Meget bitter squash!
Fra : uh

Dato : 14-08-10 15:27

Andre end mig der har oplevet det?

For første gang har jeg prøvet at sætte tænderne i en sådan - DET var ikke
sjovt.

Da jeg deler ud til højre og venstre af disse squash fra vores have, har
også mine børn været ude for det. Vi er enige om at de ikke er almindelig
bitre, som en agurk kunne være i gamle dage, de er totalt uspiselige!

Nogen som også har prøvet det, og/eller kan bidrage med relevante
oplysninger ang. fænomenet? Jeg kan ikke forstå, hvis årsagen kun skulle
være tørke, for meget gødning o. l., vi har vel 8-10 planter ialt. Vil nu
forsøge at lokalisere om det er en enkelt plante som bærer disse, bliver jo
så nødt til at smage på alle høstede squash

Mvh uh

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-08-10 11:23

On 14 Aug., 16:27, "uh" <u...@forum.dk> wrote:

> [...]
> forsøge at lokalisere om det er en enkelt plante som bærer disse, bliver jo
> så nødt til at smage på alle høstede squash

Det skyldes formentlig forurening med vilde græskar i det frøparti, du
har sået. Den pågældende plante kan trækkes op, og det er bestemt
langt fra sikkert, alle frø fra den pose har problemet. Du kan nøjes
med at smage en grønsag fra hver plante, men det er klart, at hvis de
er høstet, er det for sent med den approach. Skær et meget lille
stykke af en af enderne og lad det røre tungen, det burde være
rigeligt til at smage, om du har fat i en bitter en...

I øvrigt er det bitre stof meget giftigt, så det er bare om at spytte
ud med det samme. Selv meget små mængder kan give symptomer (opkast,
diaré mv).

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : uh

Dato : 14-08-10 21:52

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> I øvrigt er det bitre stof meget giftigt, så det er bare om at spytte
> ud med det samme. Selv meget små mængder kan give symptomer (opkast,

Ved du hvilket giftstof der er tale om?

mvh uh

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-08-10 21:55

uh har bragt dette til os:
> Andre end mig der har oplevet det?

2 gange for et år eller 2 siden måtte min kone smide en sammenkogt ret
i skraldespanden af samme årsag - squash´ne var af egen avl og var vel
ud af en 20-30 stykker.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : uh

Dato : 14-08-10 22:12

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> skraldespanden af samme årsag - squash´ne var af egen avl og var vel ud af

Tak for indlæg til både Hans og Kevin. Jeg har nu søgt og fundet svar på
sagen, her er nogle links:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/8457.html
http://www.altomkost.dk/Services/Nyhedsrum/Nyheder/2007/Smid_de_bitre_squash_ud.htm
http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article/32199914/
http://www.jv.dk/artikel/722699:Indland--Bitter-squash-kan-give-mavepumper

Mvh uh - som nu altid smager på en stump squash først!

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-10 09:00

uh wrote:

> [...]
> http://www.jv.dk/artikel/722699:Indland--Bitter-squash-kan-give-mavepumper
>
> Mvh uh - som nu altid smager på en stump squash først!

Det er et velkendt fænomen at f. eks. asier kan være bitre, derfor
smager man altid på hver enkelt når man skræller dem.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : uh

Dato : 16-08-10 09:07

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det er et velkendt fænomen at f. eks. asier kan være bitre, derfor smager
> man altid på hver enkelt når man skræller dem.

Ja, netop, det mener jeg enhver husmor er klar over, ellers kan man jo
ødelægge alt det syltede - men nu er squash jo ikke heeeeelt det samme som
asier, og jeg har aldrig været ude for/eller hørt om bitre squash, før min
søn fortalte om sin ubehagelige oplevelse. I øvrigt smagte man jo også i
gamle dage på salatagurkerne, et lille hak i den nederste stilkende for at
bedømme dem.

Ja ja, man lærer jo hele tiden noget nyt - eller gammelt :).

Mvh uh

Fra : V Hansen

Dato : 16-08-10 13:14

> Ja ja, man lærer jo hele tiden noget nyt - eller gammelt :).
>
> Mvh uh

Lige et spørgsmål,
er det de gule og de grønne squash, det kan optræde i, eller kun de grønne ?
mvh
Vibeke

Fra : uh

Dato : 16-08-10 21:31

"V Hansen" <vibs@profibermail.dk> skrev i meddelelsen

> Lige et spørgsmål,
> er det de gule og de grønne squash, det kan optræde i, eller kun de grønne
> [...]

Hos mig er det de grønne - mest almindelige du ser hele året næsten i
butikkrene. Om det også kan være tilfældet i de gule ved jeg ikke, men
hvorfor ikke? Læste et sted - mener jeg - at det også kan overgå
Honningmeloner.
mvh uh

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-08-10 05:28

On 16 Aug., 14:13, "V Hansen" <v...@profibermail.dk> wrote:

> er det de gule og de grønne squash, det kan optræde i, eller kun de grønne ?

Det gælder alle medlemmer af græskarfamilien (Cucurbitaceæ). I den
spiselige afdeling er det vist mest agurker, græskar, squash, meloner
og vandmeloner (ikke nødvendigvis udtømmende liste). Syltede asier
laves også af en agurketype, så de er også omfattet. Jeg vil tro,
frilandsarter er mere udsatte for denne sjældne giftighed end typiske
drivhusplanter, da sidstnævnte vel i mindre grad forurenes ved
bestøvning.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : V Hansen

Dato : 18-08-10 23:38

> [...]
> frilandsarter er mere udsatte for denne sjældne giftighed end typiske
> drivhusplanter, da sidstnævnte vel i mindre grad forurenes ved

Mon det så er det samme bitterstof som førhen godt kunne optræde i agurker,
og som man skrællede agurkerne for at blive fri for, og som også var i
stilkenden ?
Det er heldigvis avlet ud.

mvh
Vibeke

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-08-10 05:28

Den 19-08-2010, skrev V Hansen:
> [...]
> og som man skrællede agurkerne for at blive fri for, og som også var i

Det virker 100 gange værre! - man får hurtigt spyttet maden ud igen

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-08-10 22:18

On Sat, 14 Aug 2010 22:52:24 +0200, uh wrote:

> "Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Skær et meget lille

> Ved du hvilket giftstof der er tale om?
>
> mvh uh

Cucurbitacin, ligesom i bitre agurker, så vidt jeg ved.

--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School