Kampen mod sneglene
Fra : ebbe hansen

Dato : 13-08-10 15:28

Jeg har lavet sneglehegn rundt min urtehave, og ingen iberiasnegle er
trængt ind de sidste 3-4 år. Jeg synes heller ikke jeg har set de små
snegle med hus, men, men, mine salat, kinakål og spidskål som tillige
står under insektnet er invaderet af de små snegle uden hus. Hvordan
er de trængt ind, går de under jorden eller er de kommet med
komposten. Så skal man måske kvitte kompost inden for sneglehegnet,
ærgerligt,
Er der nogen der kender problemet, og i særdeleshed en løsning.
mvh Ebbe

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 13-08-10 20:52

"ebbe hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev
> Er der nogen der kender problemet, og i særdeleshed en løsning.

Frøer og tudser.
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Mogens

Dato : 13-08-10 20:58

Preben R. Sørensen wrote:

> "ebbe hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev
>
> Frøer og tudser.
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
Vores "dræber"-snegle er nu stort set forsvundet. Noget i naturen må
have udviklet sig så de nu holder bestanden nede. I starten vadede vi
bogstaveligt talt i snegle til anklerne, men nu, selv i fugtigt vejr,
skal man kigge langt efter dem.

Måske du bare skal igennem et par år til naturen genskaber balancen?

Fra : ebbe hansen

Dato : 14-08-10 11:22

On Fri, 13 Aug 2010 21:58:21 +0200, Mogens <xx@xxx.com> wrote:
klip

> [...]
>skal man kigge langt efter dem.
>
>Måske du bare skal igennem et par år til naturen genskaber balancen?
Det er ikke dræbersnegle, dem har jeg kontrol over
mvh Ebbe

Fra : ebbe hansen

Dato : 14-08-10 11:20

On Fri, 13 Aug 2010 21:52:11 +0200, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

>"ebbe hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev
>
>Frøer og tudser.
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

de er vist vanskelige at finde heromkring
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-10 21:10

On Fri, 13 Aug 2010 16:28:22 +0200, ebbe hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>er de trængt ind, går de under jorden eller er de kommet med
>komposten. Så skal man måske kvitte kompost inden for sneglehegnet,

Jeg kan godt forestille mig at de små husløse snegle, som formentlig er
agersnegle, kan forcere et sneglehegn. I hvert fald de hegn som er
nærmest i facon som et stort 1-tal.

>Er der nogen der kender problemet, og i særdeleshed en løsning.

Jeg bruger sneglegift - men lige for tiden kniber det alligevel med at
holde bestanden nede.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : ebbe hansen

Dato : 14-08-10 11:19

On Fri, 13 Aug 2010 22:10:03 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>nærmest i facon som et stort 1-tal.

>Jeg bruger sneglegift - men lige for tiden kniber det alligevel med at

Tak for svar, ja, jeg tror at det er agersnegle, og mit sneglehegn er
med ettals profil
Det er åbenbart umuligt helt at undgå gift, er der forskel på gift, og
kan du anbefale et mærke.
mvh Ebbe

Fra : Aksel

Dato : 14-08-10 16:32

"ebbe hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> kan du anbefale et mærke.
> mvh Ebbe

Vi kører til Flensburg og køber : "Schneckengift" Det er fantastisk
effektivt. Det udrydder endog sneglene lidt inde fra naboens område.
Uden dette ville vi ikke have ret meget grønt i vores have.
Mvh
Aksel

Fra : ebbe hansen

Dato : 14-08-10 17:42

On Sat, 14 Aug 2010 17:31:51 +0200, "Aksel" <Aksel@stribnet.dk> wrote:

> [...]
>effektivt. Det udrydder endog sneglene lidt inde fra naboens område.
>Uden dette ville vi ikke have ret meget grønt i vores have.

Det er så ikke en mulighed for mig, men tak for tipset
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-08-10 17:19

On Sat, 14 Aug 2010 12:19:11 +0200, ebbe hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Det er åbenbart umuligt helt at undgå gift, er der forskel på gift, og
>kan du anbefale et mærke.

