/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Rekommanderet brev/returneret/forsinkelse
Fra : Kasper Jensen


Dato : 14-08-10 17:34

Først og fremmest er jeg ikke interesseret i kommentarer om, at det
drejer sig om et ubetydeligt beløb, da jeg ønsker at få belyst det
juridiske indhold. Hvis jeg gik efter økonomien, så havde jeg droppet
emnet for længe siden.



Der er medio juni sendt et anbefalet brev til mig fra Spanien. Afsender
har på egen drift valgt at sende det anbefalet, hvilket er normalt bl.a.
fra Spanien, da ekstraydelsen kun koster omkring to euro, og hensigten
er at få dokumenteret, at modtageren rent faktisk modtager brevet -
derimod er der en stærkt begrænset forsikring på anbefalede breve
udenfor Danmark (30 SDR). Imidlertid gælder PostDanmarks retningslinjer
for indenlandske breve for udenlandske breve, når problemet er opstået
ved PostDanmarks håndtering, hvilket er udiskuteret i den konkrete sag.



Få dage senere forsøger PostDanmark at aflevere brevet til mig, men jeg
er ikke hjemme, således at en anmeldelse udfyldes. Anmeldelsen finder
jeg godt to uger senere i en bevoksning nær min postkasse. Det kan
selvsagt ikke afgøres, som anmeldelsen er røget ud af min postkasse ved
tømning, eller om budet har sjusket med afleveringen. Imidlertid er jeg
meget omhyggelig med at tjekke indholdet af min postkasse, for netop
ikke at miste små forsendelser som f.eks. anmeldelser.



Jeg har skrevet til PostDanmarks Kundeservice primo juli. De oplyser at
svare inden for to dage, men jeg har fortsat ikke modtaget et svar.
Medio juli får afsender brevet retur med årsagen "Ikke Afhentet" (ikke
forståeligt for en spaniol). Derefter har jeg efterlyst brevet hos
PostDanmark, som nu i skrivelse med emnet "Portogodtgørelse for brev fra
Spanien" "vil se bort fra Post Danmarks normale forretningsbetingelser"
og udbetale mig sælgers omkostninger ved at få genfremsendt brevet.



Ifølge PostDanmarks regelsæt for indenlandske
breve/rekommanderet/forsinkelse, så ydes der alene erstatning for
dokumenterede økonomiske tab ved forsinkelse maksimalt svarende til
forsendelsens totalpris. Det forekommer mig derfor, at jeg (eller
afsender) yderligere bør godtgøres dette beløb, da håndteringen af det
bortkomne brev har taget adskillige timer. PostDanmark er oplyst herom i
efterlysningen, men har ikke kommenteret på det i svaret. Jeg synes, at
det må stå klart, at udbetalingen fra PostDanmark ikke kan associeres
med godtgørelsen for forsinkelse.



Jeg tænker, at det bl.a. er væsentligt at få klarlagt om en anmeldelse
af et rekommanderet brev også kan anses som fremsendt rekommanderet, da
modtager ikke kvitterer for modtagelsen af anmeldelsen, således at det
ikke kan dokumenteres, at modtager har modtaget anmeldelsen (dvs.
orientering om at der er et rekommanderet brev til afhentning).



Hvad siger gruppen?


 
 
Carsten Riis (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 14-08-10 17:46

Kasper Jensen skrev den 14-08-2010 18:34:
.....
>
> Hvad siger gruppen?
>


La' vær med at bruge StjæleDK!

Det er meget meget få dokumenter som ikke kan skannes ind og sendes pr.
email.

Alternativ: Få tingene sendt til din/konens arbejdsplads eller en person
som du ved er hjemme, når posten kommer!



--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.


Kasper Jensen (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Kasper Jensen


Dato : 14-08-10 18:16

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4c66c858$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>
>> Hvad siger gruppen?
>>
>
> La' vær med at bruge StjæleDK!
>
> Det er meget meget få dokumenter som ikke kan skannes ind og sendes
> pr. email.
>
> Alternativ: Få tingene sendt til din/konens arbejdsplads eller en
> person som du ved er hjemme, når posten kommer!
>
Der findes også forsendelser, som ikke kan klares med scanning og
e-mail...f.eks. fysiske objekter. Når man forventer en forsendelse fra
udlandet, så aner man ikke hvilken dag, at den må forventes at
fremkomme. Jeg bad i øvrigt om juridisk kommentar, og ikke om diverse
velmenende forslag eller nedladende kommetarer om PostDanmark.


