/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ny rotor gi'r for høj ladestyrke, zenerdio~
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 14-08-10 16:10


Min Triumph fra 1972 har ikke kunnet holde batterispændingen.

En ny rotor har løst problemet så effektivt at ensretteren - ny, men af en
type som skal ligne den originale Lucas - ikke kunne håndtere den nu
forøgede ladestyrke.

Der er nu monteret en ny - org. gammel Lucas ensretter. - Og ladestyrken er
mere end effektiv. Jeg har kun ladet motoren rotere - 2000- 3000 omdr.
ganske kort - og ser en ladestyrke på 14,7+. - Det vil sige, at jeg er bange
for endnu en ensretterafbrænding.

- Kan der være fejl ved zenerdioden ? - Har jeg mulighed for at måle denne?

- Ensretteren bli'r mere end fingervarm.

- Lidt faglig ekspertice vil være velkommen, - hvad siger du Steen??

Palle



 
 
Carsten Jensen (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 14-08-10 16:17


"Palle Bugtrup" <burini@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4c66b1c4$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Min Triumph fra 1972 har ikke kunnet holde batterispændingen.
>
> En ny rotor har løst problemet så effektivt at ensretteren - ny, men af en
> type som skal ligne den originale Lucas - ikke kunne håndtere den nu
> forøgede ladestyrke.
>
> Der er nu monteret en ny - org. gammel Lucas ensretter. - Og ladestyrken
> er mere end effektiv. Jeg har kun ladet motoren rotere - 2000- 3000 omdr.
> ganske kort - og ser en ladestyrke på 14,7+. - Det vil sige, at jeg er
> bange for endnu en ensretterafbrænding.
>
> - Kan der være fejl ved zenerdioden ? - Har jeg mulighed for at måle
> denne?
>
> - Ensretteren bli'r mere end fingervarm.
>
> - Lidt faglig ekspertice vil være velkommen, - hvad siger du Steen??
>
> Palle
Bare mit lille pip. Jeg har en Norton Commando og på den har jeg smidt
zenerdiode, condensator og relæ væk og erstattet det med en powerbox til ca
500 kr. Siden har den bare kørt.



__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5366 (20100814) __________

The message was checked by ESET NOD32 Antivirus.

http://www.eset.com





Steen Gruby (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-08-10 17:52

On Sat, 14 Aug 2010 17:16:34 +0200, "Carsten Jensen"
<Nonnebo.slot@mail.dk> wrote:

Hej Carsten.

>Bare mit lille pip. Jeg har en Norton Commando og på den har jeg smidt
>zenerdiode, condensator og relæ væk og erstattet det med en powerbox til ca
>500 kr. Siden har den bare kørt.
>
Jeg er ganske enig.
Den med zeenerdioden hører fortiden til
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960 alle på www.gruby.dk

Palle Bugtrup (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 14-08-10 17:11


"Palle Bugtrup" <burini@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4c66b1c4$0$36579$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Min Triumph fra 1972 har ikke kunnet holde batterispændingen.
>
> En ny rotor har løst problemet så effektivt at ensretteren - ny, men af en
> type som skal ligne den originale Lucas - ikke kunne håndtere den nu
> forøgede ladestyrke.
>
> Der er nu monteret en ny - org. gammel Lucas ensretter. - Og ladestyrken
> er mere end effektiv. Jeg har kun ladet motoren rotere - 2000- 3000 omdr.
> ganske kort - og ser en ladestyrke på 14,7+. - Det vil sige, at jeg er
> bange for endnu en ensretterafbrænding.
>
> - Kan der være fejl ved zenerdioden ? - Har jeg mulighed for at måle
> denne?
>
> - Ensretteren bli'r mere end fingervarm.
>
> - Lidt faglig ekspertice vil være velkommen, - hvad siger du Steen??
>
> Palle


Hallo til dig med 'Commandoen'! - Tak for forslaget. - Dit indlæg
fosvandt desværre.