Jeg bruger Ferramol og er egentlig godt tilfreds med det.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : ebbe hansen

Dato : 14-08-10 17:40

Mange tak, det vil jeg prøve
mvh Ebbe

Fra : jones_net

Dato : 16-08-10 01:50

On 14 Aug., 18:42, ebbe hansen <eb...@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> Det er så ikke en mulighed for mig, men tak for tipset
> mvh  Ebbe

Kig på Nettet. For 2-3 år siden købte jeg en pose med 25 kg sneglegift
(samme som Feramol, bare en anden producent) i Tyskland. Dengang
kostede den ca. 1.000,- og tilsvarende mængde Feramol kostede ca.
4.000,-
Så lidt søgning på Nettet kan spare dig for en tur til Flensburg og
samtidig spare penge

Feramol er bare det danske navn, og eftersom de har markedsført det
godt, så er der ikke mange som undersøger markedet. Samme som RoundUp,
som bare er et varemærke for stoffet Glyphosfat. Du kan finde andre
produkter med samme indhold, som koster 1/2, men bare hedder
"Ukrudtsfjerner".

Hmm, Googlede lige for sjov inden jeg skulle poste:
http://www.billigskadedyr.dk/product.asp?product=107
25 kg Ferramol til under 1.500,- Så er det ikke sikkert, at det kan
betale sig at købe det i Tyskland via Nettet...
Hvis du holder posen fri for fugt, kan de holde i lang tid...

/J

Fra : ebbe hansen

Dato : 16-08-10 09:50

On Mon, 16 Aug 2010 00:50:22 -0700 (PDT), jones_net
<jonesnet@gmail.com> wrote:

Klip

> [...]
>betale sig at købe det i Tyskland via Nettet...
>Hvis du holder posen fri for fugt, kan de holde i lang tid...

Tak for tipset
mvh Ebbe

Fra : Aksel

Dato : 17-08-10 11:49

"jones_net" <jonesnet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

<som bare er et varemærke for stoffet Glyphosfat. Du kan finde andre
<produkter med samme indhold, som koster 1/2, men bare hedder

"Min" Schneckengift (Spiess - Urania) er et helt andet produkt og har
metaldehyd som effektivt stof. Det er særdeles effektivt og meget billigt i
anvendelse. Metaldehyd er samme stof, som i små hvide blokke anvendes til
optænding i pejse og grillstartere.
Det er ikke specielt giftigt, men det maa ikke bruges i områder med en del
overfladevand - står der på den tyske pakke! Det er vist nogle år siden, det
udgik af det danske marked.
Ferromol er alt for dyrt.
Mvh
Aksel

Fra : Pia

Dato : 16-08-10 06:59

On 16 Aug., 10:50, ebbe hansen <eb...@mail1.stofanet.invalid> wrote:
> On Mon, 16 Aug 2010 00:50:22 -0700 (PDT), jones_net
>
> <jones...@gmail.com> wrote:
>
> Klip

> Tak for tipset
> mvh  Ebbe

> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej,

Jeg har også de små nøgensnegle i mine højbede med salat etc. Dér kan
jeg vel ikke sprede Ferramol - altså et sted, hvor jeg dyrker
spiselige ting til køkkenet?

I øvrigt bor vi midt i et større parcelhuskvarter fra 50'erne, og vi
har faktisk både pindsvin og tudser i haven. De er bare ikke sultne
nok

Mvh
Pia

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-08-10 14:41

Pia wrote:

> Jeg har også de små nøgensnegle i mine højbede med salat etc. Dér kan
> jeg vel ikke sprede Ferramol - altså et sted, hvor jeg dyrker
> spiselige ting til køkkenet?

Det er kun giftigt for snegle. Indeholder hvedemel (der lokker dem til) og
en jernforbindelse der tager livet af dem. Ikke dermed sagt at du skal bruge
det som drys på tykmælken om morgenen men det er harmløst nok til at du
trygt kan bruge det i køkkenhaven.

Keller

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-10 14:47

On Mon, 16 Aug 2010 05:58:44 -0700 (PDT), Pia <zipcodes@stofanet.dk>
wrote:

>Jeg har også de små nøgensnegle i mine højbede med salat etc. Dér kan
>jeg vel ikke sprede Ferramol - altså et sted, hvor jeg dyrker
>spiselige ting til køkkenet?

Det både kan og må du

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/