Retablering af mur med plader
Fra : Erik Andersen

Dato : 16-08-10 16:36

Jeg skal lukke/retablere et stykke mur hvor der har været en skydedør.
Skydedøren har været lavet sådan at der er en enkeltstensmur udvendigt på
det stykke hvor døren skydes til siden -og derefter en normal hulmur.
Nu har vi fjernet skydedøren og sat en almindelig dør i. Men det er ikke
hensigtsmæssigt at begynde at mure bagmuren op i sten. Derfor vil jeg sætte
et træskelet op og sætte plader på.
Mit spørgsmål er så:
Hvilke plader er bedst til formålet?
Jeg har umiddelbart tænkt på gipsplader - (2 lag), men der skal laves et
skarpt hjørne med gips på begge sider, som bekymrer mig, da der er meget
trafik gennem døren og selv om jeg sætter en stålskinne i, så er jeg bange
for at der bliver slået hjørner af, fordi der sikekrt skal spartles en del
der.
Jeg har så tænkt på spånplade, men den er ikke så god at tapetsere på. Så er
der MDF-plade - f.eks. 19 mm. Er det bedre?
Jeg har også det problem hvor den skal støde op til eksisterende murstensvæg
på langs - hvordan vil det opføre sig? Vil det altid krakkelere og bevæge
sig? - også selv om jeg sætter net på samlingen?

Tak for gode råd.

med venlig hilsen
Erik Andersen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 16-08-10 21:54

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> murstensvæg på langs - hvordan vil det opføre sig? Vil det altid
> krakkelere og bevæge sig? - også selv om jeg sætter net på samlingen?

mdf plader er fine og udfør en skyggenot langs stenene med trælister 1cm
tilbage.