Palle



Steen Gruby (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-08-10 17:42

On Sat, 14 Aug 2010 17:09:55 +0200, "Palle Bugtrup" <burini@mail.dk>
wrote:

Hej Palle.
>
>Der er nu monteret en ny - org. gammel Lucas ensretter. - Og ladestyrken er
>mere end effektiv. Jeg har kun ladet motoren rotere - 2000- 3000 omdr.
>ganske kort - og ser en ladestyrke på 14,7+. - Det vil sige, at jeg er bange
>for endnu en ensretterafbrænding.
>
14,7 volt+ er ikke helt fint i kanten - Og dog.
Jeg ved ikke hvad zeenerspændingen skal være, men jeg vil formode
noget med 14,2 til 14,5 volt.

> - Kan der være fejl ved zenerdioden ? - Har jeg mulighed for at måle denne?
>
Zeenerdioden kan sagtens være defekt.
At måle på den kræver blot at du kender mærkespændingen, har en lille
modstand på ca. 50 ohm og en variabel strømforsyning der kan give en
spænding på over 17-20 volt.
Så sætter du strømforsyningen på zeenerdioden med modstanden i serie
med den ene ledning og måler spændingen over zeenerdioden med et
voltmeter samtidig med at du skruer op for spændingen.
Spændingen over zeenerdioden skal stoppe vide mærkespændingen lige
gyldigt om du skruer op til 20 volt på strømforsyningen.

> - Ensretteren bli'r mere end fingervarm.
>
No problem, så længe du kan holde på den holder den.
Zeenerdioden bliver også varm, idet der afsættes den overskydende
effekt i den.
Og for resten: Defekte Zeenerdioder plejer at kortslutte, så jeg
tvivler på at den fejler noget

Når det så er sagt, så er den form for regulering noget bras.
Lidt længere nede i tråden foreslår Carsten en mere moderne regulator.
Det kan jeg kun tilslutte mig.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960 alle på www.gruby.dk

Palle Bugtrup (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 14-08-10 20:53


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:l2gd66la6g0j9tgsjs8g9olk3lor6qqsb5@4ax.com...
> On Sat, 14 Aug 2010 17:09:55 +0200, "Palle Bugtrup" <burini@mail.dk>
> wrote:
>
> Hej Palle.
>>
>>Der er nu monteret en ny - org. gammel Lucas ensretter. - Og ladestyrken
>>er
>>mere end effektiv. Jeg har kun ladet motoren rotere - 2000- 3000 omdr.
>>ganske kort - og ser en ladestyrke på 14,7+. - Det vil sige, at jeg er
>>bange
>>for endnu en ensretterafbrænding.
>>
> 14,7 volt+ er ikke helt fint i kanten - Og dog.
> Jeg ved ikke hvad zeenerspændingen skal være, men jeg vil formode
> noget med 14,2 til 14,5 volt.
>
>> - Kan der være fejl ved zenerdioden ? - Har jeg mulighed for at måle
>> denne?
>>
> Zeenerdioden kan sagtens være defekt.
> At måle på den kræver blot at du kender mærkespændingen, har en lille
> modstand på ca. 50 ohm og en variabel strømforsyning der kan give en
> spænding på over 17-20 volt.
> Så sætter du strømforsyningen på zeenerdioden med modstanden i serie
> med den ene ledning og måler spændingen over zeenerdioden med et
> voltmeter samtidig med at du skruer op for spændingen.
> Spændingen over zeenerdioden skal stoppe vide mærkespændingen lige
> gyldigt om du skruer op til 20 volt på strømforsyningen.
>
>> - Ensretteren bli'r mere end fingervarm.
>>
> No problem, så længe du kan holde på den holder den.
> Zeenerdioden bliver også varm, idet der afsættes den overskydende
> effekt i den.
> Og for resten: Defekte Zeenerdioder plejer at kortslutte, så jeg
> tvivler på at den fejler noget
>
> Når det så er sagt, så er den form for regulering noget bras.
> Lidt længere nede i tråden foreslår Carsten en mere moderne regulator.
> Det kan jeg kun tilslutte mig.
> --
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958
> Velocette Venom 1960 alle på www.gruby.dk

OK - og tak!
Palle

P.S. Som strømforsyning kan jeg jo anvende en hurtiglader - 24 volt - og
dreje
trinløst op fra 0. Som modstand kan jeg bruge . . . ? - Det må jeg lige
finde ud af,
en 24 volt 60 watt pære måske? I hvert fald en eller anden 24 volt
strømforbruger.

