Dæktryksmåler kan være bagdør til bilens c~
Fra : Martin Bak

Dato : 17-08-10 09:30

Med udbredelsen af dæktryksmålerne på biler, er der for første gang for
alvor en systematiseret anvendelse af trådløs overførsel til bilers
computere.

Det er lykkedes nogle forskere at blande sig i computeren i en kørende bil,
ved at sende falske signaler til den om dæktryksfejl. Samme forskere har
tidligere via et program de kalder "Carshark", fuldstændig overtaget
funktionerne i en bil, således at føreren f.eks. ikke kunne bremse. Dette
skete dog via en fysisk forbindelse, og de har endnu ikke opnået tilsvarende
"resultater" via de trådløse dæktrykssignaler. Men de advarer om, at det
meget vel kan være muligt helt at overtage diverse funktioner via den
trådløse "bagdør" til bilernes computer.

http://www.csmonitor.com/USA/2010/0813/Scientists-hack-into-cars-computers-control-brakes-engine

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-10 17:13

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> om, at det meget vel kan være muligt helt at overtage diverse funktioner
> via den trådløse "bagdør" til bilernes computer.

Kan de ikke bare montere en firewall og sende en patch til computeren :)

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 17-08-10 19:23

> [...]
> om, at det meget vel kan være muligt helt at overtage diverse funktioner
> via den trådløse "bagdør" til bilernes computer.

De har kunnet sende et signal med et forkert dæktryk - det er nok ikke den
store katastrofe, og jeg tvivler ærligt talt på, at de vil kunne komme
længere af den vej....

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-08-10 08:31

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De har kunnet sende et signal med et forkert dæktryk - det er nok ikke den
> store katastrofe, og jeg tvivler ærligt talt på, at de vil kunne komme

Jeg ville nu være træt af at min bil pludselig gjorde noget at det her:
"demonstrate the ability to adversarially control a wide range of automotive
functions and completely ignore driver input - including disabling the
brakes, selectively braking individual wheels on demand, stopping the
engine, and so on,"

Når først der er etableret en kommunikationskanal (trådløs net), så vil det
være en evig katten-efter-musen kamp mellem hackere og bilproducenter. Lige
som det er inden for alt anden IT...
Vi kan nok se frem til den dag, hvor vores bil hver morgen skal downloade
softwareupdates, antivirus definitioner osv...

Mvh
Keld

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-08-10 09:06

Keld Nygaard har bragt dette til os:
> [...]
> Vi kan nok se frem til den dag, hvor vores bil hver morgen skal downloade
> softwareupdates, antivirus definitioner osv...

....og ha vinduer der ikke ka lukkes fordi de fryser!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-08-10 18:33

> [...]

Så er det man ønsker sig en rigtig umoderne bil uden al den elektronik

> ...og ha vinduer der ikke ka lukkes fordi de fryser!

Hvad er det første Bill Gates forsøger hvis der er fejl ved hans bil?

Selvfølgelig at lukke alle vinduer.
Derefter genstart.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-08-10 20:05

Uffe Bærentsen kom med følgende:
> [...]
>

> Så er det man ønsker sig en rigtig umoderne bil uden al den elektronik

> Hvad er det første Bill Gates forsøger hvis der er fejl ved hans bil?

l-)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mcwm

Dato : 18-08-10 20:33

Den 18-08-2010 19:32, Uffe Bærentsen skrev:

> Hvad er det første Bill Gates forsøger hvis der er fejl ved hans bil?
>

> Selvfølgelig at lukke alle vinduer.
> Derefter genstart.

Only a moron would use Windows when there are doors!

Venligst
Mcwm

Fra : N/A

Dato : 21-08-10 11:32

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-08-10 11:32

Keld Nygaard udtrykte præcist:

> Og en dag du kommer ud, står din bil med en "blå skærm"... (Gør selvfølgelig
> ikke så meget hvis bilen er blå i forvejen)

LOL

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : -

Dato : 19-08-10 16:52

Den 18-08-2010 09:30, Keld Nygaard skrev:
> [...]
> Vi kan nok se frem til den dag, hvor vores bil hver morgen skal downloade
> softwareupdates, antivirus definitioner osv...

Det er noget fundamentalt sludder.
Der er himmelvid forskel på at programmere en enhed der er dedikeret til
en bestemt funktion, som fx. en motor(mm)computer, og så en
universalcomputer som en PC. Jeg kunne også godt programmere en PC til
ikke at kunne modtage nogen form for virus, men den ville så heller ikke
kunne opdateres med nye programmer.
Det er indlysende at hvis man kobler et kabel til bilens computer, kan
man også programmere noget andet ind i den, fx. noget der ser ud som en
virus, men det vil ikke kunne brede sig, for der er ikke noget det kan
brede sig til. Men det er jo netop for at kunne opdatere
computerprogrammet at man har en ledning. (diagnosestik)
Bemærk; jeg påstår ikke at man ikke kan opleve programmeringsfejl på en
autocomputer, blot for at komme kværulanter i forkøbet. Jeg siger heller
ikke at man ikke ville kunne fremstille en autocomputer der ville være
modtagelig for virus, man skulle blot udstyre den med Windows.

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-08-10 13:50

"-" <""cbp33\"@hot(-)mail.com"> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke at man ikke ville kunne fremstille en autocomputer der ville være
> modtagelig for virus, man skulle blot udstyre den med Windows.

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1391558.ece

Hackede sig ind i 100 biler
Over hundrede amerikanske bilejere fik sig en forskrækkelse, da deres biler
ikke ville starte og begyndte at dytte ukontrolleret.

16:59 - 16. aug. 2010 | Anders Berner

Forklaringen blev sporet til en tidligere medarbejder hos det bilfirma, der
havde solgt bilerne.

Manden forsøgte sig i vrede som hacker og havde faktisk held med at
fjernstyre kundernes biler, skriver Wired.com.

Bilforhandleren i Texas installerer nemlig en boks fra Webtech Plus i
bilerne, som gør det muligt at afbryde tændingen via internettet. Funktionen
bliver brugt, hvis kunderne ikke betaler af på deres lån til bilen i tide.

Det er også muligt at få bilerne til at larme, som en lille reminder til de
dårlige betalere.

Ifølge Webtech Plus-firmaet er det dog kun muligt at sætte hornet i gang
mellem klokken 9 og 21, så naboerne ikke bliver generet om natten.

Den tidligere medarbejder blev hurtigt sporet og anholdt, da politiet fandt
ham gennem hans ip-adresse, som han ikke havde skjult.

Fjernstyringsboksen, der har været brugt i 10 år i USA, kommunikerer via
mobilnetværket.

Konceptet har vakt debat og bliver beskyldt for at udstille de dårlige
betalere og give problemer, hvis bilisten er i en nødsituation.

Omvendt mener fortalerne, at systemet giver sikkerhed ved usikre lån, så
flere end ellers får mulighed for at købe bil.

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 18-08-10 08:39

On 18 Aug., 09:30, "Keld Nygaard" <n...@spam.xx> wrote:

> [...]
> functions and completely ignore driver input - including disabling the
> brakes, selectively braking individual wheels on demand, stopping the

Det var det man kunne, når man havde en ledning i bilen, ikke når man
forstyrrede en dæktrykssensor......

Klaus