Korrekt opbevaring af fælge med dæk?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-08-10 20:12

Jeg har 4 vinterdæk, som af gode grunde ikke er montereret pt.

Imidlertid er jeg i tvivl om hvordan de skal opbevares korrekt, så de
ikke tager skade?

Stativ, liggende ovenpå hinanden eller noget helt tredie?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-10 20:30

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen
> Jeg har 4 vinterdæk, som af gode grunde ikke er montereret pt.
>
> Imidlertid er jeg i tvivl om hvordan de skal opbevares korrekt, så de
> ikke tager skade?

Stativ, liggende ovenpå hinanden eller noget helt tredie?Stativ er nummer
ét.
Har man ikke det, så skal de opbevares liggende.

--
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:
http://www.seashepherd.org/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-08-10 20:40

> Stativ, liggende ovenpå hinanden eller noget helt tredie?Stativ er nummer
> ét. Har man ikke det, så skal de opbevares liggende.

Som jég læser det, handler sagen om dæk uden fælge. Jég lagrer den slags
fladt på gulvet - alternativt stablet oven på hinanden...

Fra : Simon

Dato : 16-08-10 21:10

> Som jég læser det, handler sagen om dæk uden fælge. Jég lagrer den slags
> fladt på gulvet - alternativt stablet oven på hinanden...

" fælge med dæk " står der ellers i overskriften....
(Ja ja, bagefter står der "Jeg har 4 vinterdæk," - men dét tror jeg er den
sædvanlige med at omtale 'hjul' som 'dæk' : "På tide at skifte til
sommerdæk" handler som regel om hele hjulet.)

Og liggende er stadig et godt bud!

--
Simon

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-10 21:57

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Som jég læser det, handler sagen om dæk uden fælge. Jég lagrer den slags
> fladt på gulvet - alternativt stablet oven på hinanden...

Hvis du opbevarer IKKE-monterede dæk liggende, ovenpå hinanden, får du tæsk
af din dækmand. Det bliver nemlig ofte et helvede for ham at montere dem...
Dæk - uden fælge - bør opbevares stående.

Fra : Brian

Dato : 17-08-10 13:47

> Hvis du opbevarer IKKE-monterede dæk liggende, ovenpå hinanden, får du
> tæsk af din dækmand. Det bliver nemlig ofte et helvede for ham at montere
> dem...

Hvorfor bliver det sværere for ham at montere dem ?

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 17-08-10 15:33

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Hvorfor bliver det sværere for ham at montere dem ?

P.g.a. de trykkes "smalle". Så når dækket er kommet på fælgen, og skal
pustes op, så kan de ikke nu ud og lukke tæt mod fælgen. Så er det er
helv*** at få luft i dem. )

Fra : John N. H.

Dato : 17-08-10 15:44

"Henrik B." skrev i meddelelsen:

> P.g.a. de trykkes "smalle". Så når dækket er kommet på fælgen, og skal
> pustes op, så kan de ikke nu ud og lukke tæt mod fælgen. Så er det er
> helv*** at få luft i dem. )

Så bruger man bare det gamle trick med rebet - No problem.

John N. H.
; -)

Fra : Henrik B.

Dato : 17-08-10 15:56

"John N. H." <ganske@invalid.dk> skrev i meddelelsen

> Så bruger man bare det gamle trick med rebet - No problem.

Kender det ikke....

Fra : John N. H.

Dato : 17-08-10 22:44

> Kender det ikke....

Hm, så skal jeg se, om jeg kan forklare det.
Når dækket er sat på fælgen, tager man et reb og lægger rundt om dækket, ca.
midt på slidbanen.
Enderne bindes sammen, der skal kun være ganske lidt plads mellem slidbane
og reb.
Så tager man en solid pind og stikker den ind mellem reb og dæk.
Dernæst "twister" man pinden rundt, således at rebet strammes til og presser
slidbanen nedefter på midten. Samtidig vil dækkets sider bevæge sig udefter
og få kontakt med fælgen hele vejen rundt.
Så er det bare at pumpe luft i.

Et godt gammelt trick - er dæk virkelig blevet så perfekte, at ingen kender
det mere?

John N. H.
; -)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-08-10 23:04

Den 17-08-2010 23:43, John N. H. skrev:

> Et godt gammelt trick - er dæk virkelig blevet så perfekte, at ingen
> kender det mere?

Jo kender det godt. Men med de dimensioner der er på dæk i dag gør at
det ikke altid kan anvendes. Men så har man andre metoder. F.eks
dækmaskiner med hjælpeudstyr til den slags.

Der findes også en slynge man kan lægge om dækkes på samme måde som
rebet. Og så pumper man slyngen op. Mange gange er dækkene bare så
præget af at være opbevaret liggende at man simpelthen ikke kan få dem
ud med rebet. Importørerne får dem liggende og hårdt presset i containere.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 17-08-10 16:13

"John N. H." skrev

> Så bruger man bare det gamle trick med rebet - No problem.

Hjælper det ikke så må man have fat i startgassen.
http://www.nartube.net/7967ad58ca:aEdOWEFALdA.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 17-08-10 16:28

> Hjælper det ikke så må man have fat i startgassen.
> http://www.nartube.net/7967ad58ca:aEdOWEFALdA.html

Som så ikke virkede...

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-08-10 16:38

KLIP

> Som så ikke virkede...

Her så udført af en jubelidiot:

http://www.nartube.net/37493815f2:GFyn6NYRFYQ.html

mvh/Bjørn J.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-08-10 17:23

Henrik B. <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ét.
> Har man ikke det, så skal de opbevares liggende.

Men det nederste dæk tager ikke

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-08-10 17:23

> [...]

> ét.
> Har man ikke det, så skal de opbevares liggende.

Tager det nederste dæk ikke skade af vægten fra de 3 ovenpå? Der er
selvfølgelig luft i dem alle.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-08-10 17:47

> Tager det nederste dæk ikke skade af vægten fra de 3 ovenpå? Der er
> selvfølgelig luft i dem alle.

Nej. Fælg og luft er med til at dækket (dækkene) holder faconen.
Husk at fylde ca. 0,5 bar ekstra luft i dækkene, i forhold til hvad de skal
have til daglig.

Fra : alexbo

Dato : 16-08-10 20:55

"Jesper Haaber Gylling" skrev

> Stativ, liggende ovenpå hinanden eller noget helt tredie?

Liggende.
Hvis de står kan de få flade pletter, men rent faktisk står dæk op i
dækreoler.
http://www.honda-herning.dk/idn42.asp

De står så ikke på een flade men på to lægter, men kan de få flade punkter
kan de også få striber.
Jeg tror ikke det betyder noget som helst hvordan de opbevares, mørkt, tørt
og koldt, eller smidt i baghaven.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-08-10 21:58

> [...]
> http://www.honda-herning.dk/idn42.asp
>
> De står så ikke på een flade men på to lægter, men kan de få flade punkter

Det er et plads og håndteringsspørgsmål.