mindreårig misbruger dankort
Fra : FRpi

Dato : 13-08-10 22:00

Hvad er straffen hvis en mindreårig der lige er fyldt 12 år "stjæler" mors
dankort for at købe
computerfigurer på et netsite.
Problemet var at sitet gemmer alle kortoplysninger undtagen kontrolcifrene
ved betaling, således at barnet kun skulle indtaste kontrolcifre for at
genneføre betaling.

Mvh.
Pi

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-08-10 03:33

On 13-08-2010 23:00, FRpi wrote:
> [...]
> ved betaling, således at barnet kun skulle indtaste kontrolcifre for at

2010: Nøøj lille Peter er vel nok dygtig. Han bliver et computer-geni.
2000: Ha-Ha, se hvad lille Peter har gjort - den lille bandit.
1990: Det må du sgu ikke, lille Peter.
1980: Hva fanen knægt, skal du ha et par flade?
1970: Du må ikke skælde lille Peter ud, det kan påvirke hans fremtid.
1960: Åhh, hvor har jeg dog ondt i numsen (lille Peter).
1950: Vi finder en coaster som lille Peter kan få hyre på.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Jubi

Dato : 14-08-10 08:45

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> 1960: Åhh, hvor har jeg dog ondt i numsen (lille Peter).
> 1950: Vi finder en coaster som lille Peter kan få hyre på.

Dettte er juragruppen, hvor vi debattere jura. Dine vitser hører til i
dk.snak.vittigheder.

Fra : Klaus H

Dato : 14-08-10 08:53

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse news:4c664963$0$36585$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i meddelelsen

> Dettte er juragruppen, hvor vi debattere jura. Dine vitser hører til i
> dk.snak.vittigheder.

Du glemte at tage den sidste linie med: " "
Denne smiley giver jo et klart udtryk for at det oprindelige spørgsmål slet ikke burde have været stillet.
Det er tydeligvis ikke et spørgsmål om jura men et spørgsmål om opdragelse og forældreansvar.

Klaus H

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-08-10 08:55

On 14-08-2010 09:44, Jubi wrote:

> Dettte er juragruppen, hvor vi debattere jura. Dine vitser hører til i
> dk.snak.vittigheder.

Du er sgu da vist stået for tidligt op.
Gnid nu søvnen ud af øjnene og læs spørgsmålet en gang til.

Fra : Jubi

Dato : 14-08-10 15:01

> Du er sgu da vist stået for tidligt op.
> Gnid nu søvnen ud af øjnene og læs spørgsmålet en gang til.

Spørgsmålet var hvad straffen var, altså et juridisk spørgsmål man kan
debatere eller spørge nærmere om, ikke smide vitser efter, og vil du
debattere en vejledning skal det gøres i dk.admin.netikette.

Fra : Ole C

Dato : 14-08-10 15:30

Jubi skrev blandt andet:

> Spørgsmålet var hvad straffen var, altså et juridisk spørgsmål man kan
> debatere eller spørge nærmere om, ikke smide vitser efter, og vil du
> debattere en vejledning skal det gøres i dk.admin.netikette.

Bliver du ikke blændet af skæret fra glorien...?

--
vh
Ole C

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-08-10 08:44

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i meddelelsen

> Bliver du ikke blændet af skæret fra glorien...?

I dette tilfælde har Jubi ret. Vent med at kritisere Jubi indtil han selv
gør i nælderne, ellers viser du bl.a. Karl Erik at det er ok det han gør, og
det er det som bekendt ikke.

--
Per

Fra : Klaus H

Dato : 14-08-10 08:50

"FRpi" <FRpi@nomymail.dk> skrev i en meddelelse news:4c65b24b$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> ved betaling, således at barnet kun skulle indtaste kontrolcifre for at

Det er op til moderen at afgøre.
Hun bærer selv en del af skylden, set med mine øjne.

Klaus H

Fra : FRpi

Dato : 14-08-10 09:29

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> wrote in message
>Det er op til moderen at afgøre.
Hun bærer selv en del af skylden, set med mine øjne.

Klaus H<

Undskyld hvis jeg ikke formulerede mig klart nok.

Det drejer sig om at hvis PBS skal/vil hjælpe skal barnet politianmeldes for
"uretmæssig brug af kreditkort" og hvad der så sker. (Sociale myndigheder /
anbringelse osv ?)

Ikke hvilken fysisk/psykisk straf man ellers skal finde på - det bliver der
ikke noget af.
Problemet synes jeg jo også er at sitet gemmer alle kortoplysninger så
barnet blot manglede kontrolciffer for at gnnemføre et køb.

At jeg selv har en skyld fordi jeg ikke har fået lært hende at det er
forkert/forbudt er jeg klar over.

Mvh.
Pi

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-08-10 11:43

FRpi wrote:

> [...]
> sker. (Sociale myndigheder / anbringelse osv ?)
>
> Ikke hvilken fysisk/psykisk straf man ellers skal finde på - det

Det må nærmere være et spørgsmål om at anmelde moderen for lemfældig
omgang med sit kreditkort, men det er politiet nok ret ligeglad med.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-08-10 09:47

FRpi wrote:

> Problemet synes jeg jo også er at sitet gemmer alle kortoplysninger så
> barnet blot manglede kontrolciffer for at gnnemføre et køb.

Det er meget almindeligt uden for Danmark. Men siderne hvor dit
kortnummer kan bruges er beskyttet af password, så man (herunder dit
barn) kan ikke "bare" få adgang til dem.

--
Jesper Lund

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 14-08-10 09:54

On Fri, 13 Aug 2010 23:00:27 +0200, "FRpi" <FRpi@nomymail.dk> wrote:

>Hvad er straffen hvis en mindreårig der lige er fyldt 12 år "stjæler" mors
>dankort for at købe computerfigurer på et netsite.
Hvem vil du straffe (rent juridisk ifht. loven) ? Barnet, det lader
sig ikke gøre, så er der kun moren tilbage og har hun handlet forkert
?

>Problemet var at sitet gemmer alle kortoplysninger undtagen kontrolcifrene
>ved betaling, således at barnet kun skulle indtaste kontrolcifre for at
>genneføre betaling.
Hvis det er noget sitet har gjort, det kan også være din egen browser
der lige hjælper dig, eller et eller andet add-on til browser/OS.
Hvis ikke, så er det derimod en misforstået kundeservice, det burde
anmeldes til forbrugerombudsmanden, man kan ikke forvente at sitet
"frivilligt" vil fjerne en indtægtsgivende funktion, uanset hvor
uigemmentænkt den nu måtte være ud fra et sikkerhedssynspunkt.

/Hans

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 14-08-10 10:13

"FRpi" <FRpi@nomymail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ved betaling, således at barnet kun skulle indtaste kontrolcifre for at

Hvad skal du med en "straf"? Gi' ungen en endefuld!

Internetkøb kan fortrydes med 14 dages fuld returret. Hvis der er tale om
noget "ikke-returnerbart", som f.eks. ringetoner eller computerfigurer (?)
kan der muligvis være andre regler.

Det der falder mig ind først, er at henvende mig til banken og fortælle dem
at der er tale om en dankorttransaktion som jeg ikke har foretaget, og bede
dem annullere den.

Fra : Kasper Demant

Dato : 14-08-10 10:24

Den 14-08-2010 11:13, Henrik Eriksen skrev:

> Det der falder mig ind først, er at henvende mig til banken og fortælle
> dem at der er tale om en dankorttransaktion som jeg ikke har foretaget,
> og bede dem annullere den.

Det vil være strafbart i form af bedrageri. Hun er udmærket klar over at
pengene er brugt fordi hun ikke har opbevaret sit dankort med den
tilstrækkelige påpasselighed.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Per

Dato : 14-08-10 10:55

Kasper Demant wrote:

> Det vil være strafbart i form af bedrageri. Hun er udmærket klar over
> at pengene er brugt fordi hun ikke har opbevaret sit dankort med den
> tilstrækkelige påpasselighed.

Der er ingen regler om hvordan man skal opbevare sit dankort.

Der er til gengæld regler om hvordan man skal "opbevare" sin PIN-kode. Og
det lader ikke til at PIN-koden er blevet brugt ifm. netkøbet.

Selvfølgelig kan moderen ikke straffes fordi det 12-årige barn har stjålet
kortet. Barnet kan heller ikke straffes, men kan kræves
erstatningsansvarlig.

/ Per

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 14-08-10 11:59

> Selvfølgelig kan moderen ikke straffes fordi det 12-årige barn har stjålet
> kortet. Barnet kan heller ikke straffes, men kan kræves
> erstatningsansvarlig.

Barnet har ikke stjålet kortet. Moderen har købt en konto til drengen med
dankortet, hvor systemet så uden hendes vidende har gemt kortnummer og
udløbsdato, og blot har spurgt om kontrolcifre for at verificere - og dem
kan det lille 12-årige barn så huske. Altså har han ikke kortet fysisk, han
udnytter bare at udbyder har gemt oplysningerne, og at han kan huske
kontrolcifrene.

Vips-vaps-vupti. PayPal gør ca. det samme.

--
Troels
BMW - Freude am Fahren.

Fra : Henning

Dato : 14-08-10 13:02

>Vips-vaps-vupti. PayPal gør ca. det samme.

Nej, PayPal kræver at du logger ind med brugernavn og password. Ja,
hvis moderen samtidig har bedt computeren huske dette, har hun et
problem.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-08-10 18:40

Kasper Demant <news@kwdemant.dk> wrote:

> Det vil være strafbart i form af bedrageri. Hun er udmærket klar over at
> pengene er brugt fordi hun ikke har opbevaret sit dankort med den
> tilstrækkelige påpasselighed.

Miseren ville slet ikke være opstået, hvis moderen havde foretaget købt
fra HENDES computer.

Problemet her er at de sikkert ligesom mange andre deles om en fælles
computer uden at have seperate login.

En dreng på 12 år bør have sin egen computer, hvor der ikke foretages
køb fra, alternativt sit eget login uden admin retttigheder på moderens.

Det betinger naturligivs at moderen ikke er så dum at hun giver ham sit
password.

Moderen kan bare benytte sig af de 14 dages returret, hvis hun har
opdaget det i tide.
--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/