Men inden jeg tager på langtur, kan det da godt være jeg skal overveje
opdatering,
- selv om det går ud over det originale.

Carsten's indlæg forsvandt desværre for mig, - kan du fortælle, hvad det
var for
en komponent/box jeg skulle søge efter?



Steen Gruby (14-08-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-08-10 21:16

On Sat, 14 Aug 2010 21:53:14 +0200, "Palle Bugtrup" <burini@mail.dk>
wrote:

Hej Palle.
>
> P.S. Som strømforsyning kan jeg jo anvende en hurtiglader - 24 volt - og
>dreje trinløst op fra 0. Som modstand kan jeg bruge . . . ? - Det må jeg lige
>finde ud af, en 24 volt 60 watt pære måske? I hvert fald en eller anden 24 volt
>strømforbruger.
>
Det vil sikkert virke fint.

> Men inden jeg tager på langtur, kan det da godt være jeg skal overveje
>opdatering, selv om det går ud over det originale.
>
Lige der må du gerne abstrahere fra det originale.
Du kan jo altid lade zeenerdioden sidde som blikfang uden at forbinde
den til noget.

> Carsten's indlæg forsvandt desværre for mig, - kan du fortælle, hvad det
>var for en komponent/box jeg skulle søge efter?
>
Her er Carstens posting:
Bare mit lille pip. Jeg har en Norton Commando og på den har jeg smidt
zenerdiode, condensator og relæ væk og erstattet det med en powerbox
til ca 500 kr. Siden har den bare kørt.

Og jeg er helt enig
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960 alle på www.gruby.dk

Palle Bugtrup (15-08-2010)
Kommentar
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 15-08-10 08:39


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:d4ud66lp8dgblai4e3e8tgj8das9dc99jm@4ax.com...
> On Sat, 14 Aug 2010 21:53:14 +0200, "Palle Bugtrup" <burini@mail.dk>
> wrote:
>
> Hej Palle.
>>
>> P.S. Som strømforsyning kan jeg jo anvende en hurtiglader - 24 volt -
>> og
>>dreje trinløst op fra 0. Som modstand kan jeg bruge . . . ? - Det må jeg
>>lige
>>finde ud af, en 24 volt 60 watt pære måske? I hvert fald en eller anden 24
>>volt
>>strømforbruger.
>>
> Det vil sikkert virke fint. - Mener du det! . . alvorligt??

Når jeg kommer i seng, - før jeg sover, og osse inden jeg står op om
morgenen,
beskæftiger jeg mig med den slags ting, som jeg ikke har så nemt ved.

Det var måske også muligt at teste zeenerdioden ved at indskyde den i en
almindelig
opladning af et 12 volt batteri med hurtigladeren, og her læse spændingen
når den
åbner.

Hilsen - og tak for hjælp,
Palle





>> Men inden jeg tager på langtur, kan det da godt være jeg skal overveje
>>opdatering, selv om det går ud over det originale.
>>
> Lige der må du gerne abstrahere fra det originale.
> Du kan jo altid lade zeenerdioden sidde som blikfang uden at forbinde
> den til noget.
>
>> Carsten's indlæg forsvandt desværre for mig, - kan du fortælle, hvad
>> det
>>var for en komponent/box jeg skulle søge efter?
>>
> Her er Carstens posting:
> Bare mit lille pip. Jeg har en Norton Commando og på den har jeg smidt
> zenerdiode, condensator og relæ væk og erstattet det med en powerbox
> til ca 500 kr. Siden har den bare kørt.
>
> Og jeg er helt enig
> --
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958
> Velocette Venom 1960 alle på www.gruby.dk



Armand (15-08-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-08-10 18:20

Steen Gruby skrev:
> On Sat, 14 Aug 2010 17:09:55 +0200, "Palle Bugtrup" <burini@mail.dk>
> wrote:
>
>
> Når det så er sagt, så er den form for regulering noget bras.
> Lidt længere nede i tråden foreslår Carsten en mere moderne regulator.
> Det kan jeg kun tilslutte mig.
>
I et nyligt indlæg nævnes et stort strømfald på vejen til; igennem og
fra tændingslåsen, som årsag til at et laderelæ fejlagtigt pumpede
større spænding i batteriet: Elektronikken målede i praksis på en
ledning med ikke representativ spænding

Kan dét ikke også være problemet hér?


--
Armand.

Steen Gruby (15-08-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-08-10 18:52

On Sun, 15 Aug 2010 19:20:07 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>>
>I et nyligt indlæg nævnes et stort strømfald på vejen til; igennem og
>fra tændingslåsen, som årsag til at et laderelæ fejlagtigt pumpede
>større spænding i batteriet: Elektronikken målede i praksis på en
>ledning med ikke representativ spænding
>
Reguleringen er i dette tilfælde en macro zeenerdiode der blot
kortslutter det der kommer ud af ensretteren når spændingen er høj
nok.
Den er normalt monteret på en stjerneformet kølefinne der igen er
monteret på underste gaffelbro for at få maksimal køling af
"fartvinden" (Hvis man kan tale om noget sådant på sådan en gammel
nostalgiknallert )

I dag klares samme type regulering med en mindre zeenerdiode der fyrer
en thyristor der står for kortslutningen af output fra ensretteren -
Det kaldes for shuntregulering, og er ikke særligt skånsom ved resten
af ladeelektronikken.
I moderne tider er det kredsløb sammenbygget med ensretteren der
dermed i folkemunde har ændret navn til regulatoren

Men du har som sædvanlig fat i noget.
Zeenerdioden skal have fat så direkte over regulatoren som muligt -
Ikke noget med på den anden side af tændingslåsen med deraf følgende
spændingstab i kontakter og ledningsnet..
Så er fanden løs.

>Kan dét ikke også være problemet hér?

Som du ser - JA!
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo, Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956, NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960 alle på www.gruby.dk

Palle Bugtrup (15-08-2010)
Kommentar
Fra : Palle Bugtrup


Dato : 15-08-10 19:56


"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:2n9g66hbh12nke47o9l5eu6n4hbflqonpd@4ax.com...
> On Sun, 15 Aug 2010 19:20:07 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>>>
>>I et nyligt indlæg nævnes et stort strømfald på vejen til; igennem og
>>fra tændingslåsen, som årsag til at et laderelæ fejlagtigt pumpede
>>større spænding i batteriet: Elektronikken målede i praksis på en
>>ledning med ikke representativ spænding
>>
> Reguleringen er i dette tilfælde en macro zeenerdiode der blot
> kortslutter det der kommer ud af ensretteren når spændingen er høj
> nok.
> Den er normalt monteret på en stjerneformet kølefinne der igen er
> monteret på underste gaffelbro for at få maksimal køling af
> "fartvinden" (Hvis man kan tale om noget sådant på sådan en gammel
> nostalgiknallert )
>
> I dag klares samme type regulering med en mindre zeenerdiode der fyrer
> en thyristor der står for kortslutningen af output fra ensretteren -
> Det kaldes for shuntregulering, og er ikke særligt skånsom ved resten
> af ladeelektronikken.
> I moderne tider er det kredsløb sammenbygget med ensretteren der
> dermed i folkemunde har ændret navn til regulatoren
>
> Men du har som sædvanlig fat i noget.
> Zeenerdioden skal have fat så direkte over regulatoren som muligt -
> Ikke noget med på den anden side af tændingslåsen med deraf følgende
> spændingstab i kontakter og ledningsnet..
> Så er fanden løs.
>
>>Kan dét ikke også være problemet hér?
>
> Som du ser - JA!

Det er det så ikke, da zeenerdioden er koblet direkte på ledningen fra
ensretter til
batteri, altså før tændingslåsen. - Alt indenfor en ledningslængde
Men tak for tanken Armand!
Palle



Richard (15-08-2010)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 15-08-10 14:35

On 14 Aug., 17:09, "Palle Bugtrup" <bur...@mail.dk> wrote:
>    Min Triumph fra 1972 har ikke kunnet holde batterispændingen.
>
> En ny rotor har løst problemet så effektivt at ensretteren - ny, men af en
> type som skal ligne den originale Lucas - ikke kunne håndtere den nu
> forøgede ladestyrke.

Hvilket batteri? – en mærke- eller thansen-vare? Kunne man forestille
sig, at et dårligt batteri, der ikke ville tage strøm, ville tvinge
spændingen op i de højder? Blot en tanke, kraftigt inspireret af en
snak med Agusta-Claus fornylig.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Ukendt (15-08-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-08-10 22:17

On Sun, 15 Aug 2010 13:35:16 -0700 (PDT), Richard wrote:

> Hvilket batteri? – en mærke- eller thansen-vare? Kunne man forestille
> sig, at et dårligt batteri, der ikke ville tage strøm, ville tvinge
> spændingen op i de højder? Blot en tanke, kraftigt inspireret af en
> snak med Agusta-Claus fornylig.

Nej, det er ren overtro. :-| Men et "billigt" måleinstrument kan give
anledning den tro. Kun et analogt instrument er med sikkerhed retvisende
ved en sådan måling. Derimod kan digitale instrumenter med lav
samplehastighed vise hvadsomhelst i en situation med dårlig akkumulator.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 15-8-2010

Richard (16-08-2010)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 16-08-10 12:24

On 15 Aug., 23:17, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> > Hvilket batteri? – en mærke- eller thansen-vare? Kunne man forestille
> > sig, at et dårligt batteri, der ikke ville tage strøm, ville tvinge
> > spændingen op i de højder? Blot en tanke, kraftigt inspireret af en
> > snak med Agusta-Claus fornylig.
>
> Nej, det er ren overtro. :-| Men et "billigt" måleinstrument kan give
> anledning den tro. Kun et analogt instrument er med sikkerhed retvisende
> ved en sådan måling. Derimod kan digitale instrumenter med lav
> samplehastighed vise hvadsomhelst i en situation med dårlig akkumulator..

Tak Orla, men nu var det ikke så meget selve målervisningen som
niveauet, der var interessant. Med andre ord om en for høj spænding fx
identificeret ved afbrændte komponenter kunne have årsag i en akku,
der ikke ville tage strøm?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Ukendt (16-08-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-08-10 19:35

On Mon, 16 Aug 2010 11:23:30 -0700 (PDT), Richard wrote:

> On 15 Aug., 23:17, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>
>>> Hvilket batteri? – en mærke- eller thansen-vare? Kunne man forestille
>>> sig, at et dårligt batteri, der ikke ville tage strøm, ville tvinge
>>> spændingen op i de højder? Blot en tanke, kraftigt inspireret af en
>>> snak med Agusta-Claus fornylig.
>>
>> Nej, det er ren overtro. :-| Men et "billigt" måleinstrument kan give
>> anledning den tro. Kun et analogt instrument er med sikkerhed retvisende
>> ved en sådan måling. Derimod kan digitale instrumenter med lav
>> samplehastighed vise hvadsomhelst i en situation med dårlig akkumulator.
>
> Tak Orla, men nu var det ikke så meget selve målervisningen som
> niveauet, der var interessant. Med andre ord om en for høj spænding fx
> identificeret ved afbrændte komponenter kunne have årsag i en akku,
> der ikke ville tage strøm?

I nogle systemer ja, f.eks. mekanisk feltregulerede systemer. Sansynligvis
også visse shuntregulerede, (tidlige Suzuki). Men det kræver et oscilloskop
at påvise disse spændingsspidser som er kortvarige.

Men et fungerende zenerreguleret system kan ikke have overspænding, uanset
om akkumulator er tilsluttet.

Men klart at akkumulatoren står for megen udglatning, det er jo dens
opgave. Men det plejer selv den ringeste akkumulator at kunne klare, det er
faktisk værre med løse gnistrende polsko, de inducerer meget høje
spændingsspidser i ledningsnettet.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 15-8-2010

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste