Links i css
Fra : Grith

Dato : 15-08-10 19:37

Hej
Jeg er ved at lave denne side: http://www.bdkloak.dk/
Oppe i øverste venstre hjørne er der en lille streg -> et
"hemmeligt" link til de øvrige sider. Da hjemmesiden allerede er
tilgængelig, skal brugerne ikke kunne se de ufærdige sider.

MEN, nederst på alle sider, er der linien med adressen. Den har
jeg lavet på alle mine html-sider. Men jeg vil gerne lave den i
css, så jeg kan ændre tlf.nr. mm ét sted. Hvordan gør jeg det?

Derudover kan jeg ikke finde ud af at placere linien helt i
midten/centreret. Jeg har prøvet med text-align: center i min
css, men det virker ikke. Nu er den placeret 24% fra venstre.

De samme problemer er gældende for menuen.

På forhånd tak.
Grith

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-08-10 20:28

Hej Grith!
"Grith" <grithhodal@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> "hemmeligt" link til de øvrige sider. Da hjemmesiden allerede er
> tilgængelig, skal brugerne ikke kunne se de ufærdige sider.

Helt unødvendigt at skæmme siden med sådan noget.
Så længe du kender navnet på filen, kan du altid tilgå den direkte, så længe
siden ligger på serveren.
Alle andre vil skulle gætte sig til både at der er en fil, og hvilket navn
den har. Så sandsynligheden for at nogen klikker ind på en ikke-publiceret
side er mikroskopisk.

> MEN, nederst på alle sider, er der linien med adressen. Den har
> jeg lavet på alle mine html-sider. Men jeg vil gerne lave den i
> css, så jeg kan ændre tlf.nr. mm ét sted. Hvordan gør jeg det?

Det gør man ikke med CSS, men derimod ved at ligge oplysningerne ud i en
særskilt fil, som man så includerer.
Det kan gøres med SSI, PHP eller ASP - afhængigt af hvilke muligheder dit
webhotel giver dig.

> [...]
> css, men det virker ikke. Nu er den placeret 24% fra venstre.
>
> De samme problemer er gældende for menuen.

Intet er placeret i midten.
Prøv en høj opløsning - min er 1440x900px, og der ses det meget tydeligt!

Du vil nok rende ind i nogle flere problemer med dine elementer...
Jeg kan se, at du bruger position:fixed; flere steder - det er ikke særlig
hensigtsmæssigt.

Du kan sagtens få samme effekt ved at lave en omkransende div, som bliver
centreret, og samtidig sørger for at holde de andre elementer på plads.

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Grith

Dato : 15-08-10 20:45

Tak for svaret, Dennis. Jeg må i gang med at lære SSI

> Du kan sagtens få samme effekt ved at lave en omkransende div, som bliver
> centreret, og samtidig sørger for at holde de andre elementer på plads.

Det er omkranset af div, hvad mener du helt præcist?

Mvh. Grith

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-08-10 21:23

Hej Grith!
"Grith" skrev...
> Tak for svaret, Dennis. Jeg må i gang med at lære SSI

> Det er omkranset af div, hvad mener du helt præcist?

I html:

_Alt_ indhold her - top, menu, indhold, bund o.s.v.

I css:

#wrapper {
width:740px; // bredden på banneret
margin:0 auto; // top+bund=0 - venstre+højre=auto-justeret/centreret
}

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-08-10 23:25

Grith har bragt dette til verden:
> [...]
> css, men det virker ikke. Nu er den placeret 24% fra venstre.
>
> De samme problemer er gældende for menuen.

En start kunne være at validere dine sider.
Du har erklæret doctype XHTML - du skriver HTML = masser af fejl, med
risiko for at browseren misforstår din kode.

Der er mange fejl, der burde rettes.
Prøv at validere selv - og spørg når/hvis du ikke forstår fejlene.
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
Umiddelbart vil mange af fejlene forsvinde, hvis du skifter doctye til
HTML i stedet for XHTML, f.eks.:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
(og xml namespace skal fjernes fra <html>)

text-align:center i css, bør centrere teksten i elementet.
For det første ser det ud somom teksten faktisk fylder det hele.
For det andet, skal du ikke postionere elementet, men indholdet.
Fjern width og left fra css'erne og sæt text-align:center. Så bliver
teksten centreret. (Og det virker. gjorde det i Firebug i FF - og det
virker.)
Som du har det, vil teksten altid stå til venstre i div'en - og du kan
ikke positionere den, så det passer i alle vinduesstørrelser.
(Kun hvis teksten fylder nøjagtigt hele elementets bredde, og du bruger
margin: 0px auto; kan du få det til at passe altid - men det koster alt
for meget besvær. Og det vil i øvrigt stadig ikke passe, hvis brugeren
bestemmer sig for en anden tekststørrelse.)

Bortset fra det, har andre vist også fortalt dig, at det er en skidt
ide at bruge position:absolute - med mindre man har helt styr på det
man laver.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-08-10 08:12

On 15-08-2010 20:37, Grith wrote:
> [...]
> css, men det virker ikke. Nu er den placeret 24% fra venstre.
>
> De samme problemer er gældende for menuen.

How the fuck kan du lave 27 fejl på sådan en smule html?

Skynd dig at få dem rettet _inden_ den selvbestaltede verdensomspændende
retfærdighedsorganisation LKI kommer efter dig.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com