Kim Ludvigsen (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 14-08-10 19:17

Den 14-08-2010 18:34, Kasper Jensen skrev:

> Der er medio juni sendt et anbefalet brev til mig fra
> Spanien. >
>
> Få dage senere forsøger PostDanmark at aflevere brevet til
> mig, men jeg er ikke hjemme, således at en anmeldelse
> udfyldes. Anmeldelsen finder jeg godt to uger senere i en
> bevoksning nær min postkasse.

Umiddelbart må man formode, at postbudet ikke bruger tid på
omhyggeligt at udfylde en anmeldelse for derefter at smide
den i buskadset. Så mon ikke, du har overset den eller tabt
den, da du tømte postkassen.

> Jeg har skrevet til PostDanmarks Kundeservice primo juli. De
> oplyser at svare inden for to dage, men jeg har fortsat ikke
> modtaget et svar. Medio juli får afsender brevet retur med
> årsagen "Ikke Afhentet" (ikke forståeligt for en spaniol).
> Derefter har jeg efterlyst brevet hos PostDanmark, som nu i
> skrivelse med emnet "Portogodtgørelse for brev fra Spanien"
> "vil se bort fra Post Danmarks normale
> forretningsbetingelser" og udbetale mig sælgers omkostninger
> ved at få genfremsendt brevet.

Måske det er på grund af det manglende svar på din første
henvendelse, at de ekstraordinært tilbyder at betale
omkostningerne.

> Det
> forekommer mig derfor, at jeg (eller afsender) yderligere
> bør godtgøres dette beløb, da håndteringen af det bortkomne
> brev har taget adskillige timer.

Det er ikke PostDanmarks problem, at du ikke kan finde
anmeldelsen, før efter forsendelsen er gået retur.

> Jeg tænker, at det bl.a. er væsentligt at få klarlagt om en
> anmeldelse af et rekommanderet brev også kan anses som
> fremsendt rekommanderet, da modtager ikke kvitterer for
> modtagelsen af anmeldelsen, således at det ikke kan
> dokumenteres, at modtager har modtaget anmeldelsen (dvs.
> orientering om at der er et rekommanderet brev til afhentning).

Nej, den kan ikke anses for værende sendt rekommanderet, men
den anses som værende fremkommet. Og det underbygges jo også
af, at du rent faktisk har fundet den, omend først efter et
par uger.

> Hvad siger gruppen?

At du ikke har krav på noget, og at PostDanmark har været
flinke at tilbyde dig at betale omkostningerne til en ny
fremsendelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:
http://pc-sikkerhed.dk

Allan Soerensen (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 14-08-10 19:42

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4c66c570$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Ifølge PostDanmarks regelsæt for indenlandske
> breve/rekommanderet/forsinkelse, så ydes der alene erstatning for
> dokumenterede økonomiske tab ved forsinkelse maksimalt svarende til
> forsendelsens totalpris. Det forekommer mig derfor, at jeg (eller
> afsender) yderligere bør godtgøres dette beløb, da håndteringen af det
> bortkomne brev har taget adskillige timer. PostDanmark er oplyst herom i
> efterlysningen, men har ikke kommenteret på det i svaret. Jeg synes, at
> det må stå klart, at udbetalingen fra PostDanmark ikke kan associeres med
> godtgørelsen for forsinkelse.
>
>
>
> Jeg tænker, at det bl.a. er væsentligt at få klarlagt om en anmeldelse af
> et rekommanderet brev også kan anses som fremsendt rekommanderet, da
> modtager ikke kvitterer for modtagelsen af anmeldelsen, således at det
> ikke kan dokumenteres, at modtager har modtaget anmeldelsen (dvs.
> orientering om at der er et rekommanderet brev til afhentning).
>
>
>
> Hvad siger gruppen?

Hvad er det du mener du skal have erstatning for?

1. Brevet er ikke forsinket. Det er forsøgt afleveret til dig, men var ikke
hjemme.

2. Forsendelsen er ikke bortkommet eller beskadiget. Afsender har modtaget
det igen, da det ikke kunne afleveres til dig.



