, men dem som Grillbutikken og Inco har,
>virker fortrinneligt.

Når jeg bruger fryseposer svejser jeg altid bunden en extra gang, da
det som regel er her problemet opstår. Det er ofte en meget smal
trådsvejsning.

> [...]
>som defekt, og brugte meget få penge på at renovere den..
>Tror det står mig i totalt 2500 kr., incl. olieskift på motoren/pumpen,

Det er en voldsom sag. I USA koster de billigste mellem DK-kr 4-6000,-
og de alm. modeller det dobbelte.
Sig til, når du vil sælge den

m.v.h. Emil

Fra : Erik Poulsen

Dato : 25-09-10 13:07

> Jeg kan anbefale den fra Lidl, selvom jeg oftest bruger min proffe
> model, men den egner sig ikke til et køkken

Har lige fundet sådan i Lidl på amager. Hvordan få man vakuumet til, at
virker på den? Svejser fint, men kan ikke hitte ud af vakuumet....

På forhånd tak
Erik

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 25-09-10 14:26

Erik Poulsen har bragt dette til os:

> Har lige fundet sådan i Lidl på amager. Hvordan få man vakuumet til, at
> virker på den? Svejser fint, men kan ikke hitte ud af vakuumet....

Hvad koster sådan en fætter i Lidl ?

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Erik Poulsen

Dato : 25-09-10 14:49

> Hvad koster sådan en fætter i Lidl ?

Det var den sidste de havde. Men 139kr.

/Erik

Fra : Hauge

Dato : 25-09-10 15:09

Erik Poulsen skrev:
> Har lige fundet sådan i Lidl på amager. Hvordan få man vakuumet til, at
> virker på den? Svejser fint, men kan ikke hitte ud af vakuumet....

Er det fordi selve vacuumpumpen ikke kører?
Havde også lidt finurligheder på det punkt, men den kræver at posen når
ind til en lille gennemtrykker, der først starter pumpen når der er en
pose imellem.

Mvh Hauge

Fra : Erik Poulsen

Dato : 25-09-10 15:20

> [...]
> Havde også lidt finurligheder på det punkt, men den kræver at posen når
> ind til en lille gennemtrykker, der først starter pumpen når der er en

Lille gennemtrykker? Har ingen ide om hvad det er

Bruger du poser fra Grill klubben? Dem kan jeg ikke svejs ordenlig med den
fra Lidl....

/Erik

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-11-10 09:43

Den 25-09-2010 16:19, Erik Poulsen skrev:

> Lille gennemtrykker? Har ingen ide om hvad det er
>
> Bruger du poser fra Grill klubben? Dem kan jeg ikke svejs ordenlig med den
> fra Lidl....
>
> /Erik

ja min svejser fint men den kostede også nær 900 kr

Fra : Aksel

Dato : 19-11-10 16:29

> Og det er den type (ikke model) som Lidl havde til 130 kr. for en måneds
> tid siden, den virker fint til glatte poser.

Lidl har for tiden Freezer Bags 25x32 cm af 100% octen, som skulle kunne
klare fra -40 - +115 grader c.
De fungerer godt i min Lidl vacc. pakker.
Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad octen er for noget, men blev forvirret
af alle de forskellige formler, og det er nok noget, der kræver et nøjere
studium, men det vigtigste er, at det fungerer.
Mvh
Aksel

Fra : Preben

Dato : 17-08-10 14:30

Den 17.08.2010 kl. 13:14 skrev Emil <emilsen@nowhere.invalid>:

> [...]
> fryseren. Frostposerne holder ikke til så meget rumsteren i fryseren,
> så dem bruger jeg til pålæg og brød samt de ting der skal på køl.

Megt fin info, tak for det. Ved du hvilken type, der er tale om her:

http://www.redcoon.dk/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B190542/cid/6038/FoodSaver_V2040_I/

--
mvh/Preben

Fra : Emil

Dato : 17-08-10 15:15

Preben wrote:

>Megt fin info, tak for det. Ved du hvilken type, der er tale om her:
>http://www.redcoon.dk/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B190542/cid/6038/FoodSaver_V2040_I/

Velbekomme. Det er standardtypen til rillede poser. På
<http://www.foodsavereurope.com/Home/Default.aspx>
kan man se det aflange kammer til poseåbningen. Her står:
"FoodSaver™ Bags have a design so unique it`s been patented. Special
channels enable the efficient and complete removal of air so none is
left trapped in pockets around the food."

Du skal altså købe specialposer! Det er ligesom blækprintere, hvor
fortjensten ligger i forbrugsstofferne.

Den kan også bruge 'poser' i ruller, hvis man selv klipper den ønskede
længde
<http://www.redcoon.dk/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B221215/cid/6006/FoodSaver_FRS2802_28cm_x_55cm/>

Prøv at Google efter "FoodSaver V2040-I" - der er flere priser og
fora. Pas på, hvis du handler uden for EU (told+moms+gebyr).

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 17-08-10 15:22

Emil skrev:
> Du skal altså købe specialposer! Det er ligesom blækprintere, hvor
> fortjensten ligger i forbrugsstofferne.

Derfor kan man bare købe den fra Lidl, den kan klare sig med alm.
u-rillede poser og fryseposer.

Mvh Hauge

Fra : Preben

Dato : 17-08-10 16:43

Den 17.08.2010 kl. 16:21 skrev Hauge <hauge@cutsmart-tech.dk>:

> Derfor kan man bare købe den fra Lidl, den kan klare sig med alm.
> u-rillede poser og fryseposer.

Det ville jeg også gerne, men jeg kom for sent, der er udsolgt!
--
mvh/Preben

Fra : Hauge

Dato : 17-08-10 16:46

Preben skrev:
> Det ville jeg også gerne, men jeg kom for sent, der er udsolgt!

Hmm ok, ski' træls. Hvor i landet holder du til? Min lokale Lidl (Egå),
havde nogle stykker for godt en uges tid siden.

Mvh Hauge

Fra : Preben

Dato : 17-08-10 16:56

Den 17.08.2010 kl. 16:15 skrev Emil <emilsen@nowhere.invalid>:

> [...]
> fortjensten ligger i forbrugsstofferne.
>
> Den kan også bruge 'poser' i ruller, hvis man selv klipper den ønskede

Hvis rulllen kun er 28*5,5 cm. kan jeg godt se, at det er lidt dyrt
Hvis jeg kigger her:

http://www.østjyskvildt.dk/tilbehoer/poser.html

synes jeg ikke det virker så voldsomt - ca. kr. 1,- pr. pose. Er det dyrt
sammenlignet med andre poser i samme kvalitet?

Bortset fra den fra Aldi, som er udsolgt, findes der så andre af samme
type, som kan bruge poser uden riller?
--
mvh/Preben

Fra : Hauge

Dato : 17-08-10 16:54

Preben skrev:
> Bortset fra den fra Aldi, som er udsolgt, findes der så andre af samme
> type, som kan bruge poser uden riller?

Lidl.

Men alle dem med en bette snøvs (sugedimsen), der puttes ind i posen
mellem lukkepakningen på maskinen, kan bruge urillede poser.

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 17-08-10 18:12

Preben wrote:

>Hvis rulllen kun er 28*5,5 cm. kan jeg godt se, at det er lidt dyrt

De er faktisk 5,5 meter lange Men der bruges ca 5 cm pr pose til
svejsninger i top og bund samt afklip.

>Hvis jeg kigger her:
>http://www.østjyskvildt.dk/tilbehoer/poser.html
>synes jeg ikke det virker så voldsomt - ca. kr. 1,- pr. pose. Er det dyrt
>sammenlignet med andre poser i samme kvalitet?

Jeg har ikke undersøgt markedet for rillede poser for nylig, men det
er fornuftige priser. Køb efter vægt, da poserne kan klippes over så
de passer til det aktuelle behov. De kan jo svejses på kryds og tværs.

Men du afskærer dig fra at bruge fryseposer. For hver gang jeg bruger
1 vacompose bruger jeg 10 (mindst) fryseposer!
Fryseposer til små portioner krydderurter fra haven, små portioner
pålæg inpakket enkeltvis, selv om man har lavet en stor portion
(frikadeller, fiskefilet, en hel opskåret roastbeef, en hel ost på 6-8
kg o.s.v.), er det nemt og hurtigt at sammensætte en varieret menu.

>Bortset fra den fra Aldi, som er udsolgt, findes der så andre af samme
>type, som kan bruge poser uden riller?

Ja, som skrevet i mit 1. svar:
<http://www.grillbutikken.dk/category.php?id_category=15>
Knap kr. 1.000,- incl 500 glatte vacumposer, leveret til døren.
Denne vacumpakker har to pumper, bruger 150W, har variabel svejsetid
og vejer 2,4 kg.

Jeg har ikke set Lidl´s model og kender ikke data.

m.v.h. Emil

Fra : Preben

Dato : 17-08-10 16:59

Den 17.08.2010 kl. 17:46 skrev Hauge <hauge@cutsmart-tech.dk>:

> Hmm ok, ski' træls. Hvor i landet holder du til? Min lokale Lidl (Egå),
> havde nogle stykker for godt en uges tid siden.

I 5800, det æder sig selv op i benzin

--
mvh/Preben

Fra : Hauge

Dato : 17-08-10 16:55

Preben skrev:
> I 5800, det æder sig selv op i benzin

Hehe enig, men tænkte nu mere på, personligt kører jeg forbi 2 Lid'er på
vej fra arbejde, kunne jo være du kom forbi andre, end din lokale.

Mvh Hauge

Fra : Preben

Dato : 17-08-10 17:01

Den 17.08.2010 kl. 17:53 skrev Hauge <hauge@cutsmart-tech.dk>:

> Lidl.
>
> Men alle dem med en bette snøvs (sugedimsen), der puttes ind i posen
> mellem lukkepakningen på maskinen, kan bruge urillede poser.

Det var Lidl ok, det var også der, jeg spurgte.
Kender du andre med "snøvs"?

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 17-08-10 17:42

Den 17.08.2010 kl. 18:00 skrev Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>:

> Det var Lidl ok, det var også der, jeg spurgte.
> Kender du andre med "snøvs"?

Fandt lige en side her, med omtale af forskellige pakkere.
http://www.yopi.de/cat_Folienschweissgeraete
--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 17-08-10 21:30

Den 17.08.2010 kl. 19:12 skrev Emil <emilsen@nowhere.invalid>:

> [...]
> Knap kr. 1.000,- incl 500 glatte vacumposer, leveret til døren.
> Denne vacumpakker har to pumper, bruger 150W, har variabel svejsetid

Ja, det ser ikke så tosset ud, og med 500 poser er prisen vel OK.

--
mvh/Preben

Fra : Emil

Dato : 17-08-10 23:00

Preben wrote:

>Ja, det ser ikke så tosset ud, og med 500 poser er prisen vel OK.

Prisen er sammensat ca. således: Poser kr 300,- vacumpakker kr 600,-
og levering kr 100,- De er dog ved at skifte transportform, men kan
afhentes syd for Århus.
Læs mere om folks problemer på:
<http://grillklubben.dk/forum/viewforum.php?f=27&sid=1f16d701400fe8f1fdcfe0164da31ffc>

Du kan sikkert finde en tilsvarende vacumpakker et par hundrede kr
billigere på nettet - hvis du ellers kan finde de tekniske specs.

Jeg regner min fritids-timeløn som kr 50,- efter skat, så hvor lang
tid vil _du_ bruge på projektet? OK, det kan være ren råhygge at finde
et godt tilbud.

Så når du har brugt de første ruller fryseposer, har du sparet pengene
hjem igen - mindst.

m.v.h. Emil

Fra : Preben

Dato : 25-09-10 13:57

Den 25.09.2010 kl. 14:07 skrev Erik Poulsen <egpnewsNO@spamhotmail.com>:

> Har lige fundet sådan i Lidl på amager. Hvordan få man vakuumet til, at
> virker på den? Svejser fint, men kan ikke hitte ud af vakuumet....
>
> På forhånd tak
> Erik

Er der ingen brugsanvisning med?

--
mvh/Preben

Fra : Erik Poulsen

Dato : 25-09-10 14:48

Er der ingen brugsanvisning med?

Jo, man der den hjælper ikke meget.... For jeg kan ikke få vakuumen til, at
virke

/Erik

Fra : Preben

Dato : 25-09-10 14:55

Den 25.09.2010 kl. 15:48 skrev Erik Poulsen <egpnewsNO@spamhotmail.com>:

> Er der ingen brugsanvisning med?
>
> Jo, man der den hjælper ikke meget.... For jeg kan ikke få vakuumen til,
> at
> virke

Hvis det er en type til glatte poser, skal der være en "snut", der kan
skydes/stikkes ned i posen.
Noget i retning af det her:
http://www.grillklubben.dk/forum/viewtopic.php?f=27&t=1276

--
mvh/Preben

Fra : Erik Poulsen

Dato : 25-09-10 15:20

Hvis det er en type til glatte poser, skal der være en "snut", der kan
skydes/stikkes ned i posen.
Noget i retning af det her:
http://www.grillklubben.dk/forum/viewtopic.php?f=27&t=1276

ja, der er en hvid plastik "snut" . Vakuumet udebliver. Synes nu ellers jeg
har fuldt brugsanvisningen!

/Erik

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 15-11-10 08:09

On Sat, 25 Sep 2010 16:20:20 +0200, "Erik Poulsen"
<egpnewsNO@SPAMhotmail.com> wrote:

>Hvis det er en type til glatte poser, skal der være en "snut", der kan
>skydes/stikkes ned i posen.
>Noget i retning af det her:
>http://www.grillklubben.dk/forum/viewtopic.php?f=27&t=1276

den er sgu smart :)
og prisen ok

Fra : Heidi

Dato : 18-11-10 18:01

"Bo M Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> den er sgu smart :)
> og prisen ok

Der er kommet en ny model som vist er lidt dyrere - men til gengæld kan den
tåle at suge væske med op, og den virker fint - har lige købt den:

http://www.grillbutikken.dk/product.php?id_product=20

--
Heidi

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-11-10 09:40

Den 18-11-2010 18:00, Heidi skrev:

> Der er kommet en ny model som vist er lidt dyrere - men til gengæld
> kan den tåle at suge væske med op, og den virker fint - har lige købt
> [...]
jamen det er den jeg har købt verdens mindst manaul dvs bogstaverne de
er på kvarte millimeter men jeg har da fået den til at svejse men ikke
til at suge :(