Jet (15-08-2010)
Kommentar
Fra : Jet


Dato : 15-08-10 04:22

On 14 Aug., 19:34, "Kasper Jensen" <kasperjen...@post.tele.dk> wrote:
> Først og fremmest er jeg ikke interesseret i kommentarer om, at det
> drejer sig om et ubetydeligt beløb, da jeg ønsker at få belyst det
> juridiske indhold. Hvis jeg gik efter økonomien, så havde jeg droppet
> emnet for længe siden.
>
> Der er medio juni sendt et anbefalet brev til mig fra Spanien. Afsender
> har på egen drift valgt at sende det anbefalet, hvilket er normalt bl.a..
> fra Spanien, da ekstraydelsen kun koster omkring to euro, og hensigten
> er at få dokumenteret, at modtageren rent faktisk modtager brevet -
> derimod er der en stærkt begrænset forsikring på anbefalede breve
> udenfor Danmark (30 SDR). Imidlertid gælder PostDanmarks retningslinjer
> for indenlandske breve for udenlandske breve, når problemet er opstået
> ved PostDanmarks håndtering, hvilket er udiskuteret i den konkrete sag.
>
> Få dage senere forsøger PostDanmark at aflevere brevet til mig, men jeg
> er ikke hjemme, således at en anmeldelse udfyldes. Anmeldelsen finder
> jeg godt to uger senere i en bevoksning nær min postkasse. Det kan
> selvsagt ikke afgøres, som anmeldelsen er røget ud af min postkasse ved
> tømning, eller om budet har sjusket med afleveringen. Imidlertid er jeg
> meget omhyggelig med at tjekke indholdet af min postkasse, for netop
> ikke at miste små forsendelser som f.eks. anmeldelser.
>
> Jeg har skrevet til PostDanmarks Kundeservice primo juli. De oplyser at
> svare inden for to dage, men jeg har fortsat ikke modtaget et svar.
> Medio juli får afsender brevet retur med årsagen "Ikke Afhentet" (ikke
> forståeligt for en spaniol). Derefter har jeg efterlyst brevet hos
> PostDanmark, som nu i skrivelse med emnet "Portogodtgørelse for brev fra
> Spanien" "vil se bort fra Post Danmarks normale forretningsbetingelser"
> og udbetale mig sælgers omkostninger ved at få genfremsendt brevet.
>
> Ifølge PostDanmarks regelsæt for indenlandske
> breve/rekommanderet/forsinkelse, så ydes der alene erstatning for
> dokumenterede økonomiske tab ved forsinkelse maksimalt svarende til
> forsendelsens totalpris. Det forekommer mig derfor, at jeg (eller
> afsender) yderligere bør godtgøres dette beløb, da håndteringen af det
> bortkomne brev har taget adskillige timer. PostDanmark er oplyst herom i
> efterlysningen, men har ikke kommenteret på det i svaret. Jeg synes, at
> det må stå klart, at udbetalingen fra PostDanmark ikke kan associeres
> med godtgørelsen for forsinkelse.
>
> Jeg tænker, at det bl.a. er væsentligt at få klarlagt om en anmeldelse
> af et rekommanderet brev også kan anses som fremsendt rekommanderet, da
> modtager ikke kvitterer for modtagelsen af anmeldelsen, således at det
> ikke kan dokumenteres, at modtager har modtaget anmeldelsen (dvs.
> orientering om at der er et rekommanderet brev til afhentning).
>
> Hvad siger gruppen?

Få afsender til at sende brevet til en adresse (skal aftales inden)
hvor der ALTID er nogen hjemme til at kvittere for modtagelsen !

Kasper Jensen (15-08-2010)
Kommentar
Fra : Kasper Jensen


Dato : 15-08-10 14:12

"Jet" <jetrotte@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:0e8a4813-531d-487b-af1c-4f1830d4ce05@w30g2000yqw.googlegroups.com...
On 14 Aug., 19:34, "Kasper Jensen" <kasperjen...@post.tele.dk> wrote:
>>
>> Der er medio juni sendt et anbefalet brev til mig fra Spanien.
>> Afsender
>> har på egen drift valgt at sende det anbefalet, hvilket er normalt
>> bl.a.
>> fra Spanien,
>
>Få afsender til at sende brevet til en adresse (skal aftales inden)
>hvor der ALTID er nogen hjemme til at kvittere for modtagelsen !

Det er normal praksis i f.eks. Spanien, Tyskland og Storbritannien, at
afsender sender rekommanderet uden at dette er aftalt med modtager. Jeg
frabeder mig altid rekommandation, hvis afsender orienterer mig om, at
han vil benytte dette. Jeg har desværre en håndfuld dårlige oplevelser
med rekommanderede breve, mens ordinær brevpost altid fungerer.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste